Spring naar inhoud

- - - - -

verplichte/aanbevolen testen per ras

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#1 Geplaatst 29 mei 2013 - 23:33

Er is de laatste tijd nogal wat te doen geweest rond broodfok (bv reportage op telefacts, in de krant,..). Op een hondenforum gaan ze proberen om dat al voor een stuk aan te pakken. Broodfokkers maken immers gigantisch veel winst omdat ze vaak ook niet testen en er zijn schrijnende gevallen van puppies die moeten ingeslapen worden doordat ze zulke zware genetische gebreken vertonen (zware heupdysplasie).

Ze gaan daar nu een lijst maken met alle rasverenigingen om voor te stellen om dit in een wet te gieten. Op die manier wordt er immers al veel dierenleed vermeden.

Als dat voorstel van de hondenvereniging op tafel komt, willen we daar dan ook een voorstel voor katten aan koppelen?

Ik dacht bv aan:
Minstens 12 weken bij moeder laten voor fokkers
Snap test op beide ouders verplichten

HCM en PKD, is dat iets wat voor elk ras getest moet worden?

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#2 Geplaatst 30 mei 2013 - 09:55

Op zich vind ik het een goed initiatief. aan de andere kant vraag ik mij af hoe je dat gaat controleren. De broodfokkers houden zich nu al niet aan de wetten die er liggen, dus waarom zouden ze zich dan houden aan de wetten die nog gaan komen? Ze kunnen nu al hun gang gaan omdat er niet wordt gecontroleerd en niet wordt gerapporteerd.
De goede fokkers houden zich aan de regels van de vereniging en doen vaak nog een tandje meer. Dat zijn de fokkers die de wet ondersteunen, maar ook de fokkers die de dupe zullen worden van een wet die te ver gaat.

En zo zitten er nog wel meer haken en ogen aan.

zou er graag eens persoonlijk met je over van gedachten wisselen :) Want dat gaat denk ik een beetje ver zo op het forum ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Randa
Randa
  • 6.208 berichten
  • 7 katten

#3 Geplaatst 30 mei 2013 - 12:15

HCM en PKD wordt niet getest bij Abessijn en Somali in zoverre ik het weet.
Wat bij Abessijn wordt getest is PKdef, PRA (zowel DNA als Spiegelreflex omdat er recent een 3de variant is vastgesteld die nog niet DNA getest kan worden), PL, Bloedgroep en natuurlijk ook Fiv en Felv.

Het is nl zo dat evenals bij oa de Brits Korthaarfokkers het voornamelijk de rasgroepen en de daaraan aangesloten leden dit min of meer in goede banen lijden door hierop te testen en het ook te eisen bij uitdekkingen en in hun databases de testen op te nemen.

Dit in een wetsontwerp gieten gaat te ver omdat er indien er nieuwe vaststellingen worden gedaan, de wet moet worden aangepast en dit vraagt altijd opnieuw teveel tijd.

Een ander mogelijkheid die ik zou toejuigen in België is naast Fifé die al tal van testen eist voor uitreiking van een stamboom ook een overkoepelend orgaan voor oa de onafhankelijke organisaties die dan gezamelijk beslissingen nemen over welke testen per ras moeten gedaan worden en hieraan uitgifte van stambomen koppelt.  (maar zal op heel veel tegenstand stuiten van de onafhankelijke clubs)

Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#4 Geplaatst 30 mei 2013 - 13:13

Hoezo zal dat alleen bij de onafhankelijke clubs tegenstand oproepen Randa?
Ik denk dat het bij alle clubs wel tegenstand oproept. Niet alleen dat, ook bij veel fokkers zal die tegenstand er zijn.

Zelf denk ik dat het goed is dat er regels zijn, maar je moet niet alles willen regelen. Veel kan een fokker ook zelf doen. Hcm en pkd mag van mij bij elk ras verplicht worden, dat zijn basistesten. hcm/pkd kijken niet naar ras.
Bloedgroepen testen wij ook, maar om die nu verplicht te stellen vind ik een beetje ver gaan. Er zal dus goed gekeken moeten worden naar wat reeel is en wat niet. En ik denk dat daar nogal wat verschillende meningen over zijn ;)

Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#5 Geplaatst 30 mei 2013 - 13:48

Bekijk berichtginnie, op 30 mei 2013 - 09:55, zei:

Op zich vind ik het een goed initiatief. aan de andere kant vraag ik mij af hoe je dat gaat controleren. De broodfokkers houden zich nu al niet aan de wetten die er liggen, dus waarom zouden ze zich dan houden aan de wetten die nog gaan komen? Ze kunnen nu al hun gang gaan omdat er niet wordt gecontroleerd en niet wordt gerapporteerd.
De goede fokkers houden zich aan de regels van de vereniging en doen vaak nog een tandje meer. Dat zijn de fokkers die de wet ondersteunen, maar ook de fokkers die de dupe zullen worden van een wet die te ver gaat.

En zo zitten er nog wel meer haken en ogen aan.

zou er graag eens persoonlijk met je over van gedachten wisselen :) Want dat gaat denk ik een beetje ver zo op het forum ;)

Over die controle heb ik ook gedacht.
Maar dat is eigenlijk geen probleem als je dat bekijkt uit he tstandpunt va ndierenwelzijn.
Ofwel heeft een kitten niks, ofwel heeft het een afwijking. Als het een afwijking heeft en de fokker kan geen testen voorleggen, dan staat de kittenkoper ineens sterk in de scheonen om en schadevergoeding te eisen.

Kijk de wet zegt ook dat je niemand mag vermoorden, maar sommige moordenaars slagen er ook nog in om tussen de mazen van het net te glippen en de simplele ziet die in een vlaag van opwelling iemand een duw gaaft die ongelukkig terecht komt, staat wel voor de rechtbank. Moeten we daarom zeggen dat di wet geen nut heeft?

Ik ben ook tegen een wet die te ver gaat, maar ik wil een wet die afgesteld is op wat normale praktijk is bij de rasverenigingen. Die heeft geen invloed op de goede fokkers omdat die zich er nu ook al aan houden.

waar er nog debat over is, laat ons dat erbuiten houden. maar staat nu al vast.

Het idee van een commissie daarvoor is ook wel een goed idee. Nu is er al een dierenwelzijnscommissie, maar ms sdan ook een fokkerscomissie.

Er staat nu ook al in de wet dat bv vaccinaties gegeven moeten worden die in de verplichte lijst staan omdat zulke lijst makkelijker is te updaten dan een wet.

Als de regels die de clubs opleggen, gelijk lopen met de wet. Waarom zal er dan nog tegenstand zijn?

Bv die 12 weken. ik denk dat alle clubs dat wel als regel hebben, maar de wet is nog 7 weken.
FIv en FeLV (niet ouder dan 1 jaar) voor de ouders, dat is toch ook een standaard

HCM voor Brit
CIN voor Ragdoll

Daar isdacht ik toch elke vereniging het over eens?

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 02 juni 2013 - 19:09

Ik kan moeilijk geloven dat de goede fokkers niet lastig zijn op de malafide fokkers die kittens aan dumpingprijzen laten weggaan omdat er niks wordt geinvesteerd in de kittens of de ouders (zoals bij de massale import uit het oostblok).

Als ik vandaag twee britjes koop en mijn buurvrouw heeft een kater, dan ik met mijn kattin effe op bezoek bij de buurvrouw, vraag een Hk nummer aan en verkoop dan de katten voor 150 euro omdat ik vind dat iedereen een brit moet kunnen betalen en ze gewoon dan maar zonder stamboom weg gaan.

Of ik bouw een bijhuis, zet er een x aantal kattinnen in en een paar katers, fok op grote schaal  zonder enige testen (elke kattin de wettelijke 2 nestjes per jaar) en verkoop ze massaal door aan winkels/particulieren.

Dit is nu jullie kans om een aantal minimumeisen (per ras) te stellen waar een goede fokker aan moet voldoen om de hierboven beschreven toestanden te kunnen tegengaan.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#7 Geplaatst 02 juni 2013 - 21:29

Punt is Wendy dat dit al door gokke fokkers wordt gepromoot. Je kunt momenteel niemand dwingen om de testen te doen, er wordt (helaas) wel mee gefraudeerd.

Het verplicht stellen van testen, op een manier zoals hier al is beschreven door Randa, lijkt mij an sich een goed idee, mits er rekening wordt gehouden met de haken en ogen.
Maar ik vind het een nog beter idee om de mensen goed voor te lichten. En daar ga ik dan vanuit mijzelf ook onverminderd mee door. Tot soms vervelens toe ;) vertel ik aan mensen die het horen willen (en enkelen die het eigenlijk niet horen willen) wat in mijn ogen een goede fokker is en waar mensen op moeten letten als ze bij een fokker een kitten weghalen. Om op die manier zelf tot de conclusie te komen of het wel of niet een goede fokker is. En ik steek mijn mening daarbij niet onder stoelen of banken.

Maar misschien is dat niet wat je beoogd met dit topic, en is het iets anders dat je zoekt. Dan hoor ik dat graag, want op dit moment weet ik dan niet precies wat je met dit topic wilt bereiken..........

Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 02 juni 2013 - 22:18

Ik zou willen dat er in de wet komt:
fokkers zijn verplicht zich te houden aan de testen genoemd in document X

Document X:
Voor alle rassen, zijn een FIV en FeLV verplicht (mogen neit ouder zijn dan 1 jaar op het moment van de geboorte van het nestje)
Voor ras X, zijn testen X en Y verplicht

In onze wetgeing kan men naar zulke documenten verwijzen en dat wordt nu ook al gedaan. Op die manier kan je kort op de bal spelen als de wetenschappelijke inzichten veranderen.

Het is idd ook nodig om voorlichting te doen, maar dit faalt vaak. Mensen die toch goed geinformeerd zijn over malafide fokkers, blijven toch dieren kopen van een malafide fokker omdat die vaak pakken goedkoper zijn of omdat me ndan die dieren wil gaan redden. Dat is een bizarre wending van mensen informeren. veel goed geinformeerde mensen gaan dan naar een malafide fokker net om die dieren te redden.

Ik wil net als Randa dat dit verplicht wordt, maar nie tenkel voor een stamboom. Haar bezorgdheid dat wetten te traag veranderen om dit via een wet te doen, is voor een deel onterecht. Net omdat je de precieze testen uit de eigenlijke wet kunt houden, zodat ze makkelijker aangepast kunnen worden als de wetenschap verandert. Er meot dan een comissie opgericht worden waar mss idd belangrijkste rasclubs in zetelen die dit dan bijhoudt.

Zoals ik het nu begrijp zijn er al een boel gelijklopende regels in de rasclubs, mijn vraag is welke deze zijn zodat ze dan aan iedereen opgelegd kunnen worden die die specifieke rassen fokken.

Randa
Randa
  • 6.208 berichten
  • 7 katten

#9 Geplaatst 03 juni 2013 - 12:31

Bekijk berichtginnie, op 30 mei 2013 - 13:13, zei:

Hoezo zal dat alleen bij de onafhankelijke clubs tegenstand oproepen Randa?
Ik denk dat het bij alle clubs wel tegenstand oproept. Niet alleen dat, ook bij veel fokkers zal die tegenstand er zijn.

Hcm en pkd mag van mij bij elk ras verplicht worden, dat zijn basistesten. hcm/pkd kijken niet naar ras.

Omdat bij Fifé al een aantal testen verplicht zijn om een stamboom te krijgen. (dit lees ik toch op hun site in België)
Ik vind als je dan HCM en PKD verplicht bij elk ras, doe er dan gerust ook PKdef bij, dit komt in heel wat rassen voor en is dodelijk maar gelukkig is het een recessief gen

Bewerkt door Randa, 03 juni 2013 - 12:31.

Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#10 Geplaatst 03 juni 2013 - 13:03

Als PKdef op een goede en betrouwbare manier te testen valt ben ik voor.

gelukkig zijn er steeds meer verenigingen die beginnen met de testen te bemoedigen en hier en daar te verplichten. Goed begin

Geplaatste afbeelding

SavannahJungle
SavannahJungle
  • 23 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 06 september 2013 - 12:10

Wij zijn een jong Cattery op gebied van Savannah katten en hebben bewust gekozen om  onze twee poezen en onze dek kater volledig DNA test te laten doen.
Dit houdt in de DNA wordt getest op erfelijke ziektes, hartafwijking en vooral ook op PKdef.
Vanuit het laboratorium kregen we netjes 10 keer A4 terug.
Wij kunnen nu laten zien dat de katten gezond zijn en gaat een kitten weg voor de fok dan wordt deze direct via DNA getest.
Zo voorkom je problemen en bescherm je zelf. Maar ook de katten. wat het aller belangrijkste is.

Ik weet niet of er laboratorium zit in België die dit doet Maar in Nederland is het dr. van Haeringen laboratorium b.v. kosten was in de € 60,00.

Via hun site kan u Diergegevens uitprinten. Voor Savannah katten hebben wij code  K865 aan gevinkt.
Maar meer informatie over DNA onderzoek kan u vinden op hun website.

Sedes
Sedes
  • 801 berichten
  • 1 katten

#12 Geplaatst 06 september 2013 - 13:15

Bekijk berichtSavannahJungle, op 06 september 2013 - 12:10, zei:

Wij zijn een jong Cattery op gebied van Savannah katten en hebben bewust gekozen om  onze twee poezen en onze dek kater volledig DNA test te laten doen.
Dit houdt in de DNA wordt getest op erfelijke ziektes, hartafwijking en vooral ook op PKdef.
Vanuit het laboratorium kregen we netjes 10 keer A4 terug.
Wij kunnen nu laten zien dat de katten gezond zijn en gaat een kitten weg voor de fok dan wordt deze direct via DNA getest.
Zo voorkom je problemen en bescherm je zelf. Maar ook de katten. wat het aller belangrijkste is.

Ik weet niet of er laboratorium zit in België die dit doet Maar in Nederland is het dr. van Haeringen laboratorium b.v. kosten was in de € 60,00.

Via hun site kan u Diergegevens uitprinten. Voor Savannah katten hebben wij code  K865 aan gevinkt.
Maar meer informatie over DNA onderzoek kan u vinden op hun website.
En test je dan nog via echo op hartafwijkingen?
Want -voor zover ik weet- zijn er toch nog niet voor alle erfelijke ziekten een DNA-test beschikbaar?

€ 60 is wel idd geen geld, ik heb € 170 betaald enkel voor PKD en kleurbepaling.