Spring naar inhoud

- - - - -

weer gezondheidsproblemen bij diddl

• Log in om te reageren
328 reacties op dit onderwerp
lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#1 Geplaatst 28 juni 2013 - 22:02

er zijn weer maar eens gezondheidsproblemen opgedoken bij onzen diddl.
Tot nu toe ging ik t nieuws in verband daarmee gaan posten op de klaagtopic maar ik kan me voorstellen dat als iemand de beginposten gemist heeft en dan leest dat wij proberen om diddl diarree te doen krijgen dat men zich dan zit af te vragen of wij soms zot geworden zijn, dus om verwarring te voorkomen ga ik de posts die ik op de klaagtopic gezet heb hier netjes achter mekaar komen zetten zodat het toch wat overzichtelijk is

omdat onzen diddl absoluut niet meer wou eten en hij serieus aan t vermageren was ondanks dat we toch dwangvoederden (maar het eten kwam er dan regelmatig terug uit) moesten we naar de dierenarts gaan met hem voor een echo en rx'en van de buik plus een bloedonderzoek
Op maandag 24 juni zijn we dus met diddl naar de dierenarts geweest

24 juni

Alé, we zijn net terug van de dierenarts...
Onzen diddl moet in augustus 4 jaar worden en heeft dus de ingewanden van een bejaarde kat.
Hij heeft een enorm luie maag, gezien tijdens de echo die gemaakt is van de buik, die maag bougeerde niet en deed niks terwijl je normaal gezien moet zien dat die maag samentrekt en bewegingen maakt.
Daarna toto's genomen van de buik, blijkt dat diddl nu ook een bepaalde aandoening heeft (vraag me de naam niet meer, want ik weet het niet meer, was een serieus ingewikkelde naam) waarbij de gladde spieren in de buik (de darm is oa een gladde spier) niet meer werken zoals ze horen
Gevolg daarvan, zijn darmen staan enorm dik en gezwollen (komt ook een deel van de chronische dikke en dunne darmontstekingen), de omvang van de darmen is dikker/groter dan diddl zijn bekken, en volledig die darm (1 meter darm ongeveer dus) zit proppendevol van voor naar achteren met stront.
Het manneke zit gewoon vol maar dan ook vol met stront.
Hij voelt zich constant opgepropt en ongemakkelijk en wil daarom praktisch niet eten.
Terwijl wij er net alles aan doen om ervoor te zorgen dat hij geen diarree heeft zou hij nu dus eigenlijk diarree moeten krijgen voor een week in de hoop dat al die stront gaat opschuiven in de darm en er toch gedeeltelijk gaat uitkomen.
We moeten diddl nu dus ipv zijn dieetvoeding andere voeding geven waar hij sowieso diarree gaat van krijgen.
En we moeten hem nu ipv primperan 2x daags motilium beginnen geven omdat de dosis primperan anders danig zou moeten opgedreven worden en t manneke heeft al problemen om de huidige dosis binnen te krijgen, t gaat makkelijker zijn voor hem als hij 2x daags een half pilleke moet slikken.
De motilium zou ook moeten inwerken op die luie maag.
Na een week diarree moeten we dan proberen om die terug te stoppen (dat gaat ook niet zo makkelijk zijn bij diddl)
Maar er is gewoon geen andere optie.
De enige andere opiie is om een heel stuk darm te verwijderen operatief.
En dat is niet plan A of B maar plan Z, dat is echt wel het aller aller laatste wat gaat gedaan worden
Die operatie is heel gevaarlijk wegens diddl zijn hcm.
Alé, wat gaat die sloor nu nog tegenkomen...
Hij heeft chronische darmontstekingen van dikke en dunne darm, het exocriene deel van zijn panreas werkt nauwelijks tot niet, hij heeft chronisch sinusit, hij krijgt regelmatig opstoten van niesziekte en is waarschijnlijk drager ook, hij heeft hcm en dan heeft hij nu de ingewanden van een bejaarde kat en een luie maag en een aandoening aan de gladde spieren in de buik.
Het is gewoon t één na t ander met dat manneke, er komt geen eind aan
Vanavond moet ik bellen voor de bloeduitslagen
Ik weet zo al dat hij weer veel te veel witte bloedcellen gaat hebben, dat heeft hij altijd en we zullen ook te horen krijgen dat die pancreas bijna stilligt maar hopelijk komt er daar toch ook niet nog eens iets nieuws uit de bus, t manneke heeft al genoeg miserie

nog 24 juni

We moeten er nu voor zorgen dat hij diarree krijgt en zo gaat alles vloeibaar worden en eruitkomen, dat is toch het plan
We zijn dus om broleten geweest zoals sheba, als hij daar niet direct diarree van krijgt dan weten we het ook niet meer, hij krijgt al diarree van hypo allergene voeding waar normaal geen enkele kat diarree van zou kunnen krijgen omdat er kunstmatige eiwitten in zitten
We zijn om die sheba geweest met het idee dat hij dat misschien toch sneller zal willen eten dan hypoallergene voeding, er zitten toch naar t schijnt hopen extra smaakstoffen in...
Als t manneke dan na een week weer zijn venison and green pea gaat moeten eten gaat hij hopelijk niet te koppig doen
Bloeduitslagen zijn ook binnen
Normaal gezien heeft een kat tussen de 6.000 en 11.000 witte bloedcellen, diddl heeft er 70.000 :NoWhy:
Hij heeft er nog maar een spuit voor gekregen nochtans.
En hij heeft tekort aan vitB12, dat kan er voor zorgen dat die darm niet meer zo goed werkt
Hij gaat nu dus spuiten krijgen met vitB12 ook
Maar we moeten er eerst voor zorgen dat die darm zich ledigt
Dus hup met de sheba
Ik schaamde me dood aan de kassa eerlijk gezegd daarnet
Ik wou nog zeggen dat we het maar kochten omdat ons kat diarree moet krijgen maar ik dacht dat ik toch maar best zweeg...

de vraag kwam of we geen laxeermiddel moesten geven
antwoord daarop:  hij moet van de dierenarts motilium nemen ipv primperan en we moeten van de dierenarts er voor zorgen via zijn eten dat hij diarree krijgt...
Ik heb het niet uitgevonden hoor, was niet mijn idee

de primperan moest hij nemen omdat hij zijn eten niet verteert, maar omdat het nog niet voldoende is moest die dosis verdubbeld worden, maar dat is siroop in een spuit dat we hem moeten geven en hij vindt dat helemaal niet leuk
Dus nu wordt de primperan vervangen door de motilium omdat dat dan twee maal per dag een half pilleke is en makkelijker is voor hem om te slikken
Zou voor die darmen ook moeten helpen

25 juni

ik vind het toch erg zunne, we geven heel veel centen uit aan degelijke dieetvoeding voor de poezels en vooral voor onzen diddl, nu moeten we ervoor zorgen dat hij diarree krijgt door andere voeding te geven (uitleg staat hiervoor ergens op de klaagtopic) dus we zijn om sheba en whiskas en consoorten geweest, worden ze dus alle 4 zo zot als een drilnoot als we hier zo een vlootje of pakje van die sheba of whiskas opentrekken...
Ze zouden mekaar omverlopen om er toch maar om t er eerst bij te geraken en we moeten hen hier uit alle macht weghouden bij diddl zodat hij tenminste de kans krijgt om zijn potje op te eten.
Diddl zelf ook eet zonder tegenpruttelen dat potje leeg (we moeten het wel mixen eerst) terwijl wij hier anders alle dagen meerdere keren per dag drie kwartier tot een uur bij hem moeten zitten met zijn potje eten en we effenaf moeten zitten smeken om er toch maar eens van te likken.
Bij dat broleten duikt hij er gewoon op en werkt hij het onmiddellijk binnen.
Ik vind dat toch wel zuur eerlijk gezegd...

25 juni

Geplaatste afbeeldingEvyke81, op 25 juni 2013 - 16:42, zei:

De ontlasting die er nu inzit, die dichtsbij de 'uitgang' zit, is volgens mij beenhard.
    Mag je hem geen lavement geven zodat de harde stoelgang oplost?
    De rest komt dan toch vanzelf?

nee, t is net t geen dat aan de uitgang zit dat er uitkomt.
    De rest blijft steken omdat de darm zo is uitgezet dat die dikker/groter is dan diddl zijn bekken, daarom moet alles dus vloeibaar/diarree worden, zodat het dat bekken kan passeren
    Lavement is de optie die komt na het natuurlijk proberen opwekken van diarree maar dierenarts geeft er de voorkeur aan om via de voeding die diarree te verkrijgen
    Als lavement niet zou opbrengen dan wordt er manueel geprobeerd om de kak er uit te krijgen en als dat niet lukt dan moet het operatief gedaan worden
    Maar godzijdank heeft diddl net een kakje gelegd, gedeeltelijk slap, dus hopelijk gaat de rest nu volgen en zijn de alternatieven niet nodig

Geplaatste afbeeldingcatherine, op 25 juni 2013 - 16:58, zei:

ja zat ook te denken aan een lavement, anders klein beetje sla olie op zijn eten doen.

dat was ook het eerste wat ik dacht hoor gisteren, maar dierenarts zei nee en dat het veel beter was om diarree via voeding te doen komen

27 juni

onzen diddl de kleine sukkelaar kon deze ochtend zijn eten gewoon niet binnenhouden, van t moment dat t manneke iets at (nu hij wil eten ) kwam het er weer uit, 6 keer overgegeven dus
        Gebeld naar de dierenarts, die zei dat de motilium normaal gezien zou moeten inwerken op die luie maag en luie darmen maar dat precies toch niet al te best deed dus ik moest een cerenia bijgeven.
        Die heeft dus 9 uur gewerkt, daarnet at diddl en een half uur later gaat hij drinken en blup, komt het water plus weer eten er terug uit...
        Morgen terugbellen naar de dierenarts (je mag maar 1x per dag cerenia geven normaal gezien)
        Ik word een beetje serieus wanhopig nu
        Het manneke wil dan eten maar houdt het niet binnen
        En iedere dag cerenia is ook al niet goed (voor de lever dacht ik)
        Straks moet t manneke nog aan een baxter gaan liggen bij de dierenarts, k mag er niet aan denken, k weet hoe ze daar dan liggen, moederziel alleen in zo een kot, onzen diddl dat manneke wordt zot als hij dat moet doen
        Ik vraag me af of t niet mogelijk is om zoiets gewoon thuis te doen als je zelf om een bench gaat dan zodat hij niet kan gaan lopen en zich niet kan losrukken...
        De andere overgebleven optie daar wil ik zelfs niet aan denken nu want ik word er serieus mottig van (laten inslapen veronderstel ik dan)
        Waarom moet dat dutske zo altijd sukkelen met vanalles ocharme...

28 juni

Geplaatst Vandaag, 12:28

Geplaatste afbeeldingcatherine, op 28 juni 2013 - 10:51, zei:

Heeft diddl nu al stoelgang gemaakt? Mss zit hij te proppesvol dat het langs boven eruit moet?
        Hopelijk gaat het snel weer beter met hem.

Pfff heb al 2 dagen migraine en daardoor ligt mijn maag ook overhoop.

het komt er uit omdat die maag praktisch niet werkt hé, op de echo was duidelijk te zien dat die maag praktisch volledig stilligt, hij heeft de ingewanden van een bejaarde kat terwijl hij nog 4 jaar moet worden t manneke
        Plus dat hij ook last heeft van reflux (hij neemt daar medicatie voor)
        Ik hoop dat die motilium toch eindelijk z'n werk begint te doen en op die maag en darmen beginnen te werken

Hij doet een kakkeledoedie 1x per dag tot nu toe, niet genoeg, maar er zit zoveel kak in zijn darmen dat dat een tijd duurt vooraleer die grote hoeveelheid helemaal vloeibaar wordt
        Het ergste is nog dat wij hier al jaren er alles aan doen om t manneke geen diarree te laten krijgen door hypo allergene voeding te geven die serieus duur is maar hij kan blijkbaar maar op 1 bepaalde soort, die dd venison and green pea van hills, geef je hem andere hypo allergene voeding die zelfs nog beter is dan die dd van hills omdat er kunstmatige eiwitten in zitten en in dd zitten nog natuurlijke eiwitten dan reageert hij daar toch alsnog op met diarree terwijl dat eigenlijk gewoon niet kan, normaal gezien herkent het lichaam die kunstmatige eiwitten niet en daarom zou het er dan ook niet op mogen reageren.
        Maar onzen diddl zit net als zijn mutti konteverkeerd in mekaar (ik reageer ook altijd konteverkeerd op medicijnen bv, ik heb altijd het tegenovergesteld resultaat , van een slaappil word ik bv wakker en van een pil die zou moeten oppeppen val ik in t slaap) en reageert ook overal tegenovergesteld op
        Dus van de allerbeste hypo allergene voeding krijgt hij diarree, geef hem dat 1 keer gemengd met zijn dd en hij heeft al prijs
        Nu dat we hem sheba en whiskas geven zodat hij zeker diarree zou krijgen nu legt hij mooie worstjes in de bak
        Het is toch niet normaal zunne met dat manneke
        Voor diddl zelf is t in ieder geval feest nu, hij mag per manier van spreken iedere dag naar de mc donalds en de quick hé ipv saaie dieetvoeding te moeten eten
        Het smaakt hem precies heel goed allemaal want hij duikt zijn eetbakje direct in als we t voor zijn neus zetten.
        t Manneke zal content zijn dat hij even van die saaie dieetvoeding vanaf is
        Duimen dat er nu toch nog diarree komt tijdens de volgende dagen...
        Deze ochtend hebben we hem eerst zijn medicatie gegeven en ipv hem dan direct eten te geven hebben we halfuurtje gewacht en hebben hem dan laten eten
        Tot nu toe heeft hij alles binnengehouden
        Straks hem nog een cerenia geven en hopen dat hij de rest van de dag ook alles binnenhoudt...

Bedankt iedereen voor de beterschapswensen voor onzen diddl !

legt den diddl net weer een superkakkeledoedie, 1 van de betere worsten die we al gezien hebben... :NoWhy:

Geplaatst Vandaag, 14:15

Geplaatste afbeeldingSteffie_G, op 28 juni 2013 - 13:11, zei:

Da's toch goed nieuws?

nee, dat is geen goed nieuws, als hij mooie worstjes legt wil dat zeggen dat alleen het achterste eindje van de kakkeledoedies uit de darm komen
        Diddl zit proppendevol kak, zeker 1 meter darm zit stampendevol en die darm en kak is zo breed dat hij er het niet kan uitkrijgen op de normale manier, het kan zijn bekken niet passeren en dat moeten we er uit krijgen, de enige manier om dat er uit te krijgen is als hij diarree krijgt, zodat alles vloeibaar en lopend wordt en door het bekken geraakt
        Het doel is dus diarree krijgen...
        Hoe vreemd het ook klinkt
        superworstjes zijn nu niet goed

Geplaatste afbeeldingcatherine, op 28 juni 2013 - 13:52, zei:

een mens kan zo blij zijn met een super kakkeldoedle. Hup hup diddl.

nee we zijn niet blij met de superworst, zie hierboven

Geplaatst Vandaag, 14:24
        ja we zijn natuurlijk wel blij dat er iets uitkomt maar t zou dus lopend moeten zijn of al die kak blijft gewoon zitten hé...
        Anders moeten we hier altijd alles uit de kast halen om te voorkomen dat hij diarree krijgt, ene keer een hap van iets nemen dat niet dd hills is is al genoeg voor hem om te veranderen in een spuitende fontein
        We dachten dus dat het een gemakkelijke opdracht ging zijn nu om er voor te zorgen dat hij diarree ging krijgen
        Dat is blijkbaar buiten den diddl gerekend...

de vraag kwam of we diddl dan geen melk mochten geven om diarree op te wekken
        antwoord: daar had ik nog niet aan gedacht, k durf gelijk niet zo goed om melk te geven, k weet zelf niet waarom, k zal het eens vragen aan de dierenarts wat hij ervan denkt, we hebben diddl daarnet van die hypo allergene voeding gegeven waar hij vorige keer direct diarree van kreeg samen met wat whiskas, hopelijk schiet het nu in gang, bedankt voor de suggestie !

Geplaatst Vandaag, 21:10

Geplaatste afbeeldingFéline, op 28 juni 2013 - 19:12, zei:

Misschien een "second opinion" vragen bij een andere dierenarts ?

is dat tegen mij?
        Waarom zou ik een second opinion vragen?
        Een tweede dierenarts, alé derde want mijn dierenarts zijn vrouw is ook dierenarts en die heeft meegeholpen bij de onderzoeken die gedaan zijn en ook haar mening gegeven, kan niet meer doen dan er al gedaan is en die kan ook met niks anders afkomen als oplossing...

Daarnet nog maar eens gebeld naar de dierenarts om te vragen of we met melk mochten proberen maar dat vond hij geen goed idee omdat we er ook moeten aan denken dat als diddl diarree krijgt dat we het dan na een week ook terug kunnen doen stoppen en bij hem is t altijd serieus ingewikkeld om dat te doen stoppen met die chronische darmontstekingen.
        Hij vindt het beter om gewoon verder te doen zoals we nu bezig zijn, op t gemak aan en niet te hard forceren
        Volgens hem en ik kan hem daar in volgen kan het toeval geweest zijn dat diddl vorige keer toen hij andere hypo allergene voeding kreeg daar diarree van kreeg.
        Omdat hij nu eenmaal met 70.000 witte bloedcellen zat na een dosis cortisone gekregen te hebben (dus het aantal zal nog hoger gelegen hebben voor die dosis) en dat komt dan door die chronische dikke en dunne darm ontstekingen die opflakkeren en van die ontstekingen krijg je natuurlijk diarree
        De vorige diarree kan dus ofwel van de voeding geweest zijn (dat eigenlijk nogal onlogisch zou zijn maar met diddl weet je nooit) of t kan door die opflakkering van ontstekingen geweest zijn
        Maar van die sheba en whiskas moet hij uiteindelijk wel diarree krijgen...
        Het duurt gewoon een tijd omdat de massa die vloeibaar moet worden heel groot is...
        Dus we moeten wat geduld hebben

Waar ik me heel bang in maak is in die grote hoeveelheid witte bloedcellen en de gevolgen daarvan.
        Als diddl die massale hoeveelheden blijft produceren gaat er op den duur ook een massale afzetting van eiwitten komen op zijn ogen en nieren en gaan zowel zijn ogen als nieren helemaal kapot gaan.
        En als die nieren kapot gaan dan is t natuurlijk gedaan...
        We proberen al al die jaren die witte bloedcellen te onderdrukken en te verminderen maar ze vermeerderen alleen maar in hoeveelheid
        Het is echt wel om helemaal wanhopig van te worden
        Halve trouwboek zegt dat hij zich er al lang heeft bij neergelegd dat onzen diddl gewoon op zijn laatste benen loopt nu, dat zijn lijfje helemaal op is
        Ik wil daar gewoon niet aan denken eerlijk gezegd, ik mag er niet aan denken
        Ik doe heel heel hard mijn best om dat uit mijn hoofd te krijgen
        Al zou het misschien beter zijn dat ik het ook gewoon onder ogen zie en ik het probeer te aanvaarden
        We weten al van diddl zijn eerste jaar dat we hem niet lang bij ons gaan hebben door zijn hcm
        Bovenop die hcm komen dan al die andere problemen ook nog
        Diddl is dan wel een sterke beer maar t manneke kan niet blijven vechten tegen de bierkaai...
        Zijn lichaam krijgt de ene zware klap na de andere te verwerken
        Hij krabbelt er altijd terug door maar dat kan niet blijven duren...
        Ik weet en besef dat heel goed maar toch blijf ik steeds hopen dat we er hem terug kunnen doorsleuren
        We willen ons manneke nog niet kwijt...

TOT HIER DUS DE POSTS DIE IK OP KLAAGTOPIC HAD GEZET, IK HOOP DAT HET BEETJE OVERZICHTELIJK IS
        Geplaatste afbeelding

Steffie_G
        Steffie_G
        • 15.829 berichten
        • 2 katten

#2 Geplaatst 28 juni 2013 - 22:38

Ik leef echt ongelofelijk met jullie mee.
        En ik ga elke dag in het goed nieuws topic kijken om te kijken of er iets over Diddle staat.
        Ik hoop dat jullie hem erdoor kunnen halen en dat hij nog vele jaren bij jullie mag blijven en moest dat niet het geval zijn dan hoop ik dat hij niet te veel afziet.
        Maar ik weet dat jullie er alles aan zullen doen om hem zo weinig mogelijk te laten afzien en denken in het belang van jullie kleine man en niet aan jezelf omdat je hem niet wilt afgeven.
        Jullie zijn echt schatten van baasjes dat jullie zoveel moeite en liefde in zijn verzorging steken, laat staan de rekeningen die het met zich meebrengt.
        Ik vind jullie echt een voorbeeld van grote dierenliefde.

:hug:

Time spent with cats is never wasted

MarieDufoor
        MarieDufoor
        • 6.027 berichten
        • 1 katten

#3 Geplaatst 28 juni 2013 - 22:38

amai ik heb tranen in de ogen, ik durf het bijna niet zeggen, maar ik denk dat je man wel eens gelijk kan hebben.
        Diddl moet echt afzien en dat verdient hij niet...

Heel veel sterkte, je poes zo zien lijden is echt niet leuk, en ik weet waarover ik spreek :(

Ik hoop echt dat hij er zich nog doorslaat :hug:

Bewerkt door MarieDufoor, 28 juni 2013 - 22:44.

Geplaatste afbeelding

lathyrus
        lathyrus
        • 1 katten

#4 Geplaatst 29 juni 2013 - 00:17

heel erg bedankt om aan ons te denken !

steffie we gaan diddl zeker niet laten afzien of lijden om hem toch maar bij ons te kunnen houden, alles wat we doen doen we met zijn welzijn en zijn kwaliteit van leven voor ogen, dat is het allerallerbelangrijkste voor ons
        Als het moment komt dat het beste voor hem is dat we hem laten gaan dan zullen we hem laten gaan, hoe moeilijk dat ook is voor ons.
        We stellen onszelf regelmatig de vraag of diddl kwaliteit van leven heeft en zijn daar heel realistisch in.
        We waren altijd zo bang van die hcm, van t moment dat we wisten dat zijn hart niet goed is hadden we zoveel schrik dat we hem gingen verliezen aan een hartaanval,dat was het grote doemscenario... nu denken we dat dat uiteindelijk nog de beste optie zou zijn voor hem, dat hij op een keer gewoon een hartaanval krijgt en daar stuikt en dat het gedaan is voor hij goed en wel beseft wat er aan t gebeuren is of nog beter dat hij in zijn slaap mag gaan en helemaal van niks weet ipv dat zijn maag en darmen het begeven of zijn nieren helemaal stuk gaan of gelijk wat dan ook waar het manneke allemaal mee sukkelt en waar allemaal complicaties kunnen bij optreden
        Het ventje verdient dat gewoon allemaal niet
        Het is zo ne lieverd

duim aub voor ons dat we met de medicatie zijn maagske terug in gang krijgen en zijn darmpjes ook en dat we die witte bloedcellen naar beneden krijgen
        Zodat ons ventje toch nog een tijd bij ons mag blijven en hij van de tijd die hij nog heeft kan genieten
        Alvast bedankt aan iedereen die aan ons eens denkt en die voor ons duimt !
        Geplaatste afbeelding

lathyrus
        lathyrus
        • 1 katten

#5 Geplaatst 29 juni 2013 - 00:24

ps: diddl heeft vandaag flink gegeten, hij komt er zelf om vragen nu, en geen enkele keer overgegeven en hij heeft 1 flinke worst in de bak gedropt. Normaal gezien als hij opflakkeringen heeft van die darmontstekingen en hij heeft buikpijn (of hij heeft opflakkering van zijn chronisch sinusit) dan zie je dat aan zijn gezichtje als hij daar pijn of last van heeft, dan knijpt hij zijn oogjes toe tot spleetjes en staat zijn gezichtje zo getrokken.
        Vandaag stond zijn gezichtje gewoon, zijn oogjes waren schoon open en geen getrokken gezichtje en hij nam zelf initiatief om in zijn eetbox te gaan, hij zal wel een ambetant gevoel hebben van die darm die volzit, dat kan gewoon niet anders, maar kramp of pijn heeft hij toch niet volgens mij, dat zou je onmiddellijk zien aan hoe hij zich gedraagt en hoe hij er uitziet.
        Dus we blijven het plan van actie voorlopig volgen en hopen op beterschap
        Geplaatste afbeelding

Mauricke
        Mauricke
        • 5.496 berichten
        • 4 katten

#6 Geplaatst 29 juni 2013 - 06:43

Ocharme Diddle. :( Zoveel problemen dat dit beestje heeft. :( De krampen in zijn darmpjes moeten wel heftig zijn. :onzeker:
        Ik duim voor Diddle dat er vlug beterschap mag komen. :duim:
        :catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

Nashota
        Nashota
        • 17.996 berichten
        • 2 katten

#7 Geplaatst 29 juni 2013 - 07:16

Ach het arme manneke, wat moet hij nog allemaal meemaken :hug:  als ik alles zo lees he in verband met hem weet je wat ik dan ga denken, waarom blijf je niet gewoon doorgaan met deze (brol) voeding, hij eet het dus heel erg graag in tegen stelling tot z'n dieetvoer wat er o zo moeizaam ingaat. Je man heeft het blijkbaar al geaccepteerd dat het manneke niet lang meer heeft, maar jij bent daar nog niet aan toe (heel begrijpelijk) in ieder geval weet je wel dat hij niet meer beter wordt, misschien is het dan niet zo'n slecht idee om hem dan van z'n maaltijden te laten genieten in plaats van moeizaam z'n dieetbrokjes erin te proppen.
        Ik hoop dat je me niet verkeerd begrijpt he ik bedoel het goed en normaal zou ik deze brol absoluut aan niemand aanraden, maar als ik lees hoe hij ervan geniet, och dan geniet ik gewoon met hem mee :hug:

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

#8 Geplaatst 29 juni 2013 - 07:38

Arm arm Diddl'tje.
        Ik hoop dat hij nog een mooie tijd bij jullie mag blijven.
        Veel beterschap gewenst aan Diddl, veel sterkte voor jullie :hug: .

Blijf jezelf.... er zijn al anderen genoeg  Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeelding

Inge91
        Inge91
        • 12.579 berichten

#9 Geplaatst 29 juni 2013 - 08:39

Bekijk berichtNashota, op 29 juni 2013 - 07:16, zei:

Ach het arme manneke, wat moet hij nog allemaal meemaken :hug:  als ik alles zo lees he in verband met hem weet je wat ik dan ga denken, waarom blijf je niet gewoon doorgaan met deze (brol) voeding, hij eet het dus heel erg graag in tegen stelling tot z'n dieetvoer wat er o zo moeizaam ingaat. Je man heeft het blijkbaar al geaccepteerd dat het manneke niet lang meer heeft, maar jij bent daar nog niet aan toe (heel begrijpelijk) in ieder geval weet je wel dat hij niet meer beter wordt, misschien is het dan niet zo'n slecht idee om hem dan van z'n maaltijden te laten genieten in plaats van moeizaam z'n dieetbrokjes erin te proppen.
        Ik hoop dat je me niet verkeerd begrijpt he ik bedoel het goed en normaal zou ik deze brol absoluut aan niemand aanraden, maar als ik lees hoe hij ervan geniet, och dan geniet ik gewoon met hem mee :hug:

Dit was ik ook aan het denken, van die "slechte" voeding gaat hij volgens mij niet dood hoor, er zijn zo veel katten die heel oud worden met alleen dit eten.
        Als je hem kan laten genieten van zijn eten is het toch goed, ook voor jullie, ik weet wat het is een moeilijke eter in huis te hebben.
        Zolang het manneke geen pijn heeft kan je hem maar beter verwennen.

Geplaatste afbeelding

juleken
        juleken
        • 7.984 berichten

#10 Geplaatst 29 juni 2013 - 09:38

Hartverwarmend om te lezen hoe jullie zorgen voor Diddl, ik zit hier ook met de tranen in mijn ogen. Ik weet hoe het voelt: smeken om toch maar iets te eten, bellen naar dierenarts om toch nog maar eens te vragen of er geen andere mogelijkheden zijn, momenten van hoop en momenten van wanhoop... Verschrikkelijk. Veel, veel sterkte!!

lathyrus
        lathyrus
        • 1 katten

#11 Geplaatst 30 juni 2013 - 11:22

Bekijk berichtNashota, op 29 juni 2013 - 07:16, zei:

Ik weet dat je het goed bedoelt hoor.
        Ik heb het eigenlijk wel al geaccepteerd dat we  diddl niet lang bij ons gaan hebben maar als er nieuwe problemen opduiken vraag ik me altijd af of ik zou willen sterven voor dat bepaald probleem of dat ik toch zou willen blijven leven (bv bij dat chronisch snot en sinusit dat opgedoken is, ik heb zelf jarenlang constant sinusit gehad en ja dat kon met momenten pijnlijk zijn maar meestal was dat te doen en dood wou ik er toch niet voor gaan, of bv bij de chronische darmontstekingen en de symptomen daarvan, ik heb zelf al heel wat jaren serieuze darmproblemen , met momenten heb ik daar ook heel wat pijn  van, maar ik wil er toch niet mijn leven voor laten...) en als ik tot de conclusie kom dat diddl toch nog kwaliteit van leven heeft en hij volgens mij (en de dierenarts en halve trouwboek) toch liever zou blijven leven met de symptomen die hij dan heeft dan doen we ons uiterste best om hem te helpen, om de symptomen te laten weggaan of op zijn minst te laten verbeteren en om zo zijn kwaliteit van leven te verbeteren zodat ook al heeft hij een kortere levensverwachting (max 6 jaar is gezegd door de hartspecialist) hij die 6 jaar zo goed mogelijk kan benutten en doorbrengen...
        Niet om goed te doen voor ons, wel om goed te doen voor hem.
        Ik doe mijn best om realtistisch te zijn op dat gebied.
        En van t moment dat t manneke geen kwaliteit van leven heeft en hij niet meer wil dan gaan we laten euthanaseren.
        Maar tot nu toe wil t manneke zelf ook nog vooruit, als je dag in dag uit met je dier samenleeft, je eet er mee, je slaapt er mee, je staat er mee op, dan ken je je dier  vanbinnen en vanbuiten en dan zie je aan t gedrag van dat dier en aan z'n uitdrukking of het zelf nog vooruitwil of niet
        Indertijd was mijn hond Kim terminaal van kanker, ik heb haar zo lang mogelijk geholpen samen met de dierenarts maar van t moment dat ik aan haar zag dat het genoeg was geweest voor haar en dat ze niet meer wou (ik zag dat in haar ogen, normaal gezien zag je daar toch een sparkel van leven in, je zag de wil om te leven, toen ik dat niet meer zag heb ik ingegrepen) heb ik laten euthanaseren, ook al wou ik haar nog lang niet afgeven.
        Ik ga niet iemand z'n leven rekken en trekken gewoon omdat ik hem of haar nog niet wil afgeven
        Ik ga wel alles uit de kast halen om te helpen zolang ze zelf nog vooruit willen en het te verantwoorden is.

Wat het eten betreft, dat is eigenlijk nooit een probleem geweest tot ergens in 2012.
        Diddl is in november 2009 bij ons gekomen samen met zijn zusje en zij (en later ons andere 2) kregen carocat omdat dat blijkbaar voeding is die sphynxen heel goed verdragen (sphynxen hebben over t algemeen heel gevoelige darmen en t kan dus zoeken zijn om voeding te vinden die hun darmen kunnen verdragen).
        Maar van t moment dat diddl bij ons kwam had hij al darmproblemen.
        We wisten niet wat er aan de hand was en t is een hele zoektocht geweest om uit te vinden wat precies het probleem was.
        We hebben ontelbare onderzoeken moeten laten doen, we hebben heel veel verschillende voeding moeten uitproberen ook en t was ook zoeken met medicatie hoe we het probleem onder controle konden houden.
        Toen we uiteindelijk wisten dat het manneke chronische ontstekingen had van dikke en dunne darm (na een darmbioptie) toen wisten we dat als hij een opstoot krijgt het alleen maar met cortisone onder controle te krijgen is.
        Maar cortisone mag hij dan eigenlijk niet krijgen omwille van zijn hart (hij heeft hcm)
        We hebben toen besloten om hem toch indien nodig cortisone te geven ook al wou dat zeggen dat we eventueel zijn leven zouden verkorten omdat het gewoon niet te doen is voor t manneke om met zo een opstoot van een ontsteking te blijven lopen.
        We wilden hem ook gewoon smakelijke dingen kunnen blijven geven, dingen waar hij plezier aan had, weliswaar met mate dan.
        Ondanks de cortisone die werd gegeven bleef het toch een probleem en kreeg hij heel regelmatig opstoten (hij kreeg dan serieuze diarree en in zijn kakjes zat altijd bloed en slijm).

In september  2010 kregen we van de hartspecialist te horen dat we eens moesten proberen om Diddl voeding te geven waarin een ongewoon bestanddeel zat, waarin iets zat wat normaal gezien zelden of nooit aan katten wordt gegeven.
        Ze stelde dd hills voor, venison and green pea (hert en groene erwt)
        We moesten het 6 tot 8 weken de tijd geven zei ze en dan zouden we zien of het een goed effect zou hebben op die opstoten.
        Hoera, het werkte, tot dan legde diddl dus altijd kakkeledoedies met bloed en slijm er in, door de venison and green pea verdween dat bloed en slijm en legde hij ipv vloeibare kwakjes nu degelijke worstjes.
        Diddl kreeg dus voornamelijk de droge brokken versie van dd hills, hij kreeg maar af en toe de natte versie (omdat sphynxdarmen sowieso heel gevoelig zijn en omdat we ondervonden hadden dat als we meer natte voeding gaven dan droge voeding dat iedereen dan aan de diarree ging, en dat is natuurlijk niet goed voor hen)
        Zolang hij droge brokken mocht eten was er geen probleem op t gebied van willen eten.

Maar dan moest hij ergens in 2012 onder narcose gaan om tandjes te laten trekken.
        Hij mocht minstens 8 uur voor de ingreep niet eten.
        We hadden al een tijdje ondervonden dat diddl regelmatig z'n eten overgaf en dat het er dan uitkwam net zoals het er was ingegaan, hij verteerde blijkbaar heel moeilijk die droge brokken (wat te begrijpen is als je weet dat zijn pancreas meestal niet tot nauwelijks werkt, toch het exocriene deel van die pancreas) en hij heeft bovendien dan ook nog last van reflux.
        En nu voor de ingreep had hij meer dan 10 uur niet gegeten en nadat hij zijn kalmeringsspuitje had gekregen moest hij een beetje overgeven en kwamen er toch weer compleet onverteerde brokken uit
        Er werd een rx genomen van de buik en zijn buik bleek stampendevol te zitten met droge onverteerde brokken, het kon niet van 1 maaltijd zijn, daarvoor was de hoeveelheid te groot, die brokken moesten er al dagen ingezeten hebben, en ze waren nog niet verteerd.
        Dus mochten we van de dierenarts aan diddl absoluut geen droge brokken meer geven, alleen nog de natvoeding van dd hills
        Toen doken de eerste problemen op ivm willen eten.
        Toen we uiteindelijk ook nog hem afzonderlijk eten moesten geven en we ze niet allemaal alleen droge voeding konden geven maar we aan de andere 3 dus droge brokken gaven met af en toe natvoeding erbij en aan diddl dan alleen natvoeding toen begon hij echt moeilijk te doen
        Het manneke wil gewoon droge brokken kunnen eten.
        Hij probeert alles wat hij kan uit de kast te halen om toch maar aan de droge brokken aan te kunnen die de andere 3 krijgen, maar hij mag het niet krijgen want hij verteert het gewoon niet.
        De andere 3 zouden dan liever natvoeding krijgen ipv droge brokken want die willen dan iedere keer diddl zijn eten opeten...
        Maar het is financieel niet haalbaar voor ons om iedereen alleen nog dd van hills in de vorm van natte voeding te geven.
        Dan zijn we iedere maand minstens 550 euro kwijt aan alleen die natte voeding (nog meer als ze elk meer dan 2 blikken per dag eten, ze moeten minstens anderhalf blik per dag eten dus) en dat kunnen we niet trekken samen met alle dierenartskosten en medicatiekosten die we hebben.
        We zitten op 1 inkomen (van halve trouwboek) plus een heel kleine invaliditeitsuitkering van mij.
        Iedere maand tussen de 800 euro en goed 1.300 euro kwijt zijn (en soms nog meer als de dierenarts echt heel veel moet langskomen) aan eten, dierenarts en medicatie voor de poezels, dat halen we gewoon niet.
        We hebben het van sept 2010 tot ergens in 2012 wel gedaan maar t is niet vol te houden want je moet iedere maand aan je spaarcenten zitten en die vliegen erdoor (en we waren al op anderhalf jaar tijd 21.000 euro kwijt vooral aan medische kosten voor diddl plus nog paar andere zaken voor de poezels, we hebben niet veel spaarcenten meer over)
        Vandaar dat we de poezels dus afzonderlijk eten moeten kunnen geven.
        Thor, Ramses en yoshi kregen voornamelijk droge brokken (dd hills droge brokken voor een maand komt dan ook al op 200 tot 250 euro voor hun drietjes, onlangs zijn we voor hen terug overgeschakeld op carocat omdat thor en ramses en yoshi geen  darmproblemen hebben en eigenlijk ook die dieetvoeding niet nodig hebben, ze kregen die maar omdat we iedereen zouden kunnen laten samen eten hebben maar nu dat toch niet meer gaat is t ook niet meer nodig om hen nog alleen dieetvoeding te geven, niemand geeft toch dieetvoeding aan zijn beestjes als ze die niet nodig hebben, ze krijgen nu een mengeling van carocat en dd hills) en diddl kreeg dan de natte versie van dd hills omdat hij de droge versie niet verteert.
        Hij maakte er geen probleem van om die natte versie te eten zolang hij ook nog tussendoor iets van droge brokken kreeg, t is pas vanaf hij alleen de natte versie nog mag eten plus dat hij afzonderlijk moet eten van de rest (we hebben 2 eetboxen gemaakt , de ene  box voor yoshi en thor en ramses en de ander box alleen voor diddl, er zit een kattenluik in dat werkt op hun chip zodat ze aan mekaars eten niet aankunnen maar ze wel 24u op 24u eten beschikbaar hebben) dat hij er een probleem is van beginnen maken...
        Maar omwille van zijn eigen goedzijn kunnen we niet toegeven aan hem...
        En moeten we het doen zoals we het doen...
        Alleen natte voeding voor hem, en alleen dd hills omdat daarmee zijn opstoten van darmontstekingen onder controle zijn te houden.

Als hij een opstoot krijgt verhogen namelijk zijn witte bloedcellen en hij heeft al veels te veel witte bloedcellen.
        En dat is niet goed want dat kan zijn nieren uiteindelijk kapot maken en zijn ogen ook.
        En dat gaat de kwaliteit van zijn leven niet bepaald verbeteren hé...
        Er zijn zoveel mensen die een vorm van dieet moeten volgen, mensen die gluten intolerant zijn, mensen die diabetes hebben ,mensen die crohn hebben, mensen met prikkelbare darmsyndroom, mensen met nierproblemen
        Vraag aan al die mensen eens of ze zouden willen doodgaan omwille van hun gluten intolerantie of diabetes of crohn of wat dan ook en of ze liever niet gewoon zouden willen eten wat ze zelf graag willen eten (maar dan met de consequentie erbij dat ze gaan doodgaan in de nabije toekomst) en je gaat een vastberaden nee te horen krijgen .
        Mensen passen liever hun voeding aan en hebben liever op die manier kwaliteit van leven dan dat ze moeten doodgaan om toch maar te kunnen eten wat ze heel graag eens zouden willen eten.
        En volgens mij is dat niet anders voor onzen diddl.
        Volgens mij zou hij ,als we het hem konden vragen en hij zou kunnen antwoorden, ons ook zeggen dat hij niet wil doodgaan omwille van die chronische darmontstekingen of omwille van dat chronisch sinusit of de pancreas die het niet doet zoals hij het hoort te doen, volgens mij wil het manneke gewoon leven, en een kwaliteitsvol leven hebben.
        Dus doen wij ons uiterste uiterste best om hem dat te geven.

Als nu zou blijken dat hij toch geen diarree krijgt van die sheba en whiskas dan is t natuurlijk een optie om hem dat te blijven geven.
        Hij heeft toch niet heel lang meer en volgens mij gaat dat dan zijn leven niet gaan verkorten.
        Maar als hij er toch diarree van krijgt is het geen optie om hem dat in de toekomst nog constant te geven.
        Omdat hij dan opstoten krijgt van die darmontstekingen en omdat zijn witte bloedcellen dan enorm verhogen.
        En daar is hij niet bij gebaat want dan heeft hij alleen maar meer pijn en meer miserie en gaat hij uiteindelijk sneller doodgaan.

Ik hoop dat ik het een beetje verstaanbaar heb uitgelegd, t is een hele uitleg in ieder geval...
        Geplaatste afbeelding

lathyrus
        lathyrus
        • 1 katten

#12 Geplaatst 30 juni 2013 - 11:29

Voor alle duidelijkheid, halve trouwboek en ik en de dierenarts hebben regelmatig een gesprek over de kwaliteit van leven van diddl, we nemen het regelmatig onder de loep allemaal en bespreken het want we willen het manneke niet nodeloos laten lijden of afzien, we willen het manneke alleen maar helpen zolang het te verantwoorden is.
        We gaan diddl zijn leven niet rekken en trekken omdat wij hem niet kwijtwillen terwijl hijzelf geen kwaliteit van leven zou hebben.
        Alles wat we doen of laten is om goed te doen voor diddl en om hem te helpen.

Hij heeft gisteren trouwens schoon zijn eten binnengehouden (medicatie zal eindelijk werken denk ik) en een mooie drol gelegd ook, nog geen diarree maar alé, we moeten blij zijn dat er toch iets uitkomt zegt de dierenarts
        En vandemorgend heeft hij ook al een doedelie gelegd die er toch precies iets slapper leek uit te zien dan de dag ervoor en heeft hij ook al een bakje eten binnengewerkt en binnengehouden
        Ik begin terug een beetje courage te krijgen nu

heel erg bedankt allemaal voor het medeleven en om aan ons te denken

Bewerkt door lathyrus, 30 juni 2013 - 11:32.

Geplaatste afbeelding

Nashota
        Nashota
        • 17.996 berichten
        • 2 katten

#13 Geplaatst 30 juni 2013 - 15:42

Ik weet dat jullie alleen maar het beste voor hem willen en je uiterste best doet om het voor hem zo aangenaam mogelijk maken hoor :hug:
        Het is voor een buitenstaander meestal ook wel gemakkelijk om advies te geven, wij kennen het manneke helemaal niet en hoeven ook niet dagelijks aan te zien hoe ziek hij is,
        ik hoop heel hard dat hij deze opstoot snel weer te boven komt :hug:

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

MarieDufoor
        MarieDufoor
        • 6.027 berichten
        • 1 katten

#14 Geplaatst 30 juni 2013 - 16:13

Bekijk berichtNashota, op 30 juni 2013 - 15:42, zei:

Ik weet dat jullie alleen maar het beste voor hem willen en je uiterste best doet om het voor hem zo aangenaam mogelijk maken hoor :hug:
        Het is voor een buitenstaander meestal ook wel gemakkelijk om advies te geven, wij kennen het manneke helemaal niet en hoeven ook niet dagelijks aan te zien hoe ziek hij is,
        ik hoop heel hard dat hij deze opstoot snel weer te boven komt :hug:

Helemaal mee eens ;)

Geplaatste afbeelding

lathyrus
        lathyrus
        • 1 katten

#15 Geplaatst 30 juni 2013 - 17:38

de kleine aap heeft zijn tuk afgewacht tot halve trouwboek en ik in de keuken bezig waren met kasten omhoog te hangen om terug in de eetbox te geraken die op den bureau staat voor de andere 3 (hij kan niet springen zoals een normale kat en geraakt dus normaal gezien niet op den bureau en dan kan hij zeker niet aan de droge brokken maar als er iemand aan den bureau heeft gezeten staat de bureaustoel daar en kan hij via daar op den bureau geraken en eens hij daar op geraakt helpt dan 1 van de andere hem door t deurtje naar de eetbox te laten opengaan, zij zetten er zich voor en de deur gaat open op hun chip en dan laten ze diddl binnen in de box, slim toch als je t mij vraagt)
        Hij heeft dus droge brokken staan eten, gevolg daarvan, hij moest blup doen (overgeven)
        Ik betrapte hem in de box toen ik snel in de living ging om iets te drinken...
        Maar t goeie nieuws is dat hij net nog een kakkeledoedie gelegd heeft :cheer: :dancer: :cattailwag
        Dat is zijn tweede vandaag, er komt precies beweging in nu, hopelijk gaat het zo verder en krijgen we op die manier zijn darm toch terug leeg

Bewerkt door lathyrus, 30 juni 2013 - 17:39.

Geplaatste afbeelding