Spring naar inhoud

- - - - -

Overweeg kat uit asiel -> hij is er, hij is er! :)

• Log in om te reageren
168 reacties op dit onderwerp
lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#46 Geplaatst 28 mei 2013 - 19:24

Bekijk berichtdolfjeweerwolfje, op 28 mei 2013 - 18:47, zei:

Phoeh, 20 zakken wegstapelen....

dat ligt vanboven op de kast in ons lege kamer, ligt heus niet in de weg hoor
Je kan ook altijd als je dat niet ziet zitten zoeken naar andere mensen die ook peewee nodig hebben en samen een bestelling doen hé, 20 zakken laten leveren naar 1 adres en van daar uit dan verder verdelen
Geplaatste afbeelding

fieke0509
fieke0509
  • 1.122 berichten
  • 2 katten

#47 Geplaatst 29 mei 2013 - 09:30

Bekijk berichtFarailde7, op 28 mei 2013 - 19:16, zei:

Ik zag net op het ROB nieuws dat het asiel De Schakel 6 maanden stopt (lees: enkel nog de 6 katten opvangt die er nu al zitten). Pfff tis precies of alle dierenasielen hier in de buurt hun deuren sluiten of een slechte reputatie hebben...

Wonen jullie ver van Limburg?  Hier zijn goede asiels.  En als je een volwassen kat zoekt kan ik je eentje aanraden in het asiel in Lommel: www.noodasiellommel.be en dan het katinnetje Niels.  Een super-lieverdje, héél aanhankelijk en knuffelig.  Ik had haar graag zelf gehouden maar wij hebben al twee katten.

Ze komt van een baasje dat haar niet meer wilde en haar liever wou laten inslapen dan naar een asiel te doen.  K heb een week geprobeerd haar te herplaatsen maar toen moest ze bij hem weg en bij ons kon ze niet blijven.

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#48 Geplaatst 29 mei 2013 - 15:36

Bekijk berichtfieke0509, op 29 mei 2013 - 09:30, zei:

Wonen jullie ver van Limburg?  Hier zijn goede asiels.  En als je een volwassen kat zoekt kan ik je eentje aanraden in het asiel in Lommel: www.noodasiellommel.be en dan het katinnetje Niels.  Een super-lieverdje, héél aanhankelijk en knuffelig.  Ik had haar graag zelf gehouden maar wij hebben al twee katten.

Ze komt van een baasje dat haar niet meer wilde en haar liever wou laten inslapen dan naar een asiel te doen.  K heb een week geprobeerd haar te herplaatsen maar toen moest ze bij hem weg en bij ons kon ze niet blijven.

Ja, wij zijn van de kanten van Leuven. Maar denk dat ik sowieso wel verder zal moeten uitwijken, want van de asielen hier in de buurt hoor ik niet veel goede dingen. Ik denk dat het dichtst bij zijnde asiel waar ik wel goede dingen van hoor Sint-Truiden voor ons is.
Maarja, het mag in ieder geval pas vanaf september, dus ik heb nog tijd om deze zomer een paar daguitstapjes te plannen ;) Ik probeer me voorlopig dus ook nog niet vast te pinnen op een bepaalde kat, want het is nog 3 maanden... Maar begin wel een lijstje aan te leggen met asiels waar ik goede dingen van hoor. Ik zal Lommel erbij zetten :)
Mylo Banner

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#49 Geplaatst 29 mei 2013 - 18:28

Vandaag trouwens op prospectie geweest in de Aveve en een dierenwinkel. Heb al een heel deel dingen gezien voor op mijn verlanglijstje :jump:
Mylo Banner

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#50 Geplaatst 01 juni 2013 - 10:07

Ik ben mijn ondernemingsplan nog wat aan het finetunen en o.a. de vaste jaarlijkse kosten aan het inbrengen. Ik heb al:
- voeding
- kattenbakkorrels
- dierenarts + vaccinaties
- ontworming
- frontline tegen vlooien en teken

Mis ik nog iets?

En voor die frontline: bij onze honden gaven wij dat altijd elke maand van maart tot oktober. Is dat bij katten ook goed zo? Of is het beter om dat het hele jaar door te geven?
Mylo Banner

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#51 Geplaatst 01 juni 2013 - 13:35

Mijn Snoet* heeft ooit eens vlooien meegebracht in november. Nu de mijne naar buiten gaan, ga ik ze elke maand geven, misschien met uitzondering van de hardste wintermaanden.
Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#52 Geplaatst 02 juni 2013 - 19:29

Yes yes yes!! Ik heb net mijn 'ondernemingsplan' al eens aan mijn ouders voorgelegd en ze waren vrij positief en zeiden dat het er al goed uit zag :jump:

Ik heb nog een paar vraagjes:
- papa ziet het eventueel wel zitten om het 'domein' van de kat op termijn uit te breiden als we zekerder zijn dat we hem/haar kunnen vertrouwen (ivm dingen kapot doen). Nu vroeg ik me af: is het mogelijk om een kat aan te leren dat ze enkel op de benedenverdieping mag? En hoe pak je dat dan aan? Of is dat onbegonnen werk?
- in de winter gaat de verleiding denk ik groot zijn om op de motorkap van de auto's te gaan liggen. Iemand tips om te zorgen voor minder pootjes op de wagen?

Bekijk berichtSabine2, op 01 juni 2013 - 13:35, zei:

Mijn Snoet* heeft ooit eens vlooien meegebracht in november. Nu de mijne naar buiten gaan, ga ik ze elke maand geven, misschien met uitzondering van de hardste wintermaanden.

Misschien dan toch inderdaad veiliger om iets langer te geven :)
Mylo Banner

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#53 Geplaatst 02 juni 2013 - 19:34

Katten zijn erg slim, waardoor ze we ldoorhebben dat ze bv ergens niet mogen komen. Toen ze niet op bed mochten slapen, was het genoeg om ze consistent met nee van het bed te zetten.

maar ze zijn ook zo slim om dan te weten: als jij het niet ziet, kan het toch.

Hier is daarom elke plaats waar ze niet mogen komen afgesloten met een deur en in het slot (want mijn kat kan deuren openen)

het idee om katten iets af te leren/aan te leren is dat wat ze wel mogen zo aantrekkelijk mogelijk wordt en wat ze niet mogen zo onaantrekkelijk mogelijk. als je bv een vervanging voor een warme motorkap kan vinden (bv mandje op de verwarmingsketel?) dan is zoiets veel leuker dan de motorkap.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#54 Geplaatst 03 juni 2013 - 09:16

Bekijk berichtwea, op 02 juni 2013 - 19:34, zei:

Katten zijn erg slim, waardoor ze we ldoorhebben dat ze bv ergens niet mogen komen. Toen ze niet op bed mochten slapen, was het genoeg om ze consistent met nee van het bed te zetten.

Werkt dat echt? Gewoon nee zeggen en ze dan (bij de trap in dit geval) terug beneden zetten? Of gaan ze er dan een spelletje van maken? Ik dacht eventueel om in het begin een geur beneden aan de trap aan te brengen die katten niet leuk vinden ofzo. Bestaat zoiets?

maar ze zijn ook zo slim om dan te weten: als jij het niet ziet, kan het toch.

Hier is daarom elke plaats waar ze niet mogen komen afgesloten met een deur en in het slot (want mijn kat kan deuren openen)

Daar vreesde ik al voor :x . Mijn idee was ook eerder om de deuren boven dicht te doen, maar dan wint de kat nog domein bij natuurlijk (de trap en de hal boven). Dus zal dat in stapjes aan de papa moeten aanbrengen ;).

het idee om katten iets af te leren/aan te leren is dat wat ze wel mogen zo aantrekkelijk mogelijk wordt en wat ze niet mogen zo onaantrekkelijk mogelijk. als je bv een vervanging voor een warme motorkap kan vinden (bv mandje op de verwarmingsketel?) dan is zoiets veel leuker dan de motorkap.

Aha, dan heb ik dat onbewust al opgelost :). Bedoeling was nl. dat er in de garage 2 mandjes gaan komen: 1 inderdaad op de verwarmingsketel (daar sliep de vorige kat die we meer dan 15 jaar geleden hadden ook) en 1 hangmandje aan de radiatior. Dus beide aan een warmtebron :).

Bedankt voor de tips! :flower:
Mylo Banner

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#55 Geplaatst 03 juni 2013 - 13:11

Als je tegen katten zegt dit mag niet doen ze het lekker toch. Je kan ze alleen van bed afhouden door je deur toe te doen.

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#56 Geplaatst 03 juni 2013 - 13:14

Bekijk berichtcatherine, op 03 juni 2013 - 13:11, zei:

Als je tegen katten zegt dit mag niet doen ze het lekker toch. Je kan ze alleen van bed afhouden door je deur toe te doen.

Dus een kat leren dat ze alleen op de benedenverdieping mag lopen is niet mogelijk?
Mylo Banner

Mika
Mika
  • 3.676 berichten

#57 Geplaatst 04 juni 2013 - 10:39

Bekijk berichtFarailde7, op 03 juni 2013 - 13:14, zei:

Dus een kat leren dat ze alleen op de benedenverdieping mag lopen is niet mogelijk?

:) Nee, dat zou idd makkelijk zijn, maar helaas, daarom zeggen ze dat katten personeel hebben.
Als ze de kans schoon zien, doen ze toch lekker hun eigen zin :wi het is de kunst ze dan af te leiden.
Ik denk dat je er toch rekening mee moet houden dat er hier en daar al eens een ongelukje gebeurd.
vb hier zijn al plantjes van de vensterbank gesneuveld in het wilde spel, ze mogen niet op onze slaapkamer omdat mijn man dat niet wil, maar als ik of één van de kids de deuren laat openstaan, zitten ze gegarandeerd in onze slaapkamer, het verbodene is zoooooooooooo leuk !

Groetjes, Mika, Gucci, Frisbie

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#58 Geplaatst 04 juni 2013 - 11:30

Ik heb al wel gezien dat katten idd aan de deur blijven staan van bv de woonkamer omdat ze daar niet binnen mogen en het baasje toekijkt, maar als dat baasje er niet is....

De beste oplossing is idd om de deuren dicht te houden.

Honden zijn gewend om in een roedel te leven en hebben die roedel ook nodig om te overleven. Dus houden ze zich aan de regels van de roedel. Katten leven ook in groepen (kolonies), maar zijn voor hun overleven enkel afhankelijk van zichzelf. Katten jagen niet in groep, ze jagen alleen. Dus kunnen ze ook makkelijk zonder de groep overleven. Daarom hebben ze ook geen nood om zich aan regels van de groep te houden. Ze doen gewoon hun ding.

Het trainen van katten is dan ook meer gericht op het geven van alternatieven, dingen meer/minder aantrekkelijk maken voor katten vandaar bv het gebruik van een dubbelzijdig plakband op plaatsen waar ze niet mogen komen.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#59 Geplaatst 04 juni 2013 - 17:55

Bedankt voor jullie antwoorden :). Ik vermoede al zoiets hoor, maar kon maar vragen hé. Volgens mama ging onze vorige poes (die we hadden toen ik nog heel klein was) niet buiten de ruimtes waar ze mocht komen, zelfs als de deuren op stonden, maar die was inderdaad ook enkel binnen op momenten dat wij thuis waren.

Ik denk dat we het bij de nieuwe kat gewoon in stadia gaan aanpakken. Klein beginnen en naarmate we hem/haar meer kunnen vertrouwen ivm dingen kapot doen, meer toegang geven tot de rest van het huis.
En inderdaad vooral proberen te voorzien in alternatieven zodat ze niet in de verleiding komt :)
Mylo Banner

marleen57
marleen57
  • 3.331 berichten
  • 2 katten

#60 Geplaatst 05 juni 2013 - 01:52

ik wil je vl succes wensen met de zoektocht nr je schatje , hier in genk heb je ook een goed asiel heb er vroeger een kitten van gehad heb ze 14 jar gehad
een kat is hel eigenwijs , dingen die zen niet mogen doen ze toch , alhoewel een ragdoll wel luistert af en toe , :lachen: :thumb:
Geplaatste afbeelding