Spring naar inhoud

- - - - -

Kurzweil

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
moekeLien
moekeLien
  • 1.409 berichten
  • 5 katten

#1 Geplaatst 14 juni 2013 - 09:22

Heeft er iemand ervaring met het computerprogramma Kurzweil? Dit is een programma om kinderen met dyslexie/dyspraxie e.a. Te helpen in de school. Mijn zoon zou dit volgend jaar gebruiken (ofwel Sprint, maar daar zouden nog redelijk wat fouten bij optreden, naar 't schijnt?)

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 14 juni 2013 - 09:46

Ik heb ze allebei geprobeert en er zitten in allebei nog fouten.
Het is ook erg duur. Op sommige universiteiten en scholen kan je de software gratis lenen tijdens je opleding mits betaling van een waarborg.

Ik heb het een paar jaar gehad, maar het was nogal lastig om mee te werken en de computerstem die voorlas was ook niet alles.

Ik zou je aanraden om voor je zoon eerst een demo cd aan te vragen van beide programmas zodat je ze kan uitproberen en kan testen welke het best werkt en of hij er wel wat aan heeft voor je er geld in investeerd.
[sharedmedia=core:attachments:101503]
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

moekeLien
moekeLien
  • 1.409 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 14 juni 2013 - 11:26

Ja, het schijnt duur te zijn . Ik hoorde bedragen van 700-900€???!

Thundernimf
Thundernimf
  • 3.915 berichten
  • 5 katten

#4 Geplaatst 14 juni 2013 - 12:43

Het is ook duur. Ik denk dat het voor sommige leerlingen veel hulp kan bieden, maar de beste manier om dit te weten te komen is het uit te proberen. Ik zou er zelf geen geld in steken vooraleer je zoon dit heeft getest op school.

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 14 juni 2013 - 13:04

De prijs hangt af van de optie die je kiest. Je hebt zowel in sprint als in kurtzweil opties zoals woordenboek, voorleesfunctie,... die er automatisch inzitten en dan kan je er nog opties bijnemen.
Een CD-rom is ook goedkoper dan een stick. Het voordeel van de stick is wel dat je deze op verschillende computers kan gebruiken zelf zonder te installeren.

Ik heb destijds zowel van sprint als van kurtzweil een test cd-rom gekregen die 30 dagen actief was voor ik besliste welk van de 2 ik wou gebruiken.
Ik heb het gratis mogen gebruiken tijdens mijn opleiding aan de universiteit.

Ik moet wel zeggen dat ik het zelf niet zo intensief gebruikt heb. Het was voor mij geen ideale oplossing voor mijn studies.

Via deze link kan je normaal zo een demoversie aanvragen om gratis zelf te proberen: http://www.sensotec....demo.aspx?ID=87
Ik zou er inderdaad niet in investeren voor je zoon het geprobeert heeft.
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

moekeLien
moekeLien
  • 1.409 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 14 juni 2013 - 16:26

De demo-cd-rom van Sprint heb ik, die van Kurtzweil is aangevraagd. Nu nog boeken bestellen bij Adibib. En dan testen en beslissen. Een GON-leerkracht zei me dat Sprint als een goeie, degelijke auto is, maar dat Kurzweil als een Rolls Royce is.

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 15 juni 2013 - 02:26

Je hebt er niet echt boeken voor nodig he. Met sprint heb je bijvoorbeeld een functie waarmee je rechtstreeks websites kan laten voorlezen.
Kurtzweil is echt wel beter dan sprint qua programma, heb ik al van veel mensen gehoord en zelf ondervonden. Sprint heeft dan weer een mooiere lay out in het programma. Niet dat dat zo belganrijk is, maar wel aangenaam.

Kan je zoon de software niet gratis via de school lenen?

Ben je trouwens op de hoogte dat er ook bepaalde lettertypes zijn die makkelijker leesbaar zijn? Er is 1 lettertype uitgevonden voor dislectisch dat je kan downloaden om teksten in om te zetten.... persoonlijk vind ik dat het inderdaad echt het lezen vergemakkelijkt!

moekeLien
moekeLien
  • 1.409 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 15 juni 2013 - 12:23

Bekijk berichtstareyedkitten, op 15 juni 2013 - 02:26, zei:

Je hebt er niet echt boeken voor nodig he. Met sprint heb je bijvoorbeeld een functie waarmee je rechtstreeks websites kan laten voorlezen.
Kurtzweil is echt wel beter dan sprint qua programma, heb ik al van veel mensen gehoord en zelf ondervonden. Sprint heeft dan weer een mooiere lay out in het programma. Niet dat dat zo belganrijk is, maar wel aangenaam.

Kan je zoon de software niet gratis via de school lenen?

Ben je trouwens op de hoogte dat er ook bepaalde lettertypes zijn die makkelijker leesbaar zijn? Er is 1 lettertype uitgevonden voor dislectisch dat je kan downloaden om teksten in om te zetten.... persoonlijk vind ik dat het inderdaad echt het lezen vergemakkelijkt!

Welk lettertype is dat? Daar heb ik nog nooit van gehoord?
Wij zouden de software zelf aanschaffen, op stick omdat dat gemakkelijker is dan altijd met een laptop sleuren.

Wij zouden zijn schoolboeken aanvragen die hij nodig heeft op school. Dat zou hem kunnen helpen om beter mee te kunnen.

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 17 juni 2013 - 21:57

Dit is het officiele lettertype: http://www.lexima.nl...ertype-dyslexie het is echter wel betalend.
Je hebt dan ook nog de fake versies. Die kan je gratis downloaden. Ik heb zo een gratis versie op mijn computer gezet en gebruik het om teksten te typen en te lezen in Word. Het werkt echt wel. Ik kan er veel beter, juister en sneller door lezen. :-)

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 17 juni 2013 - 22:42

Is dat niet beschikbaar vanuit de school? Sommige scholen doen dat, geloof ik. Zo kunnen meerdere leerlingen met dyslexie er gebruik van maken.

moekeLien
moekeLien
  • 1.409 berichten
  • 5 katten

#11 Geplaatst 18 juni 2013 - 12:57

Sprint hebben ze op school, maar maar met twee licenties, Kurzweil hebben ze niet.
ik vraag van beiden een demo aan en zullen ze alletwee testen.

Bekijk berichtstareyedkitten, op 17 juni 2013 - 21:57, zei:

Dit is het officiele lettertype: http://www.lexima.nl...ertype-dyslexie het is echter wel betalend.
Je hebt dan ook nog de fake versies. Die kan je gratis downloaden. Ik heb zo een gratis versie op mijn computer gezet en gebruik het om teksten te typen en te lezen in Word. Het werkt echt wel. Ik kan er veel beter, juister en sneller door lezen. :-)

bedankt!