Spring naar inhoud

- - - - -

Overweeg kat uit asiel -> hij is er, hij is er! :)

• Log in om te reageren
168 reacties op dit onderwerp
Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#16 Geplaatst 24 mei 2013 - 12:35

Ah bedankt, van catshelter had ik nog niet gehoord. Zal ik meteen eens googlen. Het is inderdaad eventueel wel een idee om dan te zoeken naar een opvanggezin waar ze ook een hond hebben :).

Papa heeft niets tegen katten, en eigenlijk niets tegen dieren in het algemeen, maar hij wil het werk er niet van hebben. Voor onze honden hebben we ook lang moeten zagen ;). Wij doen wel zelf al het werk, maar hij vind dat het sowieso meer gedoe meebrengt (bijvoorbeeld de haren in huis, mogelijkheid dat je meubels eraan gaan, kat moet binnen en buiten kunnen, extra materiaal in huis, ...). Daar heeft hij natuurlijk wel gelijk in, maar ik vind persoonlijk dat de liefde die je in de plaats krijgt dat meer dan compenseert :d. En inderdaad katten verlagen stress :).

Ah, is dat zo dat ze kittens vaak met meerdere tegelijk meegeven? Bij moederloze kittens is dat inderdaad wel goed voor hun ontwikkeling denk ik. Maar 2 kittens zal zeker niet mogen :p. Dus het zal ofwel een volwassen kat worden of een kitten dat al goed op eigen benen kan staan ;)
Mylo Banner

_Athena_
_Athena_
  • 443 berichten
  • 1 katten

#17 Geplaatst 24 mei 2013 - 12:43

Ik heb een oude kat geadopteerd uit het dierenasiel.  Ik woon in een niet al te groot appartement nog momenteel, zonder terras, dus dat wou ik een jong katje niet aandoen, die hebben veel meer ruimte nodig om rond te krossen.  Frankie is 13 a 14 (hoewel het asiel 10 had gezegd), maar perfect gezond en slaapt het grootste deel van de dag, maar hij heeft nog zo zijn hyper momenten :d
Voordelen van een oudere kat zijn zeker dat je zijn karakter al kent.  Wil je een lieve schootkat, dan zal je dat snel merken aan een volwassen kat, Frankie stak direct z'n pootje uit z'n kooitje en gaf koopjes, we waren verkocht!  Van een kitten is dat al wat moeilijker om te zien.  Ook is de kans op destruction al wat minder :d  Nog een goed punt vind ik dat in asielen het altijd de kittens zijn die eerst weg mogen, iedereen pakt de kleintjes, terwijl de oudere katten vaak maanden of in sommige gevallen zelfs jaren blijven zitten omdat men liever een paar maanden een klein katje heeft.
Een kitten moet sowieso een eindje binnen blijven, anders lopen ze in geen tijd verloren.
En een buitenkat is sowieso minder werk dan een kat die altijd binnen is.  Een kattenbak kuisen van een binnenkat is heel wat vuiler, en moet je iedere dag doen.  Een buitenkat gaat meestal buiten, dus je bak is niet bomvol na een dag :d  
Natuurlijk moet je ook nadenken als je pa per se de kat wil buitensteken, woon je wel veilig, niet te dicht bij een grote baan of druk verkeer?  Praktisch iedereen die ik ken met buitenkatten heeft ooit wel eens of meermeels een kat gehad die overreden is. Dan liever geen kat..
Ook met boze buren die katten vergiftigen moet je oppassen, bij mij ook gebeurd toen ik jong was.

Bewerkt door _Athena_, 24 mei 2013 - 12:45.

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten

#18 Geplaatst 24 mei 2013 - 13:09

Bij mijn vader hebben we ook een volwassen kat geadopteerd (die we in onze tuin vonden met kittens). Zij was in het begin nog heel bang van mensen, maar dan is het zo fijn om te kijken hoe ze openbloeit en je steeds meer gaat vertrouwen :) Het nadeel bij een kat die nog bang is, is natuurlijk dat dat karakter ook niet goed te voorspellen is en nog heel erg kan veranderen. Helemaal in het begin spurtte ze weg bij elke beweging, maar dat ging na een tijdje wel over en dan was ze aaibaar maar schrok echt van het minste. De eerste jaren leefde ze vooral boven en kwam wel af en toe eens wat aandacht vragen, maar we zagen haar niet superveel. En nu de laatste tijd is ze echt graag beneden bij ons. Ze komt ook bij in de zetel liggen en komt heel veel aandacht vragen. Dus zelfs een wat angstige kat kan na een hele tijd uitgroeien tot een knuffelkat. Maar als je er zeker van wilt zijn, kies je natuurlijk beter voor een kat waar dat al meteen duidelijk is.

Wij hebben ook een klein hondje en daar is ze uiteindelijk ook aan gewend geraakt, dus ook een oudere kat kan je laten wennen aan een hond (al zullen er ook wel uitzonderingen zijn). Bij ons is het zo dat de kat boven mag, terwijl ons hondje de trap niet op kan en dus nooit boven komt. Zo had de kat toch een plekje om zichzelf af te schermen en rustig te zitten. We hebben ons hondje ook vanaf het begin heel duidelijk verboden om achter de kat aan te lopen want ze had altijd die neiging en wou graag spelen waarna ze dan een mep kreeg van de kat die dat niet fijn vond. In het begin moest onze kat dus niets hebben van ons hondje en ging haar wat uit de weg. En omgekeerd was ons hondje wat bang van de kat nadat ze een paar keer een mep gekregen had en bleef dus ook liever uit de buurt.

Maar na een tijdje is dat vanzelf wel goedgekomen. Ze spelen of slapen nu nog niet echt samen, maar liggen wel regelmatig gewoon naast elkaar in de zetel en gaan elkaar ook niet meer uit de weg zoals in het begin. Dus ze kunnen perfect samenleven zo en dat vind ik ook wel voldoende. Ik had vanaf het begin ook niet verwacht dat ze 'close' zouden worden als je een volwassen zwerfkat die van alles bang is en schrikt, samenzet met een hondje van 8 dat ontzettend speels is en en met alles dat beweegt wilt spelen en er dan ook achter loopt. Ik vind het echt verbazingwekkend dat dat zo goed samengaat nu.
Als je dus een volwassen kat neemt die wel al min of meer gewoon is aan honden of gewoon al niet echt bang is aangelegd ben ik er wel van overtuigd dat dat geen probleem zal zijn met de hond van je zus. Al gaat dat misschien niet vanaf dag 1 perfect (maar zelfs dan nog was dat hier nooit echt een probleem als ze elkaar gewoon uit de weg gingen).

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#19 Geplaatst 24 mei 2013 - 13:39

Bedankt om jullie ervaringen te delen! Vind het echt fijn om te lezen en het kriebelt enorm om een lieve schat te gaan redden. Nu nog even de moed verzamelen om terug in discussie te gaan met papa ;). Ik probeer even het 'juiste' moment af te wachten (misschien dit weekend als hij in een goede bui is ;) ).

De kat zou ook wel binnen mogen (behalve in de slaapkamers denk ik), maar papa vind het belangrijk dat ze ook naar buiten mag. Een kat binnenhouden vind hij onnatuurlijk en bovendien lastig omdat je dan de hele tijd moet opletten dat de deuren dichtblijven (en Kyra kan zelf deuren opendoen, dus dat is niet evident). Qua veiligheid buiten is het wel oké. We hebben een grote tuin en wonen in een heel rustig straatje, met veel katten (en dus ook kattenliefhebbers).
Dat van 'minder werk bij een buitenkat' is nog een goed argument dat ik kan gebruiken, bedankt! :)

De kat en Kyra zouden van mij ook niet de beste vriendjes moeten worden, maar zou wel graag hebben dat ze aangenaam met elkaar kunnen omgaan en we niet de hele tijd schrik moeten hebben voor conflicten. Blij te horen dat dat dus wel vaker lukt bij een volwassen kat.
Mylo Banner

_Athena_
_Athena_
  • 443 berichten
  • 1 katten

#20 Geplaatst 24 mei 2013 - 14:10

Dat lukt wel hoor met een volwassen kat.  Misschien eens testen hoe de hond al reageert met katten.  Als je iemand kent met een kat, mss eens bezoeken! Binnen wel, buiten is een kat meestal prooi.  Als hij gewoon nieuwsgierig en enthousiast is binnen, lukt dat wel.  Als hij begint te grommen en agressief lijkt is het wat riskant.  Frankie gaat bij mijn ouders op bezoek als wij op vakantie gaan, en thuis zijn er twee honden.  In het begin was het wat vervelend, de greyhound, hoewel niet agressief was een beetje te wild en te gefixeerd.  Dus Frankie liep boven rond.  Na een eindje raakte ze de kat wel gewend, gewoon beetje bij beetje bij elkaar, eerst in je armen houden en direct luid nee zeggen als hij te wild is.  Blijven volhouden, uiteindelijk is het oud nieuws.
Gewoon een beetje letten op het gedrag van de hond rond katten, er is een beetje zot worden en de kat willen vermoorden.  Natuurlijk heb je ook wel moordlustige katten.  Toen ik jong was hadden we een kleine hond en we kwamen tijdens het wandelen een echt monster van een rosse kater tegen. Echt zo'n reusachtige dikke kat die begon te hissen en echt kwam aanlopen om de hond aan te vallen.  We moesten de hond opheffen :lachen:   die was doodsbang!  Wel grappig om zo'n enge kat te zien :lachen:  Nu, de meeste zijn zo niet!

Bewerkt door _Athena_, 24 mei 2013 - 14:12.

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#21 Geplaatst 24 mei 2013 - 15:10

Mijn eigen hond heeft jammer genoeg vroeger ook een minder leuke ervaring gehad met een kat. Ze was nog een puppy toen mama op wandeling een paar kittens tegenkwam. Mijn hond ging toen nieuwsgierig naar de kittens toen opeens mamakat te voorschrijn sprong en een ferme krab gaf aan mijn hond haar neus. Mijn hond is daarna nooit meer dol geweest op katten, maarja, can't blame her...

Maar zoals ik al eerder zei, maken we ons totaal geen zorgen over de kant van de hond. Mijn zus haar hond met katten gaat zeker geen probleem zijn. Die heeft nog nooit van haar leven gegromd en toen mijn zus nog vrijwilligerswerk deed in het asiel hier (dat nu jammer genoeg niet meer bestaat), is ze eens mee geweest en was ze eerder bedeesd tov de katten.
Mijn zus haar bezorgdheid was eerder omgekeerd, nl. dat je bij een volwassen kat uit het asiel niet weet of die kat misschien nare ervaringen heeft met honden in het verleden en de kat zich misschien lastig gaat gedragen. Maar aan de verhalen in dit topic te lezen gaat dat in het grootste deel van de gevallen wel lukken.
Mylo Banner

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#22 Geplaatst 25 mei 2013 - 12:55

Ik heb net mijn hele ondernemingsplan met al mijn argumenten voorgelegd aan mama en papa. Ze gingen er eens over nadenken... Spannend!!! Het was alleszins toch niet direct 'nee' en ik had de indruk dat papa niet meteen tegenargumenten vond, dus dat is op zich wel positief . Maar ze gaan 'er een nachtje over slapen' en papa kennende heeft hij tegen morgen nog wel wat gevonden...

Dus fingers crossed!! En hopelijk kan ik dan in de nabije toekomst een kat een beter leven geven :d
Mylo Banner

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#23 Geplaatst 25 mei 2013 - 16:47

We duimen mee. :duim: :duim:

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#24 Geplaatst 27 mei 2013 - 00:29

en......?
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#25 Geplaatst 27 mei 2013 - 09:17

Tis nog niet echt duidelijk... Twas nen halve ja, maar toen kwam papa weer met een heel deel tegenargumenten aan...
Hij vraagt zich af of het wel mogelijk is om een volwassen kat aan te leren dat die alleen in de keuken, living en dubbele garage met washok mag (onze kat vroeger wist dat, maar die hadden we van kitten)
Hij vind het lastig dat we dan opvang moeten zoeken als we op weekendje/vakantie gaan
Hij wil geen kattenpootjes op zijn auto
Hij denkt dat ik in het begin heel enthousiast ga zijn, maar dat ik er na een tijd blassé in ga worden en de kat niet genoeg aandacht ga geven
...
Mylo Banner

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#26 Geplaatst 27 mei 2013 - 09:40

En waar mag de kat dan niet komen?
De slaapkamers veronderstel ik.
Als je de deur dichthoudt, is dat toch geen probleem denk ik?

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#27 Geplaatst 27 mei 2013 - 10:42

Ja, de gang en de slaapkamers (vraag me niet waarom niet in de gang, dat snap ik ook niet...). Inderdaad voor mij is dat ook geen probleem om gewoon de deuren toe te houden (al zou van mij de kat zelfs gewoon in alle kamers mogen), maar hij vindt dat allemaal extra last en moeite... Dat is eigenlijk de rode draad door al zijn argumenten. Hij wil als hij thuis is gewoon kunnen relaxen en met niet te veel te hoeven rekening te houden...
Ik denk trouwens dat het gemakkelijker zou zijn als we gewoon aanleren dat de kat niet naar de bovenverdieping mag, maar dat ziet hij niet zitten...

Hij zegt ook dat ik teveel verdriet ga hebben als die kat dan een paar dagen wegblijft of op een gegeven moment niet meer thuis komt. Tja, natuurlijk ga ik daar verdriet van hebben, maar hij wilde dat de kat ook buiten mocht hé...

Bewerkt door Farailde7, 27 mei 2013 - 10:43.

Mylo Banner

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#28 Geplaatst 27 mei 2013 - 10:48

Ik ga dus nu mijn best doen om zoveel mogelijk praktische bezwaren op te lossen. Tips voor minder werk/'last' zijn welkom :)
Eén van de bezwaren was bijvoorbeeld ook dat we geen eten op de grond kunnen zetten, want dat de hond het dan gaat opeten. Dus dacht om een kommetje op het aanrecht in het washok te zetten, maar weet niet 100% zeker of de kat daar gaat kunnen opspringen. Hoe hoog kan een gemiddelde kat eigenlijk springen?

Ben ook van plan om een gesloten kattenbak te kopen (we hebben nog een open kattenbak staan van onze poes vroeger), omdat dat denk ik voor minder vuil zorgt (als de kat erin gaat graven)
Mylo Banner

Stijn_Poezenpaleis:-)
Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#29 Geplaatst 27 mei 2013 - 10:56

een aanrecht is geen probleem voor een kat ze! Een kittentje zal dat niet direct kunnen maar een volwassen kat is geen probleem :)
gesloten kattenbak is ook beter voor de hond... honden zijn zot van kattenkakjes op te eten anders...

Ik heb een buitenkat, hij is gecastreerd en er gaat eigenlijk geen dag voorbij zonder dat ik hem gezien heb ze... dus een paar dagen wegblijven is eigenlijk meer iets voor ongecastreerde katten tijdens de kattentijd...

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#30 Geplaatst 27 mei 2013 - 11:12

Bekijk berichtStijn_Poezenpaleis:-), op 27 mei 2013 - 10:56, zei:

een aanrecht is geen probleem voor een kat ze! Een kittentje zal dat niet direct kunnen maar een volwassen kat is geen probleem :)
gesloten kattenbak is ook beter voor de hond... honden zijn zot van kattenkakjes op te eten anders...

Ik heb een buitenkat, hij is gecastreerd en er gaat eigenlijk geen dag voorbij zonder dat ik hem gezien heb ze... dus een paar dagen wegblijven is eigenlijk meer iets voor ongecastreerde katten tijdens de kattentijd...

Ahja, goed dat je het zegt! Had er nog niet aan gedacht dat de hond daaraan zou willen zitten :) Das goed dat ik daar zelf mee kan afkomen (+ met een oplossing) voordat papa het weer als extra probleem ziet.

Het is wel een erg hoog aanrecht (wij zijn nogal een grote mensen familie), zal het straks eens proberen op te meten. Maar ik denk dat onze vorige poes op de brander sliep en dat is denk ik wel dezelfde hoogte

Goed argument van gecastreerde/gesteriliseerde katten (weet nog niet welk geslacht het gaat worden). Maar ik denk dat hij vooral bedoelde als de kat per ongeluk overreden moest worden ofzo. Wij wonen wel rustig, maar onze vorige poes is op een dag gewoon weggebleven en we weten nog altijd niet wat er toen mee gebeurt is. Ik was toen nog te klein om er echt verdrietig om te zijn, maar nu zou ik dat natuurlijk wel heel erg vinden als mijn kat vermist zou geraken

Ik had ook gedacht aan het aanschaffen van een furminator om de haar-overlast in te perken. Iemand ervaring mee? En eventueel ook een dekentje/kussentje waar de kat kan op liggen in de zetel en dan misschien inwrijven met kattenkruid ofzo? Heb nog geen ervaring met kattenkruid, maar dat is toch iets waar ze van houden, niet?

Bedankt om mee te denken, mijn ondernemingsplan begint er al beter uit te zien ;)
Mylo Banner