Spring naar inhoud

* * * * * 1 stemmen

Hoe leer je een kat af je aan te vallen

afleren krabben bijten aanvallen gedrag kater

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Rekel&Pika
Rekel&Pika
  • 5 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 10 juli 2013 - 18:53

Ik heb zelf al 2 lieve poezen, maar er is tijdelijk een mannelijke ragdoll. Hij valt je soms zomaar aan, dan rent hij op je af en krabt je hele benen open. Dat proberen we hem af te leren door 'au' te roepen en hem boos aan te kijken, maar dat werkt niet. Hoe zouden we het hem af kunnen leren? (voor de rest is het een super lieve kater).
IMG_0479.JPG

Lily2118
Lily2118
  • 296 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 10 juli 2013 - 18:54

Een moederpoes leert dat door een forse tik tegen de snuit te geven. Natuurlijk niet echt op beginnen slaan, maar misschien helpt het :)
Kattenknuffels xx

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#3 Geplaatst 10 juli 2013 - 20:43

Wanneer we Juleke pas in huis hadden kon die soms beginnen bijten en krabben in onze handen en armen wanneer ik hem aan het knuffelen was. Dan zei ik  stilletjes "sshhhssshhhshhhh" terwijl ik mij geen milimeter meer bewoog. Juleke stopte dan. Ik denk door "auw" te roepen ofzo dat je die kat net meer doet schrikken.

Ik weet het niet, misschien valt hij aan omdat hij wil jagen? Aangezien dat je zegt dat het voor de rest een lieve kat is denk ik niet dat hij aanvalt omdat hij boos is op jullie. Of misschien hebben zijn aanvallen te maken met de aanwezigheid van je andere katten?

Wanneer valt hij aan? Voor of na etenstijd? Onder welke omstandigheden? Kwartiertje spelen met tuigjes kan ook al helpen om zijn jaaginstict te bevredigen, misschien dat hij dan minder zal aanvallen.

Ik weet het ook niet hoor, heb al verschillende boeken gelezen en volg de programma's van Jackson Galaxy, maar ben natuurlijk geen gedragstherapeut.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#4 Geplaatst 10 juli 2013 - 20:52

wat je zegt klinkt heel aannemelijk hoor Juleken ;)
Het gaat om een logeetje begrijp ik?

gaat hij steeds vanuit dezelfde plek naar je benen uitvallen? Maakt hij er ook geluid bij? Hoe ziet hij eruit voor hij naar je benen springt? (hoe is zijn lichaamshouding?)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Rekel&Pika
Rekel&Pika
  • 5 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 11 juli 2013 - 11:38

Bekijk berichtjuleken, op 10 juli 2013 - 20:43, zei:

Wanneer we Juleke pas in huis hadden kon die soms beginnen bijten en krabben in onze handen en armen wanneer ik hem aan het knuffelen was. Dan zei ik  stilletjes "sshhhssshhhshhhh" terwijl ik mij geen milimeter meer bewoog. Juleke stopte dan. Ik denk door "auw" te roepen ofzo dat je die kat net meer doet schrikken.

Ik weet het niet, misschien valt hij aan omdat hij wil jagen? Aangezien dat je zegt dat het voor de rest een lieve kat is denk ik niet dat hij aanvalt omdat hij boos is op jullie. Of misschien hebben zijn aanvallen te maken met de aanwezigheid van je andere katten?

Wanneer valt hij aan? Voor of na etenstijd? Onder welke omstandigheden? Kwartiertje spelen met tuigjes kan ook al helpen om zijn jaaginstict te bevredigen, misschien dat hij dan minder zal aanvallen.

Ik weet het ook niet hoor, heb al verschillende boeken gelezen en volg de programma's van Jackson Galaxy, maar ben natuurlijk geen gedragstherapeut.

hij viel me gister avond aan, na dat hij gegeten had toen ik de tafel ging dekken. Hij kwam op me afgelopen met grote ogen en hield zich groot hij klemde beiden poten om mijn been heen een paar keer achter elkaar. Waar nu grote krassen pop mijn been zitten. Ook als ik hem oppak om de andere kat naar buiten te laten valt hij me op dezelfde manier aan (hij mag nog niet naar buiten hij moet eerst wennen en op kunnen schieten met de andere katten). Toen we hem net een dag hadden was ik hem aan het aaien en opeens pakte hij op dezelfde manier mijn arm.

Bekijk berichtginnie, op 10 juli 2013 - 20:52, zei:

wat je zegt klinkt heel aannemelijk hoor Juleken ;)
Het gaat om een logeetje begrijp ik?

gaat hij steeds vanuit dezelfde plek naar je benen uitvallen? Maakt hij er ook geluid bij? Hoe ziet hij eruit voor hij naar je benen springt? (hoe is zijn lichaamshouding?)

Hij gaat op 2 pootjes staan en klemt de andere 2 om je onderbeen en bijt ondertussen ook (doorbijten). Hij maakt er geen geluid bij. Hij heeft grote ogen en grote pupillen. Hij staat groot en voor hij je aanvalt gaat hij op 2 poten staan.

Bekijk berichtLily2118, op 10 juli 2013 - 18:54, zei:

Een moederpoes leert dat door een forse tik tegen de snuit te geven. Natuurlijk niet echt op beginnen slaan, maar misschien helpt het :)

Het zou kunnen werken maar ik ben bang dat we hem dan alleen maar afschrikken.

Bewerkt door Rekel&Pika, 11 juli 2013 - 11:39.

Kaprice
Kaprice
  • 4.999 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 11 juli 2013 - 11:50

ik had of heb dat hier soms ook voor
witje is een beetje een asociaal karaktertje, en je merkt het direct als het hem niet zint
wil je hem aaien, of draai je teveel rond hem heen, of pak je hem op als hij er geen zin in heeft
dan verwijderen zijn pupillen, gaan zijn oren plat, en begint hij te krijsen en zit hij in aanvalshouding
garantie als je dan te dicht in de buurt komt, gaat hij aanvallen op je benen of je armen, en dan doe die nageltjes en tandjes inderdaad geen deugd

ik heb wel geleerd dat dan wegtrekken meer schade geeft aan je huid, dan je doodstil te houden
en wat ik ook doe
is luid "pas op" roepen en mijn wijsvinger voor zijn kopke houden, stopt hij niet dan geef ik hem een tik met die wijsvinger op zijn neusje

nu weet hij al als ik "pas op" roep en mijn wijsvinger uit steek dat hij moet loslaten of dat er een tik volgt

meestal merk je aan de lichaamshouding al dat het raak zal zijn, je moet gewoon de poes leren "lezen" en begrijpen

Rekel&Pika
Rekel&Pika
  • 5 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 11 juli 2013 - 11:58

Bekijk berichtKaprice, op 11 juli 2013 - 11:50, zei:

ik had of heb dat hier soms ook voor
witje is een beetje een asociaal karaktertje, en je merkt het direct als het hem niet zint
wil je hem aaien, of draai je teveel rond hem heen, of pak je hem op als hij er geen zin in heeft
dan verwijderen zijn pupillen, gaan zijn oren plat, en begint hij te krijsen en zit hij in aanvalshouding
garantie als je dan te dicht in de buurt komt, gaat hij aanvallen op je benen of je armen, en dan doe die nageltjes en tandjes inderdaad geen deugd

ik heb wel geleerd dat dan wegtrekken meer schade geeft aan je huid, dan je doodstil te houden
en wat ik ook doe
is luid "pas op" roepen en mijn wijsvinger voor zijn kopke houden, stopt hij niet dan geef ik hem een tik met die wijsvinger op zijn neusje

nu weet hij al als ik "pas op" roep en mijn wijsvinger uit steek dat hij moet loslaten of dat er een tik volgt

meestal merk je aan de lichaamshouding al dat het raak zal zijn, je moet gewoon de poes leren "lezen" en begrijpen

Ja maar gister avond toen ik de tafel stond te dekken zat ik 3 meter van hem af en kwam hij op me af rennen en viel me aan. Ik weet dat wegtrekken meer schade geeft, maar het is nou niet zon pretje om die nagels en tanden in je been te hebben. Ik zal de volgende keer proberen het op jouw manier te doen :goofy:

Kaprice
Kaprice
  • 4.999 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 11 juli 2013 - 12:22

het doet inderdaad geen deugd
en ik had ook vaak grote krassen in mijn benen en armen, maar als je zo die methode telkens toepast vermindert het veel

kheb er zelfs een paar littekens op mijn armen aan overgehouden, waar de krassen waarschijnlijk te diep waren

maar nu herkent hij al mijn wijsvinger, en mijn "pas op" en dan laat hij los en gaat ergens anders naar toe
en kmoet zeggen buiten heel af en toe nog een paar bijtgaatjes lukt dat heel goed
zelden moet de effectieve tik op zijn neusje volgen

wel oppassen met die krassen van hun nageltjes hé, zeker goed ontsmetten en in t oog houden
want t ontsteekt heel makkelijk door dat katten meestal veel vuiligheid onder hun nageltjes meedragen en zo je wonde besmetten

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#9 Geplaatst 11 juli 2013 - 14:08

absoluut geen tik geven! Hoe zachtjes en goed bedoel het ook is. Op die manier kun je het allemaal veel erger maken. Ofwel de kat wordt bang van je, ofwel hij flipt helemaal en dan heb je de poppen aan het dansen.

Ik dacht dat je zei dat hij tijdelijk bij je is, maar in je andere post geef je aan dat hij eerst moet wennen voor hij naar buiten mag, dus waarschijnlijk is hij toch voor langere tijd bij je?

Omdat het voor ons lastig is in te schatten wat nu precies de aanleiding is, het waarom van het bijten en pakken, raad ik je aan om zo snel mogelijk en goede gedragstherapeut in te schakelen. Hoe eerder hoe beter.
Dan kun je er achter komen wat de oorzaak is en dat dan aanpakken zodat het bijten en op je benen jagen ophoud voor het uit de hand loopt. Ga niet zelf dingen verzinnen, dat kan heel averechts werken.
Succes

Geplaatste afbeelding

Kaprice
Kaprice
  • 4.999 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 11 juli 2013 - 14:20

soms is er gewoon geen aanleiding,
en zint het hem alleen niet dat hij aaitjes krijgt of aai je hem nét iets te lang
of omdat je hem wil oppakken
of heeft hij een zotte bui en valt aan

bij mij helpt een "zacht" tikje met mijn wijsvinger op zijn neus allezins
hij weet dan al dat hij verkeerd bezig is, laat los zodat ik m'n arm of been ook kan bevrijden
en de rust komt terug

hij is er zeker niet bang van geworden, integendeel zelfs

een gedragstherapeute kost gewoon véél en geeft ook geen garantie dat er een oplossing komt
mijn vingertje kent hij ondertussen al en dan weet hij al hoe laat t is!

Rekel&Pika
Rekel&Pika
  • 5 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 11 juli 2013 - 15:11

Bekijk berichtginnie, op 11 juli 2013 - 14:08, zei:

absoluut geen tik geven! Hoe zachtjes en goed bedoel het ook is. Op die manier kun je het allemaal veel erger maken. Ofwel de kat wordt bang van je, ofwel hij flipt helemaal en dan heb je de poppen aan het dansen.

Ik dacht dat je zei dat hij tijdelijk bij je is, maar in je andere post geef je aan dat hij eerst moet wennen voor hij naar buiten mag, dus waarschijnlijk is hij toch voor langere tijd bij je?

Omdat het voor ons lastig is in te schatten wat nu precies de aanleiding is, het waarom van het bijten en pakken, raad ik je aan om zo snel mogelijk en goede gedragstherapeut in te schakelen. Hoe eerder hoe beter.
Dan kun je er achter komen wat de oorzaak is en dat dan aanpakken zodat het bijten en op je benen jagen ophoud voor het uit de hand loopt. Ga niet zelf dingen verzinnen, dat kan heel averechts werken.
Succes

Hij blijft voor een half jaar tot 1 jaar. De eigenaren hebben ook al wel gewaarschuwd dat hij dat zomaar doet en dat ze niet weten waarom maar ik zou graag een oplossing hebben.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#12 Geplaatst 11 juli 2013 - 16:11

Bekijk berichtKaprice, op 11 juli 2013 - 14:20, zei:

soms is er gewoon geen aanleiding,
en zint het hem alleen niet dat hij aaitjes krijgt of aai je hem nét iets te lang
of omdat je hem wil oppakken
of heeft hij een zotte bui en valt aan

bij mij helpt een "zacht" tikje met mijn wijsvinger op zijn neus allezins
hij weet dan al dat hij verkeerd bezig is, laat los zodat ik m'n arm of been ook kan bevrijden
en de rust komt terug

hij is er zeker niet bang van geworden, integendeel zelfs

een gedragstherapeute kost gewoon véél en geeft ook geen garantie dat er een oplossing komt
mijn vingertje kent hij ondertussen al en dan weet hij al hoe laat t is!

bij een kat die geneigd is agressief te reageren kun je op die manier jezelf het ziekenhuis in sturen. En als je een kat niet kent (wat hier het geval is want hij is er nog niet zo lang) dan weet je gewoon niet hoe die gaat reageren. Geen goed idee voor deze kat dus

Bekijk berichtRekel&Pika, op 11 juli 2013 - 15:11, zei:

Hij blijft voor een half jaar tot 1 jaar. De eigenaren hebben ook al wel gewaarschuwd dat hij dat zomaar doet en dat ze niet weten waarom maar ik zou graag een oplossing hebben.

In dit geval raad ik je toch een gt aan. Misschien kun je met de eigenaar van de iets regelen voor de kosten, delen ofzo. Want uiteindelijk hebben jullie er allebei wat aan.
Een gt kan in heel veel gevallen echt wel helpen. Kost wat, maar dan heb je wel een kat die niet meer aanvalt.

Geplaatste afbeelding

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: afleren, krabben, bijten, aanvallen, gedrag, kater