Spring naar inhoud

- - - - -

Katten en aquascape/aquariums?

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Blais
Blais
  • 133 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 03 juni 2013 - 12:23

Hoi allemaal,

Sinds kort ben ik verhuisd naar een nieuw huisje met mijn vriend en 2 katten, eindelijk een mooi plekje!
Nou wilde ik voor de katten een mooiere/natuurlijkere drinkoplossing vinden dan het lelijke plastic drinkfontijntje dat we nu hebben, na veel rondkijken vond ik informatie over aquascapen. Dat is eigelijk tuinieren in een aquarium, heel mooi.

Even wat voorbeeldjes zodat jullie weten waar het ongeveer over gaat:
Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding Geplaatste afbeelding

Mijn vriend en ik vinden dit een mooi idee en willen dit graag toepassen in het huis met open bovenkant zodat de katten eruit kunnen drinken en eventueel met de plantjes spelen. Gezien een van mijn katten het liefst regen en vijver water dronk in zijn buitenzwerf dagen (beide katten blijven nu altijd binnen) leek dit ons ook leuk en lekker voor de katten.
Uiteraard komen er geen vissen in het aquarium!

Nou is natuurlijk mijn belangrijkste vraag of dit wel veilig is om te drinken/eten voor de kat.
Wel al gezien dat bij sommige mensen de katten wel eens uit het aquarium drinken en daar zitten dan vissen in dus het zal vast wel oke zijn, maar ik wil heel zeker weten dat alle bestanddelen (zoals planten en substraat) zo veilig mogelijk zijn voor ze.

Welke koud zoetwaterplanten zijn niet giftig voor de kat? Voor giftige kamerplanten en groentes zijn allerlei lijstjes te vinden maar niet voor waterplanten.
Heeft iemand tips over grondbedekking en substraat dat geschikt is?

Ik hoop heel erg dat er mensen met aquariums zijn die mij hier meer over kunnen vertellen of doorverwijzen naar een plek/bron van meer informatie! Op internet kan ik zeer weinig vinden over dit onderwerp.

Ook hoor ik uiteraard graag jullie ervaringen over katten en aquariums :)
Hartelijk dank alvast!
Liefs,

Blais & Ember

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#2 Geplaatst 03 juni 2013 - 12:29

Héél mooi, maar verder kan ik je jammer genoeg niet helpen.

Blais
Blais
  • 133 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 03 juni 2013 - 12:42

Bekijk berichthilleke, op 03 juni 2013 - 12:29, zei:

Héél mooi, maar verder kan ik je jammer genoeg niet helpen.

Blij dat je ze mooi vind :) Bedankt voor het kijken!
Liefs,

Blais & Ember

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#4 Geplaatst 03 juni 2013 - 13:09

Wij hebben een gesloten aquarium, ik heb liever niet dat ze eruit drinken met al de produkten die ge erin moet doen.
En je moet ook een goed filtersysteem en produkten en plantenmest zetten voor die planten gezond te houden en vergeet vooral niet een goede aangepaste verlichting.

Inge91
Inge91
  • 12.579 berichten

#5 Geplaatst 03 juni 2013 - 15:35

De eerste is wel heel knap, ik weet niet of de katjes eruit zullen drinken maar decoratief is het zeker ;)
Geplaatste afbeelding

Kegi
Kegi
  • 1.341 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 03 juni 2013 - 15:46

Wij hebben ook 2 aquariums. Ze zijn wel niet bedoeld voor de katten om uit te drinken... In 1 aquarium kunnen ze niet en de andere is voor een stuk open. In die laatste aquarium zit onze schildpad en Smeagel vind niets zo leuk dan met zijn poten in het water te zitten en eruit te drinken. Hou er rekening mee dat alles heel smerig wordt van er met hun poten in te zitten. Overal heb je pootafdrukken en naast de aquarium wordt het een echte troep.

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#7 Geplaatst 03 juni 2013 - 16:02

hier doen ze niet liever dan uit de visbokaal drinken ;) ook de vijver is een favoriete drinkplaats, dus dat zullen ze zeker leuk vinden!
visjes zullen ze normaal wel met rust laten (hier laten ze ze toch met rust)
ook de producten zijn volgens mij niet schadelijk hoor, in de vijver meot ik hier ook soms producten doen, en ik kan die onmogelijk afschermen voor de katten dan, en nog nooit problemen gehad.
Geplaatste afbeelding

Blais
Blais
  • 133 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 04 juni 2013 - 13:24

Hartelijk dank voor jullie reacties!

Bekijk berichtcatherine, op 03 juni 2013 - 13:09, zei:

Wij hebben een gesloten aquarium, ik heb liever niet dat ze eruit drinken met al de produkten die ge erin moet doen.
En je moet ook een goed filtersysteem en produkten en plantenmest zetten voor die planten gezond te houden en vergeet vooral niet een goede aangepaste verlichting.

Bedankt voor de tips, zelf ben ik nog heel nieuw qua aquariums dus ik kan ze goed gebruiken. Een goed filtersysteem gaat er zeker in :) Zelf wilde ik echt het absolute minimum gebruiken aan product (liever niets natuurlijk) maar als dat wel af en toe moet gebeuren sluit ik daarna gewoon even tijdelijk de bak af.
Ik twijfel over de plantenmest, ik las ergens dat dit soms rotting kan veroorzaken in de ondergrond, dat wil ik natuurlijk voorkomen als de katjes er van mogen drinken. Zat er aan te denken om misschien van die voedingsballetjes bij de planten te duwen af en toe, maar ik moet nog even goed nakijken of daar geen schadelijke dingen inzitten.
Over de aangepaste verlichting: zijn degene die meestal bij de aquaria zitten niet goed genoeg? Of heb ik sterkere nodig om bijv. algengroei ook tegen te gaan?

Bekijk berichtKegi, op 03 juni 2013 - 15:46, zei:

Wij hebben ook 2 aquariums. Ze zijn wel niet bedoeld voor de katten om uit te drinken... In 1 aquarium kunnen ze niet en de andere is voor een stuk open. In die laatste aquarium zit onze schildpad en Smeagel vind niets zo leuk dan met zijn poten in het water te zitten en eruit te drinken. Hou er rekening mee dat alles heel smerig wordt van er met hun poten in te zitten. Overal heb je pootafdrukken en naast de aquarium wordt het een echte troep.

Haha, klinkt leuk dat de katjes er zo mee bezig zijn :) Vind de schildpad dat wel oke?
Bedankt voor de tip, daar had ik nog niet aan gedacht... Ik zal er een plastic mat onder leggen of misschien een doek zodat de pootjes drogen, misschien zelfs een grote schaal er onder o.i.d. zodat daar het meeste water dan invalt als ze het ernaast gooien.

Bekijk berichtNele, op 03 juni 2013 - 16:02, zei:

hier doen ze niet liever dan uit de visbokaal drinken ;) ook de vijver is een favoriete drinkplaats, dus dat zullen ze zeker leuk vinden!
visjes zullen ze normaal wel met rust laten (hier laten ze ze toch met rust)
ook de producten zijn volgens mij niet schadelijk hoor, in de vijver meot ik hier ook soms producten doen, en ik kan die onmogelijk afschermen voor de katten dan, en nog nooit problemen gehad.

Dat klinkt bemoedigend! Een van mijn katten drinkt niet graag uit de drinkfontein en heb moeite haar te laten drinken, de ander drinkt er wel uit maar dronk toch meer oud water toen hij nog buiten kwam. Hopelijk vinden ze "levend" water lekkerder en gaan ze beide meer drinken :)
Wel goed dat ze bij jullie de visjes met rust laten! Had altijd gedacht dat ze daar wel snel achteraan zouden gaan. Misschien vinden ze de vissoep wel genoeg ;)
Als het een succes is om uit te drinken hier dan zal ik misschien eens garnaaltjes kopen en proberen of ze die met rust laten, die zitten toch altijd dicht bij de bodem. Garnaaltjes zijn namelijk erg goed in het opruimen van algen en die wil ik liefst niet in de bak :)
Liefs,

Blais & Ember

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#9 Geplaatst 04 juni 2013 - 20:39

Zie dat je bak niet in direkt zonlicht of licht van buiten af staat dan krijg je snel algen vorming.
En sta er ook bij stil dat het niet altijd zo mooie groene planten blijft, dikwijls gaan ze dood of verwilderen ze enorm. Op internet ziet het allemaal er mooi uit.

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 10 juni 2013 - 11:20

Zoek in elk geval voldoende info over de plantjes die je wil houden. Er zijn er genoeg die niet moeilijk zijn in onderhoud, maar die je wel regelmatig eens moet snoeien of opnieuw stekken. Sommige hebben geen extra voeding nodig en komen toe met de voedingsstoffen die ze uit het water halen. Natuurlijk moet je sowieso af en toe water verversen, want stoffen als nitraat geraken uitgeput op de duur.

Denk er ook aan dat planten langer mooi blijven onder het 'juiste' licht.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Jo'ke
Jo'ke
  • 3.488 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 10 juni 2013 - 13:52

Wat je las over de ondergrond die kan gaan rotten is inderdaad waar. Hier bedoelt men dan vooral de voedingsbodems mee. Deze worden kant en klaar aangeboden. Dit is een soort turf/zand/kiezel grond waar verschillende soorten meststoffen aan worden toegevoegd. Dit geeft het nadeel als je te weinig planten of planten hebt die weinig voeding opnemen dat de algen zich erop gaan storten. Hierdoor krijg je dan een enorme algengroei en/of je krijgt inderdaad zwarte plekken in je bodem waar een rottingsproces opgang komt wat een enorme stank met zich meebrengt.

Wat een heel goede vorm van bemesting is voor je planten zijn de producten van Easylife.
De universele plantenvoedig is Profito.
Ook heb je Easycarbo, dit is vloeibare koolstofbron dat zorg voor een weelderige plantengroei.
Ik heb even de linken van Easylife toegevoegd aan het bericht. Op hun website staat ook veel en goede uitleg over plantenverzorging.

http://www.easylife....voeding/profito

http://www.easylife....eding/easycarbo

| Yesterday Is History Today Is A Gift Tomorrow Is Mystery |

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 10 juni 2013 - 14:12

Hier drinken ze ook het liefst uit de visbokaal die ik speciaal voor hun aangeschaft heb. Het klopt wel dat het water snel vervuilt, ondanks het feit dat ik onderaan glazen siersteentjes heb en enkel een namaakplantje (om vuil te vermijden en ook omdat ik niet zeker wist welke eventueel giftig zouden zijn). Dus heb ik een goeie filter van bij Aveve gehaald en sindsdien blijft het water proper.

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org