Spring naar inhoud

- - - - -

Chocolade

chocolade

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
*Loentje
*Loentje
  • 518 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 01 juni 2013 - 10:48

Ik heb al vaak gehoord dat chocolade erg giftig is voor een hond, nu vroeg ik me af of dat ook geldt voor een kat? Gisteren had ik namelijk chocolademelk gedronken en zag ik Luna de rand van mijn tas uitlikken en ze vond het behoorlijk lekker, als je weet dat ze echt niet veel moet hebben behalve haar brokken. Ik ben niet van plan om haar effectief ooit chocolade of chocolademelk te geven, maar vroeg me gewoon af of het kwaad kon moest ze er ooit per ongeluk dan meer van drinken als ik mijn tas ergens laat staan?

Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 01 juni 2013 - 10:53

Ik geloof wel dat het giftig is, in grote hoeveelheden dan. Zo eens een keertje likken kan geen kwaad denk ik.
Lily is hier ook dol op chocolade. Anders steelt ze nooit iets van eten ofzo, maar bij chocolade staat ze gegarandeerd voor je neus :d

Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91
  • 12.579 berichten

#3 Geplaatst 01 juni 2013 - 11:19

:lachen: wie is er nu niet gek op chocolade
Ik weet ook niet of het giftig is en laat cloe er dan ook niet te veel van eten, maar ze likt mijn potje van de dame blanche ook altijd uit hoor ;)

Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 01 juni 2013 - 11:24

Hier heeft fluffy eens achter mn rug van een pims de volledige chocolade laag af gelikt, uit een tas mijn chocomelk beginnen opdrinken en er niets aan overgehouden. Ook potjes chocomouse liet ik ze vroeger wel eens uitlikken. Ik denk dat een beetje geen kwaad kan zo lang je ze vb geen stuk van een chocolade reep gaat geven en ze dat gans binnen spelen. Het is geloof ik wel giftiger voor honden dan katten.

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 01 juni 2013 - 11:53

Chocolade is giftig voor alles en iedereen (inclusief mensen) als je er mar genoeg van eet. Dit komt omdat de lever de 'gifstoffen' in de chocolade niet kan verwerken. Mensen moeten er uitereraard ettelijke kilo's in een keer van eten om er van dood te vallen, maar voor dieren is het giftiger.

Ik denk nu niet dat je kat werkelijk 'dood' gaat vallen als het een likje van je chocomelk doet, maar ik zou er mee oppassen en hem/haar niet opzettelijk chocolade of chocomelk geven.

Er bestaan echter wel hondensnoepjes met een soort namaak chocolade, dat niet giftig is voor honden. Misschien dat er ook zoiets voor katten op de markt is?
[sharedmedia=core:attachments:101503]
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 01 juni 2013 - 12:20

Bekijk berichtstareyedkitten, op 01 juni 2013 - 11:53, zei:

Chocolade is giftig voor alles en iedereen (inclusief mensen) als je er mar genoeg van eet. Dit komt omdat de lever de 'gifstoffen' in de chocolade niet kan verwerken. Mensen moeten er uitereraard ettelijke kilo's in een keer van eten om er van dood te vallen, maar voor dieren is het giftiger.

Ik denk nu niet dat je kat werkelijk 'dood' gaat vallen als het een likje van je chocomelk doet, maar ik zou er mee oppassen en hem/haar niet opzettelijk chocolade of chocomelk geven.

Er bestaan echter wel hondensnoepjes met een soort namaak chocolade, dat niet giftig is voor honden. Misschien dat er ook zoiets voor katten op de markt is?
Ja, ik heb dat ooit eens in een dierenwinkel gekocht. Kattenpralines met chocolade smaak haha. Al moet ik dat tot op de dag van vandaag nog horen van mn omgeving...

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#7 Geplaatst 01 juni 2013 - 12:28

chocola is inderdaad giftig voor katten (en honden). Ik hoor wel eens van iemand die dan de kat van de buren en hele reep naar binnen heeft zien spelen en 'die is er ook niet ziek van geworden'

Wel dus, want de afvalstoffen worden opgeslagen (meestal in de lever) en worden niet meer uit het lichaam afgevoerd. Het is dus zo dat het blijft zitten. Niet als vet, niet als iets zichtbaars, maar wel als gifstoffen die in het lichaam blijven zitten. Hoe meer cacao (hoe puurder dus) hoe slechter. Voor mensen kan bittere chocola (meer dan 75% cacao) in kleine beetjes goed zijn voor het lichaam, voor een kat is dat puur gif.

Wat chocolademelk kan an sich geen kwaad, daar zit niet zoveel cacao in ;) Maar ik zou het toch maar niet toelaten. Behalve dat de chocola niet goed is zijn katten lactose intolerant, dus melk wil je ze ook niet geven ;)

Maar af en toe een likje, daar hoef je je in ieder geval geen zorgen om te maken.

Toetjes uit laten likken is geen goed idee, de suikers en alle andere dingen die ze dan binnen krijgen zijn schadelijker dan het kleine beetje cacao dat er in het toetje zit ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 01 juni 2013 - 12:55

Bekijk berichtEibhlin, op 01 juni 2013 - 12:20, zei:

Ja, ik heb dat ooit eens in een dierenwinkel gekocht. Kattenpralines met chocolade smaak haha. Al moet ik dat tot op de dag van vandaag nog horen van mn omgeving...
  Zolang je je kat kattenpralines geeft en geen mensenpralines kan het toch geen probleem zijn. Ik weet dat op de verpakking van de hondenchocolade stond dat het geschikt was voor honden en niet giftig was en zo voort.... nuja, mijn hond heeft er nooit van willen eten dus ik ben er ook niet achtergekomen. :-)
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 01 juni 2013 - 13:42

Bekijk berichtstareyedkitten, op 01 juni 2013 - 12:55, zei:

Zolang je je kat kattenpralines geeft en geen mensenpralines kan het toch geen probleem zijn. Ik weet dat op de verpakking van de hondenchocolade stond dat het geschikt was voor honden en niet giftig was en zo voort.... nuja, mijn hond heeft er nooit van willen eten dus ik ben er ook niet achtergekomen. :-)
Een probleem was het niet, ze heeft ze smakelijk naar binnen gewerkt. Alleen was ik dan "het gekke kattenmeisje" die pralines koopt voor haar kat. :lachen:

En in mijn chocomelk zit geen melk, ik kan er zelf niet goed tegen. Hier is het altijd die hotcecemel met water maar dat lijken ze alsnog te lusten.

Bewerkt door Eibhlin, 01 juni 2013 - 13:43.

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 01 juni 2013 - 14:08

Bekijk berichtEibhlin, op 01 juni 2013 - 13:42, zei:

Een probleem was het niet, ze heeft ze smakelijk naar binnen gewerkt. Alleen was ik dan "het gekke kattenmeisje" die pralines koopt voor haar kat. :lachen:

En in mijn chocomelk zit geen melk, ik kan er zelf niet goed tegen. Hier is het altijd die hotcecemel met water maar dat lijken ze alsnog te lusten.
Zolang da beestjes maar gezond en gelukkig zijn zeker? :-) :catyawn

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten

#11 Geplaatst 01 juni 2013 - 15:33

In heel kleine hoeveelheden kan het idd niet echt kwaad, maar ik al wel eens de tip gelezen om ook dat niet toe te laten voor als je dan toch eens ergens bvb een reep chocolade laat rondslingeren, dat ze niet 'leren' dat chocolade lekker is.
Zeker bij honden (bij katten ook, maar dat lijkt me moeilijker af te leren) moet je ze dus altijd streng bestraffen als ze iets met chocoladesmaak willen eten.
Daarom worden ook die snoepjes met chocoladesmaak afgeraden. Die kunnen helemaal geen kwaad, maar 'leren' wel dat ze chocolade mogen eten.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#12 Geplaatst 01 juni 2013 - 16:13

In kleine hoeveelheden blijft het ook in het lichaam hangen. Op dat moment kan het misschien niet zo heel veel kwaad, maar vele kleine beetjes maken ook een groot beetje ;)
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten

#13 Geplaatst 01 juni 2013 - 17:27

Ja, ik bedoelde ook gewoon als het per ongeluk eens voorkomt dat ze er dan niets aan overhouden. Niet dat je het in heel kleine hoeveelheden dan maar mag geven.

*Loentje
*Loentje
  • 518 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 01 juni 2013 - 17:55

Ok merci voor de reacties! ;) Zoals gezegd zal ik ze zeker nooit een stuk chocolade geven of een potje van chocoladepudding laten uitlikken. Maar met mijn chocolademelk zal ik toch rap moeten zijn vrees ik :d

_Athena_
_Athena_
  • 443 berichten
  • 1 katten

#15 Geplaatst 03 juni 2013 - 12:28

Mijn hond thuis heeft zo eens een heleboel chocolade opgegeten.  De stiekemerd, een echte sneukelkous, nu is ze al een echte oude meme van bijna 15, in haar jongere jaren was het een echte dief, zelfs nu nog soms.  Het was net na pasen en we hadden een heleboel chocolade van uit de winkel, studentenhaver en zo, die stond in de kast, onderaan in een plastiek doosje.  De kast was toe maar niet op slot.  Toen we smorgens opstonden stond de kast open en was heel het plastiek doosje leeg.  Op de een of andere manier had ze die kast met haar poot opengekregen en zitten prutsen aan die doos tot het open was.  Super veel chocolade binnen ! Ze was heel de dag wel misselijk, een keer of twee moeten braken en geen zin in eten, maar voor de rest ok.  We hadden wel ons lesje geleerd daarna en de kast op slot gedaan!
Vorige week heeft ze ook weer een paar koekjes uit men sjakos gepikt, heel haar kop erin geduwd en het karton open gescheurd.  De gulzigaard :d!  We hebben superveel grappige verhalen van haar diefstallen, zal een leuke herinnering zijn later, maar we hebben toch wel vaak tegen haar moeten vloeken :lachen:

Bewerkt door _Athena_, 03 juni 2013 - 12:28.