Spring naar inhoud

- - - - -

Overweeg kat uit asiel -> hij is er, hij is er! :)

• Log in om te reageren
168 reacties op dit onderwerp
Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 23 mei 2013 - 18:32

Hey allemaal,

Ik zal even de situatie uitleggen. In februari heb ik jammer genoeg mijn lieve hond verloren, sindsdien loop ik met het idee rond een kat te kopen. Ik had wat zitten zoeken en uiteindelijk was ik erop uitgekomen dat ik graag een ragdoll zou willen omdat ik het supermooie poezen vind, maar vooral omdat ze bekend staan als katten die houden van gezelschap en knuffelen.

Mijn papa stond niet zo te springen voor een nieuw huisdier (hij houdt wel van dieren, maar hoeft niet per se er zelf te hebben) en had dus een hoop bezwaren enz. Uiteindelijk ben ik er nu op uitgekomen dat hij een binnenhuiskat echt niet ziet zitten (hij vind dat onnatuurlijk), dus heb ik besloten om water bij de wijn te doen. Ik wil hem daarom voorstellen om een kat uit het asiel te halen, dan kunnen we meteen een beestje een betere thuis bezorgen :).

Maar voor ik het aan hem voorleg, wil ik al eens goed nadenken over de voor en nadelen en wat er bij komt kijken. Ik heb mij de vorige maanden goed geïnformeerd (hier op het forum veel gelezen en ook boeken uit de bib enz), maar dat was steeds met in mijn achterhoofd dat ik een raskat ging nemen die alleen binnen mocht. Dus, graag jullie gedachten over wat er allemaal bij komt kijken als je een kat uit het asiel haalt en jullie ervaringen... :)

En dan rest er ook nog de vraag: ga ik voor een kitten of voor een volwassen kat. Ze hebben denk ik allebei voor- en nadelen
Kitten:
heeft nog niet echt een voorgeschiedenis, kan ze laten wennen aan veel knuffelen, is leuk om te zien opgroeien, is misschien gemakkelijker om samen te zetten met de hond van mijn zus (een grote hond van 10 jaar), ...
Grote kat:
je ziet al hoe de kat er uitziet (vb. hoe groot de kat is) en wat voor karakter de kat heeft (dus kan ik een kat uitzoeken die wel van aandacht houdt), groter aanbod denk ik, geeft wel een goed gevoel om een nieuwe thuis te geven, ...

Dus, spui er maar op los, ik hoor graag jullie mening en opmerkingen :d

Bewerkt door Farailde7, 20 augustus 2013 - 19:53.

Mylo Banner

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#2 Geplaatst 23 mei 2013 - 18:40

Fijn dat je overweegt om een kitten of kat uit het asiel een leuke thuis te geven. Een kitten is fijn, je ziet ze opgroeien, spelen, capriolen uithalen.... Een kitten ga je toch wel een hele tijd moeten binnen houden vooral eer hem het buiten leven gewoon te maken. Als je een jonge kat leert de tuin verkennen zou ik dit eerst doen met een tuigje en aan de leiband samen met u, zo zet hij of zij geuren af en maakt verkenningspunten.
Een volwassen kat zijn karakter is gevormd je weet ook altijd niets van zijn verleden en dikwijls hebben volwassen katten een bagage mee dus moet je ook wat rekening mee houden. Eerste 8 weken ook binnen houden en dan geleidelijk aan je tuin laten wennen zodat hij of zij weet waar terug komen. Je kan ze leren om bv op een bepaald uur natvoer te geven zodat ze dit ascosieert ha lekkers tijd en tijd dan ook om binnen te komen en te blijven tot de volgende morgend. Een kitten kan mss meer schade aan het meubilair doen alhoewel dit niet altijd zo hoeft te zijn. Zorg voor een goede grote krabpaal waar ze zich helemaal aan kunnen uitstrekken bij het krabben. Speeltjes, zoals muisjes balletjes, rietjes, wasspelden, kurke stoppen, laserlampje, hengeltje.... Vergeet ook niet dat alle katten jong of ouder niet allemaal schoot zitters zijn.

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 23 mei 2013 - 18:44

:jump: Bedankt voor je snelle reactie en om je gedachten met mij te delen. Over wanneer buitengaan enz had ik inderdaad nog willen vragen, maar mijn eerste bericht was al zo lang. Bij deze dus bedankt voor de info!
Mylo Banner

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#4 Geplaatst 23 mei 2013 - 18:46

Wij hebben onze tuin veilig gemaakt met 4 draden schrikdraad op de afsluiting. Zo kunnen mijn poezels niet weg uit de tuin en hebben mijn buren geen last van ze.

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 23 mei 2013 - 18:55

De tuin afbakenen is bij ons onbegonnen werk, maar we wonen heel rustig en veel katten in de buurt, dus de meeste buren zijn denk ik wel kattenliefhebbers. Toen ik klein was hebben we trouwens ook al een HTK poes gehad die buiten mocht en nooit problemen mee gehad.
Mylo Banner

Kate
Kate
  • 3.919 berichten

#6 Geplaatst 23 mei 2013 - 22:30

Hallo,

ik ben Kate van KattenopvangWaasland.
Bij mij zit er een lieve, jong volwassen kat in de opvang.
Ze is een hele grote flodder, maar wilt graag geregeld buiten en in de bomen klimmen.

Bij mij thuis kan ze dit niet. Ze zit heel veel op het terras, maar verder kan ze niet. Nu het volop kittenseizoen is, en de jong volwassenen blijven zitten in de opvang.. hoop ik toch dat zij snel haar gouden mandje vindt en kan genieten van het zonnetje.

Misschien is zij iets voor je. Ze is gevaccineerd, ontwormd, steriel en gechipt.
197785_557605407616706_407888992_n.jpg

541484_547013922009188_751029515_n.jpg

Bewerkt door Maylun, 23 mei 2013 - 22:31.

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#7 Geplaatst 23 mei 2013 - 22:40

Ik heb geen echte tips, maar ik wilde gewoon ff meegeven dat mijn beperkte ervaring mij heeft geleerd dat volwassen katten die uit het asiel gehaald worden heel dankbaar zijn :) De meeste kittens vinden wel een thuis, maar voor volwassen katten is het soms wat moeilijker en nochtans zijn dat geweldige katten om in huis (en in de tuin ;) ) te nemen! Ik zou en zal het zeker opnieuw doen! En zoals je zelf zegt, je kent het karakter al. Voor mij was dat ook een voordeel.

Kate
Kate
  • 3.919 berichten

#8 Geplaatst 24 mei 2013 - 08:32

We hebben natuurlijk nog andere super lieve volwassen katten in de opvang.
Neem gerust een kijkje op onze site.

http://www.kattenopv....com/index.html

Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#9 Geplaatst 24 mei 2013 - 08:43

Veel succes met de zoektocht!
Als je een kitten of volwassen kat van kattenopvang Waasland neemt zit je sowieso goed! Hoe ze daar verzorgd worden kunnen heel veel andere opvangen en asielen nog heel veel van leren!
Zij leven ook met hun katten dus kennen hun karakters en weten wat bij je past of niet past.

Wij hebben hier zowel kittens, puber en volwassen katten gehad die bij ons zijn komen leven met de hond en die hebben er allemaal eigenlijk heel goed op gereageerd, mss ook omdat mijn hond wel katten gewoon is... degene die het moeilijkste heeft met de hond is eigenlijk 1 die als kitten bij ons is gekomen...

ik zou zeggen spreek even met Maylun (Kate dus), vertel haar over wat je verwacht van een kat en wat je voor hem of haar wil doen en zij zal je ongetwijfeld de beste kandidaat of kandidate voorstellen.
Ondertussen ondersteun je dan ook de beste opvang van het land!!

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#10 Geplaatst 24 mei 2013 - 08:51

@Kate: Ze ziet er heel schattig uit, hoe ze daar ligt te genieten in het zonnetje :). Ik hoop dat ze inderdaad snel een gouden mandje vind, maar het zal niet bij mij zijn. Ik moet nl. eerst nog zien of ik mijn papa kan overtuigen om toch een kat in huis te halen (argumenten pro zijn dus nog welkom) en zelfs als dat lukt wil ik geen overhaaste beslissing nemen, want dat is volgens mij de reden waarom katten meestal in de eerste plaats in een asiel terechtkomen. Ik wil mij dus eerst goed informeren en eventueel in een aantal asielen een kijkje nemen voor ik een beslissing neem. We gaan trouwens begin juli ook nog op vakantie, dus het zal sowieso pas voor daarna zijn.
Ik heb eens op jullie site gekeken en heb wel een goed gevoel bij jullie organisatie. Het is wel wat ver voor mij (ben van het Leuvense), maar voor een goed verzorgd huisdier heb ik wel wat over, dus wie weet... Ik heb jullie site in ieder geval al bij mijn favorieten opgeslagen :).

@Kate2: ja, dat ik het karakter al ken vind ik ook een groot voordeel. Mijn zus heeft alleen schrik dat een volwassen kat misschien moeilijker is ivm haar hond. Die woont hier al 10 jaar bij ons, dus zij krijgt natuurlijk voorrang :). Iemand tips of ervaringen ivm het samenbrengen van een volwassen kat (waarvan je de voorgeschiedenis niet kent) en een volwassen hond? Ik zie wel dat bij sommige asielen je een proefperiode kan vragen, dus als het echt niet zou gaan, zou ik de kat dan kunnen terugbrengen. Maar dat lijkt me wel moeilijk als je er al gehecht aan geraakt bent...

@ Stijn: merci voor de tips en info! Je beantwoord al meteen mijn vraag die ik hierboven aan het typen was :). En het is fijn te horen dat je zo'n goede ervaring hebt met kattenopvang Waasland. Zo'n persoonlijke aanpak spreekt mij wel aan, want het belangrijkste is dat zowel de kat als het baasje gelukkig zijn, dus een goede match is een goed begin.
Mylo Banner

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#11 Geplaatst 24 mei 2013 - 10:03

belangrijkste voor mij is dat de hond en kat niet direct samengezet worden, dan komt er voor beide veel te veel stress.
Langzaam aan elkaar kunnen wenen is de boodschap.
Bij ons is het gemakkelijk aangezien de hond buiten zit en de katten binnen.
Ze hebben elkaar eerst leren kennen via geuren aan de vliegendeur.
Bij de eerste uitstapjes van de katten buiten ging de hond in zijn bench.
En ik heb nu uiteindelijk een kat die constant buiten zit en niets liever doet dan kopjes geven aan de hond! Superschattig om te zien!

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#12 Geplaatst 24 mei 2013 - 11:58

Ja, geleidelijk aan lijkt mij ook het beste. Mijn zus is hondentrainer en gedragstherapeut, dus de kant van de hond zal zeker wel lukken vermits zij heel goed de lichaamstaal ervan kan lezen en de hond ook heel goed opgevoed is.
Tis alleen dat je bij een volwassen kat uit het asiel moeilijk kunt weten wat de eerdere ervaringen van de kat met honden is en hoe die op de hond zal reageren...
De hond mag bij ons enkel in de dubbele garage en de keuken (en onze grote tuin natuurlijk). De kat zou dus wel kunnen 'schuilen' in de living als ze zich niet op haar gemak voelt de eerste dagen, maar bedoeling is natuurlijk wel dat ze uiteindelijk in 1 ruimte kunnen samen zijn zonder dat 1 van beide gestrest is.
Mylo Banner

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#13 Geplaatst 24 mei 2013 - 12:01

als je dat genoeg tijd geeft dan lukt dat wel :)
zolang de hond niet te hypernerveus is kunnen die wel overweg met elkaar ze :)

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#14 Geplaatst 24 mei 2013 - 12:13

er zijn asielen die werken met opvanggezinnen en sommige hebben daarvan ook een hond. Dus je kan eens horen bij zulke asielen of ze een kat hebben in een opvanggezin die met honden samen kan.
waasland kattenopvang heeft dat, maar ook bv catshelter (hebben soms ook gezinnen in het leuvense), zwerfkat in nood,...

zelf heb ik 3 volwassen katten en 1 halfwasje uit een asiel en ik ben echt gelukkig met mijn katjes. het voordeel van eenvolwassen kat is idd dat je het karakter precies kan inschatten.

Daarbij zijn katten ook goed voor de gezondheid, ze verlagen bv. de stress. als je moet werken/studeren in een kamer waar een kat zit, heb je minder stress blijkt uit onderzoek. Maar het leukste aan katten zijn dat ze een aanwezigheid zijn. je krijgt er zoveel liefde en genegenheid van.

Wat ziet je vader niet zo zitten? Dat het een kat is of gewoon dat het een extra huisdier is?

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 24 mei 2013 - 12:29

Inderdaad, zoek een kat uit een opvang of asiel die gewend is aan honden vanuit haar vorige gezin of opvanggezin. Catshelter is ook wat dichter bij Leuven, soms met gezinnen in Leuven. Heel traag introduceren, je zus kent alvast veel van hondengedrag.

Een kitten kan nog aan een hond wennen. Maar opvangen doen kittens vaak niet zonder soortgenootje weg. Zeker moederloze kittens hebben een vriendje nodig om mee te oefenen en om van elkaar te leren, steun te hebben aan elkaar. Zodat ze tot een gezonde volwassen kat uitgroeien.

Ik wou ook het "katten verlagen stress" argument meegeven :-). Zijn goed voor de bloeddruk, maken een mens rustig en gelukkig.