Spring naar inhoud

- - - - -

Overweeg kat uit asiel -> hij is er, hij is er! :)

• Log in om te reageren
168 reacties op dit onderwerp
Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#31 Geplaatst 27 mei 2013 - 11:22

Als ik even zie hoe hoog Pikachu zonder problemen springt... zal toch wel ruim boven 1m20 hoogte gaan ze... en katten vinden altijd wel een weg :)
Nala springt bij ons zelfs vanop de tafel naar de bovenkant van de kast dus dan spreken we toch over 1m50 hoogteverschil... ze is wel de enige bij ons die zo hoog springt, de rest is te lui :d
Eventueel kan je er een krabpaal voorzetten dat hij/zij met trapjes naar de noodzakelijke hoogte kan hé... Evy geeft haar katten bv eten op de krabpaal zodat de hond er niet aankan...

Leed als je je beestje moet afgeven heb je altijd ze... als je geen risico wil dat hij/zij overreden wordt dan moet je binnenhouden of in een afgesloten tuin houden hé...
Als je echt een knuffelkat hebt dan zal die wss ook niet zo vaak geneigd zijn om naar buiten te gaan. Een goeie vriendin van mij heeft een 12 jaar oude knuffelkater en die gaat maximum 5 minuten buiten, de rest ligt die binnen te slapen en te knuffelen...

Dekentjes en kussentjes kan je kopen wat je wil, de kat zal toch zelf kiezen waar hij/zij gaat liggen ze.
Haar-overlast is te zien of je een langhaar of korthaar hebt natuurlijk... ik zelf heb 4 langharige en moet ze nooit kammen, enkel als ze een klit hebben die er uit halen... maar dat is ook zo maximum 4 keer per jaar of zo... (ja mijn beestjes hebben een luxevacht ik weet het) Ik ben zelf ook voorstander van zo weinig mogelijk te kammen, omdat je dan eigenlijk de natuurlijke groeicyclus van het haar gaat verstoren. Ik vind een kat niet meer haar-overlast geven dan een hond :)

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#32 Geplaatst 27 mei 2013 - 11:23

Ik veronderstel dat je ook een krabpaal zal aanschaffen.
Daar kan je het eten ook opzetten.

Je mag nog zoveel dekentjes leggen als je wil, waarschijnlijk liggen ze er toch naast hoor ;)

Een kortharige kat heeft geen kam of borstel nodig :)

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#33 Geplaatst 27 mei 2013 - 13:19

Bekijk berichtStijn_Poezenpaleis:-), op 27 mei 2013 - 11:22, zei:

Eventueel kan je er een krabpaal voorzetten dat hij/zij met trapjes naar de noodzakelijke hoogte kan hé... Evy geeft haar katten bv eten op de krabpaal zodat de hond er niet aankan...

Leed als je je beestje moet afgeven heb je altijd ze... als je geen risico wil dat hij/zij overreden wordt dan moet je binnenhouden of in een afgesloten tuin houden hé...
Als je echt een knuffelkat hebt dan zal die wss ook niet zo vaak geneigd zijn om naar buiten te gaan. Een goeie vriendin van mij heeft een 12 jaar oude knuffelkater en die gaat maximum 5 minuten buiten, de rest ligt die binnen te slapen en te knuffelen...

Dekentjes en kussentjes kan je kopen wat je wil, de kat zal toch zelf kiezen waar hij/zij gaat liggen ze.
Haar-overlast is te zien of je een langhaar of korthaar hebt natuurlijk... ik zelf heb 4 langharige en moet ze nooit kammen, enkel als ze een klit hebben die er uit halen... maar dat is ook zo maximum 4 keer per jaar of zo... (ja mijn beestjes hebben een luxevacht ik weet het) Ik ben zelf ook voorstander van zo weinig mogelijk te kammen, omdat je dan eigenlijk de natuurlijke groeicyclus van het haar gaat verstoren. Ik vind een kat niet meer haar-overlast geven dan een hond :)

Heb het net eens opgemeten en het aanrecht in het washok is toch niet zo hoog: iets meer dan 1 m. Dus dat moet wel lukken :) Dacht eventueel ook nog een krabplank (of hoe noemt dat) er naast tegen de muur te zetten voor als het te moeilijk zou zijn.

Idd de overlast is niet meer als bij een hond, maar hij klaagt ook enorm over de haren van de hond ;). En de hond mag niet in de living, terwijl de kat dit wel zou mogen. Jij hebt wel chance met je katten :)

Qua slaapplaats dacht ik een mandje aan de radiator (maar dat is boven de hond, dus zal er vanaf hangen hoe goed ze met elkaar kunnen opschieten) en een mandje op de brander te zetten. Bij beide heeft de kat het dan lekker warm in de winter.

Bekijk berichtEvyke81, op 27 mei 2013 - 11:23, zei:

Je mag nog zoveel dekentjes leggen als je wil, waarschijnlijk liggen ze er toch naast hoor ;)

Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar ga ik nog niet aan papa zijn neus hangen :p. Helpt het eigenlijk als je zorgt dat het de geur van kattenkruid heeft of heeft dat totaal geen zin?

Nog een paar vraagjes voor de kattenbak: hoe kan je zien dat die groot genoeg is voor de kat? En hoe vaak moet je die helemaal uitkuisen (uitscheppen zou ik elke dag doen)? En wat voor soort vulling?
Mylo Banner

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#34 Geplaatst 27 mei 2013 - 13:22

tgoh dan moet je eerst zien hoe groot je kat is hé... algemeen gezien hoe groter, hoe langer dat die "proper" blijft voor een kat. Een grote zal de kat minder snel te vuil vinden om nog in te gaan.
Uitscheppen hangt samen met welke vulling. Wij hebben klontervormende kattenbakvulling, scheppen die 1 keer per dag uit en ongeveer om de 3-4 weken volledig verversen.

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#35 Geplaatst 27 mei 2013 - 13:28

Ja, vermits we nog niet weten welke arme ziel ik dan zou redden, weet ik dat natuurlijk nog niet. We hebben 1 plaats waar de bak goed zou staan, maar die is maar 40 cm hoog, dus niet alle kattenbakken passen daaronder. Zal dus nog een 2de plaats zoeken voor het geval we een grotere nodig hebben.

Het verversen hangt er waarschijnlijk ook vanaf hoeveel katten je hebt. Bij ons zou het dus maar om 1 kat gaan en die zou dan ook nog buiten mogen en daar misschien zijn behoeften doen. 1 keer om de 3 weken uitkuisen valt goed mee qua werk :). Moeten die korrels dan eigenlijk in de gewone vuilbak of mogen die in de GFT?
Mylo Banner

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#36 Geplaatst 27 mei 2013 - 13:37

Bekijk berichtFarailde7, op 27 mei 2013 - 13:28, zei:

1 keer om de 3 weken uitkuisen valt goed mee qua werk :). Moeten die korrels dan eigenlijk in de gewone vuilbak of mogen die in de GFT?

Mijn vulling wordt nooit weggegooid of volledig vervangen.
1 keer per maand gaat alles er wel uit en word de bak uitgewassen.
De vulling gaat er daarna terug in.
De bolletjes urine gaan in een diepvries- of boterhamzakje in de vuilbak.

Er is vulling die je op de composthoop of in de GFT bak mag gooien.
Nadeel is dat er veel uitloop van is.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Pegske
Pegske
  • 581 berichten
  • 2 katten

#37 Geplaatst 27 mei 2013 - 14:04

Bij de Katten-Brigade in Buggenhout zitten ook veel lieverds te wachten op een gouden mandje.
Jong, oud, dik, dun - voor ieder wat wils :jump:
En ze hebben ook hondjes, dus ze kunnen op voorhand doorgeven welke katjes wel/niet overweg kunnen met een hond.
Waar je ook een katje zal adopteren, ik wens je heel veel geluk en plezier ! :catwalk

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#38 Geplaatst 27 mei 2013 - 17:48

Bekijk berichtEvyke81, op 27 mei 2013 - 13:37, zei:

Mijn vulling wordt nooit weggegooid of volledig vervangen.
1 keer per maand gaat alles er wel uit en word de bak uitgewassen.
De vulling gaat er daarna terug in.
De bolletjes urine gaan in een diepvries- of boterhamzakje in de vuilbak.

Er is vulling die je op de composthoop of in de GFT bak mag gooien.
Nadeel is dat er veel uitloop van is.

Ah das interessant. Minder afval :). Is dat dan ook met zo'n klontervormende kattenbakvulling? Is het gemakkelijk om die bolletjes er tussenuit te halen? En gaat dat dan niet stinken na een tijd?

Bekijk berichtPegske, op 27 mei 2013 - 14:04, zei:

Bij de Katten-Brigade in Buggenhout zitten ook veel lieverds te wachten op een gouden mandje.
Jong, oud, dik, dun - voor ieder wat wils :jump:
En ze hebben ook hondjes, dus ze kunnen op voorhand doorgeven welke katjes wel/niet overweg kunnen met een hond.
Waar je ook een katje zal adopteren, ik wens je heel veel geluk en plezier ! :catwalk

Alright, zal het toevoegen aan mijn lijstje :). Maar waarom zitten jullie allemaal zo ver? ;) Inderdaad wel een voordeel als er al hondjes aanwezig zijn.
Mylo Banner

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#39 Geplaatst 28 mei 2013 - 12:06

wij hebben peewee bakken en peewee vulling, de vulling wordt dus zand eens er op geplast wordt en dat zand valt dan in de onderbak (een peewee kattenbak bestaat dus uit 1 onderbak en daarin staat nog een bak waar gaatjes inzitten zoals bij een zeef), wij hebben 4 katten en moeten de onderbakken 1 tot  2x per week legen in de gft bak maar voor de rest moeten we dus nooit plasjes uit de bak halen
De peewee korrels slorpen vocht uit kakjes op zodat ze niet stinken en een tijdje kunnen blijven liggen indien nodig
We zouden geen andere bakken of vulling meer willen.
Het lijkt duurder in aankoop maar als je eens uitrekent hoeveel je uitgeeft aan gewone kattenbakvulling en hoeveel je uitgeeft uiteindelijk aan de peewee vulling dan ben je financieel een pak beter af met de peewee vulling, die gaat namelijk een pak langer mee dan gewone vulling, met 1 zak en 1 kat zou je 3 maanden moeten kunnen doen
Wij kopen het bij www.specialcats.nl
Afhankelijk van hoeveel zakken vulling je koopt krijg je bepaalde korting per zak en leveren ze eventueel ook gratis (dan moet je goed 20 zakken kopen voor gratis levering in België, wij kopen 1x per jaar dus 20 zakken)
Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#40 Geplaatst 28 mei 2013 - 18:47

Bekijk berichtlathyrus, op 28 mei 2013 - 12:06, zei:

wij hebben peewee bakken en peewee vulling, de vulling wordt dus zand eens er op geplast wordt en dat zand valt dan in de onderbak (een peewee kattenbak bestaat dus uit 1 onderbak en daarin staat nog een bak waar gaatjes inzitten zoals bij een zeef), wij hebben 4 katten en moeten de onderbakken 1 tot  2x per week legen in de gft bak maar voor de rest moeten we dus nooit plasjes uit de bak halen
De peewee korrels slorpen vocht uit kakjes op zodat ze niet stinken en een tijdje kunnen blijven liggen indien nodig
Het lijkt duurder in aankoop maar als je eens uitrekent hoeveel je uitgeeft aan gewone kattenbakvulling en hoeveel je uitgeeft uiteindelijk aan de peewee vulling dan ben je financieel een pak beter af met de peewee vulling, die gaat namelijk een pak langer mee dan gewone vulling, met 1 zak en 1 kat zou je 3 maanden moeten kunnen doen
Afhankelijk van hoeveel zakken vulling je koopt krijg je bepaalde korting per zak en leveren ze eventueel ook gratis (dan moet je goed 20 zakken kopen voor gratis levering in België, wij kopen 1x per jaar dus 20 zakken)

Phoeh, 20 zakken wegstapelen....

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#41 Geplaatst 28 mei 2013 - 18:58

Het verdict is gevallen: ik mag vanaf september een volwassen kat adopteren op voorwaarde dat ik nog een aantal praktische problemen voorzie en oplos :cheer: :cheer: :cheer:

Dus dan heb ik nog enkele maandjes om rustig oplossingen te zoeken, alles goed voor te bereiden, mij te informeren en op zoek te gaan naar een kat die bij ons gezin past :)
Mylo Banner

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#42 Geplaatst 28 mei 2013 - 19:00

Super!!
'k Ben zeker dat alle KS-ertjes je maar al te graag met raad en daad bijstaan :thumb:

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#43 Geplaatst 28 mei 2013 - 19:02

Bekijk berichtlathyrus, op 28 mei 2013 - 12:06, zei:

Bedankt voor de info! Ik denk niet dat deze optie iets voor ons is, want het zorgt denk ik voor meer afval (diftar systeem GFT), moet dan weer een opslagplaats zoeken en we zouden al geen gratis verzendkosten hebben want voor 1 kat zal ik geen 20 zakken nodig hebben ;).

Bekijk berichtSabine2, op 28 mei 2013 - 19:00, zei:

Super!!
'k Ben zeker dat alle KS-ertjes je maar al te graag met raad en daad bijstaan :thumb:

Bedankt! Ik heb hier al veel tips en oplossingen gevonden. Zowel in dit topic als op de rest van de site :)
Mylo Banner

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#44 Geplaatst 28 mei 2013 - 19:09

Voor het geval je nog wat wil inlezen, de boeken van Vicky Halls zijn echt wel een aanrader!
Misschien vind je ze in de bib?
Ik heb er verschillende op mijn e-reader, "Cat Detective" en "The Complete Cat" vind ik heel goed, de anderen ook maar er is wel overlap.

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#45 Geplaatst 28 mei 2013 - 19:16

Bekijk berichtSabine2, op 28 mei 2013 - 19:09, zei:

Voor het geval je nog wat wil inlezen, de boeken van Vicky Halls zijn echt wel een aanrader!
Misschien vind je ze in de bib?
Ik heb er verschillende op mijn e-reader, "Cat Detective" en "The Complete Cat" vind ik heel goed, de anderen ook maar er is wel overlap.

Yep, ik heb er al 3 boeken van gelezen. Vind ze ook héél goed. Ik heb ze wel gelezen toen ik nog met het gedacht zat om een binnenhuiskat te nemen, dus heb 'De Kat' terug geleend uit de bib om nog eens te lezen met de nieuwe situatie in mijn achterhoofd :). Dan kan ik mijn ondernemingsplan nog wat bijschaven.

Ik zag net op het ROB nieuws dat het asiel De Schakel 6 maanden stopt (lees: enkel nog de 6 katten opvangt die er nu al zitten). Pfff tis precies of alle dierenasielen hier in de buurt hun deuren sluiten of een slechte reputatie hebben...
Mylo Banner