Spring naar inhoud

- - - - -

Vogel(s) gepakt

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
Kyetje
Kyetje
  • 741 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 04 juni 2013 - 19:30

Juist minder fijne ontdekking gedaan.
Al een tijdje hebben we hier een vogelkastje hangen. Dit jaar zitten er voor het eerste jaar vogeltjes in. En zonet heeft Taiga (vermoedelijk) 1 of misschien beide ouders dood gedaan.

Hoewel ik weet dat dit de natuur is, kan ik er toch niet echt mee lachen. Zit hier nu met een nest mezenjongen die waarschijnlijk geen ouders meer hebben.

Stel dat ze geen ouders meer hebben, hoe kom ik dat dan tijdig te weten en wat doe ik dan met die jongen?

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#2 Geplaatst 04 juni 2013 - 19:35

Ik zou het in de gaten houden of er nog volwassen vogeltjes naartoe komen, en zowieso al eens uitkijken naar een vogelopvangcentrum bij jou in de buurt.

Kyetje
Kyetje
  • 741 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 04 juni 2013 - 20:05

Er is nog één vogel te bespeuren. Zit er toch wel een beetje mee in...

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#4 Geplaatst 04 juni 2013 - 20:37

papa als mama brengen de jongen groot valt er eentje weg dan doet de andere ouder verder.
Je kan dat snel zien van het heen en weer vliegen van de ouder vogel. Eens het frisser wordt blijft hij op de nest met de vogels.
Hoor je ze piepen?

Inge91
Inge91
  • 12.579 berichten

#5 Geplaatst 05 juni 2013 - 10:16

Ik weet, het is de natuur maar heb het er toch ook altijd moeilijk mee, ik hoop dat de kleintjes binnenkort veilig kunnen uitvliegen
Geplaatste afbeelding

Kyetje
Kyetje
  • 741 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 05 juni 2013 - 10:38

Ze zit nu buiten, terug op jacht naar het overgebleven ouderdier. Grr... Heb al 10 keer ze weggehaald, maarja, dat heeft natuurlijk geen zin hé. Ze piepen regelmatig en zie nog één van de ouders in en uit vliegen.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#7 Geplaatst 05 juni 2013 - 16:13

Hangen die kastjes aan een boom probeer dan rond de stam iets te maken zodat ze niet meer in de boom kan klimmen. NU ze weet dat die vogeltjes er zijn is ze van plan er nog te pakken.Je kan een stuk afsluitings draad rond de boom vastmaken en een grotere boord ervan naar beneden plooien zodat het horizontaal komt te staan dan kan ze er niet over klimmen.

Bewerkt door catherine, 05 juni 2013 - 16:14.

Kyetje
Kyetje
  • 741 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 07 juni 2013 - 14:05

Minder fijn nieuws: de kleintjes zijn dood. Ik denk (er zitten hier veel katten in de buurt) dat er waarschijnlijk een kat het andere ouderdier dood heeft gedaan. Ofwel zijn de kleintjes dood door de warmte, want ik keek zonet in het kastje en het is echt snikheet...

Vind dit nu wel jammer... We volgden het nu al vanaf dat we wisten dat ze er waren.

Bewerkt door Kyetje, 07 juni 2013 - 14:05.

Kyetje
Kyetje
  • 741 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 07 juni 2013 - 14:13

Bekijk berichtcatherine, op 05 juni 2013 - 16:13, zei:

Hangen die kastjes aan een boom probeer dan rond de stam iets te maken zodat ze niet meer in de boom kan klimmen. NU ze weet dat die vogeltjes er zijn is ze van plan er nog te pakken.Je kan een stuk afsluitings draad rond de boom vastmaken en een grotere boord ervan naar beneden plooien zodat het horizontaal komt te staan dan kan ze er niet over klimmen.

Kastje hangt niet aan een boom hoor, aan een betonnen muur. Maar toch zitten ze errond. Ze zijn zo creatief. Nuja, ondertussen geven ze het geen aandacht meer. Zonet ontdekt dat de kleintjes dood zijn.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#10 Geplaatst 08 juni 2013 - 23:51

Ach dat is triestig. In die vogelhuisjes kan het idd heet worden, de onze hangen in de boom nog wat beschut van de zon, we hebben ze ook zo gehangen dat noorder wind er niet in kan blazen. Kan je de huisjes niet ergens anders hangen waar takken zijn waar ze zich op kunnen zetten zonder dat de kat ze kan vangen.
Kan natuurlijk ook zijn dat het andere ouder vogeltje is gepakt en dat kleintjes dood gegaan zijn van de honger, triestig en vreselijk.

Hopelijk meer geluk volgende keer.

Kyetje
Kyetje
  • 741 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 09 juni 2013 - 21:15

We hebben maar 1 boom in de tuin, en in die kruipen ze constant. Denk van het kastje weg te halen. Er zitten hier zoveel katten in de buurt en ze waren geen 5 min op hun gemak. En veel mogelijkheden om het goed te hangen hadden we niet meer. Jammer, maarja.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#12 Geplaatst 09 juni 2013 - 23:09

Mijne tigri heeft me vandaag een fazanten jong mee gebracht niet eens gekwetst heb het in opvang in de reisbox van de katten zitten met hooi eten en drinken. Mag het naar het natuurhulpcentrum brengen.

Kyetje
Kyetje
  • 741 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 10 juni 2013 - 20:06

Ocharme! Vind dat altijd zo zonde hé... Hopelijk komt hij er daar door!

Nivo
Nivo
  • 6.365 berichten
  • 1 katten

#14 Geplaatst 10 juni 2013 - 20:47

Wat erg al die vogeltjes, daarom durf ik geen huisjes op te hangen weet hoe listig katten zijn en vroeg of laat.....
Erg om mee te maken dat het nestje het niet gered heeft, heel veel medeleven erg triestig!!

Had ergens een topic gemaakt met alle vogelopvang adressen, weet niet of ze nog terug te vinden is, vond ze wel handig op deze site met al onze rovers ;)

Op de website van Ventteke vind je ze nog wel (ook niet gevonden)

sorry laatste keer