Spring naar inhoud

- - - - -

castratie of niet

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
floor
floor
  • 14 berichten

#1 Geplaatst 14 juni 2013 - 21:05

hallo
ik had een vraag in verband met sproeien
moet ik een castratie laten doen of niet
als ik het niet laat doen gaat het katertje dan tegen alles tegen sproeien
hij is nu 3 maand het is een ragdoll

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.590 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 14 juni 2013 - 21:08

Is het wel sproeien dat hij doet? Want ik vind 3 maand wel heel vroeg om dat al te doen. En je kan gerust hem nu al laten castreren.
Geplaatste afbeelding

Auryn
Auryn
  • 1.253 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 14 juni 2013 - 21:10

tenzij er een medische reden is om dit niet te doen (gekende gezondheidsproblemen die risicofactoren bevatten bij verdoving ofzo) zou ik het toch zeker doen.

Niet enkel verminderd de kans op sproeien maar gecastreerde katers zijn minder geneigd om te willen ontsnappen en/of vechten met andere katten.

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

floor
floor
  • 14 berichten

#4 Geplaatst 14 juni 2013 - 21:32

nee sproeien doet hij nog niet maar ik heb horen zeggen dat je een kater niet kan houden zonder castratie anders sproeien ze alles onder klopt dat

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#5 Geplaatst 14 juni 2013 - 22:09

niet alle open katers sproeien, maar het risico is dan wel vele malen groter.

Maar het sproeien is niet het enige nadeel van een open kater. De urine ruikt zeer sterk (dus je zult de kattenbak goed gaan ruiken), open katers gaan roepen naar poezen en ze worden vaak onrustig. Ze willen zich voortplanten, die drang is heel groot, het is een instinct gedreven door hormonen. Katers die erg veel last van hun hormonen hebben krijgen een dunne, slechte vacht en zullen vaak erg vermageren. Domweg omdat ze geen tijd hebben om te eten, ze zoeken een partner. Een open kater is ook meer geneigd om te ontsnappen om op zoek te gaan naar een poes.

Het beste kun je dus je kater gewoon laten castreren. Het is een simpele ingreep, snel klaar en de kater zal over het algemeen al heel snel weer rondlopen. Hij zal alleen een paar dagen wat voorzichtig gaan zitten ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

floor
floor
  • 14 berichten

#6 Geplaatst 14 juni 2013 - 22:22

ok bedankt voor de inlichtingen zal het dan maar doen best aan zes maand zeker

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#7 Geplaatst 14 juni 2013 - 23:32

Niet gecastreerde katers hun urine stinkt enorm, daar alleen voor zou je het doen. Je krijgt er een gelukkiger kater voor terug, al die hormonen is niet zo fijn voor hem als hij geen liefje krijgt. 1 dagje dierenarts en 's avonds is hij al terug bij je, dag erna zie je dikwijls al niks meer aan hen.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#8 Geplaatst 15 juni 2013 - 10:00

Bekijk berichtfloor, op 14 juni 2013 - 22:22, zei:

ok bedankt voor de inlichtingen zal het dan maar doen best aan zes maand zeker

Het kan nu al, maar de meesta da's zullen dat niet willen doen. teveel priegelwerk ;) 6 maanden is een prima leeftijd om te laten castreren.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende