Spring naar inhoud

- - - - -

Kamerplantje dat als veilig staat aangeschreven = DODELIJK!

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
Tripkippiej
Tripkippiej
  • 5 katten

#1 Geplaatst 23 mei 2013 - 10:08

Op de Neocat groep op FB word er voor gewaarschuwd,
ondanks dat deze in de eerste instantie als  veilig staat, is er momenteel een poesje voor haar leven aan het vechten na het eten van een half blaadje van dit plantje.
overlevingskans volgens dierenarts: slechts 2%
Helaas dus de moeite waard om ook hier te delen!

Het bewuste plantje genaamd kalanchoe :
Geplaatste afbeelding

Het verhaal gekoppieerd van die mensen:
Beste mensen, gisteren hebben we dit gepost op de pagina van onze cattery (Brits Korthaar & Maine Coon)...:
Beste mensen, zoals jullie weten posten wij hier alles. De leuke zaken, maar ook de minder leuke zaken.
Na de perfecte bevalling van Misty en onze vreugde daarrond, is het nu tijd voor een heel groot drama dat hier heeft plaats gevonden... Noem het dom, noem het onvoorzichtig...
Vrijdag kreeg Els van haar dochter een plantje, dat ze met haar eigen centjes had betaald, voor Moederdag. Mama natuurlijk fier en dolblij.
Een snelle check op het internet, leerde ons dat de plant niet giftig is voor katten.
Wij hebben geen planten in huis, omdat je niet voorzichtig genoeg kan zijn.
Plots werd Ola doodziek... We snapten er niets van: in 12u tijd, doodziek. Diarree, braken,... Enkel Ola, onze jongste Maine Coon.
De dierenarts stond voor een raadsel. Het leek wel vergiftiging, maar dat kon niet: Ola gaat niet buiten, zelfs niet in de buitenren. Tot ik terug aan de plant dacht... Ik checkte meteen en.. er was een half blaadje 'afgegeten'. Ben meteen dieper en verder gaan zoeken... De plant heeft als naam 'kalanchoe' en wat blijkt? Deze is extreem giftig voor katten.
Op vele Nederlandstalige forums, zelfs die over Maine Coons, beweert men dat deze plant niet giftig is. Toch is deze plant het zeker wel!
Buiten maag en darmen, tast dit gif ook het hart aan.
Ola ligt nog steeds, nu stuiptrekkend, bij de dierenarts. De dierenarts geeft haar 2% kans op overleven...
Hierbij een afbeelding van deze plant, want je ziet deze enorm veel.
Hoe vaak we mensen de raad meegeven om op te passen met planten, we zijn er nu zelf ingestonken We hopen zo dat onze lieve Ola het haalt... Maar vrezen het ergste. Toch hebben we de dierenarts gesmeekt om haar niet te laten inslapen.
Nog 12uur wachten... Omdat ze geen pijn heeft, ging hij akkoord. Aan iedereen, nogmaals, pas aub op met planten. Zo snel is het dus voorgevallen.

Taptrut
Taptrut
  • 1.223 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 23 mei 2013 - 10:22

Zo erg! Mijn planten zijn al buiten gevlogen omdat ik zag dat Loki heel graag bloemen eet, heb ik het zekere voor het onzekere genomen en alles op het terras gezet. Bij ons is het dus heel kaal nu, maar heb schrik. Welke zijn nu totaal niet giftig, ben ook op gebied van naamplanten echt wel :blont:

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 5 katten

#3 Geplaatst 23 mei 2013 - 10:32

Helaas net vernomen dat het poesje vandaag is overleden :-(

Hier staan een aantal kamer- en tuinplanten beschreven.
Helaas staat daar bovenstaande ook nog niet tussen
http://www.licg.nl/12p/

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 5 katten

#4 Geplaatst 23 mei 2013 - 10:48

Kreeg net deze van een vriendin door, daar staat bovenstaand kreng wel al tussen:
http://www.aspca.org...-list-cats.aspx

Jientje
Jientje
  • 1.003 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 23 mei 2013 - 10:54

oh jee zo erg? Hier hebben ze eens op 10 blaadjes van een vetplant geknabbeld en mee gespeeld. Niks ernstig aan over gehouden maar nadien zijn alle echte planten buiten gevlogen en als ik een plantje krijg, pak ik het altijd mee naar het werk. Zo erg voor het katje :(
My therapist thinks I'm crazy, but Latte en Mokka say I'm ok. :) Geplaatste afbeelding

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#6 Geplaatst 23 mei 2013 - 10:54

Ik had het ook tegengekomen op fb zo erg :( en het katje is ondertussen gestorven pffft.. :(

Nashota
Nashota
  • 17.996 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 23 mei 2013 - 10:57

Oh wat vreselijk, arm poesje arme baasjes, heel veel sterkte voor deze mensen :hug:
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

chatoela
chatoela
  • 4.811 berichten
  • 8 katten

#8 Geplaatst 23 mei 2013 - 11:01

Oh wat verschrikkelijk :cry:
  Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91
  • 12.579 berichten

#9 Geplaatst 23 mei 2013 - 11:02

Wat erg voor deze mensen ben ook altijd heel voorzichtig met planten en bloemen,ik zou het mezelf moeilijk kunnen vergeven als men lieve poes dat zou overkomen :(
Geplaatste afbeelding

Katje_72
Katje_72
  • 273 berichten

#10 Geplaatst 23 mei 2013 - 11:27

Zo erg!!! Hier hebben we al lang geen planten meer omwille van de poezen. Als ik al eens een plantje krijg wordt dat veilig op de badkamer gezet, waar de poezen zeker niet komen. Na een paar dagen geef ik het dan meestal aan iemand die geen poezen heeft.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 23 mei 2013 - 12:45

Ik heb er ooit zo eentje gehad, kat bleef er af. Onlangs kwamen er mensen langs die ons nieuwe woonst kwamen bekijken en ze hadden een bloemetje mee. Daar zit deze ook tussen! Hier staan ze dus jammer genoeg in de kast :( want Loki eet planten. Sinds de kleintjes er zijn hier dus bijna geen planten meer buiten sanseveria's (ook giftig maar komen ze niet aan) en kattengras. Voor de rest heb ik nepplanten waar je niet aan ziet dat ze nep zijn. ;)

Bewerkt door Eibhlin, 23 mei 2013 - 12:47.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#12 Geplaatst 23 mei 2013 - 13:43

Dat is nu het plantje dat iedereen wel heeft of gehad heeft. Hier in huis geen planten voor alle veiligheid. Triestig voor het poezeltje

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#13 Geplaatst 23 mei 2013 - 14:59

wij hebben ook al onze planten weggedaan omwille van de poezels, als er planten staan kunnen ze er gewoon niet afblijven en t is te gevaarlijk
Ik heb nu grote flessen gevuld met plantjes en die afgesloten, daar kunnen ze niet aan en dan zie ik tenminste ook eens iets groens
Geplaatste afbeelding

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 23 mei 2013 - 15:15

Zo jammer voor het poesje. :( Gelukkig heb ik nooit planten of bloemen in huis.
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

Maranweke
Maranweke
  • 9.602 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 23 mei 2013 - 16:19

Ocharme dat poesje :( Ook bij ons thuis zijn er geen planten aanwezig.
Vele knuffels van Wolf, Curly & Skye!