Spring naar inhoud

- - - - -

Kater komt opeens niet meer overeen met kattin?

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
Dlphine
Dlphine
  • 65 berichten

#1 Geplaatst 11 juni 2013 - 19:07

Hoi iedereen!
Thuis hebben we een (gecastreerde) kater sinds vorige zomer en een kattinnetje ook sinds vorige zomer. Ze waren twee handen op één buik. Enkele maanden geleden had ze een ongeval met een klem (naar dierenarts geweest, pootje geamputeerd, klacht ingediend) en sindsdien is het niet meer hetzelfde tussen hen. Nu is het zelfs al zover gekomen dat ie haar echt pijn doet. Soms vinden we plukjes haar van haar dat hij waarschijnlijk uitgebeten heeft (niet dat ze kale plekken heeft, maar het is toch even schrikken!).
Is het misschien omdat ze uit elkaar zijn gegroeid of omdat hij haar als "anders" ziet omdat haar pootje af is?
Ook issie redelijk asociaal geworden, vroeger zat ie supergraag op schoot, nu mag je niet langer dan 5min aaien of ie krabt, bijt, loopt weg, ...
Als iemand wat inzicht heeft, laat het maar weten!

Bewerkt door Dlphine, 11 juni 2013 - 19:08.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#2 Geplaatst 11 juni 2013 - 19:14

Mss geef je ongewild meer aandacht aan de poes dan aan hem. Ofwel heeft hij stress en kan hij er niet goed mee omgaan en laat hij dit zo blijken.

Dlphine
Dlphine
  • 65 berichten

#3 Geplaatst 11 juni 2013 - 19:15

Bekijk berichtcatherine, op 11 juni 2013 - 19:14, zei:

Mss geef je ongewild meer aandacht aan de poes dan aan hem. Ofwel heeft hij stress en kan hij er niet goed mee omgaan en laat hij dit zo blijken.

Ik probeer elke avond nu wat met hem te spelen en merk wel dat dit wat effect heeft, zal misschien idd van "jaloersheid" zijn. Zou niet echt weten van wat ie stress zou hebben. Bedankt!

Mauro
Mauro
  • 7.714 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 11 juni 2013 - 19:27

Hier dezelfde situatie...gecastreerd katertje en kattinnetje met 3 pootjes na vast te zitten in een klem... :(

Hier enkel eventjes wat problemen nadat Naomi terug was na lange tijd bij DA...maar na enkele dagen was alles terug zoals voorheen... :heart: Hier nog steeds dikke vriendjes...dus Mauro maakt er geen enkel probleem van dat Naomike maar 3 pootjes heeft...denk ook niet dat hij dit beseft... :catnoknow

Heb hier vroeger ook nog vragen over gesteld, aangezien ik er ook niet gerust in was...maar toen heb ik vele reacties gekregen dat poezekes vooral afgaan op de "reuk" en niet op het uiterlijk... :)

Weet dus ook totaal niet wat het probleem kan zijn...maar ik zou het zeker niet zoeken bij de 3 pootjes...hopelijk komt er spoedig een oplossing en worden het gauw terug 2 dikke vriendjes !! :duim:

Bewerkt door Mauro, 11 juni 2013 - 19:28.

Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#5 Geplaatst 11 juni 2013 - 19:34

katten zijn in principe niet jaloers. ;)

Het kan zijn dat hij de kat als een andere kat dan voorheen ziet. Naar de da betekend ander luchtje en pootje eraf betekend ander aanzien. Poes zal ook ander gedrag vertonen. Dat allemaal bij elkaar kan voor de kater voldoende zijn om zich anders tegenover de poes te gedragen.

Om nu te zeggen: dit is het
Dat kan zo niet, daar is meer informatie voor nodig. Je kunt hiervoor contact opnemen met een goede kattengedragstherapeut, die kan (samen met jou) achterhalen wat het probleem precies is en een oplossing proberen aan te geven.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.590 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 11 juni 2013 - 19:39

Ik denk dat het te maken heeft met de status van de kattin. Hoe dat juist zit, kan je mss beter vragen aan iemand die gedragstherapeute is of kennis heeft ivm gedragstherapie.
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#7 Geplaatst 11 juni 2013 - 20:05

Denk dat je het voor een groot deel opgelost krijgt door meer aandacht en meer met hem te spelen en ook samen met ze spelen en beloon ze beiden tss door met een snoepje.

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 12 juni 2013 - 05:04

Heb je al eens gezien of hij misschien zelf ergens pijn heeft. Ik vind het raar dat hij vroeger heel graag op de schoot zat en nu ineens krabt en bijt. Als één van de katjes bij de DA geweest is kan dit een normale reactie zijn omdat het een andere geur met zich meebrengt maar dat mag niet blijven duren. :( Anders een nieuwe introductie met ze even apart te zetten en geuren uitwisselen.
Is het poesje lang weg geweest bij de DA?
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

Inge91
Inge91
  • 12.579 berichten

#9 Geplaatst 12 juni 2013 - 11:15

Bekijk berichtginnie, op 11 juni 2013 - 19:34, zei:

katten zijn in principe niet jaloers. ;)

Het kan zijn dat hij de kat als een andere kat dan voorheen ziet. Naar de da betekend ander luchtje en pootje eraf betekend ander aanzien. Poes zal ook ander gedrag vertonen. Dat allemaal bij elkaar kan voor de kater voldoende zijn om zich anders tegenover de poes te gedragen.

Om nu te zeggen: dit is het
Dat kan zo niet, daar is meer informatie voor nodig. Je kunt hiervoor contact opnemen met een goede kattengedragstherapeut, die kan (samen met jou) achterhalen wat het probleem precies is en een oplossing proberen aan te geven.

even off topic.
Wel handig dat jij er zoveel van kent, je hebt ons ook goed geholpen met het nachtlawaai van onze poes :duim:

Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#10 Geplaatst 12 juni 2013 - 11:40

Bekijk berichtInge91, op 12 juni 2013 - 11:15, zei:

even off topic.
Wel handig dat jij er zoveel van kent, je hebt ons ook goed geholpen met het nachtlawaai van onze poes :duim:

:oops:  dank je

Geplaatste afbeelding

Dlphine
Dlphine
  • 65 berichten

#11 Geplaatst 12 juni 2013 - 20:04

Bedankt voor jullie reacties!

Hij zou wel nog eens durven bij mij op schoot springen, zeker als ik hem krab waar ie t graag heeft (boven op zijn bil, haha), dan spint ie wel en kan ie zo liefdevol kijken.
Ze is niet zo lang weggeweest bij de DA, 3 daagjes en dat is ondertussen al van eind februari/begin maart geleden! Dus aan die geur zal het niet liggen, denk ik, maar ik ken er ook niets van. Ik probeer hem nu meer aandacht te geven, tussen het leren en examens door. Ook al is het maar met blaadjes gooien in de tuin waar ie dan achter koerst... Beter ideetjes heb ik niet echt eigenlijk, ie zit zo graag buiten en zal al pissig genoeg zijn als we hem 5 dagen binnenhouden wanneer we op reis zijn.

Dlphine
Dlphine
  • 65 berichten

#12 Geplaatst 13 juni 2013 - 18:17

Bekijk berichtDlphine, op 12 juni 2013 - 20:04, zei:

Bedankt voor jullie reacties!

Hij zou wel nog eens durven bij mij op schoot springen, zeker als ik hem krab waar ie t graag heeft (boven op zijn bil, haha), dan spint ie wel en kan ie zo liefdevol kijken.
Ze is niet zo lang weggeweest bij de DA, 3 daagjes en dat is ondertussen al van eind februari/begin maart geleden! Dus aan die geur zal het niet liggen, denk ik, maar ik ken er ook niets van. Ik probeer hem nu meer aandacht te geven, tussen het leren en examens door. Ook al is het maar met blaadjes gooien in de tuin waar ie dan achter koerst... Beter ideetjes heb ik niet echt eigenlijk, ie zit zo graag buiten en zal al pissig genoeg zijn als we hem 5 dagen binnenhouden wanneer we op reis zijn.

Kon niet meer editten blijkbaar.. Soit, ik denk niet dat hij pijn heeft, maar precies gewoon asociaal wordt. Het is niet opeens van de ene op de andere dag dat ie zo doet, het ging geleidelijk. In het begin wanneer we hem net hadden zat ie continu op mn schoot en bijna altijd bij mij. Het laatste half jaar is dit wat geminderd en loopt ie meer buiten, maar ging nog af en toe op mn schoot. De laatste 2-3 maanden komt ie praktisch niet meer, misschien 1x per maand dat ie maximum 5min op mn schoot zit. Het kan zelfs te maken hebben met t feit dat ie eig niet helemaal meer past op mn schoot en niet gemakkelijk kan liggen. Maar vandaag ligt ie al een ganse namiddag te slapen en ik dacht hem even te strelen of op te nemen, begint ie te grommen naar me...wat ie nog nooit heeft gedaan. Ik ga de volgende dagen afwachten en zien hoe ie doet. Als ie bijna niet meer naar buiten gaat, blijft slapen en grommen, ga ik toch even DA voorstellen aan mn moeder...

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#13 Geplaatst 13 juni 2013 - 19:25

misschien idd toch best even langs de da, die kan checken of er niets lichamelijks aan de hand is. Komt vaker voor hoor! Ook als het gedrag geleidelijk aan veranderd
Geplaatste afbeelding

Dlphine
Dlphine
  • 65 berichten

#14 Geplaatst 13 juni 2013 - 20:28

Ie heeft deze morgen n vogel gevangen, misschien heeft die iets opgedaan. Als t ng 3tal dagen zo blijft ga k langs, mss slechte dag ofzo