Spring naar inhoud

- - - - -

waarom doet thor dit?

• Log in om te reageren
12 reacties op dit onderwerp
lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#1 Geplaatst 05 juni 2013 - 23:46

Ik dacht dat rangorde bij poezels niet bestond?
Maar nu zit ik er aan te twijfelen
Bestaat dat nu bij poezels of niet?

De reden dat ik het me afvraag is de volgende: als we hier aan de poezels natvoeder geven, ieder krijgt zijn eigen schoteltje met zijn eigen portie, dan vertikt onzen thor het om t zijne op te eten.
Hij wil het alleen maar opeten als 1 van de andere 3 er al eens is aan komen likken of hij gaat de overschot van 1 van de anderen gaan opeten en laat t zijne dan staan.
Hij gaat effenaf letterlijk gaan lopen als ik t schoteltje dan vastneem en er mee naar hem toeloop, dan zet hij een sprintje in en rent er vandoor tot ik het schoteltje dan terug neerzet en hij weet dat ik er niet meer mee ga afkomen.
Waarom doet hij dat?
Waarom wil hij zijn portie niet opeten voor er van gegeten is door de anderen?
Dat lijkt toch op iets dat men doet ivm rangorde?
Ik vind dat zo zielig ocharme, ik wil gewoon dat dat manneke zijn eigen lekkers opeet en er van geniet ook
Geplaatste afbeelding

Shadow
Shadow
  • 3.068 berichten

#2 Geplaatst 06 juni 2013 - 01:15

Tuurlijk bestaat rangorde onder katten.
Althans hier toch. :)

:hart: Meeting you was fate, becoming your friend was a choice, but falling in love with you I had no control over. :hart:

:blackcat What  part of 'Miauw' don't you understand!? :blackcat

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#3 Geplaatst 06 juni 2013 - 01:52

Bekijk berichtShadow, op 06 juni 2013 - 01:15, zei:

Tuurlijk bestaat rangorde onder katten.
Althans hier toch. :)

Ah toch, ik heb ne keer gelezen dat dat bij katten niet bestond
Ocharme, dan denkt dat ventje dat hij onderaan de ladder staat
Ik heb echt al vanalles geprobeerd om hem zijn portie te laten opeten maar niet willen hé, tot een ander er van gegeten heeft
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#4 Geplaatst 06 juni 2013 - 10:09

rangorde bestaat zeker bij katten, en die wordt bv bij elke komst van een nieuw kitten of kat in vraag gesteld. Ze moeten dan weer eens bewijzen aan mekaar. Hier zie ik goed wie baas is wie niks te zeggen heeft.

In het wild zie je dat de hoogste in rang eerst van de vangst eten en de anderen erna.

Bij de katten zie ik dit wel niet ik geef iedereen zijn natvoer willekeurig nooit die eerst of die tweede.
Mss heeft thor graag dat iedereen effe gaan snoepen is in zijn eten, en voelt hij aan dat hij overschotten dan kan opeten.
Geef ze elke dag eens anders dan thor eerste dan diddl ... en volgende dag iemand anders eerste.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#5 Geplaatst 06 juni 2013 - 11:20

Er is denk ik wat verwarring over dominatie en status

Dominantie bestaat niet bij katten, ze hebben geen hierarchie zoals in een roedel honden, waar de een de leider (alpha) is en de anderen volgen.
Maar katten hebben wel een status. Ten opzichte van elkaar, ten opzichte van mensen. De status kan veranderen in ruimte en zelfs op basis van tijd. Bijvoorbeeld, in de ochtend is het hoogste stukje van de krabpaal van Poes A, maar in de avond is dat plekje toch echt van Poes B.
In de ochtend is Poes A hoger in status dan Poes B, maar in de avond is het precies andersom.

Waarom Thor niet eet voordat anderen er aan gegeten hebben weet ik niet, maar met status heeft het in principe niets te maken. Voedsel is een eerste levensbehoefte en een kat zal zich het kaas niet van zijn brood laten eten zeg maar. Ze eten als ze kunnen eten.
bij mensen thuis weten ze dat er altijd te eten is en dat er nooit een tekort is (bij goeie mensen thuis zeg maar) dus zal dat over het algemeen wel goed gaan.

In dit geval denk ik dat jij het zieliger vind dat Thor zelf ;)
hij eet wel, alleen op zijn eigen tijd. Je hoeft dus denk ik echt niet met zijn schoteltje achter hem aan te lopen hoor. Gewoon neerzetten. Als hij het wil dan eet hij het, als hij het niet wil, dan niet. Als hij wel wil maar de anderen laat opeten, tja, dan heeft hij pech. Zal hij sneller moeten gaan eten van zijn bord. Gewoon lekker zelf laten regelen, dat is echt niet zielig ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 06 juni 2013 - 11:38

Dat klopt. Men weet eigenlijk nog niet helemaal hoe dat bij katten precies zit, maar daar spreekt men meer van status. Je merkt dat het ook niet altijd dezelfde kat is die de 'baas' speelt. Bv de ene kat zal idd eerst gaan eten en de andere kat eist bv op om eerst met een speeltje te spelen. Status verandert per situatie, per plaats, ...

Trouwens ook bij honden is die theorie over dominantie ondertussen achterhaald. Die wordt nog vaak toegepast door gt, maar de bedenker van die theorie heeft zelf toegegeven dat hij fout zat. Jammer genoeg blijft dat nog wel een hardnekkig geloof.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#7 Geplaatst 06 juni 2013 - 12:16

Bekijk berichtginnie, op 06 juni 2013 - 11:20, zei:

Er is denk ik wat verwarring over dominatie en status

Dominantie bestaat niet bij katten, ze hebben geen hierarchie zoals in een roedel honden, waar de een de leider (alpha) is en de anderen volgen.
Maar katten hebben wel een status. Ten opzichte van elkaar, ten opzichte van mensen. De status kan veranderen in ruimte en zelfs op basis van tijd. Bijvoorbeeld, in de ochtend is het hoogste stukje van de krabpaal van Poes A, maar in de avond is dat plekje toch echt van Poes B.
In de ochtend is Poes A hoger in status dan Poes B, maar in de avond is het precies andersom.

Waarom Thor niet eet voordat anderen er aan gegeten hebben weet ik niet, maar met status heeft het in principe niets te maken. Voedsel is een eerste levensbehoefte en een kat zal zich het kaas niet van zijn brood laten eten zeg maar. Ze eten als ze kunnen eten.
bij mensen thuis weten ze dat er altijd te eten is en dat er nooit een tekort is (bij goeie mensen thuis zeg maar) dus zal dat over het algemeen wel goed gaan.

In dit geval denk ik dat jij het zieliger vind dat Thor zelf ;)
hij eet wel, alleen op zijn eigen tijd. Je hoeft dus denk ik echt niet met zijn schoteltje achter hem aan te lopen hoor. Gewoon neerzetten. Als hij het wil dan eet hij het, als hij het niet wil, dan niet. Als hij wel wil maar de anderen laat opeten, tja, dan heeft hij pech. Zal hij sneller moeten gaan eten van zijn bord. Gewoon lekker zelf laten regelen, dat is echt niet zielig ;)

als ik er niet achter ren en ik blijf er dan ook niet bijstaan en ik laat hen maar doen dan is t altijd t zelfde, onze Ramses propt zijn portie zo snel mogelijk binnen (het verbaast me iedere keer weer hoe snel dat manneke dat kan binnenproppen) en dan rent hij naar de anderen hun bakje en gaat hen gaan wegstampen en vreet hij het hunne op...
Het eindigt er dan mee dat Ramses bijna alles heeft opgegeten en de anderen niks hebben en dat Ramses dan ook diarree heeft de volgende dag wegens te grote hoeveelheid natvoeder (ze hebben heel gevoelige darmen, typisch voor naaktkatten)
Ik geef ze dus hun natvoeder een heel eind uit mekaar (dat Ramses een eind moet rennen vooraleer hij aan t volgende bakje geraakt en ik de tijd heb om er achter te  crossen om hem tegen te houden) en dan is het heen en weer rennen om er voor te zorgen dat iedereen t zijne kan opeten, dat is hier dan een echt zottenkot
Of ik vul 1 grote pot met natvoeder (ik moet dat dus eerst mixen of ze willen het niet opeten, ze zijn nogal kieskeurig) en dan loop ik zelf  van de ene naar de andere en laat ik hen elk op toer uit de pot of van een lepel likken
Natvoeder laten staan dat kan hier niet, omdat onze Ramses het dus blijft binnenproppen aan de lopende band en t is niet dat hij honger heeft hé, ze hebben droogvoeder beschikbaar de hele dag en de hele nacht, hij is gewoon geobsedeerd door dat natvoeder...

Dominantie bestaat niet bij katten?
Ik vind onze Ramses toch redelijk dominant...
We hebben bv voor iedereen kattenhuisjes/iglootjes gekocht, we hebben identiek dezelfde genomen zodat iedereen zijn eigen iglootje heeft en ze niet kunnen gaan bekvechten om 1 of ander verschil, wel als yoshi, thor of diddl in een kattenhuisje gaan zitten dan moet en zal Ramses hen daar gaan uitpesten, hij is maar tevreden als hij er in kan gaan liggen en eens hij er dan inligt dan vind hij het zelf niet bijster interessant eigenlijk, hij wil het maar omdat hij ziet dat een ander er ligt want vervolgens gaat hij dan een andere poezel gaan plagen die in een ander iglootje ligt en is hij pas tevreden als hij zich daar heeft kunnen baas over maken en als hij ze dan uit de iglootjes heeft gekregen en ze gaan gaan liggen op de krabpalen vanboven of voor de stoof dan rent hij naar daar en wil hij malgree dat plaatsje overnemen ...
Als er een poezel naar een stuk speelgoed grijpt dan moet en zal hij dat speelgoed afpakken, dat speelgoed op zich interesseert hem niet want eens hij het heeft kijkt hij er niet meer naar, maar t is blijkbaar belangrijk voor hem dat hij laat zien dat alles van hem is en de anderen maar ergens mogen gaan inliggen of met iets spelen als hij het toelaat...
Ramses wil blijkbaar constant de hoogste/beste status hebben en ik ren er maar tussen dan van t één naar t ander omdat ik dat niet fair vind tov de anderen en ik er dan probeer tussen te komen iedere keer dat hij de anderen gaat zitten plagen en wegjagen, ik vind dat de anderen toch ook wat rust mogen hebben toch...
Onze Bammy is echt 1 grote bom energie (ondanks zijn hcm) , ik word er serieus moe van

heel erg bedankt voor de uitleg !!!

Bewerkt door lathyrus, 06 juni 2013 - 12:16.

Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#8 Geplaatst 06 juni 2013 - 12:20

Bekijk berichtwea, op 06 juni 2013 - 11:38, zei:

Dat klopt. Men weet eigenlijk nog niet helemaal hoe dat bij katten precies zit, maar daar spreekt men meer van status. Je merkt dat het ook niet altijd dezelfde kat is die de 'baas' speelt. Bv de ene kat zal idd eerst gaan eten en de andere kat eist bv op om eerst met een speeltje te spelen. Status verandert per situatie, per plaats, ...

Trouwens ook bij honden is die theorie over dominantie ondertussen achterhaald. Die wordt nog vaak toegepast door gt, maar de bedenker van die theorie heeft zelf toegegeven dat hij fout zat. Jammer genoeg blijft dat nog wel een hardnekkig geloof.

Dat wist ik niet! Ga ik me toch nog eens extra in verdiepen :) Bedankt voor de toelichting

Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#9 Geplaatst 06 juni 2013 - 15:25

Bekijk berichtginnie, op 06 juni 2013 - 12:20, zei:

Dat wist ik niet! Ga ik me toch nog eens extra in verdiepen :) Bedankt voor de toelichting

http://www.time.com/...2007250,00.html

Veel leesplezier  :)

Bewerkt door wea, 06 juni 2013 - 15:26.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#10 Geplaatst 06 juni 2013 - 16:07

Dank Wendy! :) Heel interessant

En over Cesar Milan, wel, dat is een heel ander (discussie) topic.

Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#11 Geplaatst 06 juni 2013 - 19:16

Hier ga ik me ook niet bezig houden met iedereen zijn kommeke of ze wel of niet eten en of ene als eens iets meepikt uit de kom van de anderen.
Iedereen alle 16 alé 14 want 2 eten geen natvoer krijgen hun kommeke en iedereen eet ongeveer tegelijk maar soms wordt er wel eens links of rechts bij een ander gepikt dit is eenmaal zo. Ze moeten leren hun eigen eten te verdedigen en ik ga er zeker niet achter aan lopen ze zijn slim en groot genoeg om dit zelf uit te maken.
Ze leren hun eigen verdedigen, en tja anders staan  de korrels ter beschikking.

Thor moet  leren zijn bakje te eten gelijk de anderen en het te verdedigen. Hij is zo typisch katje dat om zou komen van de honger moest het een buiten kat zijn.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#12 Geplaatst 06 juni 2013 - 20:27

Nou Catherine, dat denk ik niet hoor. Voedsel is een basisbehoefte en ook Thor zou (mocht hij een buitenkat zijn) als hij eten vind het gewoon opeten. Katten zijn over het algemeen opportunistische eters.
Alleen is het in zijn geval gewoon niet nodig. Hij HOEFT het niet te eten, hij kiest ervoor. Hij zou buiten echt niet omkomen van de honger......... Dan leert hij het echt wel snel!

Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#13 Geplaatst 07 juni 2013 - 00:06

Ginnie ik bedoel maar moest hij zoals leeuwen in een meute leven, katten zijn nu meestal wel meer op hun eigen gesteld. Katten delen ook geen muizen als ze in het wild leven of het moesten haar kittens zijn.