Spring naar inhoud

- - - - -

Poesje of katertje?

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 01 juni 2013 - 08:39

Mijn voorkeur gaat naar 2 katinnen, maar ik wil even navragen wat het verschil in gedrag is tussen katinnen en katertjes.

Ik zou soiso mijn katten, ongeacht het geslacht, laten steriliseren/castreren van zodra dat mag/kan. Dat heb ik altijd met mijn katten en honden gedaan vroeger, en dat heeft nog nooit problemen opgeleverd. Ook al gaan ze nu niet buiten, worden ze gesteriliseerd/gecastreerd. (je weet maar nooit dat ze ooit eens zouden buitenglippen en met een vol buikje terugkomen, of dat ze zouden beginnen sproeien en daarbij verminderd het ook de kans op melkkliertumoren en is er geen kans meer op baarmoederontsteking).

Heeft er iemand negatieve ervaringen met 2 katinnekes of met een katin en een kater uit het zelfde nest? Wat zijn de voor- en nadelen van beiden?

Is het op 6 maanden dat ze kunnen gesteriliseerd/gecastreerd worden?
[sharedmedia=core:attachments:101503]
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

zerkaantje
zerkaantje
  • 903 berichten
  • 16 katten

#2 Geplaatst 01 juni 2013 - 08:55

je kan je katjes laten helpen vanaf dat ze een kilo wegen.
over het algemeen zijn katertjes ietsjes aanhankelijker dan poesjes, maar op zich gaan 2 poesjes goed samen, zeker als ze uit hetzelfde nest komen ze zijn elkaar dan ook gewoon.

tsi-chi
tsi-chi
  • 247 berichten

#3 Geplaatst 01 juni 2013 - 09:03

Wij hebben ondervonden dat het een gezegde is van vroeger , dat katertjes aanhankelijker zouden zijn poesjes . Poesjes zijn zeker zo aanhankelijk als katertjes.
Als je 2 kittens wil hoef je ze zelfs niet uit dezelfde nest te nemen , je hoeft zelfs geen 2 van hetzelfde ras te nemen , zolang je het ene kitten niet voortrekt op het andere en ze evenveel aandacht geeft , kan het perfect en zullen ze zonder problemen samenleven.

Veel succes met je toekomstige kittens

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#4 Geplaatst 01 juni 2013 - 09:08

Veel hangt gewoon af van het karakter.
Heb een nestje van 3 langharige katjes, 2 jongens en 1 meisje.
1 katertje is een echt mama's kindje.  Komt enkel van zijn dekentje als mama weg is, om naar haar te roepen (zou hen dan ook graag samen plaatsen), broer en zus zijn echt avonturiers en zijn al van vorige week brokjes aan het eten.

Zelf heb ik ook een kater en een kattin.  Mijn kater komt nooit bij ons in de zetel liggen, maar is wel super aanhankelijk als je op toilet zit ;), mijn kattin komt soms in de zetel liggen, maar wil veel aandacht als we in bed liggen.

Beiden zijn te vroeg van hun moeder weggehaald (bij mijn kater wist ik niet beter, mijn kattin zat anders heelder dagen buiten), dus daar kan het ook wel aan liggen misschien

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 01 juni 2013 - 09:30

Bekijk berichttsi-chi, op 01 juni 2013 - 09:03, zei:

Wij hebben ondervonden dat het een gezegde is van vroeger , dat katertjes aanhankelijker zouden zijn poesjes . Poesjes zijn zeker zo aanhankelijk als katertjes.
Als je 2 kittens wil hoef je ze zelfs niet uit dezelfde nest te nemen , je hoeft zelfs geen 2 van hetzelfde ras te nemen , zolang je het ene kitten niet voortrekt op het andere en ze evenveel aandacht geeft , kan het perfect en zullen ze zonder problemen samenleven.

Veel succes met je toekomstige kittens
De reden dat ik er 2 uit het zelfde nest wil is, dat ze 'iets/iemand' bekend zouden hebben als ze toekomen. Ze zouden soiso evenveel aandacht krijgen hoor, dat zeker... en ze zullen soiso van het zelfde ras zijn, want het worden HTK katjes. :-)

Bekijk berichtEvyke81, op 01 juni 2013 - 09:08, zei:

Veel hangt gewoon af van het karakter.
Heb een nestje van 3 langharige katjes, 2 jongens en 1 meisje.
1 katertje is een echt mama's kindje.  Komt enkel van zijn dekentje als mama weg is, om naar haar te roepen (zou hen dan ook graag samen plaatsen), broer en zus zijn echt avonturiers en zijn al van vorige week brokjes aan het eten.

Zelf heb ik ook een kater en een kattin.  Mijn kater komt nooit bij ons in de zetel liggen, maar is wel super aanhankelijk als je op toilet zit ;), mijn kattin komt soms in de zetel liggen, maar wil veel aandacht als we in bed liggen.

Beiden zijn te vroeg van hun moeder weggehaald (bij mijn kater wist ik niet beter, mijn kattin zat anders heelder dagen buiten), dus daar kan het ook wel aan liggen misschien

Hou oud waren ze dan?
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#6 Geplaatst 01 juni 2013 - 09:36

Bekijk berichtstareyedkitten, op 01 juni 2013 - 09:30, zei:

Hou oud waren ze dan?
Spike 7 weken en Pluche 6 weken, maar die had wel haar broer en zus er nog bij.  Dus de nest is helemaal naar mij gekomen.
Geplaatste afbeelding

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 01 juni 2013 - 09:54

Bekijk berichtEvyke81, op 01 juni 2013 - 09:36, zei:

Spike 7 weken en Pluche 6 weken, maar die had wel haar broer en zus er nog bij.  Dus de nest is helemaal naar mij gekomen.

Mijn kittens zouden 9 weken zijn als ze hier komen. Misschien best nog wat ouder?

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#8 Geplaatst 01 juni 2013 - 10:01

12 weken is ideaal.
Hier vind je veel info:
http://www.felinewel...drag/scheiding/

Hier staat veel algemene info (kort samengevat) over de verzorging als je een nestje wil
http://www.kattenopv...s_en_katten.pdf
Het is wel basic, maar de grote belangrijke lijnen staan erin

Geplaatste afbeelding

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 01 juni 2013 - 10:07

Dank je voor de uitleg en de websites. Ik zal hen eens voorstellen om de kittens wat langer bij de moeder te laten dan. :-)

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#10 Geplaatst 01 juni 2013 - 19:01

2 broerkes of 2 zusjes of broer en zus hebben idd meer aan mekaar omdat als ze verhuizen iemand vertrouwd bij hen is. Heb het hier ook zo gedaan bij willow en woody en bij mira en zino ge ziet het verschil als ze klein zijn en de eerste dagen wat bang zijn. Ze trekken zich op aan mekaar.

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 01 juni 2013 - 19:12

Bekijk berichtcatherine, op 01 juni 2013 - 19:01, zei:

2 broerkes of 2 zusjes of broer en zus hebben idd meer aan mekaar omdat als ze verhuizen iemand vertrouwd bij hen is. Heb het hier ook zo gedaan bij willow en woody en bij mira en zino ge ziet het verschil als ze klein zijn en de eerste dagen wat bang zijn. Ze trekken zich op aan mekaar.
  Dat is ook de reden waarom ik het zo zo willen doen. Ik zou liefst 2 zusjes hebben, maar als er niet genoeg meisjes zijn dan neem ik broer en zus of desnoods broer en broer... maakt niet echt zoveel uit voor mij...