Spring naar inhoud

- - - - -

rouwende kat?

• Log in om te reageren
6 reacties op dit onderwerp
juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#1 Geplaatst 06 juli 2013 - 15:11

Onze kater Yvonne is tien jaar geleden als kitten, samen met broertje Yvette bij ons komen wonen. Het aantal foto's van die twee samen, in elkaars pootjes liggend, zijn ontelbaar. Die twee waren onafscheidelijk. In 2009 kwam zich een zwerfkatje presenteren die uiteindelijk letterlijk aan de terrasdeur kwam hangen om kunnen binnen te kijken. Wat doe je dan? Je hart smelt, en met een bang hartje introduceer je het katje bij je andere lieverds en gelukkig: hij wordt aanvaard! Nog een kat erbij die 's avonds de rest ligt te wassen en in hun pootjes ligt te slapen. Zalig!

En dan, in februari wordt Juleke op nog geen vierjarige leeftijd ziek, doodziek, blijkt FIV te hebben en omdat het beestje op was hebben we hem moeten laten inslapen.
Yvonne en Yvette hingen enorm rond ons als we jankend en met lege handen weer thuiskwamen.

Nu, afgelopen woensdag hebben we ook Yvette verloren, na een pijnlijke lijdensweg.
En dus blijft Yvonne alleen achter... Ons gezinnetje is op dik vier maand bijna gehalveerd.
We moeten alles verwerken natuurlijk, nu is het zeker te vroeg, maar we zouden er op termijn graag nog (minstens) een kat bij willen. Zowel voor onszelf, maar ook voor Yvonne. DA zei dat Yvonne heel sociaalvaardig is. Die kat deed ook niet liever dan bij de anderen liggen.
Maar wil Yvonne dit wel? Hoe zien we of Yvonne al dan niet rouwt om Yvette? Hij was erbij als Yvette stierf, dus hij beseft denk ik wel wat er aan hand is.
Sinds woensdag mag hij 's nachts met ons mee naar boven. De weinige keren dat hij dit vroeger mocht had hij geen interesse om bij ons op bed te liggen. Nu ligt hij een ganse nacht op ons dekbed, tussen ons twee, likjes te geven op onze handen. Gaan we naar badkamer komt hij aan de deur krabben. Liep vanochtend boven ook klaaglijk te miauwen tegen mij. Gaat soms op de plekjes liggen waar Yvette de laatste dagen lag wanneer hij doodziek was.
Heeft die kat verdriet of voelt die zich alleen? Ik denk, als wij thuis zijn, hij misschien blij is dat alle aandacht voor hem alleen is. Maar wat als we weg zijn? Dan zit dat beestje hier alleen in ons huis, terwijl hij geen dag in zijn leven alleen geweest is.

Yvonne is ook FIV positief, wat betekent dat we er geen gezonde kat mogen bij plaatsen. ALS we dus 1 of 2 katjes zouden nemen, moeten dit ook FIV katten zijn. Dat betekent ook dat we zo goed als gans ons leven FIV katjes moeten nemen, want er zal er altijd wel eentje achterblijven.
Willen we dit wel? Ik bedoel, ja we willen, maar moeten ons goed bewust zijn dat dit een enorme belasting is en dat we veel verdriet zullen hebben. Heb de slopende lijdensweg van Juleke en Yvette meegemaakt, ik wil dit niet teveel meer meemaken. Klinkt egoïstisch, want FIV katjes hebben ook recht op een mooi leven, maar pffff, het is zo moeilijk en zwaar...

Iemand tips of ideeën?

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#2 Geplaatst 06 juli 2013 - 15:29

Meestal passen ze hun wel aan na een tijdje. Ge moet Yvonne de tijd geven van rouwen. Dus geef hem veel aandacht.
Een ander fiv katje erbij zetten geeft geen garantie dat ze mekaar graag gaan zien, die band die hij had met Yvette heeft hij niet met de nieuweling.
Mss beter hem alleen laten en zien hoe het evolueert maar geef het tijd.

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 06 juli 2013 - 15:30

Het zou heel mooi zijn van jullie om enkel FIV-katjes te adopteren, maar ik denk dat je daar heel goed over moet nadenken. Er zal er altijd wel eentje overblijven en dan is enkel een FIV-katjes aan te raden om er bij te nemen. Het brengt ook extra kosten met zich mee en hebben waarschijnlijk een korter leven wat extra verdriet met zich meebrengt. Maar het zou jullie wel heel erg sieren hoor, als jullie er goed over hebben nagedacht..... ga er voor !!!!

Inge91
Inge91
  • 12.579 berichten

#4 Geplaatst 06 juli 2013 - 15:33

Met fiv katjes heb ik geen ervaring.
Ik kreeg kippenvel bij het lezen van jou verhaal, nog veel sterkte met jullie verlies :hug:

Geplaatste afbeelding

Nivo
Nivo
  • 6.365 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 06 juli 2013 - 17:17

Heel veel sterkte :hug:

Aan de ene kant kan ik goed begrijpen dat je het liefst een ander diertje zou willen om hem wat gezelschap te geven, aan de andere kant leef ik erg mee met het idee dat je ook sneller afscheid zal moeten nemen van een fiv katje :hug:

Yvonne is al 10 jaar en zijn levensverwachting is al een stukje korter met fiv daarom is het moeilijk om een mening te geven.
Denk dat jullie zelf wel het best kunnen zien of hij afziet zonder soortgenootje, een rouwend huisdiertje zal minder eetlust hebben maar met wat tijd gaan ze zich wel aanpassen.

Zijn leventje is ook positief veranderd, hij trekt meer naar jullie toe, mag mee naar bed, is meer betrokken en krijgt meer attentie waar hij ook wel van kan genieten. Een ouder diertje slaapt sowieso wat meer, hij zal zijn uurtjes alleen waarschijnlijk slapend doorbrengen en terug opleven als jullie thuis zijn.

Wij hebben ook een heel nestje samen gehouden, ze zijn nu 6 jaar geweest en zie ook wel dat ze samen een sterke band hebben. Vaak zie je de zelfde katten samen slapen maar ieder doet overdag toch zijn eigen ding, ook kiezen ze dan vaak een afzonderlijk slaapplaatsje uit of gaan alleen op stap.

Nu wil ik je niet beïnvloeden want vind dat fiv katjes ook een kans op zo een lieve thuis als bij jou verdienen maar zou zeggen, kijk het nog even aan, het is allemaal nog zo vers, Yvonne zal heel waarschijnlijk wel wennen aan zijn nieuwe leventje vol extra warme aandacht van jullie. Natuurlijk juich ik even hard mee dat fiv katjes welkom zijn bij jou :hug:

Heel veel sterkte en extra aaitje voor Yvette :rub:

Bewerkt door Nivo, 06 juli 2013 - 17:18.

sorry laatste keer

Nivo
Nivo
  • 6.365 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 06 juli 2013 - 18:26

Bekijk berichtNivo, op 06 juli 2013 - 17:17, zei:

Heel veel sterkte en extra aaitje voor Yvette :rub:

Heel veel sorry zie dat het Yvonne moest zijn :( :hug:

sorry laatste keer

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#7 Geplaatst 07 juli 2013 - 02:21

Ik weet het, nog een FIV katje in huis halen wordt een straatje zonder eind met heel veel verdriet. Langs andere kant denk ik dat er toch altijd wel mensen moeten zijn die zich willen ontfermen over deze sukkeltjes.
Maar 't is waar, we moeten alles laten bezinken. Mijn hoofd zit zo vol momenteel. Ben nooit iemand geweest die op zaterdagnacht op pc zit om berichten te versturen, ben eigenlijk een beetje anti, zit om die reden ook niet op facebook ed, maar we waren vanavond uitgenodigd op een etentje, iedereen zit gezellig te babbelen, en ik kan momenteel enkel denken aan wat er woensdag gebeurd is met onze lieve Yvette, en aan onze lieve Yvonne die nu zielig en alleen thuiszit. Dit hier is een soort van therapie voor mij.

We zullen het tijd moeten geven en tijd brengt raad zeggen ze hè.