Spring naar inhoud

- - - - -

Verandert het karakter van een kat als deze een speelkameraatje krijgt?

• Log in om te reageren
4 reacties op dit onderwerp
Dansprinsesje
Dansprinsesje
  • 798 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 01 juli 2013 - 09:13

Mijn vriend beweert dat het karakter van een kat hard verandert wnr er een 2de kat bij komt.
Bijvoorbeeld dat deze minder aanhankelijker wordt , klopt dat?
Geplaatste afbeelding  Eristo en Fenix :catwalk2

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#2 Geplaatst 01 juli 2013 - 10:12

Het is toch normaal dat als een poezel die voordien alleen was en die alle aandacht moest halen bij de mensen in huis dat eens die een poezelmaatje krijgt dat die dan ook aandacht gaat zoeken bij het poezelmaatje ;) en dat de beestjes samen gaan willen spelen ook.
Spelen met een mens vinden ze leuk maar ze kunnen op een heel andere manier spelen met een soortgenootje en dat vinden ze natuurlijk ook heel leuk
Voor de poezel is t heel goed dat hij/zij een soortgenootje krijgt waarmee ze op een voor hen heel natuurlijke manier kunnen omgaan en spelen want interactie en spelen met een mens is toch heel anders voor hen, t is beperkter eigenlijk
Ze kunnen bij een mens op schoot gaan liggen en kunnen dan geaaid worden en daar genieten ze van maar met een poezelmaatje kunnen ze samenliggen en kunnen ze mekaar liggen verzorgen en wassen en dat is voor hen toch heel anders dan
En ze kunnen met een mens wel spelen maar als t met een poezelmaatje is dan kunnen ze veel uitbundiger en wilder spelen, op een manier die voor hen meer natuurlijk is
Ik vind dat je als mens jezelf een beetje moet achteruitstellen, t is leuk als je alle aandacht krijgt van je poezel natuurlijk en als die heel aanhankelijk is maar t is voor de poezel toch  beter als die een soortgenootje heeft ook al krijgt de mens dan misschien minder aandacht...
Geplaatste afbeelding

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 01 juli 2013 - 13:08

Mijn vroegere poezen waren altijd met meerderen en altijd heel aanhankelijk.
Ik denk dat het vooral leuk is voor je poes als het een soortgenootje heeft om mee te spelen, zeker wanneer je niet thuis bent en zeker als het een binnenkat is . Ik denk niet dat het 'karakter' echt zal veranderen. De kat gaat misschien een beetje minder bij jou zitten omdat hij/zij ook met een soortgenootje kan spelen.
[sharedmedia=core:attachments:101503]
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

#4 Geplaatst 01 juli 2013 - 15:02

Hier was Seabert ook ruim anderhalf jaar alleen eer hij een vriendinnetje (Bella) erbij kreeg.
Hij was van in het begin dat hij hier was héél erg aanhankelijk, vooral naar mij toe.

Toen kwam dus ons Bella erbij. Er is tussen hen nooit ruzie of zo geweest dus zal hij wel blij zijn geweest met haar komst. Ze liggen wel samen in hun mandje maar als Seabert kan kiezen tussen mijn schoot en bij Bella in de mand, kiest hij wel voor op schoot liggen :x .

Later kwam hier nog Axie en Adémar bij, waarvan Axie ook errug (!!!) aanhankelijk is, en Adémar ook een fameuze schoot-stalker is (maar hij ligt zowel bij vriend/vijand/vreemde op schoot, Seabert en Axie alleen bij iemand van ons gezin).

Dus ik denk dat als je een aanhankelijke kat hebt dat dat dan zijn karakter is en dat zal niet erg veel veranderen bij het in huis halen van een 2de kat.
Allee, hier is dat toch niet veranderd.
Het is ook zo, dat hun kattenvriendjes altijd beschikbaar zijn, een schoot daarentegen is zeldzamer en dus ook meer gegeerd ;) . (behalve Bella, die ligt bijna nooit op schoot)

Blijf jezelf.... er zijn al anderen genoeg  Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#5 Geplaatst 01 juli 2013 - 15:22

Het karakter zal niet veranderen ;)
Het gedrag kan wel veranderen. Hoe dat veranderd is afhankelijk van hoe het nieuwe kameraadje en je huidige kat elkaar vinden ;)

Maar het hoeft echt niet zo te zijn dat ze ineens niet meer bij je komen ofzo. Sterker nog, ik zit hier elke dag met meerdere katten om mee heen (lees: op me) :)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende