Spring naar inhoud

- - - - -

Waarom worden nierkatten zo ontzettend kieskeurig met eten?

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
Jacqje
Jacqje
  • 850 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 19 juni 2013 - 22:24

Bij Barrel is sinds januari nierfalen vast gesteld, uiteindelijk na spoelen, medicatie en dieetvoer zijn zijn waarden gelukkig goed gedaald.
Alleen is hij ontzettend moeilijk aan het doen met zijn eten. Barrel was altijd een ontzettende goede makkelijke eter.
Ik heb echt iets van 10 soorten niervoeding in de kast staan, maar uiteindelijk wil hij nu alleen nog maar de zakjes Hills KD.
Bij de rest loopt hij naar het schaaltje alsof er iets vreselijks op ligt of loopt meteen weg. Niersnoepjes zijn twee weken interessant geweest.
Honger/trek heeft hij wel. Ik kan geen plakje worst onbewaakt laten liggen, hij bedelt ook erg veel.

Dus ik ben benieuwd waarom een nierkat zo moeilijk wordt met zijn voeding en tips zijn welkom.
Geplaatste afbeelding

CiCi
CiCi
  • 70 berichten

#2 Geplaatst 19 juni 2013 - 22:47

Ik denk dat er in zulke voeding gewoon zo danig weinig geur-, smaak- en kleurstoffen en bepaalde andere bestanddelen meer zitten dat het voor de katten onaantrekkelijk wordt tov 'normaal' voer!
Ofwel zitten er net 'nierfunctiebevorderende' bestanddelen in die niet zo lekker ruiken ^^ Dat is mijn eerste gedacht, zeker geen waarheid dus!

Ik denk persoonlijk, als een kat echt honger heeft dat hij wel zal opeten wat hem/haar voorgeschoteld wordt, hoe hard het ook kan zijn met die lieve bedel oogjes ! ^^

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#3 Geplaatst 19 juni 2013 - 23:14

Nier diëten bevatten net veel meer voedingswaarde dan andere voedingen en ruiken vaak ook wel lekker. Omdat katten met nierproblemen zeer goed gevoed moeten zijn en vooral ook veel vocht moeten binnenkrijgen. Men denk vaak dat diëten ook minder voedsel betekend, maar in dit geval net niet.
Katten met nierproblemen vallen gemakkelijk af omdat al hun energie naar de nieren gaat. De voedingswaarde en kwaliteit in die produkten ligt dus zeer hoog.
Vandaar dat er ook minder van nodig hebben en dat het lijkt alsof ze minder eten.
Sommige katten maken er een sport van verwend te zijn en willen constant afwisseling. Een kat met nierproblemen lijkt nog een grotere krak hierin omdat men hen vaak ook net iets zieliger vind. Maar het is natuurlijk wel zo dat als je je daarin laat verleiden, je lieverd wel de plak gaat zwaaien wat eten betrefd. En daar heeft de voeding op zich weinig mee te maken.

DORIS
DORIS
  • 7.963 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 20 juni 2013 - 08:20

Het is ook een verandering van eten.Katten zijn nu eenmaal gewoonte diertjes.In het begin was het ook even zoeken hier maar nu eten ze RC en dat gaat goed.Gewoon de niervoeding geven die ze het liefste hebben.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#5 Geplaatst 20 juni 2013 - 14:36

interessante vraag....

ik vraag me af of dat mss te maken heeft met de eiwitten? nierdieten hebben minder proteinen, terwijl katten dit eigenlijk een groot bestandeel is van normaal kattenvoer (als obligate carnivoor...). dat katten dat ergens ruiken dat er minder proteinen inzitten?

vergevorderd nierfalen maakt de katten ook misselijk omdat de nieren de afvalstoffen niet uit het bloed kunnen filteren.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Jacqje
Jacqje
  • 850 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 20 juni 2013 - 16:49

De brokken blijven ook wel redelijk goed gaan, maar daar heb ik niet mee gewisseld.
Maar het natvoer blijft gewoon steeds weer zoeken....
Zijn nierwaarden waren laatst een flink beter, dus ik ga er niet van uit dat het misselijkheid was.

Toen hij in januari zo misselijk was van de niertjes waren brokken juist het eerste waarmee hij stopte met eten.
Natvoer ging tot op de dag dat het heel slecht ging eigenlijk wel goed.
Zal toch misschien wel met de natuurlijke behoefte van eiwitten te maken hebben. Maar heb geen idee.
Geplaatste afbeelding

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 20 juni 2013 - 18:48

Bekijk berichtCiCi, op 19 juni 2013 - 22:47, zei:

Ik denk persoonlijk, als een kat echt honger heeft dat hij wel zal opeten wat hem/haar voorgeschoteld wordt, hoe hard het ook kan zijn met die lieve bedel oogjes ! ^^

Dat denk ik nu net niet... Volgens mij kunnen katten zo koppig zijn dat ze zichzelf zouden uithongeren tot de dood.
Jaro at niet toen hij bij de dierenarts was voor een week. Thuis en nog steeds ziekjes at hij meteen. Het was gewoon niet willen. En had ik hem daar gelaten had hij zich doodgehongerd.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 20 juni 2013 - 18:50

Bekijk berichtNasa, op 20 juni 2013 - 18:48, zei:

Dat denk ik nu net niet... Volgens mij kunnen katten zo koppig zijn dat ze zichzelf zouden uithongeren tot de dood.
Jaro at niet toen hij bij de dierenarts was voor een week. Thuis en nog steeds ziekjes at hij meteen. Het was gewoon niet willen. En had ik hem daar gelaten had hij zich doodgehongerd.

dat ziet men eerlijk gezegd ook in asielen. sommige katten kwijnen daar echt weg omdat ze gewoon niks eten. zelfs niet als ze apart zitten.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...