Spring naar inhoud

- - - - -

Hoe volwassen katten aan elkaar introduceren

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
bri
bri
  • 44 berichten

#1 Geplaatst 28 mei 2013 - 09:37

Hoi allemaal, ik heb 3 poezen in mijn bezit, een kater van 12 jaar, een indoor kattin van 15 jaar en een out door mix angora kattin van 8 jaar.  Nu vond ik verleden week een verkommerde siamees mix in mijn gemeentje, graatmager, onder de klitten en super super lief.  Hij zit nu in mijn badkamer te bekomen, laat me af en toe zijn klitten aanpakken en is al geliefd door mijn twee kindjes.

Mijn kater vloog hem wel aan toen ik even probeerde ze bij elkaar te zetten, ah ja, het is ook al 12 jaar zijn huis!  En de mix siamees is niet sterk genoeg om zich te verdedigen.  Ik vermoed ook dat de mix siamees ouder is dan 12 jaar.

Maar mijn twee jongens willen absoluut niet dat Uno (ja ja heeft al een naam) weggaat.  Tenzij we de eigenaar vinden natuurlijk.

Dus, alle tips welkom.  Oh ja, ook nog 2 honden in huis ook, waarvan eentje niet poes vriendelijk is!

Groetjes

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 28 mei 2013 - 10:01

best hou je ze even apart. Laat de nieuweling even bekomen. Dan begin je aan een langzame introductie met eerst uitwisselen van geuren met positieve associalties. bv snoepjes.
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#3 Geplaatst 28 mei 2013 - 10:49

Dekentjes uitwisselen, en ze veel strelen van de ene naar de andere zodat de geuren mengen. Nu stinkt hij in hun ogen naar vreemd. Ik heb de katten die hier bij kwamen altijd vrij in de groep gelaten maar wel zo dat er plaats genoeg is om te verstoppen of hoger te gaan zitten. Heeft nooit problemen gegeven, ben niet voor apart zetten dan duurt het allemaal nog langer. Een drietal maanden geleden stond er ook een poesje aan onze deur ze. We hebben haar gewoon in huis gezet ze heeft een maandje op de krabpaal gewoond haar eten en drinken en kattebak kort bij. Iedereen kwam wel eens kijken en sommige hebben wat erop geblazen nu loopt ze door het huis zoals al de anderen. Alleen wil ze niet naar buiten in de tuin, ze zal denken geen tweede keer. Beloon ze allemaal maar regelmatig met snoepjes zelf al worden ze geen vrienden als ze mekaar al dulden zonder vechten is het ook al goed.Geef het tijd.

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 28 mei 2013 - 17:55

Een goeie introductie gebeurt in verschillende fasen.
Volgende tips kreeg ik van de kattengedragconsulente toen ik mijn poezelkes introduceerde.

Allerbelangrijkste: de poezels NOOIT laten vechten!!

Zorg dat je de poezels apart kan houden.
De truc is om een positieve associatie te maken tussen de de poezelkes.
Dit doe je in 3 fases:

Fase 1: Zorg dat ze elkaar niet kunnen zien, dus een deur tussen hen (deur dicht!). In de kamer van Uno leg je een doekje (handdoek, fleece, whatever, iets waar hun geur in gaat kruipen) en bij je andere poezelkes doe je hetzelfde.
In de eerste fase ga je de geuren uitwisselen en een positieve associatie eraan vasthangen. Dat doe je als volgt:
Neem het doekje van Uno, leg het bij de andere poezelkes en zet er tegelijkertijd hun allerliefste kostje naast. Bij Uno leg je het doekje van de andere poezelkes en zet er zijn allerliefste kostje naast. Na een paar minuten is het eten op, je neemt de doekjes terug weg en legt ze terug bij de "oorspronkelijke poezels".
Dit hou je minstens 3 dagen vol.

Fase 2: tussen Uno en de andere poezelkes zit één deur. In fase 2 ga je opnieuw voor de mega-lekker-favoriet-eten-truc, maar ipv te werken met een doekje, ga je nu elke dag de deur één cm meer openzetten voor de tijd dat het duurt om hun eten op te eten. Belangrijk is dat je erbij blijft, zodat je hun lichaamstaal in het oog kan houden. Hebben ze vooral oog voor het eten en werpen ze een snelle blik naar elkaar (of geen blik), OK, eten op, deur dicht. Krijgen ze elkaar echt in het oog zodat ze beginnen staren (staren = dikke ambras maken) of zie je bij een poezel dat de snorharen achteruit gaan en de staart naar beneden hangt als ze de andere poezel ziet, direct deur dicht, zelfs al is het eten nog niet op en stond de deur maar een minuut op een kiertje of zo. De bedoeling van fase 2 is opnieuw positieve associatie, zodat de kat denkt: "tiens, de deur staat op een kier en tiens, daar staat de andere poezel, maar ik trek mij dat fijn niet aan want als dat gebeurt, gebeurt er tegelijkertijd iets kei-plezants, ik krijg mijn favoriete etentjes".
Dit hou je zo een 2 à 3 weken vol.

Wanneer fase 2 goed verlopen is, kan je doorgaan naar fase 3 (maar fase 2 moet lang genoeg geduurd hebben!!).
In fase 3 mogen de poezels in elkaars gezelschap vertoeven, maar wel kort en gecontroleerd. Dat moet wederom samengaan met een positieve associatie, dus ofwel het kei-lekker eten, of je kan een mega-speelmoment inlassen (met een Da Bird of Bird hengel of Nekoflies of eender waarmee ze puitonnozel worden). Bij mijne Winston is dat zelfs een massageke met de Kong massageborstel ('t is ne wellness-freak :x ) of zijn favo brokjes in de Stimulo, daar is hij zot van. Ze blijven vanaf nu langer en langer in elkaars gezelschap, maar heel belangrijk, blijf hun lichaamstaal aflezen en de eerste paar weken zeker zorgen dat er telkens iemand bij is, wanneer jullie naar je werk zijn, steek ze dan nog efkes apart.

Het lijkt allemaal echt wel lang, maar het is zo de moeite waard om gelukkige poezelkes te hebben. Stel je voor dat jij de volgende x aantal jaar moet samenleven met een "ambetanterik waar ze je aan gekoppeld hebben", bij poezelkes is dat net hetzelfde. En voor de poezelkes hun geluk doen we het toch hé :love3: :love3:

Veel succes!

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

bri
bri
  • 44 berichten

#5 Geplaatst 30 mei 2013 - 23:24

Dank je Sabine2, dat klinkt heel logische en vermits ik in juli toch niet op vakantie zal gaan heb ik misschien veel tijd om te introduceren aan elkaar.

DA kende Uno niet, vond een virus dat zich ontwikkelt in een gezwel van het tandvlees en dat is geen goed nieuws zei hij.  Maar Cortisone spuitje zal deze oude krijger er terug wat bovenop helpen.  Duidelijk een poes die bij mensen leefde want onze benen werden uitvoerig gestreeld bij de DA.  en spinnen spinnen spinnen, niet slecht voor een mogelijk 13 jaar oude kater!

bri
bri
  • 44 berichten

#6 Geplaatst 10 juni 2013 - 09:57

Ondertussen was zwerfpoes toch langs het kattenluik ontsnapt en ik had hem anderhalve dag niet gezien.  Maar ik ging naar buiten aan de straat kinderschoenen uitkloppen en wie stond ineens achter mij miauw ... ja hoor, mix siameesje zwerfpoes.  Terug naar binnen gebracht en deze keer in de badkamer maar met de deur nog open.  Mijn andere poezen komen wel eens kijken, eentje probeerde en mocht 10 seconden mee eten uit hetzelfde bakje.  Er wordt niet gevochten... alles lijkt dus de goeie kant op te gaan  :)

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 10 juni 2013 - 11:00

Dat gaat de goeie richting uit :thumb:
Blijf ze in het oog houden tot ze met allemaal een positieve klik maakt, één slecht moment kan een grote impact hebben.
Maar je bent goed bezig :thumb:

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

bri
bri
  • 44 berichten

#8 Geplaatst 11 juni 2013 - 13:47

ja, ik heb nu de kommetjes met eten al bij elkaar gezet, maar Uno mag nog uit een apart kommetje eten.... kommetjes delen is nog wat te veel gevraagd :)