Spring naar inhoud

- - - - -

Kat wil niet op kattenbak Update: Opgelost, maar... (zie #11)

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
Auryn
Auryn
  • 1.253 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 03 juni 2013 - 17:32

Loki en Chiana zijn nu sinds zaterdag (eergisteren) bij mij.

Loki had direct de kattenbak gevonden en gaat er gemakkelijk op.
Chiana echter wil er maar niet opgaan en blijft steeds op mijn bed plassen en kakjes doen (ondertussen al 4 keer)
Ik doe dus de laatste 2 dagen niets anders dan constant mijn lakens wassen.

Vandaag ben ik in de winkel een nieuw donsdeken gaan halen en een aantal matrasbeschermers (zo van die waterdichte). 1 matrasbeschermer heb ik over de matras gedaan en ik heb ook 2 grotere gekocht waarvan ik momenteel 1 over heel mijn bed (donsdeken, kussens en al) heb gelegd, als ze dan toch nog eens plast is niet alles nat enkel de beschermer. Ook heb ik er al cat-off spray op gespoten.
Dat laatste vind ik wel spijtig want ik vind het best leuk dat ze snachts bij mij komen liggen.

Omdat ik in een studio woon met enkel een scheidingsmuur tussen de living en slaaphoek, kan ik ze natuurlijk ook niet van mijn bed weg houden.

Ik heb de cattery ook al gecontacteerd maar daar raden ze me aan om ze regelmatig in de kattenbak te zetten, vooral als ik ze op "heterdaad" betrap, dan moet ik ze oppakken en gelijk in de bak zetten.
Ik heb ze echter nog niet kunnen betrappen op de moment zelf maar ben net altijd iets te laat, ze is dan net klaar.

Misschien is het de stress van de verhuis en moet ik even geduld hebben, maarja het begint natuurlijk een beetje frustrerend te worden om s'avonds telkens een uur later te kunnen gaan slapen dan ik zou willen omdat ik eerst alles moet opkuisen.

Ik gebruik hetzelfde kattenzand als bij de cattery en daar was ze ook gewoon om met Loki (en de andere kittens) de kattenbak te delen, dus ik denk niet dat daar het probleem zit.
Medisch zou er ook geen probleem mogen zijn, ze is kort voor de verhuis nog helemaal gecontroleerd door de vaste da van de cattery.

Kunnen jullie me aub helpen, want ik weet echt niet wat ik nog meer kan doen.

Bewerkt door Auryn, 06 juni 2013 - 19:33.

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Alix
Alix
  • 55 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 03 juni 2013 - 17:38

Staat de kattenbak bij het bed?
Misschien geraakt ze er niet op tijd en is het een oplossing om ook naast het bed een kattenbak te zetten (en eventueel op termijn weg te doen).

snoopy
snoopy
  • 6.261 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 03 juni 2013 - 17:39

Is het eenzelfde type van kattenbak als in de cattery? Heb jij bv een gesloten bak terwijl ze gewend is om een open bak te gebruiken? Of moet ze nu eerst door een klapdeurtje en kent ze dat nog niet?
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#4 Geplaatst 03 juni 2013 - 17:50

Mss een tweede open bak bij zetten tot ze gewoon zijn. Ik zou ze allebei voor een tijdje uit de slaapkamer bannen tot chianna ook netjes op de bak gaat. Slapen ze 's nachts ook bij je? Ga je dan ook met die matrasbeschermers op je donsdeken slapen?

Bewerkt door catherine, 03 juni 2013 - 17:51.

Auryn
Auryn
  • 1.253 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 03 juni 2013 - 18:00

Bekijk berichtAlix, op 03 juni 2013 - 17:38, zei:

Staat de kattenbak bij het bed?
Misschien geraakt ze er niet op tijd en is het een oplossing om ook naast het bed een kattenbak te zetten (en eventueel op termijn weg te doen).

De kattenbak staat nu ongeveer 2 meter weg van het bed, net voorbij de opening van de scheidingsmuur.

Bekijk berichtsnoopy, op 03 juni 2013 - 17:39, zei:

Is het eenzelfde type van kattenbak als in de cattery? Heb jij bv een gesloten bak terwijl ze gewend is om een open bak te gebruiken? Of moet ze nu eerst door een klapdeurtje en kent ze dat nog niet?

In de cattery hadden ze driehoekige kattenbak met kap, ik heb hier een gewone met kap. Die stond wel in een speciaal kastje met opening maar ik heb het zelfs geprobeerd om zowel da kast als de kap te verwijderen zodat die hier gewoon open stond. En dan ging ze er nog niet op. Ondertussen staat hij zonder kap terug in de kast maar ik heb ook het deurtje van de kast gehaald zodat hij toch redelijk open staat.

Mijn kattenbak had wel een klapdeurtje maar dat heb ik er gelijk afgehaald toen ik thuis kwam.

Kastje is terug gezet omdat daar het mandje op staat waar ze tussendoor vaak samen in liggen te slapen.

Bekijk berichtcatherine, op 03 juni 2013 - 17:50, zei:

Mss een tweede open bak bij zetten tot ze gewoon zijn. Ik zou ze allebei voor een tijdje uit de slaapkamer bannen tot chianna ook netjes op de bak gaat. Slapen ze 's nachts ook bij je? Ga je dan ook met die matrasbeschermers op je donsdeken slapen?

Ik heb heel weinig plaats, mogelijk zou ik nog een klein bakje in mijn badkamer kwijt kunnen, maar dan ga ik nog heel weinig plaats hebben.

En zoals ik al heb vermeld, ik kan ze niet uit de slaapkamer bannen wegens de opmaak van mijn studio.

Als het moet dan ga ik zo slapen, anders niet veel keus.

De foto's zijn getrokken vanuit de living richting slaaphoek en omgedraaid.

Bijgevoegde thumbnails

• DSCN1733.JPG
  • DSCN1734.JPG

Bewerkt door Auryn, 03 juni 2013 - 18:04.

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Auryn
Auryn
  • 1.253 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 04 juni 2013 - 11:28

Nadat ik haar gisteren avond 1 keer en deze morgen 2 keer (1ste keer om 6uur) al plassend van mijn bed op de kattenbak had gezet, stonden de tranen in mijn ogen. Dit is echt geen doen meer.

Maar plots, toen ik maar besloot om mijn donsdeken overdag in de kleerkast te steken zag ik ineens dat Chiana haar kakje uit zichzelf op de kattenbak had gedaan.
Het is misschien wat vroeg om al te beginnen juichen, maar het lijkt me toch al een goed teken.

Mijn donsdeken ligt voorlopig toch in de kleerkast en de matrasbeschermer ligt nu gewoon op het bed.

Ze had ook wat moeite om het onder te graven, ze zat meer te graven aan de handdoek die voor de kattenbak ligt dan het zand in de kattenbak.

Ik heb ondertussen toch ook ander kattenbakvullig geprobeerd, Loki lijkt het in ieder geval al liever te hebben dan het originele dat ik via de cattery heb gekocht.
Van Chiana ben ik niet zeker of ze ook liever heeft of dat ze nu pas in de kattenbak is gegaan omdat ik ze erop bleef zetten als ze wou plassen.

Typisch katten, de kattenbakvulling die ik nu aan het gebruiken ben en die Loki toch al blijkt te verkiezen, kost maar een 4de dan de vulling die ze bij de cattery gebruiken.

In ieder geval, nu duimen dat ze op de kattenbak blijft gaan.

Bewerkt door Auryn, 04 juni 2013 - 11:35.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 04 juni 2013 - 11:40

wat ook helpt is echt een heel grote kattenbak met lage instap. dat is ee nsoort van luxe toilet dan hé. kattengrit is liefts zo fijn mogelijk en niet geparfumeerd.
waar staat de bak? Het best is ergers waar ze rustig kunnen zitten (weinig passage), maar toch een goed uitzicht hebben zodat ze weten dat ze niet aangevallen kunnen worden. weten zij veel dat er mss af en toe een grote boze kater rondloopt op dit nieuw terrein.

gebruik je feliway?

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

_Athena_
_Athena_
  • 443 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 04 juni 2013 - 14:50

I feel your pain! Mijn kat heeft ook een eind in huis plasjes gedaan, maar dat was medisch, een aantal kleren moesten er eerst aan geloven helaas.  Aangezien het van jou niet medisch is zou het uiteindelijk wel op te lossen moeten zijn, in het begin komen zulke problemen wel vaker voor, ik hoor het vaak, met honden ook.  Op je bed is natuurlijk om helemaal gek te worden, de vloer is dan beter!
Hopelijk is hij het binnenkort gewend, het kakje in de bak is al een goed teken.  Nieuw grit kan veel maken, ik had een eindje dikker en harder grit en die vond mijn kat niet leuk, dan liever een kakje op het gordijn!  Een goede kattenbak ook, voor zo'n klein katje kan een lage instap idd handig zijn, kan hij er makkelijker in.  Als je hem betrapt op de bak doe alvast super enthousiast, veel aaitjes en iets lekkers.  Na een plas of kakje direct in de bak en hem eventjes negeren.
Kun je met een groot stuk karton of iets gelijkaardigs de gang naar je kamer niet blokkeren? Tussen die paarse muur en het raam?  Dat zou een kitten toch moeten kunnen tegenhouden en dan moet je niet constant lakens wassen.  Kattenplas is vreselijk om uit wasgoed te krijgen, ik heb zo een keer of 3 men gordijnen moeten wassen voor het weer neutraal was.
Fingers crossed dat het snel opgelost is, zodat je er niet meer over moet stressen.

Auryn
Auryn
  • 1.253 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 04 juni 2013 - 15:38

Bekijk berichtwea, op 04 juni 2013 - 11:40, zei:

wat ook helpt is echt een heel grote kattenbak met lage instap. dat is ee nsoort van luxe toilet dan hé. kattengrit is liefts zo fijn mogelijk en niet geparfumeerd.
waar staat de bak? Het best is ergers waar ze rustig kunnen zitten (weinig passage), maar toch een goed uitzicht hebben zodat ze weten dat ze niet aangevallen kunnen worden. weten zij veel dat er mss af en toe een grote boze kater rondloopt op dit nieuw terrein.

gebruik je feliway?

Zoals je kan zien staat de kattenbak aan de opening naar mijn slaaphoek. Langst de ene kant zou ik zeggen er is niet veel passage daar want ik ben maar alleen en ik passeer daar enkel als ik naar de slaaphoek of het terras moet, het weer vind ik nog niet zo supergoed dat dat laatste veel voorkomt.
Langst de andere kant is het hier vrij klein (+/- 50m²) en als ik rondloop passeer ik al snel binnen de paar meter van de bak.

Feliway gebruik ik niet, ik heb daar een niet zo goede ervaring mee. Als ik zou merken dat er toch problemen zijn ivm stress of angst ben ik eerder geneigd om rescue remedy te gebruiken. Angel heeft dat ook een tijd gebruikt en die reageeerde daar beter op dan op feliway.
Plus doordat ik maar een beperkt aantal stopcontacten heb die bijna allemaal in hoekjes zitten weggestopt, zijn druppeltjes in het eten/drinken ook iets gemakkelijker te gebruiken.

Bekijk bericht_Athena_, op 04 juni 2013 - 14:50, zei:

I feel your pain! Mijn kat heeft ook een eind in huis plasjes gedaan, maar dat was medisch, een aantal kleren moesten er eerst aan geloven helaas.  Aangezien het van jou niet medisch is zou het uiteindelijk wel op te lossen moeten zijn, in het begin komen zulke problemen wel vaker voor, ik hoor het vaak, met honden ook.  Op je bed is natuurlijk om helemaal gek te worden, de vloer is dan beter!
Hopelijk is hij het binnenkort gewend, het kakje in de bak is al een goed teken.  Nieuw grit kan veel maken, ik had een eindje dikker en harder grit en die vond mijn kat niet leuk, dan liever een kakje op het gordijn!  Een goede kattenbak ook, voor zo'n klein katje kan een lage instap idd handig zijn, kan hij er makkelijker in.  Als je hem betrapt op de bak doe alvast super enthousiast, veel aaitjes en iets lekkers.  Na een plas of kakje direct in de bak en hem eventjes negeren.
Kun je met een groot stuk karton of iets gelijkaardigs de gang naar je kamer niet blokkeren? Tussen die paarse muur en het raam?  Dat zou een kitten toch moeten kunnen tegenhouden en dan moet je niet constant lakens wassen.  Kattenplas is vreselijk om uit wasgoed te krijgen, ik heb zo een keer of 3 men gordijnen moeten wassen voor het weer neutraal was.
Fingers crossed dat het snel opgelost is, zodat je er niet meer over moet stressen.

Ik zou het er inderdaad veel minder moeilijk mee hebben moest het gewoon op de grond of zelfs op de zetels zijn. Ik heb geen tapijten (behalve een klein badmatje) en lederen zetels, dus dat zou gewoon al veel gemakkelijker opkuisen.

Gelukkig heeft ze nog geen uurtje geleden zelf nog eens een plasje en een kakje gaan doen op de kattenbak. En blijft mijn bed als sinds deze morgen droog.
Met een beetje geluk kan ik misschien vanavond of morgen zonder die matrasbeschermer slapen.
Die slaapt niet echt ongemakkelijk maar houd de warmte echt wel vast, dus heel leuk slapen was dit natuurlijk niet.

Bewerkt door Auryn, 04 juni 2013 - 15:43.

Nashota
Nashota
  • 17.996 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 04 juni 2013 - 18:00

Dat klinkt al een stuk positiever :thumb:
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

Auryn
Auryn
  • 1.253 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 06 juni 2013 - 19:31

Sinds eergisteren morgen zijn er geen ongelukjes meer gebeurt en gaat Chiana altijd braaf op haar kattenbak. Zelfs met het deurtje van het kastje er terug op.

Ik heb zelfs net een nacht zonder bescherming over mijn donsdeken geslapen, gelukkig want het is hier zelfs s nachts vrij warm binnen.

Nu sinds gisteren merk ik wel op dat Chiana net heel vaak op de kattenbak zit, vaak niet eens voor een plasje of kakje maar om erin te spelen. Ze zit er dan in te krabben alsof ze kleine beestjes ziet lopen of mogelijk korreltjes zand die bewegen door haar krabben.

Moet ik me hier zorgen over maken? Of gewoon laten doen?

Bewerkt door Auryn, 06 juni 2013 - 19:36.

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 06 juni 2013 - 20:53

'k Ben geen expert, maar het enige wat ik me afvraag, is of ze zich dan ook "zet" alsof ze een plasje moet maken en er niets uitkomt?
Zo ja, dan moet je naar de DA en niet wachten
Zo nee, dan denk ik dat ze zich daar wel happy voelt en moet je je geen zorgen maken.

Allé ja, da's mijn ervaring hé ;)

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

marleen57
marleen57
  • 3.331 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 07 juni 2013 - 01:07

wat gelukkig dt het probleem aan het oplossen is , hier zijn ze ook toen ze kitten waren veel in de kattebak gaan spelen en slapen , is heel normaal volgens mij nu zijn ze volwassen doen ze ht niet meer ,
ik zou zeggen heel veel geluk , je hebt dt goed gedaan , :flower: ;)
Geplaatste afbeelding

Jana_23
Jana_23
  • 3.360 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 07 juni 2013 - 09:21

Bekijk berichtmarleen57, op 07 juni 2013 - 01:07, zei:

wat gelukkig dt het probleem aan het oplossen is , hier zijn ze ook toen ze kitten waren veel in de kattebak gaan spelen en slapen , is heel normaal volgens mij nu zijn ze volwassen doen ze ht niet meer ,
ik zou zeggen heel veel geluk , je hebt dt goed gedaan , :flower: ;)

Ik heb zelfs een volwassen kattin die de kattenbak nog steeds als haar favoriete speel/rolplaatsje ziet....

Geplaatste afbeelding

_ *Cats Leave Paw Prints On Our Hearts* _

Auryn
Auryn
  • 1.253 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 07 juni 2013 - 19:26

Bekijk berichtSabine2, op 06 juni 2013 - 20:53, zei:

'k Ben geen expert, maar het enige wat ik me afvraag, is of ze zich dan ook "zet" alsof ze een plasje moet maken en er niets uitkomt?
Zo ja, dan moet je naar de DA en niet wachten
Zo nee, dan denk ik dat ze zich daar wel happy voelt en moet je je geen zorgen maken.

Allé ja, da's mijn ervaring hé ;)

Chiana op de kattenbak

Dit is volgens mij toch spelen denk ik.
En dat kan ze soms een 10-tal minuten zitten doen.

Erg leuk vind ik dat niet want zo krabt ze soms wat op en dat ruikt niet altijd fris.
Maarja, als ze dit leuk vind zal ik het haar niet verbieden nu dat ze eindelijk op de kattenbak gaat.