Spring naar inhoud

- - - - -

Al heel lang wondje op neus dat niet weggaat

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten

#1 Geplaatst 26 mei 2013 - 11:07

De kat bij mijn vader heeft nu al heel lang (ik denk al bijna een jaar) dat ze soms een zwart vlekje op haar neus had en soms was dat dan weer kleiner en dan weer groter of weg. Probleem is dat ze een ex-zwerfkatje is. Ondertussen is ze wel tam en is graag bij ons, maar vanaf het moment dat ze nog maar vermoedt dat je iets 'verdachts' gaat doen, schiet ze weg. Het lukt dus absoluut niet om bvb haar kopje vast te houden en het zo even te bestuderen. Of om even van dicht te kijkeb want dan geeft ze kopjes in je gezicht en zie je niets meer.
Nu gisteren was ze toch in een knuffelbui en toevallig lag ze ook op de trap en paar treden boven mij waardoor ik op de juiste hoogte stond om naar haar neusje te kijken. Op dat moment had ze net geen zwart vlekje, maar ik zag dat haar neusje een beetje open lag. Echt maar een heel klein wondje, een beetje een schaafwondje. Het zit aan de bovenkant van haar neusje.
Dus waarschijnlijk is dat altijd het vlekje geweest. Een korstje op dat wondje dat soms wat groter of kleiner werd en dan soms dus weg was. Op zich dus helemaal niets ergs, maar uiteindelijk loopt ze daar dus al wel bijna een jaar met een wondje op haar neus dat niet weggaat.

Ik snap niet van waar dat komt, want ze komt niet buiten en hier binnen kan ik eigenlijk ook echt niets bedenken waar ze een wondje van zou krijgen. Iemand een idee?
Het kan misschien ook zijn dat ze zelf dat korstje er altijd weer afkrabt waardoor het wondje altijd terug openkomt, maar wat doe je eraan?

Naar de dierenarts gaan voor zoiets is niet echt een optie, want dat is zowel voor ons als voor haar een hel en een trauma als ze daarheen moet. Dus voor gewoon zo'n wondje als ze nu heeft, is dat het echt niet waard.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#2 Geplaatst 26 mei 2013 - 11:10

Overleg even met de da. Bellen en uitleggen, dan hoef je er niet direct met haar naartoe. Je kunt eventueel proberen een foto van het wondje te maken zodat de da dat kan zien. Misschien valt er zo al meer te vertellen.
Als ze er verder geen last van heeft zou ik het verder met rust laten.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten

#3 Geplaatst 26 mei 2013 - 11:28

Ze heeft er geen last van volgens mij inderdaad.
En een foto nemen gaat ook niet lukken. Ze vindt het fototoestel maar iets vreemd. Dat laat ze niet in haar buurt komen :lachen:
Eventueel zou eens bellen met de da inderdaad wel kunnen. Alleen weet ik ook niet echt wat daar zou kunnen uitkomen. Bvb iets als zalf of ontsmetting is ook al bijna niet te doen om dat er regelmatig aan te doen. We kunnen haar bvb heel af en toe een ontvlooiingspipetje opdoen, maar de weken daarna kom je niet meer met iets gelijkaardig in haar buurt.
Verder is het echt een lieve kat, maar ze let zo goed op alles wat haar niet aanstaat dat ze echt heel moeilijk is om te behandelen. Ik hoop echt dat ze nooit iets ernstigs gaat hebben waarvoor ze bvb echt elke dag een pilletje moet krijgen, want zo'n dingen zijn ondoenbaar bij haar. En hoe meer je dat probeert, hoe achterdochtiger ze wordt en hoe moeilijker het ook weer wordt.

Nivo
Nivo
  • 6.365 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 26 mei 2013 - 14:44

Vervelend dat het moeilijk gaat om met haar naar de da te gaan, 1 jaar is idd wel lang voor een gewoon wondje om te herstellen

Het is een onhandig plekje waar ze (denk ik) moeilijk bij kan om zelf open te krabben. Je zegt dat ze niet buiten komt dan kan het ook niet van een kattenluikje zijn anders lijkt het me logisch dat ze eerder een wondje blijft houden door dat ze vaak haar neusje gebruiken om iets open te duwen. Is er niet iets anders in huis waar ze haar hoofdje voor gebruikt, een kattenbak met klepje...?

Hoop dat het nog gaat lukken om er achter te komen of ze iets heeft of anders toch nog de oorzaak kan vinden

sorry laatste keer

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten

#5 Geplaatst 26 mei 2013 - 14:54

Bekijk berichtNivo, op 26 mei 2013 - 14:44, zei:

Het is een onhandig plekje waar ze (denk ik) moeilijk bij kan om zelf open te krabben. Je zegt dat ze niet buiten komt dan kan het ook niet van een kattenluikje zijn anders lijkt het me logisch dat ze eerder een wondje blijft houden door dat ze vaak haar neusje gebruiken om iets open te duwen. Is er niet iets anders in huis waar ze haar hoofdje voor gebruikt, een kattenbak met klepje...?

Nee een klepje echt hebben we nergens denk ik. De kattenbak is dicht, maar zonder klepje want dan durfde ze er niet in.
Ze heeft wel de neiging, zoals elke kat volgens mij, om met haar kopje overal tegen te duwen. Dus "kopjes geven" ook aan meubels, deuren,... Om een of andere reden wil ze altijd absoluut mee de badkamer in als daar iemand binnengaat en als de deur dan dicht is en ze dus niet binnen kan, begint ze ook wel tegen de deur te duwen. Er is een klein kiertje onder de deur en daar probeert ze dan tegen te duwen/ tussen te wringen. Dat is zowat het enige wat ik kan bedenken dat ze dan met haar neusje misschien tegen de onderkant van de deur schroeft. Het is zo'n plastic plooi/vouw deur (zoiets: http://www.folddoor....q1319769223.jpg ) dus dat lijkt me nu niets heel hard. Maar misschien dat ze er toch met genoeg kracht tegen duwt om een schaafwondje te krijgen of het weer open te doen.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 27 mei 2013 - 00:03

heb je de indruk dat het groter wordt? Dat kan heel onschuldig zijn, maar een wondje op de neus dat niet geneest kan ook een beginnende kanker zijn. Vooral bij een wit neusje.

Omdat het nu toch al een jaar is, zou ik toch naar de DA gaan. als je haar niet kan pakken, vraag dan een vangkooi. Als je haar wel kan pakken, vraag dan een dwangkooi aan de DA. Anders gaat de DA haar er niet uit kunnen nemen en bij een dwangkooi kunnen ze de kat even vast zetten om haar zo in slaap te doen.

Was het een recent wondje, zou ik ook zeggen wacht nog maar wat af, maar een jaar....

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten

#7 Geplaatst 27 mei 2013 - 11:47

Het wordt zeker niet groter. ik heb zelfs de indruk dat het de laatste tijd kleiner is als in het begin. Het is ook echt geen diep of groot wondje. Gewoon zo het bovenste velletje eraf, maar niet zo diep dat het bloedt. Als er echt een kans is dat het kanker is, gaan we natuurlijk met haar naar de dierenarts. Zijn er dingen waardoor je kan zien of het dat wel of niet is?

Het probleem om naar de DA te gaan, is niet alleen het pakken. We kunnen haar wel oppakken, maar dan springt ze wel weg vanaf ze zich niet meer op haar gemak voelt dus om haar zo in een reismand te zetten, zou niet lukken denk ik. Maar uitendelijk zouden we daar wel iets op kunnen verzinnen. Het probleem is vooral dat we haar toen ze een zwerfkat was in zo'n reismand hadden gelokt om haar te laten steriliseren en toen geraakte ze zo in paniek dat ze zichzelf gewoon overal pijn deed door het proberen eruit te komen. Ze heeft sinds dan ook echt een trauma een reismanden, de dierenarts en alles waarin ze opgesloten wordt.
Ze doet dan ook alles om eruit te geraken en doet zichzelf dan ook serieus pijn aan de tralies.
Het is ook zo dat we echt jaren hebben nodig gehad om een beetje haar vertrouwen te winnen en zelfs nu is ze nog erg op haar hoede. Als we haar ontvlooien duurt het weken voor ze ons weer genoeg vertrouwd en als we met haar naar de dierenarts gaan, duurt dat maanden voor het weer wat in orde komt.
Het is dus echt niet dat we haar die zorg niet willen geven van naar de DA te gaan, maar ze loopt elke keer zo'n trauma op dat we dat haar echt niet zomaar willen aandoen.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#8 Geplaatst 27 mei 2013 - 12:17

Wat reismandje betreft kun je haar daar wel aan laten wennen, maar voor nu heb je daar niet zoveel aan ;) Misschien voor volgende keer

Als je een reismandje hebt dat je uit elkaar kunt halen dan kun je de onderste helft neerzetten met een lekker kleed erin, zodat het een soort mandje wordt. Of ze er nu wel of niet ingaat, ze zal zo wel wennen dat het geen naar ding is. Als ze het gaat gebruiken en er comfortabel mee is, dan kun je de bovenste helft er weer opzetten, het lekkere kleedje uiteraard laten liggen. Deurtje er uit laten. Zo weer tot ze er helemaal comfortabel mee is.
Dan het deurtje erin, wel open laten staan. Zelfde verhaal.

Blijf zelf 'gewoon' doen. het is gewoon een extra mandje dat daar nu toevallig staat. als het deurtje er eenmaal inzit en ze er wel in gaat liggen, dan kun je af en toe even aan het deurtje zitten (niet dichtdoen) als ze in het mandje is. Als ze daaraan gewend is dan kun je het deurtje dichtdoen en meteen weer opendoen. En dan zo steeds een stapje verder.
Zorg ervoor dat ze niet in paniek raakt! Alert mag, ze zal op een gegeven moment leren dat ze niets te vrezen heeft. Het zal veel tijd kosten, maar uiteindelijk heb je er heel veel plezier van.

Voor nu heb je er niets aan, maar zoals ik al zei, misschien een volgende keer ;)

Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#9 Geplaatst 27 mei 2013 - 14:38

een tussenoplossing is om idd een foto te maken en die aan de DA te laten zien. die kan dan nog beslissen of het nodig is om haar ook te onderzoeken. dat het kleiner wordt, is wel een goed teken dat het wsl geen kanker is. Maar toch, een wondje van een jaar...

Bewerkt door wea, 27 mei 2013 - 14:39.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#10 Geplaatst 27 mei 2013 - 16:04

wat ik begreep is het een wondje dat steeds terugkomt. even weggaat en dan weer terug is. Kan meerdere oorzaken hebben. da kan meer zeggen ;)
Geplaatste afbeelding

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 27 mei 2013 - 19:02

Moeilijk met zo'n katje... En herkenbaar.
Als onze Snoet ooit iets heeft, dan hou ik mijn hart vast voor het geven van medicatie. Dat lukt één keer, misschien 2. Maar dan is ze haar vertrouwen kwijt door wat we haar hebben aangedaan en krijg je haar niet meer te pakken. Ze verdedigt zichzelf heel fel, maar met duidelijke angst en tegenzin. Je ziet haar in tweestrijd zitten: mijn mensen vertrouwen of vechten voor mijn leven? Heel erg om te zien. Onze jaarlijkse trip naar de dierenarts is soms een nachtmerrie. Eerst haar opjagen en vangen, dan in een reismand waar ze panisch in is (kleine ruimtes en gesloten deuren zijn niks voor een ex-zwerver), dan in de auto die zoveel lawaai maakt, ze jankt zichzelf suf tot ze ligt te hijgen, en dan nog het onderzoek en spuitje, de rit terug. Vorig jaar was het vreselijk, het vangen ging niet goed en ze was helemaal opgejaagd, ze is uit de reismand gebroken en ik was haar bijna kwijt, bloed nemen lukte niet, inenting vergeten door alle commotie dus die nog gegeven in de kooi, en dan is ze van haar stokje gegaan op de weg terug naar huis.
Ook zo'n katje van wie we het vertrouwen pas na jaren kregen. Dan is het erg dat je niet kan uitleggen dat het voor haar goed is. Ik ben al blij dat we haar 1x per jaar mee naar de DA krijgen. Heb laatst ook via mail overlegd omdat ze wat problemen had met haar vacht en een oog.

Verder moest ik denken aan een hondje dat ik ken. Die is blind en stoot zijn snuit vaak, daarop heeft hij een kale vlek en soms een wondje op de snuit. Wie weet gebruikt ze die wel voor veel dingen? Maar voor de zekerheid misschien toch proberen om ze een keer mee te krijgen. Kan ze hopelijk ook eens volledig worden nagekeken, als je daar toch bent... Of kan je ook wel 1x per jaar gaan met haar?

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten

#12 Geplaatst 29 mei 2013 - 15:54

Dankjulliewel allemaal voor het meedenken en de tips! :d

@Ginnie: Het wondje gaat niet echt weg en komt terug. Het blijft gewoon altijd volgens mij. Maar op het wondje zit een korstje en dat gaat er soms af en soms brokkelen daar ook stukjes af waardoor dat korstje kleiner lijkt. Maar het wondje zelf houdt ongeveer dezelfde grootte denk ik, maar de laatste tijd viel me wel op dat het iets kleiner was dan ervoor. Wel niet veel, spijtig genoeg. maar het verkleint eerder dan dat het vergroot.

@ Nasa: Wat jij vertelt over Snoet is idd precies hoe Nya ook reageert. Ze komt nu ook niet meer buiten (omdat we merkten dat ze daar niet heel veel behoefte aan had vreemd genoeg en we toch aan een redelijk drukke baan wonen, dus ook al kwam ze eigenlijk nooit aan de kant van de baan. Het is zo toch veiliger.), maar daardoor gaan we ook niet jaarlijks naar de DA voor vaccinaties bvb. Ik weet dat dat ook voor binnenkatten beter is en ze krijgt de vaccinaties als we daar toch heen moeten, maar we gaan er dus niet speciaal voor, omdat we dat echt zo ondoenbaar vinden en ook gewoon zo erg voor haar. Het is geen doen dat ze ons dan weer voor een paar maanden niet vertrouwd, dus we doen dat gewoon zo weinig mogelijk. Al vind ik dat ook zo jammer dat je zoiets niet gewoon kan uitleggen aan haar natuurlijk...

In dit geval denk ik inderdaad dat ze ergens met haar neusje tegenschroeft ofzo waardoor ze een wondje krijgt of het wondje weer opengaat. En ik zou liever gewoon vinden hoe dat komt en waar ze tegenschroeft om zo te voorkomen dat het weer opengaat. Dat lijkt me gewoon het beste dat ze niet meteen weer een wondje krijgt. En op die manier moet ze dus ook niet al die stress van de DA ondergaan voor gewoon een wondje. Als we nu de oorzaak niet vinden, gaan we wel naar de DA met haar!

Bewerkt door Syntara, 29 mei 2013 - 15:55.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#13 Geplaatst 29 mei 2013 - 16:10

In dat geval, als het wondje echt nooit weggaat, zou ik haar toch naar de da brengen. Of in ieder geval het verhaal voorleggen aan een da, eventueel met een foto van het wondje.
dan ben ik eens met Wea. Normaal moet een wondje snel weg zijn, je kijkt het nu al een jaar aan. Denk niet dat je de oorzaak gaat vinden, als dat zo was dan wist je nu al waarom het wondje er zit en hoefde je niet meer te zoeken.

Even overleggen met de da hoe je haar het best tot daar krijgt. Zielig of niet, dat wondje voor een jaar en misschien nog wel een jaar, is nog veel zieliger. Dat moet gewoon pijn doen. Anders bleef ze er wel vanaf.....

Geplaatste afbeelding

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten

#14 Geplaatst 29 mei 2013 - 17:56

Bekijk berichtginnie, op 29 mei 2013 - 16:10, zei:

In dat geval, als het wondje echt nooit weggaat, zou ik haar toch naar de da brengen. Of in ieder geval het verhaal voorleggen aan een da, eventueel met een foto van het wondje.
dan ben ik eens met Wea. Normaal moet een wondje snel weg zijn, je kijkt het nu al een jaar aan. Denk niet dat je de oorzaak gaat vinden, als dat zo was dan wist je nu al waarom het wondje er zit en hoefde je niet meer te zoeken.

Even overleggen met de da hoe je haar het best tot daar krijgt. Zielig of niet, dat wondje voor een jaar en misschien nog wel een jaar, is nog veel zieliger. Dat moet gewoon pijn doen. Anders bleef ze er wel vanaf.....

Ik wist niet dat het een wondje was (dat zag ik pas vorig weekend en ik ben er in de tussentijd niet meer geweest) dus ik heb nooit naar een oorzaak gezocht. Daarom dat ik dat dus eerst ga doen.

Ze blijft er ook wel gewoon af en lijkt er geen pijn of last aan te hebben.

Bewerkt door Syntara, 29 mei 2013 - 17:57.

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten

#15 Geplaatst 08 juni 2013 - 10:23

Vreemd genoeg kwam ik dit weekend bij mijn vader en zie ik dat het wondje op haar neus helemaal weg is. Kan misschien klinken als een excuus in dit topic om niet naar de DA te gaan omdat het zo opeens miraculeus verdwijnt (want nee, we hebben niet gevonden van wat het zou kunnen komen), maar het is echt zo. Ik ben er zelf echt heel verbaasd over. Ik vond ook wel dat het de laatste tijd iets verkleind leek tegenover daarvoor.
Maar nu is het niet zoals het eerst vaak was dat het korstje erafging en het wondje weer open was. Ik heb het gisteren van redelijk dicht kunnen bekijken en het is echt mooi genezen.
We houden het natuurlijk nog wel in de gaten of het niet terugkomt en dan gaan we naar de DA. Ik heb zelf ook geen idee van wat dat wondje geweest kan zijn, want ik kan me niet inbeelden wat er veranderd is dat dat opeens zou weggaan tegenover de vorige maanden.
De haartjes boven haar neusje zien wel wat 'vuil/bruin'. Dat had ze bij het wondje ook soms en ik ging er dan vanuit dat het wat vuil was vanuit het wondje omdat dat ook de plek is waar haar haartjes het wondje raakten.