Spring naar inhoud

- - - - -

Krabben aan gordijnen/zetel + eten van planten + ander kitten gedrag.

• Log in om te reageren
4 reacties op dit onderwerp
stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 01 juni 2013 - 08:54

Gezien ik nog nooit 'binnenpoezen' heb gehad, en mijn vorige poezen op 1 na allemaal volwassen waren toen ik ze kreeg (waren zwervers) heb ik nog enkele vraagjes over gedrag van kittens.

1) Hoe leer je een kitten af in de gordijnen te kruipen? Ik heb een heel groot paneelgordijn (voile)  dat er volgens mij aanlokkelijk uitziet voor een poes. Het is voor de schuifdeur naar mijn terras toe en komt tot net boven de grond. Hoe kan je leren aan je kittens dat ze daar niet in mogen klimmen/aan mogen krabben?

2) Zelfde vraag met volledig stoffen zetel.

3) Zijn er manieren om te voorkomen dat je katten planten opeten?

Ik ben van plan een grote krabpaal in huis te halen en nog wat van die kartonnen krabblokjes voor op de grond en dit in te spuiten met catnip-spray. De planten die ik heb zijn niet giftig (heb ik al opgezocht en mijn hamsters hebben ze al een beetje aangeknaagd in het verleden) :p , maar natuulijk wil ik liever niet dat ze ze opeten natuurlijk. Er komen natuurlijk ook potjes met kattengras, maar ik weet niet hoe ze dan door zullen hebben dat 'kattengras' OK is, en de andere planten niet.

Ik las ook al over van die 'geursprays' om je katten af te leren ergens te komen, maar ik vraag me af of ze dat niet doorheen het hele appartement gaan ruiken en dus ongelukkig worden/angstig worden als ze dat zouden ruiken ergens.

Ik weet ook niet of een plantenspuit goed is om ze het af te leren?
In het begin ben ik er wel meestal bij natuurlijk, want de aankomst van de kittens is in mijn verlof... maar ja, zelf dan zal ik even naar de supermarkt moeten en zo, dus zitten ze toch even alleen he.

Alle tips welkom over dit onderwerp (alsook andere tips die mogelijk van pas kunnen komen voor (een) nieuw(e) kitten(s).
[sharedmedia=core:attachments:101503]
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 02 juni 2013 - 19:23

Het principe is eigenlijk simpel: zorg dat wat de katten niet mogen zo onaantrekkelijk mogelijk wordt en wat ze wel mogen zo aantrekkelijk mogelijk

Dus ivm de planten, als katten ene goed alternatief hebben, zullen ze minder vlug van kamerplanten knabbelen, maar er zijn planten waar katten moelijk aan kunnen weerstaan. Zo ben ik er nog niet in geslaagd een papyrus te houden met een kat. aan een palm wordt ook wel geknabbeld, maar minder. Eigenlijk buite neen papyrus is hier nog geen enkele plant volledig gesloopt door de katten. Dus dat valt wel mee.

Gordijnen, heb daar ook niet echt problemen mee gehad. Een enkle keer een ferme nee en dat was genoeg. Het is wel zo dat als ze opgaan in een vliegenjacht, dat ze wel eens vergeten wat niet mag. Maar ik heb het nog niet meegemaakt dat een kat voor de lol in de gordijnen klom.

plantenspuit: geen goed idee. Bij bepaalde katten heeft dit een averechtse werking en geeft dit probleemgedrag. Waarom dit zo is:
een kat voelt zich veilig in zijn omgeving en ineens krijgt die een waterspray over zich. Dus krijgt de kat het gevoel dat zijn omgeving niet zo veilig is en onvoorspelbaar. er kan altijd dat nare water komen... Dit kan bij sommige katten stress geven omdat ze nu geloven in een onveilige, onvoorspelbare wereld te leven en stress geeft probleem gedrag

krabpalen: hoe meer hoe beter! horizontaal, vertikaal, leef je maar goed uit! Katten gaan krabben om te zeggen hier woon ik. Dus een paal in de hoek van een kamer met een boodschap hier woon ik, dat gaat niet gezien worden door een andere kat, maar een booschap op die zetel die net naast die doorgang staat, daar gaat die andere kat dat wel zien!

Plus ze willen ook laten zien hoe groot de kat wel is die er woont, dus krabben ze graag helemaal uitgestrekt aan palen.
Dus, krabpaal zetten waar de kat vaak passeert, ook bij de buitendeuren plaats je best een paal of een mat.

Maar hou er rekening mee, dat ze tijdens hun zot uurtje wel over de zetel racen of dat ze zich soms misspringen... dus je zetel zal altijd wel sporen hebben van een kat bewoner.

Bewerkt door wea, 02 juni 2013 - 19:25.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 02 juni 2013 - 21:17

Heel erg bedankt voor de grondige uitleg.  :duim: De eerste maand ben ik volledig thuis voor de kittens (buiten als ik eens boodschappen doe of zo...) dus dan moet het wel lukken om ze in 't oog te houden denk ik. 'krabsporen' aan de zetel zijn op zich niet erg.... het is een stof met gaatjes, dus geen gladde stof,  dat zie dus je nauwelijks. Ze is al veelvuldig gebruikt door een hond met lange nagels en daar is ze ook niet door beschadigd.  't is ook al een vrij oude zetel, dus klein beetje schade maakt me echt niet uit... maar het is gewoon niet de bedoeling dat ze hem echt als krabmeubel gebruiken. :mrgreen:

Bedankt voor het antwoord, en sorry dat ik zo veel vragen ineens stel, maar ik ben liever vooraf goed ingelicht en voorbereid dan achteraf met de myserie te zitten.. :-)
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 02 juni 2013 - 23:00

Mijn katten hebben nooit in de gordijnen gehangen of aan de zetel gekrabt (alleen Balou de onderkant van de zetel af en toe als ze een gekke bui had)...heb ze dat dus nooit hoeven af te leren...had gewoon brave katjes whaha...Hoewel toen ik een keer met mijn katjes naar mijn vader toe ging, toen hebben ze ineens daar wel op de zetel gekrabt, maar misschien kwam dat doordat zijn katten daar ook al aan gekrabt hebben.
Ik heb nu een nieuwe bank en Balou het er nog niet aan gekrabt!! Naja 1x had ze een nageltje erin, en dat zag je dus wel meteen (is een leatherlook bank)...maar heb haar er toen direct afgehaald...hoop dat ze niet van plan is in de toekomst er aan te krabben, want dan zal mijn bank er snel niet meer uit zien...had misschien toch beter een stoffe bank genomen!!
Geplaatste afbeelding

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 03 juni 2013 - 17:47

Bekijk berichtchanatas, op 02 juni 2013 - 23:00, zei:

Ik heb nu een nieuwe bank en Balou het er nog niet aan gekrabt!! Naja 1x had ze een nageltje erin, en dat zag je dus wel meteen (is een leatherlook bank)...maar heb haar er toen direct afgehaald...hoop dat ze niet van plan is in de toekomst er aan te krabben, want dan zal mijn bank er snel niet meer uit zien...had misschien toch beter een stoffe bank genomen!!
Volgens mij zijn stoffen banken 'aanlokkelijker' dan leatherlook hoor... dus misshchien toch goed dat je die gekozen had. :-)