Spring naar inhoud

- - - - -

Aanleren eten droogvoer

• Log in om te reageren
6 reacties op dit onderwerp
Alix
Alix
  • 55 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 28 mei 2013 - 12:15

Hoi iedereen,

Ik heb 2 kittens van 10,5 weken oud. Wanneer ze bij ons kwamen hadden ze alleen nog maar natvoer gegeten waardoor ze droogvoer (denk ik) niet zien als eten. Ik probeer ze het aan te leren door brokjes door hun natvoer te doen en de verhoudingen steeds te veranderen zodat er meer en meer droogvoer in het natvoer zit. Dit gaat goed tot op het moment dat er eigenlijk bijna geen natvoer meer in zit. Op het moment dat er dus bijna volledig overgeschakeld is op droogvoer willen ze hun voer niet meer opeten.
Heeft iemand tips, ervaringen?

Nog een tweede vraagje :)
Morris vind het heel erg leuk om zijn pootje in het drinkbakje te steken dan te gaan spetteren, we hebben al geprobeerd om er minder in te doen en ook meer in te doen. Dit helpt niet, zou een drinkfontein een oplossing zijn?

Alvast bedankt,
Alix, Morris en Castar

rexan
rexan
  • 348 berichten
  • 9 katten

#2 Geplaatst 28 mei 2013 - 12:56

met dat water spetteren doen ze hier ook en heb zelf ook al lopen denken voor en fontein maar zou het dan niet erger worden met dat bewegende water

Nivo
Nivo
  • 6.365 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 28 mei 2013 - 13:00

Hallo Alix welkom op ks :)

Om ze brokjes te leren eten kan je verschillende dingen proberen, moet bv denken aan:
- Afwisselen van merk, misschien vinden ze een bepaalde soort wel lekker
- De brokjes eens laten weken in water
- door middel van spel, brokje gooien dat ze er achter rennen
- er bestaan ook leuke speeltjes waar ze brokjes uit moeten vissen (heet voedselverrijking)
http://www.zooplus.n...d/denkspeelgoed

Om het waterprobleem te helpen oplossen weet ik geen tips. Sommige katten zijn vinden dat gewoon leuk, een water Fontijn zal dan ook wel niet helpen.

sorry laatste keer

Alix
Alix
  • 55 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 28 mei 2013 - 13:17

Bekijk berichtrexan, op 28 mei 2013 - 12:56, zei:

met dat water spetteren doen ze hier ook en heb zelf ook al lopen denken voor en fontein maar zou het dan niet erger worden met dat bewegende water

Daar zit ik dus ook mee in mijn hoofd... Mijn vriend denkt dat het door de weerspiegeling is in het water maar een fontein weerspiegeld natuurlijk ook !

Bekijk berichtNivo, op 28 mei 2013 - 13:00, zei:

Hallo Alix welkom op ks :)

Om ze brokjes te leren eten kan je verschillende dingen proberen, moet bv denken aan:
- Afwisselen van merk, misschien vinden ze een bepaalde soort wel lekker
- De brokjes eens laten weken in water
- door middel van spel, brokje gooien dat ze er achter rennen
- er bestaan ook leuke speeltjes waar ze brokjes uit moeten vissen (heet voedselverrijking)
http://www.zooplus.n...d/denkspeelgoed

Om het waterprobleem te helpen oplossen weet ik geen tips. Sommige katten zijn vinden dat gewoon leuk, een water Fontijn zal dan ook wel niet helpen.

Heel erg bedankt!
Het probleem is dat ze de brokjes gewoon niet zien als eten als alleen zonder natvoer ze in hun bakje liggen... Castar kan brokjes eten uit je hand maar Morris neemt steeds opnieuw het brokje in zijn bek en spuugt het dan uit.
Ik heb al verschllende merken geprobeerd (RC, Hills zowel kip als tonijn, Animonda) maar nog geen geluk gehad, ik had alleen de indruk dat de Hills met tonijn minder vlug opgegeten werd. De speeltjes enzo vind ik wel leuk maar als ze niet begrijpen dat het voedsel is denk ik niet dat dat zal helpen.
Ik probeer het weken van de brokjes eens :) maar doe ik daar dan steeds minder water bij zodat ze uiteindelijk de harde brokjes op zich gaan eten?

Mila01
Mila01
  • 25 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 30 mei 2013 - 14:04

Ik zou 's morgens droogvoer zetten en pas in de namiddag een beetje natvoer geven, en daarna terug het droogvoer zetten, zodat ze eigenlijk moeten wachten op hun eten als geen droogvoer willen hebben.  Ik heb het zo gedaan toen ik overschakelde van stoofvlees naar blik- en droogvoer en dat is gelukt, bij de één wat sneller als bij de ander maar met geduld zal het zeker in orde komen.

Alix
Alix
  • 55 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 31 mei 2013 - 09:22

Bekijk berichtMila01, op 30 mei 2013 - 14:04, zei:

Ik zou 's morgens droogvoer zetten en pas in de namiddag een beetje natvoer geven, en daarna terug het droogvoer zetten, zodat ze eigenlijk moeten wachten op hun eten als geen droogvoer willen hebben.  Ik heb het zo gedaan toen ik overschakelde van stoofvlees naar blik- en droogvoer en dat is gelukt, bij de één wat sneller als bij de ander maar met geduld zal het zeker in orde komen.

Dat heeft mijn vriend inderdaad toegepast, ik kon het niet over mijn hart krijgen maar het heeft gewerkt!
Bedankt voor het advies :)

Woezel
Woezel
  • 21 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 28 juli 2013 - 00:44

ik zit met hetzelfde probleem mijn kitten wil ook geen droogvoer.
Hij haalt echt zijn neus er voor op.
Ondanks al mijn pogingen zoals water toevoegen van merk veranderen of mengen met natvoer.
Dan kan ik alleen nog maar met harde maatregelen komen.
En hem alleen nog maar droogvoer geven.
hoe zielig ik het ook vind.
Tenzij er iemand mij iets nieuws te vertellen heeft.