Spring naar inhoud

- - - - -

Steeds opnieuw braken

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
Sloeberke
Sloeberke
  • 187 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 17 juli 2013 - 11:06

Beste,

Mijn moeder heeft 3 kattinnen.
Ze braken alle 3 bijna dagelijks maar het is van alle 3 verschillend.

De 1ste kat eet heel erg veel en na het eten begint ze te braken, we hebben de voeding al aangepast maar het heeft geen baat.
De 2de kat braakt enkel haarballetjes en zit doorgaans veel binnen.
De 3de kat braakt sporadisch over en gaat vaak op jacht buiten.

Herkent iemand het probleem van de 1ste kat.
We hebben echt geen idee meer wat te doen. Iemand een idee of tips?

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#2 Geplaatst 17 juli 2013 - 11:08

Schrokt ze haar eten binnen? Want als ze echt schrokt, kan ze daarvan overgeven. Dan kunnen slow down kommen of andere vormen van voedselverrijking wel helpen. Maar ik zou eerst eens naar de dierenarts gaan om een medische oorzaak uit te sluiten.

Sloeberke
Sloeberke
  • 187 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 17 juli 2013 - 11:13

Wel ik heb al gekeken voor een vorm van voedselverrijking waardoor ze het niet meer naar binnen kan schrokken.
Bovendien jaagt ze de andere katten weg van bij het eten.

Nu zowiezo zullen we kijken om naar de dierenarts te gaan ...

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#4 Geplaatst 17 juli 2013 - 11:18

Ik heb bij mij thuis slow down kommen staan, lege kleenexdozen waaruit ze de brokken moeten halen, en zo'n voedselbal die ze moeten rollen om er voedsel uit te krijgen. Het houdt hen ook bezig als ik er niet ben.
Maar als er een medisch probleem is, zal dat het nooit oplossen natuurlijk. Ik zou zeker naar de dierenarts gaan.

Veel succes!

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 17 juli 2013 - 11:30

Te veel overgeven is niet goed hé. Laat inderdaad eens nazien of er niets mis is. En voedselverrijking voor schrokkers is zeer goed!
Mijn zwartjes (en vooral mijnen Churchill) zou ook alles opeten dat zijn pad kruist en mijnen Archie heeft bij zijn vorig personeel een trauma opgelopen (opgesloten met 8 andere katten zonder eten en drinken) en moet ook altijd weten dat er eten beschikbaar is (en durfde vroeger ook al eens schrokken).
Die slowdown kommen heb ik ook, daarnaast nog een Wobbler, een Slim-cat voedselbal, een stimulo en mijn laatste aanwinst een Cat activity tunnel feeder(omdat ik ook met een multi-cat gezin zit en deze is heel goed om samen te kunnen eten) .
http://www.zooplus.n...peelgoed/349066
Je kan ondertussen voor kat 1 wat brokjes in eierdozen doen en kleine porties op verschillende plaatsen in huis leggen, zodat ze iets moet doen voor haar eten en haar grote portie niet in één keer "à la stofzuiger" naar binnen kan schrokken. Ik vroeg me ook af of ze constant brokjes ter beschikking hebben of slechts een paar keer per dag, wat het schrok-gedrag eventueel kan bevorderen...

Voor kat 2 kan je een kwalitatieve brok geven met anti-haarbal werking (de mijne kregen Hills Hairball control, heel goeie ervaringen mee). Er bestaat ook anti-haarbal pasta waar veel KS-ers ook goeie ervaringen mee hebben.

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Sloeberke
Sloeberke
  • 187 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 17 juli 2013 - 11:36

vroeger waren er constant brokjes aanwezig nu bijna de hele dag door maar er zijn momenten dat ze soms geen brokken hebben

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 17 juli 2013 - 13:40

Dat kan geen kwaad, ik geef thuis ook een hoeveelheid die in de loop van de dag "opgeraakt" en ze kunnen ook een paar uur zonder zitten.
Als je voedselverrijking gaat doen, zullen de poezels trouwens sneller een "voldaan" gevoel hebben :)

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#8 Geplaatst 17 juli 2013 - 13:40

braken na eten kan komen van bv reflux, dat er zuur uit de maag terug naar de slokdarm gaat en je poezel daar dan door moet braken (onzen diddl heeft dat), daar is medicatie voor beschikbaar
Een kat kan ook een luie maag hebben waardoor het eten lange tijd in de maag blijft zitten en het er uiteindelijk toch weer uitkomt omdat de maag het niet aankan om die hoeveelheid voedsel bijtijds te verteren (onzen diddl heeft dat ook), er is ook medicatie voor dit beschikbaar dat wat kan helpen.
Er zullen ongetwijfeld nog wel oorzaken zijn voor dagelijks braken na eten...
Als ik jullie was zou ik zo snel mogelijk naar de dierenarts gaan
Geplaatste afbeelding

Sloeberke
Sloeberke
  • 187 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 21 juli 2013 - 22:50

Na een klein beetje zelfstandig uittesten met korrels hebben we gemerkt dat het echt wel aan de korrels ligt.
Ze krijgen nu Hills Sensitive Stomach Adult en het werkt echt wel!

Ze braken zelden en de kat die het meeste braakt, heeft sinds de opstart van deze korrels nog maar 1 malige gebraakt
en het leek meer op een haarbal dan op korrels.

En ter aanvulling geeft mijn moeder nog brokjes tegen haarballetjes in de hoop dat het probleem volledig opgelost wordt.

Bovendien helpt de voedselverrijking ook een stuk ondanks dat ze er niet zo heel gelukkig mee zijn maar dat
komt wel dik in orde.

Nu morgen nog de grootste challenge van al ... de ontworming geven maar goed ...

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#10 Geplaatst 21 juli 2013 - 23:51

Ik ben blij te lezen dat er ondertussen  beterschap is
Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 22 juli 2013 - 17:20

Ik heb hier ook een stofzuiger rondlopen, Sloeber. Ook Tijger heeft periodes dat hij alles terug uitbraakt.
Diverse keren naar de DA geweest en niet echt iets gevonden. Dus ik dacht dat hij een allergie had. Nieuwe natte voeding (was vaak bij natte voeding) en soms ging het even beter. Dan dacht ik: 'Yes, het ligt aan de voeding, het is opgelost!'
Maar na een tijdje terug hetzelfde. Ik denk dus dat het aan het schrokken moet liggen.
Vandaar hier ook slowdown kommetjes en een voedertoren. Dat van Cat-it zit al in mijn winkelwagentje bij Zooplus voor de volgende keer.
Je hebt veel voedselverrijking'dingen'. Het is wat zoeken wat werkt.

Maar alvast super dat het beter is!!

Voor haarballen geef ik ook van die snoepjes. Pasta krijgen ze hier niet binnen.

Bewerkt door dolfjeweerwolfje, 22 juli 2013 - 17:21.