Spring naar inhoud

- - - - -

Mies in de tijdelijke opvang

tortelduif

• Log in om te reageren
6 reacties op dit onderwerp
grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 17 juni 2013 - 10:01

Gister morgen lag bij ons voor het huis de nu omgedoopte Mies op de weg..
Achter hebben we totaal geen verkeer, maar voor is dat een ander verhaal, vooral het 's ochtends dus heb ik Miesje van de weg afgehaald..

Ze is nu de tijdelijke bewoner van ons schuurtje en over 1 -1,5 week is ze groot en sterk genoeg om haar/zijn vleugels uit te slaan..

Ik voer haar 4-5 keer op de dag bij en tevens pikt ze zelf al geweekte zaden, die voor haar dag en nacht klaar staan..

post-5238-0-40342300-1371406366_thumb.jpg

Geplaatste afbeelding

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#2 Geplaatst 17 juni 2013 - 10:08

Oh, zo schattig.
Is dat een duifje?

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 17 juni 2013 - 10:12

Ja het is een tortelduifje...
Alleen een beetje in dubio.... de ouders waren gisteren nergens te bekennen, en heb een kapot nest gevonden aan de overkant van de straat (het zijn van nature niet de beste nestbouwers)

Ik heb haar/hem net buiten gezet in een grote papagaaienkooi, op een warme plaats maar goed beschut tegen wind en regen... en ja hoor ouders gearriveerd!!!
Hij/zij kan nog niet vliegen dus weet even niet wat ik moet doen.. op mijn dak zetten (maar hebben veel katten in de buurt) en de natuur haar gang laten gaan, of op die plaats laten staan, zodat de ouders door kunnen voeren en zodra de pennen helemaal door en vliegklaar zijn, dan pas loslaten :(

Geplaatste afbeelding

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#4 Geplaatst 17 juni 2013 - 10:16

dat is een heel moeilijke keuze, mijn buurvrouw sprak me hier vorige week ook aan, een klein mereltje in haar tuin, maar katjes lagen op de loer.
Ze heeft het dan in een kooi gezet, en de ouders vlogen er ook rond, maar ze durfde het echt niet meer vrijlaten, gezien het duidelijk niet kon vliegen.
Ik had haar voorgesteld het de volgende morgen naar het vogelopvangcentrum te brengen, maar jammer genoeg was het smorgens overleden :8

Maar als je zeker bent dat dit duifje eet dan lijkt het me beter dat jij je er even over ontfermd. Want als het niet kan vliegen is het anders zeker een "vogel voor de kat"

Succes.

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 17 juni 2013 - 10:23

Nee hij/zij vliegt echt nog niet.. hoewel het niet zo lang meer kan duren..
Achter ons zitten veel katten, omdat het grenst aan het dorp aan de achterkant, dus veel groene stroken en velden..
Ook zitten hier veel martertjes etc...

Ik denk inderdaad dat ik haar gewoon overdag in het kooitje buiten (beschut en uit de wind) laat staan, zo kunnen de ouders er toch ook bij en over een paar dagen kan ik haar dan vrij laten

Geplaatste afbeelding

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#6 Geplaatst 17 juni 2013 - 10:26

wel voorzichtig zijn dat de katjes het kooitje niet omvergooien en zo het duifje gaan proberen te pakken te krijgen. Verder vind ik het wel een goed idee om het nog even "in de opvang" ;) te houden tot je zeker bent dat het kan vliegen.

*Loentje
*Loentje
  • 518 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 17 juni 2013 - 11:20

Ik zou het ook in het kooitje laten en zorgen dat de ouders er nog bij kunnen.

Hier hadden we een maandje geleden een nestje merels in de klimop zitten. 4 van de 5 waren ook gesneuveld door de katten. We hebben dan een hele constructie met draad ervoor gehangen met een opening voor mama en papa. Die ene sukkelaar heeft dan toch wel overleefd denk ik! ;)