Spring naar inhoud

- - - - -

Kitten die de oogjes niet opent.

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 29 juni 2013 - 22:48

Mijn toekomstige poezenkindjes zijn geboren op 17 juni.
Het nestje bestaat uit 2 rosse katertjes en 1 tricolor katinnetje.

Ik krijg het meisje en een van haar broertjes die ondertussen Lily en Léon gedoopt werden.

De katertjes openden hun ogen al op dag 9 en dag 10 en ze lijken nu zelf goed rond te kijken.

Lily heeft vandaag op dag 13 haar ogen nog helemaal niet geopend.

De eigenaars van de moederpoes hebben de dierenarts gebeld om te vragen wat ze konden doen en of ze er best even mee konden langskomen.
De dierenarts zei dat ze met een lauw doekje over de oogjes moesten wrijven en nog even moesten afwachten. Als het woensdag (= dag 17) nog niet veranderd is moeten ze er eens mee langs gaan.

Heeft er iemand ervaring met kittens die hun oogjes niet of heel laat open deden?

Moest ze blind zijn zou ik ze natuurlijk ook nemen. Ik heb ze ondertussen gezien en vastgepakt en ik ben tot over mijn oren verliefd op mijn schatjes, en een eventuele handicap veranderd daar niets aan, maar ik vraag me gewoon af of er nog mensen zijn die dit al eens meegemaakt hebben en of het eventueel nog goed komt of wat ik er van kan verwachten.
[sharedmedia=core:attachments:101503]
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#2 Geplaatst 29 juni 2013 - 23:12

Zeker dat er geen teken is van bv ontsteking of zwelling?

spirou2007
spirou2007
  • 4.009 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 29 juni 2013 - 23:47

Hey, maak je nu nog geen zorgen, wij hebben ook al kittens gehad die hun oogjes pas op dag 15 open deden, ze zullen hun oogjes open doen als de tijd rijp is, nu nog niks forceren.
Wacht nog een paar dagen af, is niks ongewoons hoor.

En inderdaad, eind van de week kan een dierenarts eens nakijken, maar niks forceren. :)
:) :)

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 29 juni 2013 - 23:52

Bekijk berichtcatherine, op 29 juni 2013 - 23:12, zei:

Zeker dat er geen teken is van bv ontsteking of zwelling?
Volgens hen zouden ze zeker niet ontstoken zijn.

Bekijk berichtspirou2007, op 29 juni 2013 - 23:47, zei:

Hey, maak je nu nog geen zorgen, wij hebben ook al kittens gehad die hun oogjes pas op dag 15 open deden, ze zullen hun oogjes open doen als de tijd rijp is, nu nog niks forceren.
Wacht nog een paar dagen af, is niks ongewoons hoor.

En inderdaad, eind van de week kan een dierenarts eens nakijken, maar niks forceren. :)

Ah, da's al een beetje een geruststelling. Begon ongerust te worden omdat de broertjes wel al goed beginnen zien. Lily kan wel al even goed rondkruipen en miauwen als haar broertjes en ze ziet er ook heel gezond uit voor de rest.

Bedankt!
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

spirou2007
spirou2007
  • 4.009 berichten
  • 5 katten

#5 Geplaatst 29 juni 2013 - 23:58

Bekijk berichtstareyedkitten, op 29 juni 2013 - 23:52, zei:

Ah, da's al een beetje een geruststelling. Begon ongerust te worden omdat de broertjes wel al goed beginnen zien. Lily kan wel al even goed rondkruipen en miauwen als haar broertjes en ze ziet er ook heel gezond uit voor de rest.

Bedankt!

Geen probleem, ja, ik weet het, een mens maakt zich vlug zorgen om diertjes waar hij/zij om geeft.
Maar in dit geval denk ik dat je nog een beetje geduld moet hebben :)

Komt allemaal goed  :)

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 29 juni 2013 - 23:59

Bekijk berichtspirou2007, op 29 juni 2013 - 23:58, zei:

Geen probleem, ja, ik weet het, een mens maakt zich vlug zorgen om diertjes waar hij/zij om geeft.
Maar in dit geval denk ik dat je nog een beetje geduld moet hebben :)

Komt allemaal goed  :)
:loveshower:

zerkaantje
zerkaantje
  • 903 berichten
  • 16 katten

#7 Geplaatst 30 juni 2013 - 09:24

ik heb al kittens gehad die maar op dag 20 hun oogjes open deden, ook heb ik er al gehad die op dag 5 hun oogjes al open deden. zolang de oogjes niet bol gaan staan is er niks aan de hand. beginnen ze bol te staan dan gewoon effe een compresje nat maken met lauw/warm water en erover gaan en dan de oogjes opendoen zodat het vocht da erachter zit eruit kan.

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 30 juni 2013 - 09:35

Bekijk berichtzerkaantje, op 30 juni 2013 - 09:24, zei:

ik heb al kittens gehad die maar op dag 20 hun oogjes open deden, ook heb ik er al gehad die op dag 5 hun oogjes al open deden. zolang de oogjes niet bol gaan staan is er niks aan de hand. beginnen ze bol te staan dan gewoon effe een compresje nat maken met lauw/warm water en erover gaan en dan de oogjes opendoen zodat het vocht da erachter zit eruit kan.

De oogjes staan zeker niet bol. Ik heb mijn kitten goed geïnspecteerd toen ik daar was, ze ziet er prima uit voor de rest.

Konden jouw kittens die op dag 20 hun oogjes pas opendeden goed zien later?

tsi-chi
tsi-chi
  • 247 berichten

#9 Geplaatst 30 juni 2013 - 11:26

Wij zijn ooit eens met een Maine kitten naar dierenoogarts Capiau Eveline geweest .
Zij wist ons te vertellen , dat een kitten zijn ogen ten laatste op dag 10 moet open zijn , gebeurt dit niet vanzelf , dan onmiddellijk met lauw water het oogje zelf open maken , dit voorkomt veel problemen later.

Sindsdien doen wij dit altijd en hebben nooit nog problemen gehad met de oogjes .

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#10 Geplaatst 30 juni 2013 - 11:55

Oogjes zelf open maken kan beschadigingen geven, dus dat nooit zomaar doen!

Wel met water wat 'soppen'. Met een niet-pluizend watje (heel belangrijk!) die goed nat is (wel uitknijpen, zo dat ie niet meer lekt maar nog wel meer water eruit te knijpen valt)
Dan voorzichtig over de ogen gaan zodat het vochtig wordt. Extra water van je kitten afhalen, dus wel afdrogen! Anders koelt ie te ver af.

Wat ook kan is wat cavasan (oogzalf) (hier is het wel goed voor ;) ) erop doen. Dan wordt het wat vettig en gaat het makkelijker open (dus eerst soppen en dan zalf).

Als het oog dik(ker) begint te worden of warm, dan direct naar de da om die het oogje voorzichtig open te laten maken.
Zodra het oog begint te kieren dan is het grootste gevaar geweken. Wel dan nog in de gaten houden. Als het oog weer gaat dichtplakken meteen de bovenstaande stappen herhalen.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

zerkaantje
zerkaantje
  • 903 berichten
  • 16 katten

#11 Geplaatst 30 juni 2013 - 12:25

nee het kitten heeft geen problemen met haar oogjes gehad.

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 01 juli 2013 - 18:33

Goed nieuws! Ze hebben gisteren de oogjes uitgewreven met een vochtig doekje en vandaag had Lily 1 oogje open. Het zag er heel gezond uit!
Ze gingen vanavond nog eens met een vochtig watje over het andere oogje gaan. :-)

spirou2007
spirou2007
  • 4.009 berichten
  • 5 katten

#13 Geplaatst 04 juli 2013 - 22:40

Hoe gaat het met Lilyke? en met haar oogjes?

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 05 juli 2013 - 07:33

Bekijk berichtspirou2007, op 04 juli 2013 - 22:40, zei:

Hoe gaat het met Lilyke? en met haar oogjes?

Wel heel goed nieuws nu (maar ik heb een paar daagjes zonder computer gezeten dus kon het niet posten).
Sinds dinsdag namiddag zijn haar beiden oogjes volledig open! Ze zien er heel normaal uit! :-)

Ik ben super blij! :-)

spirou2007
spirou2007
  • 4.009 berichten
  • 5 katten

#15 Geplaatst 05 juli 2013 - 13:46

Bekijk berichtstareyedkitten, op 05 juli 2013 - 07:33, zei:

Wel heel goed nieuws nu (maar ik heb een paar daagjes zonder computer gezeten dus kon het niet posten).
Sinds dinsdag namiddag zijn haar beiden oogjes volledig open! Ze zien er heel normaal uit! :-)

Ik ben super blij! :-)

dat is goed nieuws!!  :) :dancer:

ben ook blij en wij allemaal denk ik  :)
en nu kan ze zelf rondcrossen en kattenkwaad uithalen ,

toffff :)