Spring naar inhoud

- - - - -

Gedrag poes verandert bij gebruik pil?

• Log in om te reageren
5 reacties op dit onderwerp
jeeminee
jeeminee
  • 76 berichten

#1 Geplaatst 05 juni 2013 - 20:23

Een kat van een vriendin van me (een ragdoll) heeft onlangs een nestje gehad.
Toen de kittens zo'n 5 of 6 weken oud waren is ze eventjes op de pil gezet zodat ze rustig kan herstellen.

echter toen de kittens een weekje of zeven waren begon ze zich terug te trekken. Inmiddels zijn de kittens weg, iets eerder dan de bedoeling was, mede omdat moederpoes ze volkomen ging negeren en haar rust te veel ging opzoeken.
Ze lag alleen nog maar boven of zelfs op zolder en kwam alleen voor eten en naar de bak nog de woonkamer in.
Nu het weer rustig is in huis blijft ze zich echter zo gedragen en blaast nu zelfs wel eens naar de andere twee katten in huis en is chagie.
Ze lijkt wat depressievig, hangend koppie, niet altijd reagerend, en als ze op de trap komt om mij (bekende visite) te begroeten dan schiet ze snel ook weer naar boven. En dit is dus niet haar normale gedrag.

Ze lijkt verder gezond ,geen diarree ,vacht is goed en de dierenarts vond zelfs dat ze er uitermate goed uitzag voor een poes die net kittens heeft gehad en kon vooralsnog niets vinden.

de vraag is nu: kan de kattenpil zulk gedrag veroorzaken? dat ze zich hierdoor gewoon niet fijn voelt oid?

Het punt is namelijk dat de andere twee katten nu hierop gaan reageren en de situatie tussen de katten dus steeds minder vrolijk wordt.

Ik weet overigens niet welk merk pil er wordt gebruikt.

Annelies123
Annelies123
  • 11 berichten

#2 Geplaatst 10 juni 2013 - 23:13

Misschien wel, ik lees even mee... zou het ook niet weten.
Ik weet wel dat "de pil" voor katten echt niet zo gezond is... meer kans op kanker.
Misschien is het maar voor even, en hopelijk dan toch een andere oplossing, (sterilisatie..)
als het echt van de pil is, want zo is het ook niet leuk voor het poesje zelf denk ik.
Geplaatste afbeelding

jeeminee
jeeminee
  • 76 berichten

#3 Geplaatst 11 juni 2013 - 08:26

Het is inderdaad maar voor even. Daarna een 2e en laatste nestje of sterilisatie. Maar die keuze is niet aan mij he, het is tenslotte niet mijn kat.

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#4 Geplaatst 11 juni 2013 - 09:09

Is er verder naar een medische oorzaak gezocht?
Kans is groot dat er een ander medisch probleem was en dat ze daarom haar kittens in de steek liet.
Misschien deed het wel pijn als de kitten bij haar kwamen drinken of zo..

Indien ze er nog niet mee naar de dierenarts is geweest zou ik toch aanraden dat ze dit eerst doet, is het niets, des te beter, maar zo is het toch al uitgesloten dat het poesje pijn heeft.

OOps :oops: , te snel gelezen, zie nu dat ze al naar de dierenarts is geweest.

Verder geen ervaring met de pil dus  kan je niet helpen.

Bewerkt door hilleke, 11 juni 2013 - 09:10.

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#5 Geplaatst 11 juni 2013 - 10:32

Ja ligt aan de pil, maar hangt van kat tot kat af, ik heb hier een poes en als ik haar op de pil zet dan is ze chagrijnig naar de andere katten toe en
als ze van de pil is dan is ze een super lieve poes naar iedereen toe.

Maar waarom is ze op de pil gezet?

Ook als de kittens bijna moeten verhuizen dan nemen sommige poezen afstand van hun kittens maar zeker niet op 7 weken, alé dat heb ik toch nog nooit meegemaakt maar kan wel zijn door de pil.

jeeminee
jeeminee
  • 76 berichten

#6 Geplaatst 11 juni 2013 - 10:48

Ze moet eventjes ad pil omdat de desbetreffende vader vd kittens ook daar in huis rondloopt.ter voorkoming van weer een dekking dus.