Spring naar inhoud

- - - - -

hebben dieren veel pijn voordat ze worden geslacht?

• Log in om te reageren
57 reacties op dit onderwerp
lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#16 Geplaatst 12 juli 2013 - 21:53

familie en vrienden gaan dat niet willen horen
Mensen tonen graag dat hun neus bloedt op dat gebied, zodat ze gewoon kunnen verderdoen zoals ze bezig zijn
Dat je hen gaat beginnen overspoelen met vanalle info die ze niet willen horen gaat gewoon het tegenovergestelde effect hebben volgens mij, je kan niemand zoiets opdringen, de mensen moeten zelf de klik kunnen maken en moeten zelf de moeite willen doen om te veranderen
Als mensen aan mij vragen waarom ik veggie ben en ik antwoord daar gewoon op dan nemen ze dat al op als een aanval omdat ze het gewoon niet willen horen en niet willen weten, als ze het wel zouden horen en weten dan zouden ze immers moeten veranderen en dat is te veel moeite...
Als ik u was zou ik maar al gewoon beginnen bij mezelf...

Bewerkt door lathyrus, 12 juli 2013 - 21:55.

Geplaatste afbeelding

spirou2007
spirou2007
  • 4.009 berichten
  • 5 katten

#17 Geplaatst 12 juli 2013 - 22:09

bij mijn eigen ben ik al lang begonnen en nu nog meer...

ps: bij  familie gaat me dat lukken, ik ken mijn familie he, ik ga niks opdringen, maar op mijn eigen manier vertellen wat er gebeurd en de sites tonen, in mijn familie zijn het allemaal al dierenvrienden maar niemand weet tot nogtoe dat de beesten afzien!!

dus.....
:) :)

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#18 Geplaatst 12 juli 2013 - 22:19

Heel eerlijk, ik snap niet dat ze dat niet kunnen weten
Het is toch al meer dan genoeg onder de aandacht gebracht op tv oa in t journaal en op andere manieren
Je moet toch wel al heel hard je best doen om het niet te weten den dag  van vandaag
Dat is dan volgens mij het niet willen weten, wat niet weet niet deert...
Geplaatste afbeelding

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#19 Geplaatst 12 juli 2013 - 22:19

Ook al vind ik het verschrikkelijk wat dieren allemaal moeten doorstaan, ik vind het moeilijk om vlees volledig te schrappen.
Maar, ik eet de ene week maar ns 1x vlees, de andere week dan weer ns 3x, maar zeker nooit of nooit alle dagen.

Ik wou dat ik het lef had om er definitief mee te kappen, maar gezien mijn gezondheidsproblemen is koken soms al teveel maar vind het toch belangrijk om zelf ons potje te koken.
Vegetarisch koken voor mezelf en dan nog ns met vlees voor mijn partner is echt veel te veel voor mij. :8
Nu kook ik gewoon en eet ik mijn maaltijd zonder vlees, en als ik een goeie dag heb maak ik voor mij iets anders (een groentewok bv) maar ik vrees dat dit niet zo gezond is, dat ik iets vervangends zou moeten eten.

Dikwijls, terwijl ik mijn vlees aan het eten ben denk ik aan het dier dat het ooit geweest was, en eerlijk, dan is mijn eetlust over, en is mijn hondje blij dat ik mijn bordje niet leeg eet ;) want ik vind het dan weer zonde om dit vlees gewoon weg te smijten. :)

Misschien lukt het me ooit de stap definitief te zetten, maar het feit dat mijn partner niet zonder zijn stuk vlees elke dag kan maakt het wel ontzettend moeilijk.

Ik bewonder wel alle vegetariërs. Knap dat jullie dit kunnen :thumb:

lientj
lientj
  • 1.154 berichten

#20 Geplaatst 12 juli 2013 - 22:24

Sorry maar mijn ouders hebben ook 6 jaar kippen gekweekt, ik heb daar in moeten mee werken toen ik klein ( 12 tot 18 jaar) was, en ik kan u garanderen dat mijn moeder vele nachten niet geslapen heeft om alles te doen wat ze maar kon voor haar dieren. Inderdaad die dieren lijden een kort leven (6 weken) Maar wat je op die filmpjes ziet op internet zag je niet bij ons! Mijn moeder had de duurste dierenarts die ze maar kon hebben (andere fokkers verklaarde haar zot als ze hoorden met wie me moeder werkte) Maar ze heeft nooit bespaard op inentingen voor de kippen enz... Lag het stal wat te nat, was dat uren met de kruiwagen dat wij daar het natte schaafsel uit schepte en dan maar zakken vullen met nieuwe zodat de kippen terug droog konden liggen. Graan schepten we overal bij zodat iedere kip genoeg eten kreeg enz... Was het zomer moest ik er niet aan denken om eens een dagje met mijn ouders naar een pretpark te gaan, dat kon niet ma moest bij de kippen blijven zodat deze niet te warm kregen in hun stal. Na 6 weken gingen de kippen weg, wij hadden dan 2 weken de tijd om alles terug klaar te maken voor de nieuwe... en ga je zeggen alles werd met de hand gepoetst van eten en drink bakken, alles heel grondig ontsmet enz.... iedere dode kip werd uit het hok gehaald, niet zoals die filmpjes op het internet dat het vol lag met dode kippen.... Als je kippen kweekt en je wilt het bv verkopen in delhaize, dan gaat er daar een hele grote controle aan gepaard.... Ze komen zelf met controle doen met handschoetjes aan en met een watje iedere hoekje eens vrijven, ben je niet proper genoeg mag je niet verkopen.... Nuja ik zeg niet dat het op andere plaatsen niet anders is hé, maar je hebt ook wel mensen die alles doen wat ze kunnen voor hun dieren....

Bewerkt door lientj, 12 juli 2013 - 22:25.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#21 Geplaatst 12 juli 2013 - 22:30

Hilleke, hier t zelfde probleem dan bij jou, dat het voor mij heel moeilijk was om 2 verschillende potten te koken door mijn gezondheid.
Maar dat was dan voornamelijk omdat halve trouwboek heel kieskeurige eter is en niet  gewoon patatten, groenten en  vlees wil eten maar t moet altijd wat anders zijn...
Maar als een maaltijd gewoon vlees, patatten en groenten is kan je toch gewoon voor jezelf dan een veggie schnitzelf of cordon bleu of veggie filet of burger of gelijk wat dan ook bakken?
Of je dan een stukje vlees moet omkeren in een pan of je er extra ook nog in een andere pan een vleesvervanger moet bakken en omkeren dat blijft dan toch eigenlijk wel gelijk qua moeite?
Het is maar een suggestie hé
je zou inderdaad je vlees moeten vervangen door vleesvervangers en noten, pitten, zaden enzovoorts

Bekijk berichtlientj, op 12 juli 2013 - 22:24, zei:

Ze komen zelf met controle doen met handschoetjes aan en met een watje iedere hoekje eens vrijven, ben je niet proper genoeg mag je niet verkopen.... Nuja ik zeg niet dat het op andere plaatsen niet anders is hé, maar je hebt ook wel mensen die alles doen wat ze kunnen voor hun dieren....

properheid heeft niet echt iets te maken met kwaliteit van leven hé...
Het is niet omdat een fokker  van dieren proper is dat dat wil zeggen dat de dieren die gefokt worden een gelukkig leven hebben ...
En jullie kippen worden/werden toch op dezelfde manier geslacht dan alle andere kippen, een manier die niet bepaald diervriendelijk is
Ik betwijfel ook ten sterkste dat ze allemaal hun persoonlijk kratje hadden tijdens het transport naar het slachthuis voor een comfortabel vervoer...
Ik twijfel er niet aan dat je moeder deed wat ze kon om alles zo hygiënisch mogelijk te laten verlopen maar dat heeft dus echt niks te maken met de kwaliteit van leven van de dieren in kwestie
Geplaatste afbeelding

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#22 Geplaatst 12 juli 2013 - 22:46

Bekijk berichtlathyrus, op 12 juli 2013 - 22:19, zei:

Het is toch al meer dan genoeg onder de aandacht gebracht op tv oa in t journaal en op andere manieren
Je moet toch wel al heel hard je best doen om het niet te weten den dag  van vandaag

Goh ik weet dat zelf ook nog maar een goed jaar. Dat het er niet altijd even goed aan toe gaat in een slachthuis en dat die dieren geen super leven hebben wist ik uiteraard wel. Maar hoe erg het precies is, daar had ik eerlijk gezegd nooit bij stilgestaan. Had ik niet twee vrienden gehad die fervent vegetariër geworden zijn en mij geen filmpjes doorgestuurd zouden hebben zou ik het nog steeds niet helemaal weten. 't Is door die filmpjes dat ik mij wat meer heb verdiept in de problematiek en heb gezien hoe erg het precies is en op welke schaal. Achteraf snap ik ook niet hoe ik het niet wist en daar nooit had over nagedacht, maar ja. Je kan het niet aan genoeg mensen zeggen vind ik. En ik leen mijn boek 'eating animals' aan zoveel mogelijk mensen uit, er moet er maar eens 1 daardoor overtuigd zijn, dan is het toch al een meer hé :)

Maar 't is een feit dat dagelijks vlees eten zo bij ons is ingebakken... Je vraagt je toch af waarom, 't is niet gezond, 't is enorm slecht voor het milieu en er zien dagelijks enorm veel levende wezens af op een manier die wij ons nauwelijks kunnen voorstellen. De macht der gewoonte zeker?

lientj
lientj
  • 1.154 berichten

#23 Geplaatst 12 juli 2013 - 22:48

Bekijk berichtlathyrus, op 12 juli 2013 - 22:30, zei:

Hilleke, hier t zelfde probleem dan bij jou, dat het voor mij heel moeilijk was om 2 verschillende potten te koken door mijn gezondheid.
Maar dat was dan voornamelijk omdat halve trouwboek heel kieskeurige eter is en niet  gewoon patatten, groenten en  vlees wil eten maar t moet altijd wat anders zijn...
Maar als een maaltijd gewoon vlees, patatten en groenten is kan je toch gewoon voor jezelf dan een veggie schnitzelf of cordon bleu of veggie filet of burger of gelijk wat dan ook bakken?
Of je dan een stukje vlees moet omkeren in een pan of je er extra ook nog in een andere pan een vleesvervanger moet bakken en omkeren dat blijft dan toch eigenlijk wel gelijk qua moeite?
Het is maar een suggestie hé
je zou inderdaad je vlees moeten vervangen door vleesvervangers en noten, pitten, zaden enzovoorts

properheid heeft niet echt iets te maken met kwaliteit van leven hé...
Het is niet omdat een fokker  van dieren proper is dat dat wil zeggen dat de dieren die gefokt worden een gelukkig leven hebben ...
En jullie kippen worden/werden toch op dezelfde manier geslacht dan alle andere kippen, een manier die niet bepaald diervriendelijk is
Ik betwijfel ook ten sterkste dat ze allemaal hun persoonlijk kratje hadden tijdens het transport naar het slachthuis voor een comfortabel vervoer...
Ik twijfel er niet aan dat je moeder deed wat ze kon om alles zo hygiënisch mogelijk te laten verlopen maar dat heeft dus echt niks te maken met de kwaliteit van leven van de dieren in kwestie

Ja onder kwaliteit van leven versta ik ook de properheid van hun stal, als er daar een drinkpot begint te lekken, kun je ze in het water laten rond lopen hé, bv ook dat gezecht dat die dieren leven op antibiotica, als dat niet nodig is, waarom zouden ze dat geven :s dan op die filpjes zie je al die kippen met de slechte poten, ja dat komt omdat ze inderdaad op elkaar leven, maar me ma kweekte nooit meer kippen in een stal dan dat mocht, terwijl vele er bijsteken.... enz.... me ma heeft een keer een grote discusie gehad met het slachthuis, want ze wilde geen kippen meer leveren... En ik kan je garanderen dat wij vele kwekers hun stallen gezien hebben waarvan het ver van proper was! Enja ik weet hoe het er aan toe gaat in de slachterijen, me ma heeft er meerdere keren naar toe geweest....
Overlaatst stond fb vol met die fokkippen, heb eens filmpje getoond aan me ma, ze keek ook hoor!

En ga je zeggen, mijn ex hun kuisvrouw deed ook de paarden, en had perongeluk de foute paarden tesamen in de wei gelaten, resultaat de ene had de andere zijn knie afgestampt, hangde nog maar net vast, dat paard kon totaal niet meer geholpen worden. Geen een dierenarts dat wilde komen, want er was niets meer aan te doen, hun keuze was op de camion steken en naar het slachthuis, of terplaatse de keel oversnijden

Bij mijn meme hadden ze koeien om te melken maar daar zaten ook koeien tussen voor het slachthuis, die worden ook op een onaangename manier weg gebracht...

En de kwekkers van varkens dan? De meeste castreren hun eigen varkens! En daar wordt totaal geen verdoving bij gebruikt

Dus denk dat ieder dier op een onfaire manier gedood wordt... Maar je kan er jammer genoeg niets aan veranderen, enkel de tijd dat ze hebben hun zo aangenaam mogelijk maken...
En ja ik zeg dit nu mss op een manier dat grof over komt, maar bedoel het infeite wel niet zo, maar het is nu eenmaal de manier dat het allemaal in elkaar zit, en zolang er mensen zijn die vlees eten gaat dit waarschijnlijk nooit veranderen

Bewerkt door lientj, 12 juli 2013 - 22:56.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#24 Geplaatst 12 juli 2013 - 22:58

Zoals ze zeggen

Diervriendelijk vlees bestaat niet

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#25 Geplaatst 12 juli 2013 - 23:00

Ewel dat is het hé, je kan er wel iets aan doen, namelijk veel minder en liefst helemaal geen vlees eten. En waar mogelijk op zoek gaan naar boeren die nog wat deftig met hun dieren omgaan en dan ook de hogere prijs daarvoor betalen.

Dat van dat paard vind ik wel raar, ik heb wel al dierenartsen gehad die langskwamen om een paard te laten inslapen ook al wisten ze op voorhand dat dat het enige was dat er nog aan gedaan kon worden :catscratchhead

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#26 Geplaatst 12 juli 2013 - 23:02

de beestjes leven inderdaad beter in een propere omgeving, daar heb je volledig gelijk in.
Maar bij kwaliteit van leven vind ik bv dat een kip moet kunnen scharrelen en buitenlucht kunnen zien ipv in een klein kotteke te zitten met k weet niet hoeveel soortgenoten erbij zodat de beestjes zich nauwelijks kunnen veroeren, godzijdank heeft gaie het er doorgekregen dat warenhuizen geen eieren meer willen kopen van kippen uit legbatterijen, dat is toch al vooruitgang.
Het onverdoofd castreren van biggen is ronduit schandalig.
Maar hoe komt het dat het zo gedaan wordt?
De consument wil zo weinig mogelijk betalen voor z'n kotelet , verdoving kost geld en t mag geen geld kosten dus doen ze het onverdoofd.
Je kan er wel wat aan veranderen als consument door je koopgedrag te veranderen.
Door een eerlijke prijs te willen betalen voor je stuk vlees en door geen vlees meer te kopen van producenten die hun dieren op een dieronvriendelijke manier behandelen.
De consument heeft de macht in handen, maar de consument wil het gewoon niet weten...
Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#27 Geplaatst 12 juli 2013 - 23:07

Bekijk berichtEibhlin, op 12 juli 2013 - 22:58, zei:

Zoals ze zeggen

Ik vind dat dat niet echt waar is, in een perfecte wereld zou bij mij geen enkel dier geslacht worden voor consumptie maar dat gaat nooit gebeuren dus moeten mensen er voor zorgen dat de dieren voor consumptie een degelijk leven kunnen hebben en moeten ze ervoor zorgen dat de transporten en het slachten diervriendelijker gebeuren
Ik heb een kennis en die legt samen met haar familie om 1 of 2 koeien aan te kopen.
Die koetjes worden dan bij de vrijgezelle broer vetgemest en verzorgd.
Ze mogen in de zomer iedere dag op de wei staan en rondlopen, juist in de winter moeten ze binnenblijven en ze worden goed verzorgd ook.
Als het tijd wordt voor de slacht dan komt een slachter naar vrijgezelle broer thuis en slacht daar de koe(tjes)
De dieren moeten geen dieronvriendelijk transport ondergaan, ze worden niet geschopt of geslagen of op gebroken benen naar de slachtbank gesleept, ze voelen de angst niet van al de koeien die voor hen in de rij staan en die op t transport al stijf van de schrik stonden, voor ze doorhebben wat er gebeurd is t al gedaan.
Dat vind ik dan op een diervriendelijke manier een dier fokken en slachten.
Zelf zou ik het niet kunnen, een dier opkweken om het later te slachten en op te eten maar ik snap wel dat andere mensen dat doen en ik vind die manier dan toch te prefereren ook.
Dat is zo diervriendelijk mogelijk gedaan...
Geplaatste afbeelding

lientj
lientj
  • 1.154 berichten

#28 Geplaatst 12 juli 2013 - 23:23

Ja ga je zeggen, ik heb nu 2 dierenartsen, en blijkbaar ga ik hier nummers moeten zoeken van 10 dierenartsen, want ik het weekend zijn de mijne groten deels onbereikbaar, en in de week mag je het na 18 al zeker vergeten! Die mensen hebben allesinds geen één dierenarst gevonden die wilde komen! Wat er dan juist gebeurt is met dat paard weet ik niet, heb juist gezien dat ze de camion gaan halen waren, ik ben weg gegaan! Kon het totaal niet aanzien! (heb altijd te paard gereden en me haar gaat al recht gaan staan als ik iemand op wedstrijd nog maar hun paard zie slaan)

Lathyrus, ik kan je garanderen dat die grote fokkerijen met legkippen buiten ook niet gezond is hoor! Heb je veel meer kans op salamonella en andere ziektes, als die dieren ziek zijn kan je ze zelf niet allemaal te gelijk behandelen... En deze worden ook geslacht na een periode, hoelang deze is weet ik niet juist me ma weet dat want ze had daarvoor geinformeerd om over te stappen.

Ja idd, ga maar eens naar sommige grote beenhouwerijen! Hoe meer je koopt hoe goedkoper, terwijl je er bij de beenhouwer nog geen kilo voor krijgt! Nu ik eet vlees en kan er niet zonder (kom veel te snel flauw en bij laatste bloedonderzoek zij dokter dat ik dringend meer stoffen uit vlees nodig heb), ik lust zo goed als niets zelf veel vlees lust ik niet, charcuterie eet ik totaal niet... maar bespaar wel niet op mijn vlees....Bij mijn meme kwam er ook slager aan huis voor hun zelf, werd ook allemaal mooi verdeeld in de familie, iemand die we kennen met varkens doet dit ook.

En van die transport, mijn ma liet berekenen hoeveel er in mochten per la (meter) en er gingen er niet meer in, maarja je mag ze inderdaad dikker bij elkaar steken... En een camion minder, is chauffeur kost minder, de pakkers hun tijd van wachten en werken minder enz...

Nu normaal zeg ik dat nooit dat mijn ouders dat nog gedaan hebben, maar ik vind gewoon dat niet iedereen meteen een naamkaartje mag krijgen... Is zoals met de poezen hé, sommige hebben ook een leven die totaal niets waard geweest is, terwijl (zoals hier bij iedereen op deze site) sommige een luxe leven hebben....

Ga nu gaan slapen, slaapwel x

spirou2007
spirou2007
  • 4.009 berichten
  • 5 katten

#29 Geplaatst 12 juli 2013 - 23:52

Bekijk berichtlathyrus, op 12 juli 2013 - 22:19, zei:

hey, ik weet niet wat jij doet van werk, maar geloof me, als ik thuiskom van een dag hardwerken, heb ik geen zin om tv te kijken en gazet heb ik  niet, want da's toch al sensatie, en mijn gewoontes heb ik geleerd van de familie.
je moet echt eens proberen zonder tv en zonder gazet, dan zie je niet veel buiten uw werk en omgeving

maar we zijn hier niet om hierover te discuteren,
we zijn hier om te vragen of de dieren echt zo afzien en ondertussen heb ik begrepen dat dit spijtig genoeg het geval is...
:) :)

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#30 Geplaatst 13 juli 2013 - 08:01

Ik ben gestopt met vlees eten toen ik op de buiten kwam wonen. Een gezellige barbecue werd voor mij moeilijker met de dag. :( De koeien staan hier bijna in onze tuin. Ik hoor hier regelmatig het gehuil van kalveren wanneer ze gescheiden worden van de moeder en dit gaat door merg en been. :misselijk: Soms is het zelfs een opluchting wanneer de slachterij ze uiteindelijk komt ophalen. :(  Hier op de buiten spreken ze alleen over de opbrengst van hun dieren en gevoelens komen hier zeker niet aan te pas. :neen:
Mensen zouden veel bewuster moeten omgaan met dieren. Vele weten zelfs niet hoeveel liefde deze dieren wel geven. :onzeker: Een koe of een kip is niet anders dan onze huisdieren. Ze geven evenveel liefde aan hun kleintjes om ze groot te brengen. :heart: Hoe ze handelen in de slachterij is zeker gekend en beelden spreken voor zich. :misselijk: Geen enkel dier verdient het om op deze manier aan zijn einde te komen. :evil:
r0-88-300-225-d07-dikke_knuffel_koe.jpg
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk