Spring naar inhoud

- - - - -

Rexy verder laten onderzoeken? Welke tests?

• Log in om te reageren
12 reacties op dit onderwerp
Leenaria
Leenaria
  • 822 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 17 juni 2013 - 22:42

Hallo allemaal,

Ik probeer het nu al maanden te filmen, maar dan houdt Rexy er meteen mee op of gaat ze lopen, dus ik zal het zo goed mogelijk proberen te verwoorden...

Het gaat om het volgende:

Al zeker minstens een half jaar is Rexy regelmatig aan het hoesten / schrapen / kokhalzen, ...  Dus ja, al verschillende keren laten onderzoeken, kattengras in huis geplaatst, moutpasta van de DA regelmatig toedienen etc.
Vanaf dat ik al deze dingen doe, heeft ze duidelijk minder last: i.p.v. vele aanhoudelijke pogingen per dag is het nu gereduceerd tot variërend enkele keren per dag / per week.

Ik begin nu te denken dat er mss iets vastzit in haar keel, een klein stukje lint of draad of zo? Dat ze dat er niet uit krijgt, in geen enkele richting, zeg maar...

Ik moet er wel bij zeggen dat het hier een zéér bijzonder geval betreft, Rexy is héél angstig, zeer koppig & ongelooflijk aanhankelijk, ze schiet onmiddellijk naar mij en zit dan dikwijls klaaglijk te miauwen en heb nooit door wat ze wil zeggen. Het is wel een feit dat ze een ongelofelijke drang heeft om bij mij op schoot te sabbelen (wolzuigen), dat ik nu dus enkel nog maar katoenen lakentjes of zo gebruik! Alle fleece is uit mijn buurt verbannen (ze heeft die drang enkel bij mij op schoot, vandaar) maar ze blijft zo gorgelend schrapen/hoesten.

Dus ik vraag me af welke tests er bij de DA kunnen gebeuren? - om toch een beetje geruster te zijn dat ik álles heb gedaan om haar het zo gemakkelijk mogelijk te maken...
Of moet ik mss een andere DA zoeken (dit zijn mijn eerste katten, dus heb eigenlijk geen idee of mijn DA wel zo capabel is als ik denk, ze is wel geëngageerd maar dat is niet hetzelfde natuurlijk)

Ze is geboren met een knik in haar staart ---"te weinig plaats gehad in baarmoeder" -zegt DA--- en dan denken mijn partner en ik dat ze mss toch ook een heel klein beetje te weinig zuurstof heeft gehad of iets niet of teveel volgroeid is in haar hersenen omdat ze zo angstig maar tegelijk otzettend hevig paniekerig is of zo. Ze doet normaal in een normale omgeving om ineens vanuit het niets haar hoofdje te schudden en echt hard wegrennend gaat schuilen: zit ze ongelooflijk bang te zijn (op niks ?!?!) en ons dan ofwel als een angsthaas, ofwel als een mishandelde te bekijken... Zo reageerde ze al elke keer op zichtbare en onzichtbare factoren (lawaai ergens, beweging hier of daar, alsook als het muisstil is, soms)

De DA beweerd dat het geen zuurstofgebrek kan zijn, omdat ze anders ook andere symptomen zou hebben zoals scheef lopen of zoiets, wat allemaal niet het geval is. Ze is elke keer kerngezond verklaard door DA maar dat was wel telkens na een gewone check-up. Dus de gewone fysieke controle (stethoscoop hart e.d., gewoon vacht, mond, ogen&oren checken + gewicht, vaccinatie, ontworming)

Hebben jullie tips of ideeën voor mij wat ik nog allemaal kan /moet uitpluizen alvorens een gedragstherapeute erbij te halen? (Zodat ik werkelijk alle medische problemen uitgesloten heb.

Rexy is een 4-jarige, geholpen HTK - poes van een ietwat angstige HTK moeder, vader ongekend.

Alle hulp is welkom!

Alvast bedankt!

Uit uit naam van mijn lieve katten, Rexy (foto) en Pixie, die hier ook hoe langer, hoe onzekerder van wordt.

Bijgevoegde thumbnails

• image.jpg

Geplaatste afbeeldingGrtjz van Leen, Pixie & Rexy

Lily2118
Lily2118
  • 296 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 17 juni 2013 - 23:22

Tjah, misschien toch eens de raad van een andere DA erbij halen. Je hoeft daarom niet definitief te veranderen van DA, maar misschien dat een tweede mening in dit geval wel nuttig is.
Kattenknuffels xx

Leenaria
Leenaria
  • 822 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 17 juni 2013 - 23:50

Bekijk berichtLily2118, op 17 juni 2013 - 23:22, zei:

Tjah, misschien toch eens de raad van een andere DA erbij halen. Je hoeft daarom niet definitief te veranderen van DA, maar misschien dat een tweede mening in dit geval wel nuttig is.

Tja, heb ik ook al gedacht, weet alleen niet goed waar dan. Is er ergens een topic met goede DA's?

Lily2118
Lily2118
  • 296 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 18 juni 2013 - 06:40

Bekijk berichtLeenaria, op 17 juni 2013 - 23:50, zei:

Is er ergens een topic met goede DA's?

Ik denk het niet, maar misschien kun je een nieuws topic starten of zo met de vraag of er iemand ervaring heeft met DA's in Kontich. ;)
Kattenknuffels xx

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#5 Geplaatst 18 juni 2013 - 18:15

Is het misschien reversed sneezing?

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Leenaria
Leenaria
  • 822 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 19 juni 2013 - 01:20

Had nog nooit van reversed sneezing gehoord, ziet er raar uit, maar dit is het alvast niet. Wel bedankt voor je input ;-)
Het lijkt echt op zo al schrapend , diep hoesten, zoals bij haarbal, maar blijft nu al maandenlang duren.
Ik heb hoe langer hoe meer de indruk dat er iets vastzit in haar keeltje maar welke tests zou ik dan moeten vragen?

Bewerkt door Leenaria, 19 juni 2013 - 01:21.

chatoela
chatoela
  • 4.811 berichten
  • 8 katten

#7 Geplaatst 19 juni 2013 - 08:33

Zou het geen astmatische bronchitis kunnen zijn? Kova, mijn thai van 15 jaar, heeft er al een 2-tal jaartjes last van, wanneer ze veel last heeft krijgt ze een kuurtje dexamethasone en dan is het weer een tijdje beter. Heb op een ander forum gelezen dat Aspitol plus ( groenlipmosselextract) wel eens wil helpen...ga dit vanavond halen want die dexamethasone is serieuze rommel!!
  Geplaatste afbeelding

Leenaria
Leenaria
  • 822 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 19 juni 2013 - 21:56

Bekijk berichtchatoela, op 19 juni 2013 - 08:33, zei:

Zou het geen astmatische bronchitis kunnen zijn? Kova, mijn thai van 15 jaar, heeft er al een 2-tal jaartjes last van, wanneer ze veel last heeft krijgt ze een kuurtje dexamethasone en dan is het weer een tijdje beter. Heb op een ander forum gelezen dat Aspitol plus ( groenlipmosselextract) wel eens wil helpen...ga dit vanavond halen want die dexamethasone is serieuze rommel!!

En hoe is dat dan vastgesteld? Haar longen zijn wel zuiver als ze die checkt met stethoscoop... Dat is dus eerder mijn vraag, welke testen zou ik dan best laten doen...

Cattery Kiyoshi
Cattery Kiyoshi
  • 212 berichten
  • 7 katten

#9 Geplaatst 19 juni 2013 - 23:32

Mijn kater doet dit ook al enkele jaren, dit is gekomen badat hij een serieuze infectie had gehad. Blijkvaar had hij daardoor een vergroeiing in de luchtwegen gekregen met dat rare hoesten en slikken als gevolg.
Geplaatste afbeelding
Siamees en Oosters Korthaar www.CatteryKiyoshi.be

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#10 Geplaatst 19 juni 2013 - 23:53

Mijn hondje doet dat soms reverse sneezing. Hier doet hij dit soms als hij wat te blij is.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#11 Geplaatst 20 juni 2013 - 18:55

Bekijk berichtcatherine, op 19 juni 2013 - 23:53, zei:

Mijn hondje doet dat soms reverse sneezing. Hier doet hij dit soms als hij wat te blij is.

ja, dat is veel bekender bij honden. maar nu heeft men gezien dat katten dit ook kunnen hebben.

@TS, anders eens naar merelbeke gaan om te kijken wat zij zeggen/voorstellen? Maar je maakt best een filmpje voor deDA. dat helpt hun zoveel! Dus steeds met de camera, GSM binnen handbereik zitten :)

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Leenaria
Leenaria
  • 822 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 03 juli 2013 - 01:13

Is dus niet te zien op zowel gsm als iPod, filmpje is dus nog niet gelukt. Moet dus echt wel met m'n fototoestel zelf, vrees ik, maar ik blijf proberen... Ik ga wel voorlopig afwachten, eens ik een filmpje heb, dan pas second opinie ;)

@ wea: wat bedoel je juist in Merelbeke ?

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 03 juli 2013 - 20:17

Hijgt ze snel bij het spelen? Heeft ze veel uithoudingsvermogen? Is ze loom en lusteloos?
Als ze zo hoest/schraapt, strekt ze dan haar nekje uit en gaat ze laag tegen de grond hangen?

Mijn Jaro heeft astma. Omdat hij als kitten geen uithoudingsvermogen had en altijd ging hijgen bij het minste dat hij deed zijn we naar de universiteitskliniek in Merelbeke gegaan. Ik was bang voor een hartprobleem, omdat de dierenarts een hartruis hoorde. Zijn hartwand was te dik, maar wat het meest opviel waren de vlekken op zijn longen, te zien op de rx foto. Wanneer ze op zijn luchtpijp drukten ging Jaro hoesten. Een ander symptoom was dat hij vaak slijmen omhoog kreeg, die dan in zijn keeltje zaten, hij doet dan een soort van hik/hoest/niesje, een raar geluid. En dan slikt hij de slijmen door. Ook hoestbuien had hij regelmatig, waarbij hij laag tegen de grond ging hangen. Door al deze dingen dachten ze aan astma. Ondertussen behandelen we Jaro al jaren met een puffer, 1x per dag ondertussen. Hij is vrolijker, heeft meer uithoudingsvermogen, hijgt niet meer zo snel, heeft geen hoestbuien meer en hoest nog maar weinig slijmen op. Zijn hartwand is genormaliseerd, zijn hartje moet nu niet meer te hard werken om de zuurstof rond te krijgen, omdat hij beter kan ademen.

Bij jouw verhaal denk ik ook een beetje aan astma als mogelijkheid. Dat kan met een rx foto van de longen soms worden vastgesteld.

Bij astma is puffen trouwens nog beter dan cortisonen toedienen in pilvorm of met spuiten. Jaro zijn puffer is ook met cortisonen, om de allergische reactie in de longen te verminderen. Maar dat spul blijft heel lokaal in de longen, waar het moet zijn. Het komt niet in het bloed en heeft dus niet de mogelijk gevaarlijke bijwerkingen op langere termijn.
Jaro moest eerst 2x per dag 1 pufje met 6-8 keer inademen. Nu 1x per dag. We gebruiken een baby masker, is veel goedkoper dan het kattenmasker en toch hetzelfde.