Spring naar inhoud

- - - - -

3 katten

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
jacob
jacob
  • 818 berichten
  • 5 katten

#1 Geplaatst 22 juni 2013 - 19:39

In de toekomst zou ik graag een derde kitten aanschaffen.  Twijfel echter over het geslacht: ga ik voor een kater of kattin?  Momenteel heb ik een gecastreerde kater van 9 maanden en een kattin van 8 maanden - die volgende week gesteriliseerd wordt.  Iemand tips of iemand ervaring met 3 katten?  Valt er dan niet steeds eentje uit de boot omdat ze met drie zijn = oneven getal?

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 22 juni 2013 - 19:55

Ik heb 3 katten, 2 broertjes van bijna 11 maand en een kattin van 6 jaar die niet met hun verwant is. Hier lukt dat prima met 3, ze slapen gewoon samen, spelen ook samen. Ik heb niet het idee dat er eentje uit de boot valt. Net handig als er een wat rust wil, kunnen ze een ander gaan lastig vallen. :) Qua geslacht zou ik niet echt zo kijken, gewoon op je gevoel af gaan of je een katje leuk vind als je het ziet.

Dorothea
Dorothea
  • 1.786 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 22 juni 2013 - 20:12

Zelf heb ik twee katinnen. Net nadat ik mijn tweede kattin in huis had gehaald als kitten, overwoog ik even om het broertje van haar ook in huis te nemen. Dus een derde kat er bij. Mijn DA, die ook een kattengedragstherapeute is, heeft me dat toen afgeraden. Ze zei me dat drie katten op termijn vaak voor problemen zorgt in een appartement. Uiteraard was dat haar opinie over mijn situatie (woning en karakter van mijn katten). Jouw situatie is misschien helemaal anders.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 22 juni 2013 - 20:21

@Dorothea: Ik vermoed dat dat ook te maken heeft met je woon situatie. Als je in een huis woont heb je meer plaats dan een appartement normaal. Tenzij je echt een gigantisch appartement hebt natuurlijk. Hier gaat alles prima en hebben ze genoeg ruimte om ook elk apart zich terug te kunnen trekken.

Dorothea
Dorothea
  • 1.786 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 22 juni 2013 - 20:39

@ Eibhlin
Je hebt gelijk. Daarom dat ik het er ook expliciet heb bijgezet. En nee, ik woon helaas (nog) niet in een gigantisch appartement. :)

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#6 Geplaatst 22 juni 2013 - 23:37

Ik heb ook lang met die vraag gezeten, maar ik denk dat het karakter van de katten en de plaats die ze hebben hier meer een rol in speelt dan het gedrag.

marleen57
marleen57
  • 3.331 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 23 juni 2013 - 01:17

ik heb vorig jaar een ragdoll katertje erbij , het gaat goed goed met de 2 ragdollzusjes dori demi en parker , af en toe wt geblaas en gegrom maar dt is volkomen normaal , parker is nu demi aan het versieren wt niet altijd lukt want hij is gecastreerd , :oops:
Geplaatste afbeelding

CVR
CVR
  • 572 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 23 juni 2013 - 11:49

Ik heb er mij ook aan gewaagd :love4: ons kleintje komt op 12 juli ons poezen gezin vergroten.En ik heb ook lang getwijfeld je weet nooit of het de juiste beslissing is maar we gaan ons best doen en het voor alle 3 zo aangenaam mogelijk te maken .Ik heb wel mijn voorzorgen al genomen en ik ga verdampers van feliway insteken tegen hij komt. Alleen weet ik niet naar wie ik moet luisteren ,de cattery zegt dat we hem bij thuiskomst gewoon in de kattenbak moeten zetten en hem dan laten doen. :onzeker: en hier op de site zeggen ze rustig aan in een andere kamer zetten en kennis laten maken met de andere poezen.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#9 Geplaatst 23 juni 2013 - 13:03

Ik denk dat je het niet mag verpersoonlijken. Bij katten valt er eigenlijk niemand uit de boot. Katten kunnen hechte vriendschappen vormen en dat zijn dan diegene die mekaar wassen, die echt met lichaamskontakt samen slapen. Maar dat is iets wat niet elke katteneignaar zal meemaken. Men ziet dat wel vaker bij nestgenootjes.

Voor een kat erbij, als je advies vraagt aan kattenexperts en je hebt een goede groep, dan zal het advies altijd zijn: elke kat erbij is een risico dat je neemt op conflicten in de groep. Je kan dat risico verminderen door katten de nemen die wat gelijkaardig zijn. Zoals geen actieve kat of kitten bij wat oudere, rustige katten zetten. Ook een langzame introductie waarbij de nieuwe kat met positieve associaties wordt ingewerkt bij de rest zal ook helpen om de kans op conflicten te minderen.

Hier heb ik  sinds kort 4 katten, dus er is ook eentje bijgekomen en dat is vrij goed gegaan. Ik zie hier een hechte vriendschap tussen 2, eentje die op haarzelf is en eentje die ook wel close is met een andere kat, maar niet zo close met de rest.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Undomiel
Undomiel
  • 247 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 23 juni 2013 - 13:07

Ik heb er nu ook 3 :) en het gaat heel goed. Tzijn wel 3 katers. Ik woon ook op een appartement.
:catwalk :catwalk

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#11 Geplaatst 23 juni 2013 - 14:01

Bekijk berichtCVR, op 23 juni 2013 - 11:49, zei:

Ik heb er mij ook aan gewaagd :love4: ons kleintje komt op 12 juli ons poezen gezin vergroten.En ik heb ook lang getwijfeld je weet nooit of het de juiste beslissing is maar we gaan ons best doen en het voor alle 3 zo aangenaam mogelijk te maken .Ik heb wel mijn voorzorgen al genomen en ik ga verdampers van feliway insteken tegen hij komt. Alleen weet ik niet naar wie ik moet luisteren ,de cattery zegt dat we hem bij thuiskomst gewoon in de kattenbak moeten zetten en hem dan laten doen. :onzeker: en hier op de site zeggen ze rustig aan in een andere kamer zetten en kennis laten maken met de andere poezen.

Ik hoorde onlangs dat Feliway vooral een preventieve werking heeft en het best een maand voor de verandering (verhuis, nieuwe kat, baby...) al wordt gebruikt. Dus misschien is het interessant om die nu al in te steken.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 23 juni 2013 - 14:02

Of geen werking zoals hier het geval was.

jacob
jacob
  • 818 berichten
  • 5 katten

#13 Geplaatst 23 juni 2013 - 19:53

Mijn woning is gemiddeld groot.  De katten lopen vrij rond in de living en keuken (zo'n 90m²). Ze hebben voldoende speelgoed; reuzegrote kattenbak en 2 grote Petfun krabpalen tot hun beschikking.  Wanneer het goed weer is gaat mijn keukendeur open en kunnen ze ook in de tuin.  Die is aan het huis voorzien van een pergola met afdak en verder volledig afgezet met kattengaas zodat ze zonder enig risico buiten kunnen.  Dus denk wel dat de ruimte groot genoeg is voor 3 katten.
De katten hebben een goed band en er wordt nauwelijks gevochten, maar bij elkaar liggen knuffelen of elkaar wassen doen ze echter niet.  Ze zoeken elk hun plekje om te slapen of komen bij mij in de zetel liggen.
Het zijn allebei nogal rustige types, dus zal hierbij zeker rekening houden.

CVR
CVR
  • 572 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 24 juni 2013 - 21:27

Bekijk berichtkate2, op 23 juni 2013 - 14:01, zei:

Ik hoorde onlangs dat Feliway vooral een preventieve werking heeft en het best een maand voor de verandering (verhuis, nieuwe kat, baby...) al wordt gebruikt. Dus misschien is het interessant om die nu al in te steken.
Dank u voor de tip ga ik zeker doen :thumb:

jeeminee
jeeminee
  • 76 berichten

#15 Geplaatst 03 juli 2013 - 14:39

Jouw katten zijn nog jong. ik denk dat als je de introductie goed aanpakt dit gewoon heel goed kan gaan,hoor.
zelf zou ik even kijken naar de huidige karakters..is er eentje die meer de baas wil uithangen?
als dat de kater is, dan is de kans groot dat een kitten-poesje erbij voor hem het meest handige is en het snelst geaccepteerd zal worden.

Kies niet voor een oudste kitten uit het nest; die zullen (over het algemeen dan) naar mijn ervaring toch wat meer op hun strepen gaan staan als ze iets ouder zijn en dat kan dan alsnog problemen veroorzaken. dus een middenmootje of zo iets. en dan eentje die zachtjes omgaat met de nestgenootjes.

Feliway kan helpen, maar is zeker niet altijd nodig.
Ik denk dan maar: je kunt dat altijd nog kopen als blijkt dat ze wel heel erg naar elkaar blijven blazen. ;)