Spring naar inhoud

- - - - -

Meegenieten van vakantiefoto's uit Jordanië voor de geïnteresseerden

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
Anathema
Anathema
  • 1.245 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 10 juni 2013 - 16:06

Ben nu al enkele dagen terug van een Weekje Jordanië. We verbleven in Tala Bay dichtbij het centrum van Aqaba en minder dan 10km verwijdert van de grens met Saoudi-Arabië
Het is er momenteel -toeristisch gezien - een kalme periode en dit hebben we vooral gemerkt in het hotel. Zo rustig heb ik nog nooit gezien op vakantie.  Ideaal om de batterijen op te laden na een lange winter.

We hebben er de toppers bezocht: Petra, de Dode Zee en Wadi Rum. Als extraatje een ontspannende boottocht om de vissen en koralen te zien via een glazen bodem.

En graag wou ik enkele foto's delen zodat jullie ook kunnen meegenieten van de natuur ginder.

1) Petra

DSCN2727.JPG
DSCN2722.JPG
DSCN2714.JPG
DSCN2706.JPG
DSCN2703.JPG
DSCN2696.JPG
DSCN2694.JPG
DSCN2686.JPG
DSCN2682.JPG
DSCN2671
DSCN2667
DSCN2651
DSCN2648
DSCN2646
DSC05868
DSC05869
DSCN2633
DSCN2643
DSCN2645
DSC05866
DSC05865
DSC05861
DSC05859
DSC05856
DSC05841
DSC05846
DSC05849
DSC05852
DSC05854

2) Dode Zee
DSCN2760.JPG
DSCN2758.JPG
DSCN2750.JPG
DSCN2749 - kopie.JPG

Hebben er ons ook laten inwrijven met modder, maar die foto's ga ik hier niet plaatsen :)

3) Wadi Rum
DSCN2802.JPG

ons transport :)
DSCN2806.JPG
DSCN2826.JPG
DSCN2835.JPG
DSCN2849.JPG
DSCN2867.JPG
DSCN2871.JPG
DSCN2904.JPG
DSCN2909.JPG
DSCN2910.JPG
DSCN2911.JPG
DSCN2918.JPG
DSCN2932.JPG
DSCN2941.JPG

4) andere
zicht op lokale stranden vanuit boot
DSCN2983.JPG
zicht vanuit ons terras
DSCN2743.JPG

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 10 juni 2013 - 16:11

Mooie reis. :heart: Het zal wel de moeite waard geweest zijn. :thumb:
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#3 Geplaatst 10 juni 2013 - 16:11

prachtige foto's :thumb:
Ik wist niet dat het daar zooo mooi was.

Nu wil ik ook wel ns weten of het waar is dat je blijft drijven op de dode zee ;)

Lut
Lut
  • 11.643 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 10 juni 2013 - 16:12

WOW, heel mooie foto's!! Jordanië (vooral Petra) is ook een land wat ik heel graag eens zou zien! Maar dit zit er jammer genoeg niet in wegens te lasting voor mijn rug
Bedankt om dit met ons te delen!!

Anathema
Anathema
  • 1.245 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 10 juni 2013 - 16:15

wel het was er echt mooi. Had ook me twijfels bij het vertrek, maar eenmaal ter plaatse was ik verkocht.

De dode zee wel ja, echt vreemd. Gewoon de zee instappen, omdraaien en je laten neervallen op je rug en je drijft onmiddellijk.
Alleen niet te lang in liggen, regelmatig na kwartiertje afspoelen onder de douche omdat het zout echt wel prikt. Een vreemde ervaring :lachen:

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#6 Geplaatst 10 juni 2013 - 16:19

Een ervaring die ik toch ook eens wil meemaken dan ;)

Heb een enorm droge huid en vele dokters zeiden me altijd dat de Dode zee ideaal voor me zou zijn, dus zou ik er toch eens naartoe moeten he, en nu ik zie dat het daar echt zo prachtig is moet ik er toch ns werk van maken, alleen, .... mijn wederhelftje kan niet goed tegen de warmte :8
Zal een reisje alleen worden vrees ik :oops:

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 10 juni 2013 - 17:36

Ziet er een héél geslaagde reis uit. Wat een prachtige foto's! :lol2: Zon, zee en cultuur!

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#8 Geplaatst 10 juni 2013 - 17:48

Hele mooie foto's, prachtige en leerrijke reis.

Inge91
Inge91
  • 12.579 berichten

#9 Geplaatst 10 juni 2013 - 18:39

Wel mooi daar, ik moet zeggen dat ik niet zo gek ben van die landen maar blijkbaar was het voor jullie wel een geslaagde reis.
Ik heb wel genoten van de foto's hoor :)

Geplaatste afbeelding

Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 10 juni 2013 - 19:21

Wauw, prachtig!

Ventteke
Ventteke
  • 2.256 berichten
  • 5 katten

#11 Geplaatst 10 juni 2013 - 21:07

Heel mooi, zou ik ook nog wel eens willen zien!
KS2015

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#12 Geplaatst 11 juni 2013 - 00:14

heel mooi
Geplaatste afbeelding

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 11 juni 2013 - 08:04

Nog enkele vraagjes. Is het daar veilig om te reizen of krijg je daar ook bescherming tijdens de uitstappen? Hebben ze daar bepaalde regels die je moet volgen? bv kledij ofzo? Ik kan mij voorstellen dat het in Saoudi Arabië heel strikt is. :onzeker:
Wel een heel mooi land vind ik. :heart:  Het einige probleem dat ik heb met zulke landen is dat ze niet zo tof zijn voor dieren. Ik zou nooit naar een markt gaan want ik kan nog niet verdragen dat er een kip in een te kleine kooi zit. :misselijk: Ook mensen die bedelen heb ik het moeilijk mee. Ze zeggen altijd daar moet je doorzien maar dat is juist mijn probleem op reis dat ik dit niet kan. :(
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

Anathema
Anathema
  • 1.245 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 11 juni 2013 - 19:34

Veilig reizen is het wel. Ik zat wel 10 km van grens met Saoudi-Arabië maar niets van opgemerkt. Ook niet van de Syrië toestanden, alleen dat dat nu wel voor zorgt dat er dit jaar al pak minder toeristen naar Jordanië zijn afgereisd.
TIjdens de excursies hebben we enkel de chauffeur en de gids gehad. In Petra zelf lopen wel enkele militairen rond.

Qua kledij, in de reisgids die we hadden (Trotter) werd aangeraden dat vrouwen hun schouders bedekken en hun knieën. Heb altijd met t-shirt rondgelopen en linnen 3kwartbroek, gewoon omdat linnen ideaal is bij warm weer en me toch beter beschermde tegen de zon.
Maar waar we logeerden is het een toeristische site dus daar kijken ze niet echt op wanneer ze met ontblote schouders rondloopt. Maar ondanks die enkele voorschriften zag ik ook in Petra of andere sites dat sommigen gewoon met mini-short en topjes rondliepen. Sja de Jordaanse mannen kijken dan wel naar u, maar dat is het dan ook.
Alleen de Jordaniërs tijdens hun weekend - vrijdag en zaterdag - komen ze dan massaal naar hotels voor het weekend. Dan zie je wel dat cultuurverschil. Ze dragen lange zwempakken en heb 2 vrouwen gezien in Bourka. Terwijl manlief met ontbloot bevonlijf in zwembad zat te spelen met de kinderen zaten die vrouwen heel de tijd gewoon te kijken op hun stoel. Daar had ik het wel moeilijk mee of eerder medelijden. Ik weet dat het nu eenmaal zo is maar toch.

In Aqaba centrum, goh, het is sinds nu enkele jaren omgeroepen geweest als economische zone waardoor merendeel daar mannen zijn en die kunnen u wel nogal bekijken. Dus daar voelde ik me meer op me gemak met wat iets meer bedekte kledij. En de taxi's zijn er opdringerig. Maar gewoon duidelijk nee zeggen of met de hand wegwuiven of negeren hielp ook wel. Maar interessant is dat centrum niet echt. Nu spreek ik enkel over de excursies, Tala Bay en Aqaba. Ik weet niet of de mensen er anders op kijken in de meer noordelijke steden als Amman of Jerash.We zijn er naar de Souks gegaan maar heb er geen dieren gezien.
Aan het hotel slechts 1 katje gezien en in petra liepen er 3 rond. Voor de rest geen "huisdieren" gezien buiten de kamelen, ezeltjes, paarden en geitjes. Alleen in de souks waren we beland in de vleesstraat en fruit, en daar zag je wel dode geitjes opgehangen zoals hier kwartieren van beesten bij een beenhouwer.

Bedelen. Enkel in Petra, daar zijn het kinderen die vooral komen vragen voor armbanden of postkaarten te kopen. In dat geval kennen ze dan héél goed Engels. Goh, voor 14 postkaarten 1 JD of 1 euro maakt nu niet veel uit. Maar eigenlijk had ik wel erger verwacht om eerlijk te zijn.

Voor de rest me heel veilig gevoeld.
In Petra werden we begeleid door een gids van autobus tot het restaurant (lunch was inbegrepen). Het is best wel vermoeiende excursie met 2u30 à 3u vervoer om er te geraken. Na de middag kregen we vrije tijd en die het wouden konden de trappen doen voor het klooster te bekijken (zo'n 800) en anderen op hun gemak rest van de site. Je moest gewoon tegen bepaald uur terug aan de bus zijn.
Nu ik ben toen gesplitst met vriend. Hij ging het kooster bekijken, ik wou andere graven gaan bekijken en minder trappen ook. Nu ja hier en daar vroegen sommigen of ik niet op een ezel ofzo wou. Voor de rest op mijn gemakje (met fles water in mijn armen!)  teruggekeerd naar de schatkamer van de farao.

Dode zee, was een trip naar een soort van spa resort. Je kon dus de dode zee in en je laten inwrijven met modder, helemaal :) leuk om te doen hoor. Ze vroegen er 3 JD voor dacht ik. Nadien kregen we nog enkele uren vrij om te ontspannen in het resort en je kon vrij gebruik maken van de zwembaden en weer was lunch inclusief. Dat was wel nog een langere trip van ongeveer 3u30 rijden.

Wadi rum was een 4x4 trip in de woestijn. dat was amper uurtje rijden van Tala Bay. Eerst lunch en dan moet je in de laadbak gaan zitten van oude pickups. Er zijn banken geplaatst voor iets meer comfort en was ongeveer 3u lange trip in de woestijn. Er werd meermaals gestopt voor wat uitleg, beentjes strekken,... en op het laatste thee drinken in een bedoeïnentent. Daarna stopten we ergens om op een rots te kruipen en er de zonsondergang te zien.

Kan alleen maar aanraden om zelf eens Jordanië te bezoeken. Het is me beter meegevallen dan ik eerst had gedacht.

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 12 juni 2013 - 06:57

Bedankt om dit te delen. Ik heb weeral wat bijgeleerd. :d