Spring naar inhoud

- - - - -

kat eet carnibest en heeft toch blaasproblemen

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
morgain
morgain
  • 438 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 18 juni 2013 - 12:41

Bekijk berichtginnie, op 21 juni 2013 - 00:02, zei:

dit is dan inderdaad geen kwestie van nierfalen, dat is gewoon niet aan de orde. Het is een blaasprobleem.
en hoewel ik geloof dat vers voer het beste is voor de kat, geloof ik ook dat er ook nog zoiets bestaat als aanleg. en dat lijkt aan de hand te zijn bij jouw kat. Het probleem is dan dus niet ontwikkeld door de carnibest, maar ondanks de carnibest. soms heb je gewoon pech :(

Bekijk berichtIlona_13, op 21 juni 2013 - 00:53, zei:

Heb je je bezorgdheden uitgedrukt tegen de dierenarts?
Misschien moet je dit even samen bespreken en zo bekijken wat het beste is voor je kat...
De kat van mijn mama moet ook prescription van hills, ze zit op het randje van suikerziekte en moet iedere maand bloed laten trekken.
Een dierenarts gaat geen speciaal voer voorschrijven als het niet noodzakelijk is hé, maar bespreek het gewoon, leg uit wat jij denkt dat beter is en waarom en je dierenarts zal je wel uitleggen waarom hij/zij vindt dat je net hills moet geven...
Succes!
Ohh en ook even naar de DA bellen om te vragen of het kwaad kan dat je andere kat mee eet!
Luca mag nl. ook niet mee van Marie haar voer eten, is niet gezond voor hem, ze krijgen dus apart eten...

Ik heb mijn ragdoll kater vanaf dat hij kitten was tot nu (2 jaar) altijd carnibest gegeven. Eerst eend, nadien ook vleesmix.
Een paar maanden geleden ben ik met hem naar de dierenarts geweest omdat hij altijd op de kattenbak zat. Ze heeft hem antibiotica gegeven en wou dat ik hem hills prescription C/D gaf. Maar aangezien ik geloofde dat carnibest toch wel beter is dan brok had ik dat geweigerd. Ik heb ook in de winkel waar ik de carnibest koop mijn probleem uitgelegd en daar beaamde ze dan de carnibest beter is. Kasper is er toen een beetje op vooruit gegaan maar een week later was het zo erg dat hij niet meer kon plassen. Ik ben toen terug naar de dierenarts gegaan. Ze heeft hem opnieuw antibiotica gegeven, zijn blaas uitgespoeld en mij min of meer verplicht om hills prescription C/D reduced calorie te geven. Ik heb hem nu een maand die voeding gegeven en het gaat wel beter met hem (hoewel hij toch soms nog verdacht lang op de kattenbak zit).

Nu is het eigenlijk de vraag of ik die voeding moet blijven geven. Mijn dierenarts vind dat ik hem zijn hele leven dit moet geven maar op de verpakking staat om het maximum 6 maanden te geven.
Daarnaast is die voeding afgrijselijk duur. Ik heb een variant (de niet reduced calorie) op zooplus gevonden tegen een lagere prijs, zou ik die in de plaats kunnen geven?

mijn andere kat eet nu mee met deze voeding omdat ze zot werd van jaloezie. Ik ben eigenlijk gestart met carnibest voor haar omdat ze last had van diarree met elke voeding dat ik haar gaf. Nu met de hills C/D heeft ze wonderbaarlijke genoeg geen last meer van diarree. Kan het kwaad dat ze deze voeding ook eet?

Bewerkt door morgain, 26 juni 2013 - 00:10.

Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#2 Geplaatst 18 juni 2013 - 13:24

Het is mij niet helemaal duidelijk of het nu gaat om blaasproblemen of om nierfalen, misschien kun je dat nog verhelderen?

Kijk, goede voeding is wat mij betreft geen wondermiddel. Je kunt nog zulke goede voeding geven (en ik geloof dat vers voeren veel beter is dan brok voeren) maar tegen een aanleg doe je natuurlijk niets. Ziektes kunnen nog steeds toeslaan.
Wel geloof ik dat katten die op een dieet van verse voeding (vlees dus) staan, beter tegen allerlei ziektes bestand zijn dan katten die op brok zitten. Of dit DE waarheid is weet ik niet, het is waar ik in geloof ;)

dieetvoer geven aan een verder gezonde kat moet je vooral niet doen, dat kan meer problemen opleveren dan dat het oplost. Dieetvoer dat wordt aangeraden voor een half jaar zou ik niet levenslang willen geven, maar liever op zoek gaan naar een net zo goede (betaalbaarder) alternatief.
Of weer terug naar vers voeren.
Wel wat minder eenzijdig dan alleen eendmix en vleesmix. Ook al is carnibest een compleet voer, afwisseling is toch beter ;)
Daarnaast kun je eventueel ook afwisselen van merk. Andere merken hebben andere samenstellingen, andere smaakjes misschien. zo hou je het interessant en bovendien verminder je drastisch het risico van tekorten van een of ander.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 18 juni 2013 - 13:39

met dieren zal het net zo zijn als met mensen..... de ene sport, eet super gezond, rookt en drinkt niet en krijgt toch longkanker en de andere leeft er op los, kijkt naar niets, sport niet en wordt bijna 100 jaar oud zonder noemenswaardige medische problemen. Ik ken van alletwee voorbeelden in familie en vriendenkring. Hier eten ze Carnibest niet meer graag, momenteel gaat Tinlo er als beste in en dat is qua prijs niet echt duurder. De cattery is een 'complete' vesie en ze hebben ook barfmenu en dat zijn verschillende diersoorten apart, dit is duurder. Tinlo is wel volledig rijstvrij, en dit zit wel in Carnibest. In ieder geval veel beterschap voor je lieverd. Misschien kan een drinkfontein ook helpen ? Ik heb al veel gelezen dat katten hierdoor meer drinken. Ik weet natuurlijk niet of dit een mogelijke oorzaak is en of het beterschap zal brengen, maar als je het nog niet hebt zou ik het zeker overwegen want alle beetjes helpen misschien. Ik zou persoonlijk ook geen voeding langdurig blijven geven waarvan op de verpakking staat dat het max. 6 maanden mag.

henny
henny
  • 1.601 berichten

#4 Geplaatst 18 juni 2013 - 14:20

Misschien CIN?

http://www.allbeauti.../Gezondheid.php

Henny

ZWERFKAT
ZWERFKAT
  • 164 berichten

#5 Geplaatst 20 juni 2013 - 22:13

al onze katten eten al jaren rauw vlees. doch kreeg Witse na een bacterie in de blaas ook last van blaasgruis (struviet). Ik had dit nooit gedacht vermits ze geen (of heel weinig) brokken eten. uit schrik krijg hij het dieetvoer vd dierenarts maar een paar maand later raakte hij verstopt ondanks dieetvoer. gelukkig was het zaterdag en waren we snel bij de DA. Blaas werd meerdere keren gespoeld, werd meermaals gecateriseerd. omdat de dierenkliniek niet achter het rauwe vlees stonden ben ik voor een second opinie bij een andere DA geweest. 1 die wel met rauw voer werkt. Bij Witse zijn er meerdere oorzaken: hij heeft een abnormale smalle plasbuis, heeft een ijzerplaat in zijn heup na een breuk, en is veel te dik (door de urineverzuurders, had ph 9). Witse heeft waarschijnlijk pijn bij het plassen (door de heup), doordat hij te dik is plast hij al op een andere manier en ledigd zijn blaas niet volledig (= geeft ontsteking / gruis). Eet weer vlees met heel veel water + appelazijn. en als ik merk dat het mis gaat krijgt hij ontstekkingsremmer/pijnstiller. ik geef geen gewone carnibest meer maar de diabetisch variant omdat dat  zonder rijst is. ik las op een forum dat er nog katten waren die op gewone c best blaasgruis ontwikkelde. of dit waar is weet ik niet maar riskeer het niet.

Jacqje
Jacqje
  • 850 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 20 juni 2013 - 23:14

Dit is toch geen nierwaarden probleem, maar echt de blaas wat ik nu begrijp hoor!
Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#7 Geplaatst 21 juni 2013 - 00:02

dit is dan inderdaad geen kwestie van nierfalen, dat is gewoon niet aan de orde. Het is een blaasprobleem.
en hoewel ik geloof dat vers voer het beste is voor de kat, geloof ik ook dat er ook nog zoiets bestaat als aanleg. en dat lijkt aan de hand te zijn bij jouw kat. Het probleem is dan dus niet ontwikkeld door de carnibest, maar ondanks de carnibest. soms heb je gewoon pech :(

Geplaatste afbeelding

Ilona_13
Ilona_13
  • 1.870 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 21 juni 2013 - 00:53

Misschien moet je dit even samen bespreken en zo bekijken wat het beste is voor je kat...
De kat van mijn mama moet ook prescription van hills, ze zit op het randje van suikerziekte en moet iedere maand bloed laten trekken.
Een dierenarts gaat geen speciaal voer voorschrijven als het niet noodzakelijk is hé, maar bespreek het gewoon, leg uit wat jij denkt dat beter is en waarom en je dierenarts zal je wel uitleggen waarom hij/zij vindt dat je net hills moet geven...
Succes!
Ohh en ook even naar de DA bellen om te vragen of het kwaad kan dat je andere kat mee eet!
Luca mag nl. ook niet mee van Marie haar voer eten, is niet gezond voor hem, ze krijgen dus apart eten...

All you need is love...and a cat! :love3:

morgain
morgain
  • 438 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 26 juni 2013 - 00:06

Bekijk berichtginnie, op 21 juni 2013 - 00:02, zei:

of het blaas of nieren is is mij niet volledig duidelijk. De dierenarts zei dat hij blaasgruis had. Maar ook een bepaalde waarde in de urine kon wijzen op nierprobemen. Volgens haar heeft hij aanleg omdat hij een raskat is.

Bekijk berichtIlona_13, op 21 juni 2013 - 00:53, zei:

Succes!

ja ik heb het met de dierenarts besproken maar voor haar is de kwestie niet bespreekbaar. Het is prescription voor de rest van zijn leven. Ze heeft het echt niet hoog op met vers vlees omdat daar volgens haar te veel proteïne in zitten en het zijn de proteïnen die slecht zijn voor hem :trance: . Eigenlijk iedere keer als ik met een probleem bij haar komt, komt ze wel af met hills :louche:

En dat mijn andere kat nu mee-eet vind ze niet erg. Ik heb echt mijn best gedaan om kasper apart zijn korrels te geven (hij moest ocharme zien dat hij 's morgens en 's avonds opgesloten in de badkamer ervoor zorgde dat hij genoeg at) en mika gaf ik dan nog vers vlees. Maar ze begon te vasten. Ze heeft het altijd vreselijk gevonden om vers te eten en nu kasper korrels kreeg, vertikte ze het gewoon. Ik heb haar dan een paar dagen laten mee-eten in de overtuiging dat ze terug diarree ging krijgen. Ze heeft toen een paar dagen diarree gehad maar daarna werd het beter en nu is haar stoelgang echt goed en zo voelt zich ook duidelijk goed. Dus dan zal het eten wel niet zo slecht zijn zeker?

misschien moet ik eens naar een andere dierenarts gaan voor een second opinion...
Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#10 Geplaatst 26 juni 2013 - 09:39

Een andere da voor een second opinion lijkt me een heel goed idee.
Het is echt niet zo dat je kat meer aanleg voor blaas- danwel nierproblemen alleen maar omdat het een raskat is. Dat is echt grote onzin!

En een gezonde kat dieetvoeding geven (voor een langere tijd) is al helemaal geen goed idee.

Dat je da sterk tegen vers voeren is, dat is heel normaal, de meeste da zijn tegen vers voeren. Als je vers wilt blijven geven zonder dat je daarvoor tegen je da in moet gaan, dan zul je op zoeken moeten gaan naar een da die pro rauw is. En dat zal niet meevallen.

Geplaatste afbeelding

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#11 Geplaatst 26 juni 2013 - 09:45

Ik weet niet waar je woonachtig bent, maar op de site van Carnibest klik  staan er dierenartsen die carnibest verkopen dus zeker voorstander van rauw zijn.

Je kan hen misschien telefonisch om raad vragen of wanneer het in je buurt is er langsgaan voor een 2de opinie.

Succes

Ilona_13
Ilona_13
  • 1.870 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 26 juni 2013 - 09:52

succes met je second opnion!!
All you need is love...and a cat! :love3:

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#13 Geplaatst 02 juli 2013 - 12:21

waarom geef je je kat vers voer als ze er een hekel aan heeft?
Stel je eens voor dat jij alle dagen alleen maar dingen mag eten waar je echt een hekel aan hebt
Leuk is toch anders
Ik bedoel dit niet als kritiek hé
Wij zitten in een soortegelijke situatie in de zin van dat onzen diddl absoluut geen droge brokken mag eten, hij mag alleen maar natvoeder eten (hij verteert de droge brokken niet), maar t manneke wil dus ontzettend graag droge brokken eten en doet nu heel moeilijk over eten gewoon omdat hij niet krijgt wat hij zo graag wil.
In ons geval kunnen we hem gewoon absoluut zijn zin niet geven omwille van gezondheidsredenen maar in jouw geval kan je toch op zoek gaan naar een degelijke kwaliteitsvolle goeie brok en die aan je poezel geven die een hekel heeft aan vers?
Waarom dat beestje toch maar dat vers voer dan verplichten?

Is dat niet waar dan? Van die proteïnen? Dat er teveel in vers voer zitten?
Een teveel aan eiwitten kan zich toch wel degelijk op oa de nieren vastzetten?
Dus als er dan echt zoveel eiwitten in dat vers voer zitten vind ik het toch logisch dat de dierenarts geen voorstander is van dat vers voeder maar van brokken
Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#14 Geplaatst 02 juli 2013 - 14:22

Ja er zitten veel eiwitten in ver voer, maar dit zijn dierlijke eiwitten waar de spijsvertering van de kat op afgestemd is. Het zijn goeie eiwitten zeg maar.

En de meeste da's zijn nu eenmaal tegen vers voeren. Met alle respect, een da krijgt tijdens de opleiding nu eenmaal niet zoveel informatie over voeding. Veel da's krijgen dezelfde informatie als een dierenartassistente, tijdens de training op de praktijk (of bijscholingsdag) van een fabrikant van een brok. Resultaat: die brok is uiteraard de allerbeste brok van de wereld en al het andere is niet of minder goed. Vers is al helemaal uit den boze.

Een beetje het idee 'wij van wc-eend adviseren: wc-eend'

Gelukkig komen er steeds meer da's en assistentes die zich meer en meer verdiepen in de voeding voor verschillende dieren en de samenstelling daarvan.

en wat betreft het eten wat ze niet lekker vinden: kinderen willen ook vaak liever geen groentes eten, maar liever alleen maar frietjes. Dat staan de ouders toch ook niet toe?
Geplaatste afbeelding