Spring naar inhoud

- - - - -

Dringend: wespensteek gevaarlijk voor kat?

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
*Loentje
*Loentje
  • 518 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 19 juni 2013 - 19:44

Onze Luna is daarnet buiten geweest aan de lijn en mepte naar een beestje zoals ze zoveel doet. Deze keer werd ze echter histerisch tot en met, zeker wel 2min lang. Daarna had ik pas door dat het niet naar een vlieg was maar naar een bij/wesp. Ze had zich zelfs al uit het ene bandje van haar lijn getrokken. Nu ligt ze in de keuken en wast haar pootje de hele tijd dus waarschijnlijk zal ze wel een steek gehad hebben. Ik vroeg me af of dit nu kwaad kan? Mama wou al naar de DA bellen maar ik weet niet of dat zo ernstig is bij katten?

Nivo
Nivo
  • 6.365 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 19 juni 2013 - 19:49

Je kan altijd even bellen naar de da.

Goed in de gaten houden, net als bij mensen kunnen dieren ook allergisch reageren op een bijensteek.
Meestal is het pas gevaarlijk als ze in de mond gestoken worden ivm zwelling.

sorry laatste keer

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 19 juni 2013 - 20:03

Mijn kat is vroeger ook eens gestoken, angel zat er nog in toen ze kwam af gemankt. Ze heeft er geen last van gehad maar zoals Nivo al zei kan een kat ook allergisch zijn.

liange
liange
  • 2.395 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 19 juni 2013 - 20:36

mijn poes was gestoken en kreeg een dikke poot naar de da geweest en bleek dat ze allergisch was nu bij elk vermoeden van een steek vliegen we naar de da

*Loentje
*Loentje
  • 518 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 19 juni 2013 - 20:39

Merci voor de reacties! Wat kunnen allergische reacties zijn? Is dat dan gewoon het opzwellen van de poot?

Een kwartiertje na de (mogelijke) steek is ze in haar krabpaal gekropen, heeft dan nog enkele keren haar pootje zitten wassen en is nu eigenlijk mooi aan het slapen dus ik vermoed dat ze er wel niet zoveel last van zal hebben dan..

Armani
Armani
  • 15.762 berichten

#6 Geplaatst 19 juni 2013 - 20:41

hier is het ook eens voorgevallen met naar een wesp te slaan.
Pootje stond dik.
Is dan vanzelf over gegaan (ontzwollen) maar ik was er ook niet zo gerust in, eerlijk gezegd.

Enne...hij had zijn les niet :neen: geleerd want de volgende keer dat we met hem aan de leiband naar buiten gingen was hij al weer aan het slaan met zijn poot :roll: .

Ik zoek voor jou de foto eens op.
Is al een tijdje geleden...

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 19 juni 2013 - 20:44

ik vond dit :)

Wat doe je bij een allergische reactie?

Wordt een kat gestoken door een wesp, of een horzel, dan wordt er insectengif onder de huid gebracht. Dit gif is een mengsel van stoffen die een ontstekingsreactie oproepen. Normaal gesproken krijgt de kat een klein rood bultje. Dit kan en beetje gaan jeuken, maar gaat vanzelf weer weg.

Dieren die wat gevoeliger zijn voor dit gif krijgen soms op kop en poten een grote bult op de huid. Dit is vervelend, maar gaat meestal ook vanzelf weer weg. Als je het niet vertrouwt neem dan contact op met de dierenarts. Hij/zij zal iets geven om de zwelling te verminderen.

Katten die supergevoelig zijn voor wespensteken kunnen echter een buitengewoon heftige reactie op het gif krijgen en er zelfs door in shock raken. Dit kan dodelijk zijn! Dus zo snel mogelijk naar de dierenarts!
Meestal wordt een allergie langzaam opgebouwd en komt een allergische reactie na twee of drie beten.

Armani
Armani
  • 15.762 berichten

#8 Geplaatst 19 juni 2013 - 20:48

Bekijk berichtArmani, op 19 juni 2013 - 20:41, zei:

Ik zoek voor jou de foto eens op.
Is al een tijdje geleden...

Heb het gevonden :

http://www.kattensit...324-bijensteek/

*Loentje
*Loentje
  • 518 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 19 juni 2013 - 21:11

Merci Armani! ;) Ik heb net nog eens gekeken en het pootje zit precies ook wel wat dikker maar dat zal wel wegtrekken zeker? Het ziet er wat dikker uit maar voelt niet zo opgezwollen aan, dus mss beeld ik het me ook maar in. Ze heeft er net nog eens aan gelikt maar voor de rest doet ze niet raar ofzo.. :)