Spring naar inhoud

- - - - -

Huisje ontevree

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 04 juni 2013 - 10:59

Hey allemaal,

de laatste dagen begint hier serieus was spanning op te bouwen tussen onze 2 katten.
Het begint met spelen, maar al snel heeft de één de ander vast en begint die te schreeuwen alsof die dood gedaan wordt.
Als het knuffeltijd is dan valt het ook voor dat ik met één kat aan het knuffelen ben en de andere kat dan aanvalt, gewoon voorbij loopt en ineens valt die aan zonder waarschuwing (of toch niet dat ik zie).

Onze Léon begint nu de laatste paar dagen ook fanatiek aan de deur te krabben.
Ik heb hem al aan de andere kant van het appartement gezet en hem genegeerd, maar hij gaat elke keer weer naar de deur.
En we moeten echt snel zijn als we binnen of buiten willen. Want hij glipt zo mee zonder dat je het beseft.
Gelukkig zit er nog wel de gang tussen onze deur en de grote voordeur.
Maar toch, ik heb altijd zoveel schrik dat als hij in de gang is er net iemand gaat binnenkomen en dat hij dan buiten stormt.
Hij woont hier nu al een jaar binnen, nooit problemen gehad dat hij buiten wou.
Want we hebben een afgesloten koertje, niet groot, maar het is toch ook een beetje buiten he.

Ik begin echt te denken dat we eens met hem moeten gaan wandelen in het park hier.
Maar dan moeten we eerst de drukke straat door en in het park lopen wel geregeld honden rond/los.

Zou het feit dat hij echt buiten wil ermee te maken hebben dat ze tegenwoordig zo op elkaar zitten?
Ik speel elke dag een half uur of langer met hun tot ze hijgend ergens liggen.
Ik geef hen evenveel aandacht, geef hen altijd samen eten of snoepjes.
En 's morgens komen ze wel samen op bed liggen. Vrij dicht bij elkaar en dan is het geen enkel probleem.

Léon is gewoon zo een grote, forse kat en ik heb altijd schrik dat hij onze kleine Nekko iets gaat aandoen. Want zij is wel een beetje klein van gestalte.
Ik slaap tegenwoordig ook niet goed meer omdat ik onbewust altijd probeer te luisteren of één van de 2 niet aangevallen wordt.
Want Nekko kan Léon, ondanks haar kleine gestalte, soms ook goed liggen hebben hoor. En soms zie ik één van de twee met de vacht van de ander in de mond rondlopen.

Ik ga sowieso al feliway halen, hopelijk haalt dat iets uit.
Ik heb ook al cat-off op de deur gespoten, maar dat haalt eigenlijk niets uit.
Ja, het eerste half uur blijft Léon er weg, maar daarna staat hij weer fanatiek te krabben.

Ik zou echt zo graag willen verhuizen naar iets groters, niet alleen voor mezelf (want ik loop hier de muren op omdat we zo klein wonen) maar zeker ook zodat de katjes wat meer plek hebben. Maar dat zit er voorlopig niet in :(

Als er iemand nog tips heeft om die twee wat meer op hun gemak te krijgen en je gedacht over het gaan wandelen, ik hoor/lees het graag!

Time spent with cats is never wasted

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#2 Geplaatst 04 juni 2013 - 11:16

Heeft hij de buiten wereld gekend vroeger?
EEns ze het kennen is het moeilijk het uit hun gedachten te krijgen.
Mijne Tigri kan ik ook niet binnen houden die moet echt flaneren in de velden en jagen op van alles en nog wat, hij is de enige die uit de tuin mag en zijn broer filou soms ook die zijn dat zo gewoon van vroeger.
De anderen blijven in de tuin waar schrikdraad op staat.
Soms hebben ze zoveel energie die ze niet kwijt kunnen en dan meer stout of aggresiever gedrag gaan tonen, was hier ook zo.

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 04 juni 2013 - 11:36

Onze Léon heeft inderdaad een tijdje op straat gewoond, maar de vzw waar we hem van hebben zochten een binnen thuisje voor hem.
Is het normaal dat ze dan pas na een dik jaar echt de drang hebben om buiten te gaan?
En ik weet niet of ik dat zou aankunnen, hem buiten laten, je hoort hier zoveel vreselijke verhalen.
En we wonen dan nog helemaal in het centrum van Antwerpen, enfin ja zo goed als.

Ik zou heel graag willen verhuizen naar iets met een echt tuintje, gras enz dat we dan cat proof kunnen maken.
Dan kan Léon toch buiten genieten en hoef ik me geen zorgen te maken.

#4 Geplaatst 04 juni 2013 - 12:36

Misschien heeft het te maken met het feit dat het warmer begint te worden?
Dat hij in de winter en bijhorende koude niet naar buiten wou? Maar dat het nu toch begint te kriebelen?

Maar los buiten zou ik hem toch niet laten hoor, veel te gevaarlijk!
Eventueel uw koertje katten-aantrekkelijk maken, met een krabpaal en zo.

Je kan altijd kijken hoe hij reageert op een wandeling aan een lijntje.
Onze Seabert gaat ook vaak mee gaan wandelen, al is wandelen relatief bij hem, ik mag hem altijd lopen dragen :o . Maar ik heb ook wel altijd schrik dat er een hond mijn beestje gaat aanvallen of zo. Seabert reageert niet op honden, maar sommige honden blaffen wel naar hem en dan krijg ik onder mijn voeten van de hondenbaasjes omdat ik het uitlok volgens hen :evil: .

Het gevolg is wel dat ik hem de laatste tijd meer en meer thuislaat :cry: .

Bewerkt door Seabert, 04 juni 2013 - 12:37.

Blijf jezelf.... er zijn al anderen genoeg  Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeelding

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 04 juni 2013 - 13:32

Ik was sowieso al van plan om een grote bak kattengras op het koertje te zetten, een krabpaal moeten we nog eens bespreken, want ons koertje en appartement is al helemaal niet groot en met dat prachtige weer van België moeten we natuurlijk nog plek hebben om de krabpaal binnen te zetten eens het begint te regenen.
En een lijntje dat had m'n vriend al aangehaald. Maar ik heb altijd schrik dat er een hond op hem gaat vliegen of dat de lijn gaat breken ofzo.
Ben een beetje een serieuze doemdenker op dat vlak :Ooops:

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#6 Geplaatst 04 juni 2013 - 13:42

Tigri en Filou waren kittens die hier 4 huizen verder woonden, ale zogezegd woonden. Die vrouw had die kittens gekregen als geschenk maar eerlijk gezegd waren ze niet welkom. De buren gaven eten en drinken mijn kinderen gingen droogvoer zetten ze zaten altijd buiten zelfs op straat en op een dag tweede week van december stonden de pubers ondertss aan mijn voordeur. We hebben ze in genomen en dag erna ben ik naar die vrouw gegaan met elk van de katjes op mijn arm, ze kwam eens loeren aan het raam en liet me staan had dus direkt begrepen wat ze wou en dat was niet de katten. Ik heb ze dan bijna 3j binnen kunnen houden want had bang dat ze terug naar daar zouden gaan en langs het padje naast die haar huis de straat op. Toen werd Tigri ziek we waren op weekend geweest en mijn zus kwam ze verzorgen. We komen thuis en vond een vod van een kat dood ziek, da erbij gehaald en die vondt niets alles was normaal. Da dacht dat hij eerder treurde. Toen hadden we het begrepen hij wou terug buiten dit wisten we al een hele tijd want binnen houden was een hele opdracht elke dag. Dus heb ik beslist van ze toch maar weer buiten te laten en elke dag kwamen ze netjes thuis eten en slapen, en Tigri was direkt genezen.
Zo zie je maar dat na zelfs 3j zijn drang om buiten te vertoeven groter was zodanig dat hij zijn gezondheid er voor liet. Dus nu mag hij en zijn broer uit de afgeschermde tuin via raam boven en het dak dag en nacht. Liever dan een korter gelukkiger leven. Wij wonen nu wel heel landelijk maar er is altijd kans dat ze naar de straat vanvoor gaan via het wandelwegje. Aan de leiband was niet aan de order want als ze dan bang zijn kunnen ze niet echt ontsnappen uit zo'n situatie tegen vrij wel.

Het beste is denk ik ook dat je het koerke veilig maakt zodat hij buiten kan maar niet weg. Je kan daar ook kruip en slaap gelegenheid maken voor door de dag en speeltjes zetten. Zie dat er geen klimop op de muren groeiet waar daar kunnen ze aan op klimmen. Denk dat als hij in de koer al naar buiten kan en genieten van zon en regen dat ge een gelukkigere kat ervoor terug krijgt.

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 04 juni 2013 - 13:50

Catherine, we hebben een koertje van 2*4m dus niet bijster groot, maar toch het is er. En de muren er rond zijn minstens 3 meter, dus ze kunnen zeker niet weg.
Het is wel volledig betegeld, dus geen gras ofzo. En het raam van de slaapkamer naar dat koertje gaat open van zodra het droog is, dus winter, zomer, als het kan en wij bevriezen niet dan kunnen ze op dat koertje.
Ik had gedacht dat dit wel genoeg zou zijn, toch eens een frisse neus halen. Maar blijkbaar dus niet.
Ik ga er nu denk ik eerst kattengras inzetten en misschien een kleine krabpaal (als lief akkoord is) en hopelijk is Léon wat meer op z'n gemak dan.
Ik hoop het...

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#8 Geplaatst 04 juni 2013 - 13:55

Je moet dat koerke wel interessant genoeg maken. Mss een paar van die hoge patatte kisten leggen met een dekentje in hier zijn ze er zot van als ik die zet. Krabpaaltje, wat speelgoed zoals ballekes, muizen... Ik heb sinds 2 weken een dik zeil touw gehangen aan het tuinhuis (moet er absoluut een foto van maken) zodat ze wat kunnen de aap uithangen eraan. Hun ballen baan heb ik ook buiten gezet en hun tunnels ook dat kan geen kwaad als dat nat wordt.

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 05 juni 2013 - 00:44

't is maar een gedacht, maar kan je geen rekjes aan de muren van het koertje maken dat ze daar op kunnen zitten? en misschien een krabplank aan die muur bevestigen of zo?
[sharedmedia=core:attachments:101503]
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 05 juni 2013 - 06:54

't is een leuk gedacht, maar we mogen er niet in boren (huren het appartement) en die muur is gelijk ook de buitenmuur van een ander gebouw, dus ik weet zelfs niet of die muur bij het gebouw hoort.
Ik heb gisteren een kartonnen doos met gaten in  op de koer gelegd en de tunnel
Maar ze hebben er eigenlijk niet naar om gekeken
Straks nog eens wat spulletjes proberen

Krabpaal komt er niet op, vriend was niet akkoord
We hebben hier al  joekels van krabpalen staan, terwijl we niet groot wonen en een 3de al zou het maar een kleintje zijn kunnen we nergens zetten als het zou gaan regenen.
En je hebt er wel voor specifiek buiten te staan, maar ik denk niet dat de katten het leuk zouden vinden om op een natte krabpaal te gaan zitten

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 05 juni 2013 - 08:01

Bekijk berichtcatherine, op 04 juni 2013 - 13:55, zei:

Je moet dat koerke wel interessant genoeg maken. Mss een paar van die hoge patatte kisten leggen met een dekentje in hier zijn ze er zot van als ik die zet. Krabpaaltje, wat speelgoed zoals ballekes, muizen... Ik heb sinds 2 weken een dik zeil touw gehangen aan het tuinhuis (moet er absoluut een foto van maken) zodat ze wat kunnen de aap uithangen eraan. Hun ballen baan heb ik ook buiten gezet en hun tunnels ook dat kan geen kwaad als dat nat wordt.

Foto's zijn welkom!  :-)

De 4 katten zitten hier ook binnen. Ze zijn gewoon van naar buiten te gaan, te jagen en te ravotten. Nu zitten ze binnen en ja...
Tijger begint sinds gisteren erg te zeuren, Sloeber zit constant de andere te jennen,....
Mijn man liet vallen dat hij ze eigenlijk niet meer buiten wil laten (Xanti is 2 weken voor we verhuisde overleden). Toch denk ik ook wel dat ze terug naar buiten beginnen te verlangen. Zeker nu de zon begint te schijnen en we hier heel vaak vogeltjes horen fluiten.
We wonen heel rustig, maar de schrik van Xanti blijft erin! Daar dachten we ook dat het een poezenparadijs buiten was èn was het ook. Maar zoals je ziet.... ongelukjes gebeuren altijd :s

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#12 Geplaatst 09 juni 2013 - 22:00

Idd een ongeluk zit in een klein hoekje. Van de 16 zijn er twee die uit de tuin gaan, Filou doet dit alleen 's nachts en gaat maar tss half uur en 3u op pad bij goei weer anders draait mr zijn kont aan het raam om en gaat niet. Tigri kan ik niet binnen houden die wordt doodziek van verdriet die moet jagen en baas buiten spelen, nog vandaag bracht hij me een levend fazanten jong mee.
Ik ben van mening dan heb ik liever dat hij mss iets minder lang leeft maar oooh zooo gelukkig is geweest. Ik woon nu wel op de buiten maar hij kan langs de wandelpaden achter onze tuin ook naar de straat kant en echt hou dagelijks mijn hart vast. Maar hij moet gelukkig zijn.

Interessante dingen die ik heb in de tuin is gewoon hun tunnels, speelbaan, een heel dik touw aan het tuinhuis waar ze aan kunnen hangen. Ballen, muizen duiven pluimen noem maar op dagelijks licht het in de tuin en als ze binnen zijn rapen we het weer allemaal op tot volgende dag. Heb zelf mijn oude ligzetel van buiten gehouden voor hen op te liggen luieren.
Het is niet simpel en heeft dubbele gevoelens maar ze moeten gelukkig zijn. En tigri en Filou kennen de buiten wereld en dat moet ik aanvaarden.

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 09 juni 2013 - 22:43

Ik heb vorige week de tunnel op het koertje gelegd en Léon stond er helemaal zot van :d
Hij heeft niet meer aan de deur gekrabd en laat Nekko nu ook meer met rust.
Wat zo één stom ding al niet kan doen he.
Ik ben ook van plan om een bloembak te gaan halen en kattengras te kweken en een kattenhol aan te schaffen zodat ze buiten kunnen zitten.
Ik denk dat we de tafel en stoelen dan door verkopen, dan hebben de katjes meer plek, want ons koertje is echt niet groot.
En het is nu niet dat we er vaak zitten (zitten teveel muggen en heb er in de herfst al een paar keer een grote dikke spin zien zitten brrr!!)

Ik ben nu dus vollop op zoek achter een leuk kattenhol dat we zo lang mogelijk buiten kunnen laten staan en eens het kouder wordt of weer begint te regenen makkelijk naar binnen kunnen halen.
Dus als iemand leuke dingen weet, let me know!
Ik kijk er alvast heel erg naar uit om ons koertje te pimpen! :lachen:

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#14 Geplaatst 10 juni 2013 - 12:07

Hier hebben ze net plezier aan tafel en stoelen ze zitten en liggen er graag op.

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 10 juni 2013 - 12:52

Ah nee hier niet, kijken ze helemaal niet naar om eigenlijk.
Ik had al een paar speeltjes op de tafel gelegd om te zien of ze erop zouden springen, maar dat doen ze niet.
Toen de tafel er pas stond was die niet deftig in elkaar gezet en Nekko was erop gesprongen en de tafel was ineen gevallen.
Ik denk dat ze daarom beiden nu zo een heilig schrik van de tafel hebben

Bewerkt door Steffie_G, 10 juni 2013 - 12:52.