Spring naar inhoud

- - - - -

kitten wilt geen vast voer eten

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
Monja
Monja
  • 27 berichten

#1 Geplaatst 15 juli 2013 - 00:17

Goeden avond allemaal,

Ik wilde vragen hoe ik een kitten die met 6 weken nog geen vast voer eet er toch toe breng om te gaan eten.

Hij drinkt bij zijn moeder en verder wilt hij niks van eten weten, hij is niet echt mager maar ook geen dikkertje. De rest eet al een tijdje vast voer en komen er ook echt op af rennen als je het neer zet, hij heeft dan zoiets van "ik moet zo ver mogelijk weg hier" En we beginnen ons daar toch langzaam zorgen over te maken.

Wie heeft goede tips??

Groetjes Monja.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#2 Geplaatst 15 juli 2013 - 00:25

Sommige hebben wat meer tijd nodig.
Welk voer geef je ? Je kan het natvoer aanlengen met kittenmelk en dat papje eens laten proeven op je vinger, duw maar wat rond zijn mondje zodat hij het moet aflikken. Meestal zijn ze daarna rap vertrokken.
Als je droogvoer geeft mss best baby korrels van royal canin geven die zijn heel klein en kan je indien nodig aanlengen met water of kattenmelk zodat ze mals worden.

anja1
anja1
  • 1.172 berichten
  • 7 katten

#3 Geplaatst 15 juli 2013 - 07:06

Bij ons Pipo heeft het ook lang geduurd eer ze vast voedsel wilde eten. Zij is geboren bij mijn zus die een zwerfkat opgevangen had en ik heb haar en een zusje toen genomen (zus heeft andere 2 kittens gehouden. Ze gingen normaal gezien naar mij komen toen ze 14 weken oud waren, maar mits Pipo nog geen vast voedsel wilde eten zijn ze tot 20 weken bij de mama gebleven. Patch (het zusje) at wel al vast voedsel, zelfs al vrij vlug. En plots begon Pipo ook, zomaar op een dag! Zonder iets speciaals te doen, want eerst had mijn zus ook geprobeerd het aan haar mondje te smeren, maar ze wilde het zelfs niet aflikken.
Inti Juno, Pipo, Patch, Mushi, Ziggy, Mojito

Monja
Monja
  • 27 berichten

#4 Geplaatst 15 juli 2013 - 08:47

Bekijk berichtcatherine, op 15 juli 2013 - 00:25, zei:

Sommige hebben wat meer tijd nodig.
Welk voer geef je ? Je kan het natvoer aanlengen met kittenmelk en dat papje eens laten proeven op je vinger, duw maar wat rond zijn mondje zodat hij het moet aflikken. Meestal zijn ze daarna rap vertrokken.
Als je droogvoer geeft mss best baby korrels van royal canin geven die zijn heel klein en kan je indien nodig aanlengen met water of kattenmelk zodat ze mals worden.

Allemaal al geprobeerd en we hebben ook al verschillende brokjes uitgeprobeerd, op de een of andere manier wilt meneer klein blijven en lekker bij mama drinken  :)

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 15 juli 2013 - 08:56

Bekijk berichtMonja, op 15 juli 2013 - 08:47, zei:

Allemaal al geprobeerd en we hebben ook al verschillende brokjes uitgeprobeerd, op de een of andere manier wilt meneer klein blijven en lekker bij mama drinken  :)

Er komt een moment dat mama dat niet meer wil, dan moet hij wel overschakelen.
Eet hij natvoer (bv de babymousse van RC) ?

Lily2118
Lily2118
  • 296 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 15 juli 2013 - 09:38

Eet de moeder goed van het droogvoer? In dat geval zal ze haar kitten zelf ervan leren eten als de tijd rijp is.
Kattenknuffels xx

Cattery Kiyoshi
Cattery Kiyoshi
  • 212 berichten
  • 7 katten

#7 Geplaatst 15 juli 2013 - 13:29

Zo had ik ook één in mijn nestje, hij was erg ziek geweest en had een achterstand. De andere begonnen al stilaan af en toe een brokje te testen en aten flink van hun natvoer. Ze waren toen al 8 weken.

Dus wat ik gedaan heb is :
- Een recovery mousse van RC bij de DA gekocht, andere mousse mag ook zolang die vochtig en plat genoeg is.
- Recovery kittenmelk van bij de DA, hier kan je echt een dikke pap mee maken
- Eerst beide gemengd en hem dit met een spuitje opgevoerd
- Dan stilaan enkel de mousse met een spuitje, zo kent hij de smaak en gaat hij dit lekker vinden
- Dan overschakelen van het spuitje naar een lepeltje, dus hem voeren zoals met het spuitje maar het op een lepeltje geven
- Daarna het lepeltje in een kommetje of klein bordje leggen
En dan natuurlijk recht in het kommetje :)

Dit werkt echt goed als ze echt weigeren om vast te eten, hoop dat je er iets aan hebt!

Bewerkt door Cattery Kiyoshi, 15 juli 2013 - 13:30.

Geplaatste afbeelding
Siamees en Oosters Korthaar www.CatteryKiyoshi.be

Nashota
Nashota
  • 17.996 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 15 juli 2013 - 14:44

Ik zou hem gewoon op zijn eigen tempo laten doen, hij is nog zo klein en heeft gewoon nog geen behoefte aan iets anders dan mama's melk :)
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi: