Spring naar inhoud

- - - - -

openstaande vacht

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 10 juni 2013 - 13:16

Mijn moeder heeft een hele oude poes, ze is zeker ouder dan 14 jaar, de juiste leeftijd is niet geweten. De laatste maanden begint ze er merkbaar ouder gaan uit te zien en ik vind dat de laatste tijd haar vacht niet meer mooi glad ligt, ze is kortharig. Ze eet ook minder zegt ons ma, het is altijd een pluimpje geweest. Ze krijgt helaas zo van die goedkope vlootjes van de lidl of Aldi en korreltjes RC Sensible 33, niet omdat ze die nodig heeft maar omdat ons ma ooit een staaltje heeft gekregen en de kat vond die merkbaar lekkerder dan de gebruikelijke van liddl of Aldi. Mijn vraag nu is, is het openstaan van de vacht een teken van het ouder worden of een teken van dat ze ziek is ? Of kan het alletwee zijn ?

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#2 Geplaatst 10 juni 2013 - 13:27

Bij ons Marieke, die in september 20 wordt is haar vachtje ook niet al te best. Al merk ik wel een enorm verschil met vroeger toen ik mijn vriend pas kende en zijn vader enkel Friskies aan de kat gaf. Sinds ze Sanabelle krijgt is de vacht opmerkelijk beter geworden, maar ze blijft er wel wat dof uitzien, maar ze wast zichzelf ook amper. (rauwvoer heb ik ook geprobeerd, maar ondanks ze het enorm lekker vond bleef ze maar overgeven, dus heb ik het opgegeven en krijgt ze 1x per dag een portie natvoer)
Regelmatig fris ik haar vachtje een beetje op met een nat washandje en daar lijkt ze toch wel van te genieten, even kammen is goed voor 2 min, dan is ze het ook beu.

Dus vermoedelijk heeft het met haar leeftijd te maken

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#3 Geplaatst 10 juni 2013 - 13:31

Het kan allebei. Het kan zeker met leeftijd te maken hebben, maar als het de laatste maanden merkbaar is geworden dan zou ik toch even met haar naar de da gaan, zeker ook omdat ze wat minder is gaan eten.
Ook dat kan leeftijd zijn, maar het kan geen kwaad om even na te laten kijken. Met oudere katten wordt vaak aangeraden om elk jaar jaar een checkup bij de da te doen, in plaats van elk jaar. De da kan hierin een advies geven. Oudere dieren worden nu eenmaal wat sneller ziek dus het kan geen kwaad om het even na te laten gaan. en dan weet je het zeker ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Nivo
Nivo
  • 6.365 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 10 juni 2013 - 13:35

Aan de vacht kan je de innerlijke gezondheid vaak aflezen. Zieke dieren hebben vaak een doffe ruiende vacht.
1 van mijn katjes die 20 is geworden zag er ook altijd blinkend uit, in haar laatste jaar was haar vacht ook dof en openstaand. Ze had schildklierproblemen. Oudere katten krijgen hier vaak last van, bloedonderzoek kan het opsporen en daarna met medicatie in de hand houden.

Goede voeding kan ook helpen om de vacht in goede conditie te houden maar of het specifiek aan het voer van aldi ligt denk ik niet, het is niet slechter dan andere supermarktmerken. Veel katten eigenaars weten niet beter en geven enkel dit voer, deze katten worden ook oud ;)

Het zal zeker een geruststelling zijn om even met haar op controle te gaan.

sorry laatste keer

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 10 juni 2013 - 13:45

Ik ga proberen om ons ma te overtuigen, want volgens haar is ze 'oud en op' :( We komen niet echt overeen wat dat betreft en ik weet niet of ze die kosten wel wil doen. Het is een 'erfenis' van mijn grootmoeder die ondertussen al een paar jaar overleden is.

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 10 juni 2013 - 16:05

ons ma is niet echt geneigd om naar de DA te gaan :( Volgens haar is het de ouderdom en ze dacht dat ze zelfs al 17 of 18 kon zijn, maar ze is minstens 15 jaar oud. Ik ga het in de gaten houden en als ik haar snel achteruit zie gaan, dan ga ik er zelf wel mee.

Nivo
Nivo
  • 6.365 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 10 juni 2013 - 16:27

Wilde je niet verontrusten Wendy :hug:
Een diertje op leeftijd zal al wat vlugger zorgelijk zijn, als je echt denkt dat ze niet veel levenskwaliteit meer heeft dan zou je je mama daar wel van kunnen helpen overtuigen.

sorry laatste keer

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 10 juni 2013 - 16:31

Eerlijk gezegd denk ik ook wel dat het ouderdom is hoor, ze ziet er ook stokoud uit. Vanaf het moment dat ik denk dat er iets scheelt, medisch gezien dan, dan neem ik haar zelf wel mee naar de DA. Ik wou vooral weten of de doffere, openstaande vacht ook door de hoge leeftijd kon zijn, wat dus het geval is. Ik hou het in de gaten :) Bedankt voor jullie reacties !

Kaprice
Kaprice
  • 4.999 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 10 juni 2013 - 16:43

kan je haar dan zelf niet naar de DA brengen voor een bloedproef?

want ik zie hier ook duidelijk een verslechtering met mijn witje, die is 14jr en zijn haartjes zijn ook veel stugger geworden, liggen ook niet zo mooi glad meer op zijn rug
hij bijt en krabt ook ganse plukken haar zelf uit
ook werd hij magerder en magerder

en vorig jaar is door een bloedproef aan t licht gekomen dat hij schildklierpatient is!
hij moet nu elke dag zijn medicatie krijgen en hopelijk krijgen we hem zo stabiel genoeg om een oude rustige dag te kunnen slijten

vaker is t veranderen van zijn vacht dus wel een onderliggend probleem van gezondheid
een beestje kan niet zeggen als het hem niet goed gaat hé, daarom is hij meestal al goed ziek als je uiterlijke kenmerken beginnen op te vallen

mijn idee is toch beter die poes ff te laten onderzoeken door een DA en eventueel een bloedproef te laten doen!

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 10 juni 2013 - 16:45

Ik moet heel binnenkort met al mijn 4-voeters naar de DA voor de jaarlijkse checkup en mijn hond moet zijn senior-onderzoek, dus eentje meer kan dan ook wel bij :) Ik laat ze echt niet zomaar aan haar lot over hoor, maar ondertussen probeer ik wel mijn ma te overtuigen om zelf te gaan.

Mauro
Mauro
  • 7.714 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 10 juni 2013 - 23:02

Mauro heeft ieder jaar last van een minder mooie vacht en veel schilftertjes...zodra de ruiperiode begint heeft hij er last van :(

Blijkbaar is Mauro ook te zwaar... :catscratchhead dus kan hij moeilijk zijn rugje wassen...we doen er alles aan om hem een beetje te laten afvallen...maar het is zo'n eterke !! :love:

Het is het 2de jaar dat we hem "Viacutan plus" geven en dit helpt echt wel !! Hij neemt het nu alweer een weekje en er is al heel wat beterschap !!

Heb hier vorig jaar ook een topic over gestart en toen hebben nog enkele KS-ertjes dit uitgeprobeerd...blijkbaar allemaal met succes !

Misschien ook eens uitproberen ? Is niet echt goedkoop... :trance:  Maar ik vind dit niet erg...als het werkt !! ;)

Veel beterschap... :hug:

Bewerkt door Mauro, 10 juni 2013 - 23:03.

Geplaatste afbeelding

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 10 juni 2013 - 23:12

ja, maar het probleem is dat het niet mijn katje is en dat ons ma en ik niet altijd overeenkomen op bepaalde gebieden. Dat gaat ze zeker niet willen doen. Haar meenemen naar de DA voor een checkup is waarschijnlijk al op het randje van het haalbare. Voor ons ma is ze aan het uitleven.

Kaprice
Kaprice
  • 4.999 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 11 juni 2013 - 09:23

dan nog...

liever een oude dag zonder pijn, en last van een slechte gezondheid hé

mijn witje kon ook niet zeggen hoe het voelde te moeten oud worden met een overactieve schildklier maar je zag steeds aan meer manieren dat ze zich niet goed voelde

graatmager worden, een stugge harde vacht kan een slecht voorteken zijn!

ik ga ook niet voor t kleinste naar de DA, maar een bloedproef brengt toch veel duidelijkheid en dan kan je correcte medicatie geven om haar bejaarden leventje rustiger en gezonder te maken hé

DORIS
DORIS
  • 7.963 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 11 juni 2013 - 10:01

Zou toch een bloedtest laten doen.Oudere katten hebben vaak nierfalen.Op tijd  aan de pilletjes zetten.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 11 juni 2013 - 15:44

ze gaan morgen met haar naar de DA want blijkbaar heeft ze ook een ingegroeide nagel, dan zal ze wel een goeie checkup krijgen :)