Spring naar inhoud

- - - - -

hebben dieren veel pijn voordat ze worden geslacht?

• Log in om te reageren
57 reacties op dit onderwerp
Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#31 Geplaatst 13 juli 2013 - 09:53

Bekijk berichtlathyrus, op 12 juli 2013 - 23:07, zei:

Als het tijd wordt voor de slacht dan komt een slachter naar vrijgezelle broer thuis en slacht daar de koe(tjes)
Toch ook hier zal er toch enigszins iets van pijn of angst zijn hoor. Dieren voelen dat ook als er "onheil" dreigt. En al doen ze het snel, er zal toch altijd dat moment zijn.

*Loentje
*Loentje
  • 518 berichten
  • 4 katten

#32 Geplaatst 13 juli 2013 - 10:36

Wij hadden hier vroeger konijnen lopen die mijn pa zelf dood deed om dan te verkopen. En ik heb gezworen echt NOOIT konijn te eten. Ikzelf ging die beestjes eten geven vanaf ik een jaar of 7 was en dan zag ik die een paar maanden later gevild aan een haak hangen toen ik buiten kwam. Ik haatte m'n pa ervoor. Ik weet nog dat ik een lievelingskonijntje had ook en dat ik die telkens verstopte toen ik pa naar buiten zag gaan met zijn messen..

Ik eet wel nog vlees. Maar ik ga echt nooit van mijn leven konijn eten. Alleen maar omdat ik steeds die beelden voor mijn ogen krijg als ik er nog maar aan denk. Ik denk moest ik in een slachterij werken ofzo dat ik dan nooit geen varkens meer eet enzo ook.. Mijn broer heeft nog vakantiejob gedaan in een pluimvleeslachterij en die moet nooit geen kip meer hebben. Ik denk dus dat het bij sommigen er wel aan ligt wat je al gezien hebt in je leven.. Iedereen weet wel dat dieren op een wrede manier gedood worden, maar als je er niet uitdrukkelijk mee geconfronteerd wordt gaat dat wellicht makkelijker om van je af te zetten.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#33 Geplaatst 13 juli 2013 - 10:40

Bekijk berichtEibhlin, op 13 juli 2013 - 09:53, zei:

Toch ook hier zal er toch enigszins iets van pijn of angst zijn hoor. Dieren voelen dat ook als er "onheil" dreigt. En al doen ze het snel, er zal toch altijd dat moment zijn.

ja dat weet ik, maar als je moet kiezen tussen een dier naar t slachthuis sturen of het op die manier doen is die manier toch te prefereren vind ik.
Een slachtvrije wereld ga je nooit krijgen hé...

Bekijk bericht*Loentje, op 13 juli 2013 - 10:36, zei:

weet wel dat dieren op een wrede manier gedood worden, maar als je er niet uitdrukkelijk mee geconfronteerd wordt gaat dat wellicht makkelijker om van je af te zetten.

Dat denk ik dus ook, dat het daar op neer komt

Bekijk berichtMauricke, op 13 juli 2013 - 08:01, zei:

Ik ben gestopt met vlees eten toen ik op de buiten kwam wonen. Een gezellige barbecue werd voor mij moeilijker met de dag. :( De koeien staan hier bijna in onze tuin. Ik hoor hier regelmatig het gehuil van kalveren wanneer ze gescheiden worden van de moeder en dit gaat door merg en been. :misselijk: Soms is het zelfs een opluchting wanneer de slachterij ze uiteindelijk komt ophalen. :(  Hier op de buiten spreken ze alleen over de opbrengst van hun dieren en gevoelens komen hier zeker niet aan te pas. :neen:
Mensen zouden veel bewuster moeten omgaan met dieren. Vele weten zelfs niet hoeveel liefde deze dieren wel geven. :onzeker: Een koe of een kip is niet anders dan onze huisdieren. Ze geven evenveel liefde aan hun kleintjes om ze groot te brengen. :heart: Hoe ze handelen in de slachterij is zeker gekend en beelden spreken voor zich. :misselijk: Geen enkel dier verdient het om op deze manier aan zijn einde te komen. :evil:
Bijlage r0-88-300-225-d07-dikke_knuffel_koe.jpg

mauricke dat is vreselijk dat van die kalfjes, ocharme toch
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#34 Geplaatst 13 juli 2013 - 10:50

Bekijk berichtlathyrus, op 13 juli 2013 - 10:40, zei:

ja dat weet ik, maar als je moet kiezen tussen een dier naar t slachthuis sturen of het op die manier doen is die manier toch te prefereren vind ik.
Een slachtvrije wereld ga je nooit krijgen hé...
Weet ik wel. Het is hier in het westen vooral ook de manier waarop dieren gehouden worden en geslacht dat me niet aan staat. Als je vb kijkt naar neem nu indianen stammen die nog bestaan. Die danken het dier voor hun vlees en die doen geen massa/overconsumptie. Met zo mensen die vlees eten kan ik gerust leven maar van die mensen die massas vlees naar binnen spelen, nergens bij stil staan vind ik vreselijk.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#35 Geplaatst 13 juli 2013 - 11:04

eihblin idem hier
Geplaatste afbeelding

spirou2007
spirou2007
  • 4.009 berichten
  • 5 katten

#36 Geplaatst 13 juli 2013 - 12:09

Bekijk bericht*Loentje, op 13 juli 2013 - 10:36, zei:

Wij hadden hier vroeger konijnen lopen die mijn pa zelf dood deed om dan te verkopen. En ik heb gezworen echt NOOIT konijn te eten. Ikzelf ging die beestjes eten geven vanaf ik een jaar of 7 was en dan zag ik die een paar maanden later gevild aan een haak hangen toen ik buiten kwam. Ik haatte m'n pa ervoor. Ik weet nog dat ik een lievelingskonijntje had ook en dat ik die telkens verstopte toen ik pa naar buiten zag gaan met zijn messen..

Ik eet wel nog vlees. Maar ik ga echt nooit van mijn leven konijn eten. Alleen maar omdat ik steeds die beelden voor mijn ogen krijg als ik er nog maar aan denk. Ik denk moest ik in een slachterij werken ofzo dat ik dan nooit geen varkens meer eet enzo ook.. Mijn broer heeft nog vakantiejob gedaan in een pluimvleeslachterij en die moet nooit geen kip meer hebben. Ik denk dus dat het bij sommigen er wel aan ligt wat je al gezien hebt in je leven.. Iedereen weet wel dat dieren op een wrede manier gedood worden, maar als je er niet uitdrukkelijk mee geconfronteerd wordt gaat dat wellicht makkelijker om van je af te zetten.

Loentje, hier ook,
ik heb ook nooit konijnen willen eten, heb er nooit gegeten en zal er nooit eten, kval nog liever dood!
Hoe is het afgelopen met uw lievelingskonijntje? Heb je het altijd kunnen redden en leef het nog of is het een natuurlijke dood gestorven?

Bekijk berichtMauricke, op 13 juli 2013 - 08:01, zei:

Ik ben gestopt met vlees eten toen ik op de buiten kwam wonen. Een gezellige barbecue werd voor mij moeilijker met de dag. :( De koeien staan hier bijna in onze tuin. Ik hoor hier regelmatig het gehuil van kalveren wanneer ze gescheiden worden van de moeder en dit gaat door merg en been. :misselijk: Soms is het zelfs een opluchting wanneer de slachterij ze uiteindelijk komt ophalen. :(  Hier op de buiten spreken ze alleen over de opbrengst van hun dieren en gevoelens komen hier zeker niet aan te pas. :neen:
Mensen zouden veel bewuster moeten omgaan met dieren. Vele weten zelfs niet hoeveel liefde deze dieren wel geven. :onzeker: Een koe of een kip is niet anders dan onze huisdieren. Ze geven evenveel liefde aan hun kleintjes om ze groot te brengen. :heart: Hoe ze handelen in de slachterij is zeker gekend en beelden spreken voor zich. :misselijk: Geen enkel dier verdient het om op deze manier aan zijn einde te komen. :evil:
Bijlage r0-88-300-225-d07-dikke_knuffel_koe.jpg

oohhhh :(
zo erg van die kalfkes  :(
zo onmensen he!

ja, er zullen altijd mensen zijn die vlees eten en die zich het lot van dieren niet aanttrekken, maar moesten ze al een beter leven hebben, en de kalfjes langer bij hun mama en bij de slachting op een meer respectvolle en pijnlijke manier, zou het al minder erg zijn dan die horror toestanden nu,

:-k een domme vraag misschien:
ik ben nog nooit met politiek beziggeweest, heb er geen tijd voor maar zou er een politieke partij bestaan of een politieker die iets te zeggen heeft, die zich het lot van de dieren aantttrekt?

Bewerkt door spirou2007, 13 juli 2013 - 12:10.

:) :)

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#37 Geplaatst 13 juli 2013 - 14:32

Ik vind dit zeker geen domme vraag. Hier bij ons in Ninove is er nu een schepen van dierenwelzijn, die wil oa een dierenpolitie. Ben eens benieuwd...

@ Mauricke, Lathyrus en vele anderen hier: super om te lezen dat er mensen zijn die stil staan bij "vlees eten" en die het blijkbaar ook niet meer dan normaal vinden om gewoon géén vlees te eten!! :jump:

Ik ben lerares gezondheid & welzijn, en ieder jaar verwijs ik meerdere keren in mijn lessen, waar het kan, naar het dierenleed in onze wereld. Ik vind dat mijn plicht. Begrijp me niet verkeerd, ik wil mijn leerlingen niet bekeren, maar ze mogen inderdaad wel weten dat dat stukje vlees dat op hun bord ligt wel degelijk een dier geweest is dat pijn, angst en liefde kan voelen. Er zijn er een aantal die ik kan bereiken en "bewuster" omgaan met vlees.
Moest het aan mij liggen zou het gewoon in het lessenpakket zitten: een reportage of documentaire uit een slachthuis ofzo. Gruwelijk? Ja. Maar de waarheid. Nogmaals, van mij mag iedereen vlees eten, maar mensen mogen hun kop niet in het zand steken voor al het dierenleed (en niet enkel het dierenleed uit de vleesindustrie!!)

Toen ik in mijn laatste jaar regentaat zat ging mijn eindwerk over dierproeven. Ik ben daarvoor meerdere keren naar de hoofdzetel van GAIA geweest, heb ook Michel Vandenbosch geïnterviewd, een man waar ik veel respect voor heb, ook voor zijn medewerkers trouwens.
Die man wordt door vele mensen geminacht, is zelfs al letterlijk in elkaar geslagen, maar blijft vechten voor dierenrechten.
Op gegeven moment mocht ik in hun archief om foto's te bekijken die undercover in labo's genomen zijn. Ik zat daar alleen en ben gewoon beginnen wenen. Nutteloze experimenten die uitgevoerd worden op honden, katten, konijnen, ratten en noem maar op. Uitgemergelde katjes, man man, gruwelijk gewoon. Ik voel me zo machteloos als ik aan die zaken denk... :wall:
En als ik dan mijn eindwerk moest verdedigen zat mijn pedagoog me bijna letterlijk uit te lachen omdat hij dit maar een dom onderwerp vond, waar maakte ik volgens hem een probleem van? Walgelijk.

Nu, ik zeg dikwijls al lachen tegen de mensen dat ik weet hoe ik van mijn man een vegetariër kan maken. We hebben ganzen en schapen, dus mijn man eet geen eend (doet hem aan de ganzen denken) en geen schaap, en uiteraard ook geen ganzenlever. Ik zeg dan dat wanneer we nu ook nog een koe, een paar varkens en wat kippen zouden nemen, dat mijn man dan geen vlees meer zou eten. Maar het is ook zo, hij kan geen dieren eten die op onze wei staan.
Maanden geleden zagen we op canvas nog een reportage over de vleesindustrie. Mijn man was zo gedegouteerd dat hij nu ook veel minder vlees eet. Heb hem al dikwijls gezegd dat hij van mij totaal geen vegetariër moet worden, dat is ieder zijn eigen keuze, maar ik vind het wel fijn dat hij er toch ook wel bij stilstaat.

En dan zijn er mensen die met het vingertje staan te wijzen: "in de natuur eten dieren elkaar ook op enz... :bla:   Ja, hàllo! Wij hebben wel zoiets als "een keuze", dieren doden en opeten is toch geen overlevingsinstinct?!
Het valt me ook op dat kinderen geconditioneerd worden om vlees te eten, en dat kinderen zelf dit soms ook onnatuurlijk vinden. Zo zaten we vorige week op een bbq. Die mensen hebben een zoontje van 8. Er kwam ook efkes ter sprake dat hij nogal kieskeurig is qua vlees. Hamburgers zal hij bv eten, maar wanneer zijn pa vroeg wie er een lamskoteletje wou zei hij resoluut "neen, dat eet ik niet". Zijn moeder zei dat hij nogal gevoelig is wat vlees betreft, en veel vragen stelt. Hij vroeg aan mij waarom ik geen vlees eet. Ik zag de mama al een beetje paniekerig naar mij kijken. Nu, ik ken die mensen niet zo goed, dus heb wijselijk gezwegen, maar ik denk dat dat ventje later toch ook een potentiële vegetariër zal zijn.

Vegetariër zijn is voor mij geen keuze. Ik KAN gewoon geen vlees eten.

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#38 Geplaatst 13 juli 2013 - 15:40

@ Mauricke: nog vergeten te zeggen: wat een mooie foto!!  :loveshower:

Undomiel
Undomiel
  • 247 berichten
  • 3 katten

#39 Geplaatst 13 juli 2013 - 16:46

Ik eet ook geen vlees, al van kinds af aan vond ik dat gruwelijk. Het stoort me ook dat de supermarkten vol liggen met vlees, te veel keuze en er bederft dan zoveel omdat dat allemaal niet verkocht wordt. Dus die dieren zijn voor niets gestorven.
Mijn katten krijgen orijen en almo nature, kost veel maar beste kwaliteit en toch diervriendelijke slacht.

:catwalk :catwalk

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#40 Geplaatst 13 juli 2013 - 20:11

Ik was pescotariër, uit overtuiging, en ik wou overstappen naar vegetarisme. Maar mijn gezondheid is echt niet in orde en ik had zo al tekorten aan ijzer etc. De energie is er niet om mijn voeding zo uit te zoeken dat ik alles binnenkrijg via noten, bonen, linzen, kikkererwten enz. Dat lust ik ook niet... Nu eet ik soms vlees. Misschien 1x per week, soms meer, soms minder. Ik maak het zelf niet klaar en kan het amper over mijn hart krijgen om eens een pakje hesp te kopen. Maar ik doe het wel. Zeker omdat ik dan ook al geen kazen meer kan eten door mijn galstenen. Ik ben toch ietsje aangesterkt door regelmatig eens vlees te eten. Heb al van meerdere vegetariërs gehoord dat ze na jaren toch weer vlees moesten eten omdat ze verzwakten. Ook al zou het in principe niet nodig zijn.
Dusja, ik vind het heel jammer. En ik moet mijn kop voor een stuk weer in het zand steken. Maar ik heb soms vlees nodig.

Ik had de stap gezet na het lezen van het boek Dieren Eten of Eating Animals. Als de vleesindustrie niet zo vreselijk was, dan zou vlees eten al een tikje minder erg zijn. Ook al blijft het idee van een dier opeten vreemd. Ik eet nooit vlees waar een bot aan is, of dat herkenbaar is. Dat kan ik niet.

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#41 Geplaatst 13 juli 2013 - 20:24

Jij steekt je kop niet in het zand hoor. Als ik dit zo lees vind ik dat je toch ook heel bewust omgaat met vlees. En als het nodig is voor je gezondheid of je de energie niet hebt om alles uit te zoeken snap ik best wel dat je vlees eet.
En ja, als je al geen kazen mag eten wordt het idd wel moeilijk.

Tip: ik neem soms een blik erwtjes, ik plet die met een beetje zelfgemaakte mayo en dat smeer ik op mijn brood. Heerlijk!
Of je neemt een bol mozarella (ik veronderstel dat je na je operatie kaas zal mogen eten?), daar doe je een handvol verse basilicum, 5 druppels tabasco, 1 klein potje tomatenpuree, een toefje curryketchup, 1 teentje look, beetje basilicumolie en peper en zout bij. Alles in de blender (ik werk nadien af met staafmixer omdat in de blender niet zo makkelijk is), dan heb je veggie americain. Lekker op brood maar ik geef het soms ook op een toastje als aperitiefhapje, en zelfs de meest fervente vleeseters vinden dit lekker (zeggen ze toch :louche: )

Alé ja, het is hier natuurlijk geen kookrubriek, maar wou het toch even meegeven.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#42 Geplaatst 13 juli 2013 - 22:22

juleken, als je nog zo lekkere veggie recepten hebt misschien een topic erover opstarten?
Ge moogt dat hier ook zetten hoor, t is daarom niet dat ik het zeg, maar de veggie medelezers zouden het wel leuk vinden denk ik als het allemaal samen op enen topic dan staat
Die americain  ga ik zeker proberen, ik koop die nu af en toe in den delhaize maar ik vind die niet zo heel erg lekker, dat is met wortelen oa gemaakt, k ga die van u zeker eens proberen
Ik vind het jammer dat als halve trouwboek en ik eens ergens binnenstappen om een hapje te eten dat ik altijd t zelfde moet nemen, ofwel een kaaskroket ofwel een veggie lasagna of spaghetti, meer kennen ze precies niet...
Op den duur komt dat wel een mens zijn oren ne keer uit toch
Geplaatste afbeelding

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#43 Geplaatst 13 juli 2013 - 23:30

Bekijk berichtjuleken, op 13 juli 2013 - 20:24, zei:

Jij steekt je kop niet in het zand hoor. Als ik dit zo lees vind ik dat je toch ook heel bewust omgaat met vlees. En als het nodig is voor je gezondheid of je de energie niet hebt om alles uit te zoeken snap ik best wel dat je vlees eet.
En ja, als je al geen kazen mag eten wordt het idd wel moeilijk.

Tip: ik neem soms een blik erwtjes, ik plet die met een beetje zelfgemaakte mayo en dat smeer ik op mijn brood. Heerlijk!
Of je neemt een bol mozarella (ik veronderstel dat je na je operatie kaas zal mogen eten?), daar doe je een handvol verse basilicum, 5 druppels tabasco, 1 klein potje tomatenpuree, een toefje curryketchup, 1 teentje look, beetje basilicumolie en peper en zout bij. Alles in de blender (ik werk nadien af met staafmixer omdat in de blender niet zo makkelijk is), dan heb je veggie americain. Lekker op brood maar ik geef het soms ook op een toastje als aperitiefhapje, en zelfs de meest fervente vleeseters vinden dit lekker (zeggen ze toch :louche: )

Alé ja, het is hier natuurlijk geen kookrubriek, maar wou het toch even meegeven.

Dat klinkt erg lekker! Ga ik zeker een keer proberen!
Ja, ik vind het jammer, maar door het chronisch ziek zijn, de tekorten en de verzwakking heb ik wat extra kracht nodig. Ben een tijd heel slecht geweest en dat was ook in mijn veggie periode. Dus uit wanhoop terug soms vlees geprobeerd.

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#44 Geplaatst 14 juli 2013 - 07:23

Gisteren in de winkel stonden er weer rijen mensen aan te schuiven voor vlees op de barbecue. Hoeveel dieren hebben ze daar weer voor moeten slachten? :misselijk:  Nu begrijp ik waarom er weer zoveel transporten zijn in onze buurt. De kalfjes die ik gisteren gehoord heb zullen waarschijnlijk vandaag op het bord liggen. :(
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#45 Geplaatst 14 juli 2013 - 10:08

Voor diegenen die ideetjes willen opdoen, er is hier ook al een topic waarin tal van vegetarische receptjes staan.

http://www.kattensit... zonder vlees

Ik heb het probleem dat ik de vleesvervangers niet lekker vindt.

Heb zo al een aantal keer een vegetarische pasta genomen als we uit eten gingen, en soms zit daar dus quorn of zoiets in, en echt, ik vind het echt niet smaken.
Ook al zo eens een veggieburger gegeten vroeger op mijn werk en ook dat vond ik totaal niets,
Vroeger verkochten ze wel vegetarische wokreepjes in de colruyt en die waren superlekker, maar is nu al een aantal jaren dat ik ze niet meer vindt in de colruyt dus vermoedelijk verkopen ze ze niet meer.

Als iemand mij een vleesvervanger kan aanraden waar toch veel smaak in zit dan probeer ik dat wel eens ;)