Spring naar inhoud

- - - - -

Wat te doen aan stinkende diarree?

diarree

• Log in om te reageren
2 reacties op dit onderwerp
dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 13 juli 2013 - 09:23

Tijger heeft nu reeds enkele dagen diarree. Ale, soms is het wat vaster, soms is het platter. Niet echt superlopend, maar toch genoeg plat om over diarree te spreken.
En stinken dat het doet!! Manlief!!

Wat kan ik eraan doen? Hij eet nog gewoon, drinken doet hij nooit veel en er is niets veranderd.
Oke, we zijn nu bijna 2 maanden geleden verhuisd, maar hij had het eerst niet hier.

Hij likt wel eens geregeld mee van een potje yoghurt (het laatste likt hij eruit). Doet hij al van kitten af aan, maar nu hij binnen zit, gebeurd dit wel vaker. Kan het hiermee te maken hebben?

snoopy
snoopy
  • 6.261 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 13 juli 2013 - 09:29

Ik zou hem zeker al probiotica geven, iets in het genre van Protecdiar. Je kan dit bij de dierenarts halen. Dat gaat de darmflora herstellen en daar zou ja na 2 dagen echt resultaat van moeten zien. Rijstwater geven is zeker ook een tip die je gaat krijgen, maar mijn ervaring leert me dat niet veel katten bereid zijn om daarvan te drinken, of om hun eten te eten als het eronder gemengd zit. Misschien zijn ze hier te verwend, dat kan ook  :lachen:
'k Zou hem ook geen yoghurt laten oplikken, daarin zitten stoffen die ze niet kunnen verteren en soms heeft een kat niet veel extra nodig om ontregeld te geraken. Mocht de diarree aanhouden, dan best verder laten onderzoeken, want mocht hij met giardia zitten dan is dat ook gevaarlijk voor je andere katten en ga je flink wat voorzorgen moeten nemen om alles parasiet vrij te kunnen houden. Besteedt sowieso nu ook al maar extra veel aandacht aan het zuiver houden van de kattenbak (waarmee ik niet bedoel dat je dat nu niet doet, maar een keer extra uitkuisen met javel kan zeker geen kwaad)
Hopelijk is Tijger snel verlost van z'n diarree
:geluk:

Bewerkt door snoopy, 13 juli 2013 - 09:30.

Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#3 Geplaatst 13 juli 2013 - 10:32

Eerst een staaltje naar de dierenarts brengen om parasieten uit te sluiten. Inderdaad giardia uit laten sluiten, maar ook andere parasieten. En wanneer heb je voor de laatste keer ontwormd? De da kan ook nakijken of er wormen of eitjes te zien zijn.

Het zou natuurlijk wel met de yoghurt te maken kunnen hebben, maar aangezien hij dat al van kleins af krijgt zou het niet direct zo'n groot effect moeten hebben. Tenzij hij natuurlijk opeens een hele bak yoghurt naar binnen lepelt ;)

Gekookte kip geven wil ook nog wel eens helpen, inderdaad gecombineerd met de rijstwater ;) Dat deden wij dan over de kip heen en dan werd het prima gegeten.

Maar het beste kun je wel eerst een staaltje naar de da brengen. Liefst wel verse, dus hoopje doen --> direct naar de da brengen voor onderzoek. Bel ze wel eerst even op zodat ze weten dat je er aan komt. Als een giardia snaptest willen doen dan moet het echt snel gebeuren nadat je een staal binnen brengt. Als ze een labtest willen doen dan zullen ze je vertellen over hoeveel dagen je moet verzamelen en hoeveel ze nodig hebben.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: diarree