Spring naar inhoud

- - - - -

Poezenpil

• Log in om te reageren
18 reacties op dit onderwerp
Thunderke
Thunderke
  • 726 berichten
  • 6 katten

#1 Geplaatst 17 juli 2013 - 12:07

Ik zou mijn kat de pil willen geven en ik had nu eens graag jullie mening hierover gehad.
Ik weet dat er risico's aan verbonden zijn maar ze is dit jaar nu al 5 keer krols geweest, het houd gewoon niet op.
Tijdens haar krolsheid eet ze ook amper dus staat ze nu ontzettend mager.

Ik hoor er nu al veel zeggen dat ik haar beter zou steriliseren, en dat ben ik ook wel van plan, maar ik zou volgend jaar graag 1 nestje van haar hebben,
tenminste al zij en ons kitten katertje goed door alle medische testen komen. Het zijn gewone HTK's. Katten die beide van een wilde zwerfkat komen, dus de kans bestaat dat ze één of andere ziekte hebben, maar dat zien we dan wel.

Tot we een jaartje verder zijn dus de pil.
Geplaatste afbeelding

Eleonora
Eleonora
  • 390 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 17 juli 2013 - 12:16

Ik zou haar laten steriliseren. Er zijn al genoeg kittens zonder thuis.
Als je persé een nestje wilt zoek je beter een dieren asiel waarmee je kan samen werken om kittens op te vangen.

Geplaatste afbeelding

Thunderke
Thunderke
  • 726 berichten
  • 6 katten

#3 Geplaatst 17 juli 2013 - 12:22

Ik heb gezegd dat ik de preek niet wil, na een nestje wordt ze gesteriliseerd dus hoe je commentaar. heb gevraagd naar jullie ervaring met de pil.
Ik wil een kitten van mijn katten, omdat ze echt super zijn, geen kat uit een asiel die mij que karakter dan dik tegenvalt omdat je de kans niet krijgt ze te leren kennen.
En nestjes opvangen, ik heb er hier elk jaar in huis die gedumpt worden of van zwerfkatten.
Geplaatste afbeelding

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#4 Geplaatst 17 juli 2013 - 12:28

Ik ben het eens met Eleonora maar enfin daar wil je toch niet naar luisteren dan kan ik je alleen maar in het belang van de poes
een goede pil adviseren perlutex (NL) of provera (BE).

Het is zeer belangrijk om deze pil altijd op dezelfde dag en uur stip te geven, ook de hoeveelheid.

mellemeis
mellemeis
  • 1.077 berichten

#5 Geplaatst 17 juli 2013 - 14:14

Solotje, op 17 juli 2013 - 12:28, zei:

Ik ben het eens met Eleonora maar enfin daar wil je toch niet naar luisteren dan kan ik je alleen maar in het belang van de poes
een goede pil adviseren perlutex (NL) of provera (BE).

Het is zeer belangrijk om deze pil altijd op dezelfde dag en uur stip te geven, ook de hoeveelheid.

ik zou graga voorlopig de kat bvan 2 huizen verder d epil geven (met toestemming van hun uiteraard)
aangezien ze momenteel haar niet kunne steriliseren,
maar ze loopt hele dagen krols buiten,
volgende maand zou ik haar misschien kunnen gana steriliseren uit eigen zak ,
maar momentee gaat dat ook niet vandaar mijn vraga
kan je mij ook wat mee rinfo bezorgen en kan je dat in d eapotheek halen? wat kost het? wat zijn d enadelen?,...
mercikes alleszinds
Prutsemieke , I still love and miss you my bbygirl in heaven <3

Cattery Kiyoshi
Cattery Kiyoshi
  • 212 berichten
  • 7 katten

#6 Geplaatst 17 juli 2013 - 14:52

Mijn poezen krijgen hier tussen hun nestjes ook de pil omdat het ook niet gezond is om ze constant krols te laten en mijn Ufania is echt om de 2 weken krols.
Ik geef Chronopil, dit is een vrij lichte pil dus met weinig hormonen in. Ze krijgen dit ong. 8 maanden per jaar, ik stop altijd een tijdje voor ze naar de kater gaan en natuurlijk als ze zwanger zijn en kittens hebben.
Tot hier toe nog geen enkel probleem mee ondervonden.
Ufania had voordien een beetje last van haar hormonen, haaruitval, na de pil te geven was dit probleem opgelost.

Wel even een waarschuwing als je volgend jaar een nestje wil, vanaf 2014 veranderd de wetgeving enorm rond fokken door het meerjarenplan. Dan mogen enkel erkende fokkers nog doen, ook moet je alle kittens steriliseren en mag je enkel nog open katten verkopen of geven aan mensen met een erkenning. Dus volgens mij is dan zelf thuis even een nestje hebben ook verboden.

mellemeis, op 17 juli 2013 - 14:14, zei:

ik zou graga voorlopig de kat bvan 2 huizen verder d epil geven (met toestemming van hun uiteraard)
aangezien ze momenteel haar niet kunne steriliseren,
maar ze loopt hele dagen krols buiten,
volgende maand zou ik haar misschien kunnen gana steriliseren uit eigen zak ,
maar momentee gaat dat ook niet vandaar mijn vraga
kan je mij ook wat mee rinfo bezorgen en kan je dat in d eapotheek halen? wat kost het? wat zijn d enadelen?,...
mercikes alleszinds

De pil kost niet veel, degene die ik geef kost ongeveer €10 per doosje en dat is voor een half jaar denk ik.
Je geeft dit 1x per week op dezelfde dag en tijdstip.
Volgens mij moet je het bij de DA gaan afhalen. Als het voor een korte periode is van een paar maand is het volgens mij een goede oplossing. Langdurig gebruik is ongezond.

Geplaatste afbeelding
Siamees en Oosters Korthaar www.CatteryKiyoshi.be

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 17 juli 2013 - 14:58

Hier niet zo'n geweldige ervaring met de poezenpil. Wij hadden vroeger een poes (ik spreek wel over zo'n 20 jaar geleden) en mama gaf haar ook de poezenpil. Maar opeens was ze toch zwanger van 1 kitten. We vermoeden dat ze de pil eens zal hebben overgegeven ofzo. Mama wilden haar daarna zo snel mogelijk laten steriliseren en had aan de dierenarts gevraagd wanneer dat mocht. Dierenarts had een bepaald aantal weken gezegd nadat kitten geboren was (ik weet niet zeker meer hoeveel 6 of 8 weken ofzo) en hebben de poes toen meteen binnengebracht. Wat bleek: ze was al terug zwanger van meerdere kittens :o.
Maarja, zoals ik al schreef, is wel 20 jaar geleden...
Mylo Banner

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#8 Geplaatst 17 juli 2013 - 15:00

Thunderke, op 17 juli 2013 - 12:22, zei:

Ik heb gezegd dat ik de preek niet wil, na een nestje wordt ze gesteriliseerd dus hoe je commentaar. heb gevraagd naar jullie ervaring met de pil.
Ik wil een kitten van mijn katten, omdat ze echt super zijn, geen kat uit een asiel die mij que karakter dan dik tegenvalt omdat je de kans niet krijgt ze te leren kennen.
En nestjes opvangen, ik heb er hier elk jaar in huis die gedumpt worden of van zwerfkatten.

Ik heb in je eerste post nergens gezien dat je de preek en de commentaar niet wil, je schreef dat je graag de mening wou van mensen over t feit dat je je kat de pil wil geven
De pil is nu eenmaal niet gezond voor je kat.
Haar altijd maar krols laten lopen ook niet.
Het beste voor je kat is sterilisatie/castratie
Je handelt uit egoïsme en niet met het belang en welzijn van je dieren voor ogen.
Dat mag gezegd worden ook al hoor je het dan liever niet, wie weet dringt het dan ne keer door...
Er zijn genoeg katten super, daarom moet je er niet mee kweken.

Cattery Kiyoshi, op 17 juli 2013 - 14:52, zei:

Wel even een waarschuwing als je volgend jaar een nestje wil, vanaf 2014 veranderd de wetgeving enorm rond fokken door het meerjarenplan. Dan mogen enkel erkende fokkers nog doen, ook moet je alle kittens steriliseren en mag je enkel nog open katten verkopen of geven aan mensen met een erkenning. Dus volgens mij is dan zelf thuis even een nestje hebben ook verboden.

t is te hopen dat het dan verboden is om thuis zelf even een nestje te hebben , dat zal al veel kattenellende uit de wereld helpen dan
Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#9 Geplaatst 17 juli 2013 - 15:53

De pil geven wij niet vanwege alle risico's dus daar kan ik niet over zeggen, maar inmiddels is daar ook al over gereageerd. Los daarvan, je zegt dat je jouw katje volledig wilt laten testen voor je een nestje wilt proberen. Hoewel ik niet voor het fokken van htk's ben, vind ik het wel goed dat je de testen wilt laten doen.

Welke testen had je in gedachten? Misschien kunnen we je daar nog wat over vertellen, hoe je dat het beste kunt ondernemen en welke testen je eventueel nog meer kunt (laten) doen.
Daarbij zijn er een aantal testen die je al vrij vroeg kunt laten uitvoeren, vooral omdat het gaat om katten die als zwervertje zijn geboren. Daar zitten helaas risico's aan vast. Misschien kunnen we op die manier ook een beetje helpen om de kittens een zo goed mogelijke start te geven.

Als je de kittens niet kunt plaatsen, hou je ze dan zelf? (vraag ik me af, geen aanval)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 7 katten

#10 Geplaatst 17 juli 2013 - 16:17

Fokken met htk's zonder stamboom vind ik waanzin. Dat is gewoon vermeerderen terwijl er al zo veel kittens een thuisje zoeken, of hou je ze allemaal zelf? Fokken met katten met stamboom is het instand houden van een ras + verbeteren op gecontroleerde basis. En totaal overgelijkbaar.
Weet jij hoeveel zielepietjes er al een thuisje zoeken, ook kittens? Ik kan er niet achter staan.
Dat wou ik wel gezegd, of je het nu horen wil of niet. We zijn hier op een kattenforum waar mensen hun mening mogen delen op een normale manier :)  Punt is, vele mensen willen iets en drijven hun wil door zonder verder na te denken.
Maar zoals ik al zei, als het voor jezelf is en je wil ze allemaal zelf houden of aan familie heb ik minder problemen mee.

Doe zeker de nodige testen, dit zijn evengoed problemen bij htk's.
Qua pil is provera goed, maar niet elke dierenarts zal die nog voorschrijven. Immers, wettelijk verboden daar het een mensenpil betreft.
Maar er zijn er wel die het nog doen. Anders via de arts. Provera is een goede pil. 1x per week op zelfde dag geven. Met uur heb ik hier geen problemen gekend dat het exact hetzelfde moet altijd, lukt hier zelden.

Bewerkt door Serenity, 17 juli 2013 - 16:18.

Geplaatste afbeelding

Thunderke
Thunderke
  • 726 berichten
  • 6 katten

#11 Geplaatst 17 juli 2013 - 17:46

Nuja, egoïsme of niet, en voor zij die denken dat ik er lichtzinnig aan begin. Als ik dat zou doen dan zou ik gewoon de kat laten lopen nu, gezond of niet en haar maar gewoon een nestje laten krijgen met weet ik veel welke kater, als het toch niet uitmaakt. in tegenstelling daarvan ga ik mijn katjes wel eerst laten testen voor alle mogelijke ziektes, als ze er eentje hebben dan gaat het gewoon niet door en gaan ze gelijk onder het mes, beide, zowel kater als kattin.
En geloof me, als ik al die moeite en kosten voor wat vele, denk toch niet echte kattenvrienden hier, maar een gewone domme HTK vinden ga doen, dan zullen de toekomstige adoptanten al van heel goede huize moeten zijn voor ze een katje mee krijgen. Dat ik ze op voorhand verplicht zou moeten laten steriliseren, daar zou ik geen enkel probleem mee hebben, als ze daarvoor willen betalen, dan ben ik pas echt zeker dat mijn schatjes goed terecht komen. Ik wil de mensen zelfs de garantie geven dat als de kittens sterven aan een erfelijke of veel voorkomende ziekte ze hun geld dan gewoon terug krijgen. Klinkt niet echt egoïstisch.
De kittens zullen hier weg gaan, misschien wel beter verzorgd dan bij sommige zogenaamde perfecte stamboomfokkers. Want stamboom of niet, ik lees hier ook veel verhalen van zogenaamde oprechte fokkers waar uiteindelijk dan blijkt dat ze meerdere nesten op een jaar hebben met dezelfde kat en waar de kittens na een paar maand toch niet zo gezond blijken te zijn of zware achterstand hebben om over het karakter nog maar te zwijgen.

Ik ga echt niet zomaar over 1 nacht ijs, heb er goed over nagedacht en ben me bewust van de kosten en van wat het met zich meebrengt aan verantwoordelijkheid.
Er zullen heus wel veel super HTK katjes zijn, maar mag ik dan aan de fokkers die hier commentaar geven vragen waarom zij juist met een bepaalde kat fokken?
Toch ook omdat die ene net dat beetje meer heeft voor jullie of is het enkel voor het geld en maakt het niet uit van welke combie je een nestje hebt.

En als de regels strenger gaan worden, dan kan ik dat enkel toejuichen, maar denk dat ze onmogelijk iedereen die op de juiste manier voor een nestje gaat het kunnen verbieden, daar zouden jullie hier allemaal moeten tegen zijn, want als alle katten steriel moeten worden gemaakt behalve die met stamboom of vergunning, dan is er binnen dit en 2 jaar geen kat meer te vinden en de genenpool van de 'raskatten' ligt voor sommige katten al veel te sterk op elkaar. Op naar het uitroeien van de kat zou ik zeggen. Ik doe daar liever niet aan mee, want ik vind katjes super leuke en aangename huisdiertjes.
Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#12 Geplaatst 17 juli 2013 - 17:53

de kat zal echt niet zo snel uitgeroeid zijn (om even aan het einde van je post te beginnen ;) )
En tja, als je hier post dan zul je niet veel positieve reacties krijgen over het fokken met htk's.

Dat ik zelf daar moeite mee heb is omdat het vaak niet op de juiste manier gebeurd, daar heb jij over nagedacht, zover is het wel duidelijk. Maar er is nog een puntje. Die stamboom die jij zo onbelangrijk lijkt te vinden is een manier om de inteelt zo laag mogelijk te houden. Controle te houden over wie wel en niet met elkaar mag paren. Gezondheidsproblemen te filteren. een stamboom is kennis en kennis is macht. Heel belangrijk vind ik.

Los daarvan denk ik dat je er zeker over hebt nagedacht en vandaar ook mijn eerdere reactie. Als fokkers jou kunnen helpen met het doorgeven/uitleggen van dingen die belangrijk zijn, dingen die een fokker ervaart in de loop van de tijd en waar je bar weinig over lezen kan, dan kan dat jou, je katjes en je eventuele toekomstige kittens zeker ten goede komen.

Los dus van je vraag over de pil (want ik denk dat je zelf ook wel hebt gelezen dat de pil gewoon heel veel nare bijwerkingen kan hebben) zijn deze vragen (vind ik) zeer legitiem.
En daarom heb ik dus mijn vragen gesteld. En ik hoop dan ook dat je hier antwoord op wilt geven.

Geplaatste afbeelding

Thunderke
Thunderke
  • 726 berichten
  • 6 katten

#13 Geplaatst 17 juli 2013 - 18:03

ginnie, op 17 juli 2013 - 15:53, zei:

De pil geven wij niet vanwege alle risico's dus daar kan ik niet over zeggen, maar inmiddels is daar ook al over gereageerd. Los daarvan, je zegt dat je jouw katje volledig wilt laten testen voor je een nestje wilt proberen. Hoewel ik niet voor het fokken van htk's ben, vind ik het wel goed dat je de testen wilt laten doen.

Welke testen had je in gedachten? Misschien kunnen we je daar nog wat over vertellen, hoe je dat het beste kunt ondernemen en welke testen je eventueel nog meer kunt (laten) doen.
Daarbij zijn er een aantal testen die je al vrij vroeg kunt laten uitvoeren, vooral omdat het gaat om katten die als zwervertje zijn geboren. Daar zitten helaas risico's aan vast. Misschien kunnen we op die manier ook een beetje helpen om de kittens een zo goed mogelijke start te geven.

Als je de kittens niet kunt plaatsen, hou je ze dan zelf? (vraag ik me af, geen aanval)

Onze DA heeft ons al gezegd dat we op zoek moeten naar een gezond katje voor te fokken en dat die ons zeker zal bijstaan met de nodige raad. Ik ga dan ook alle testen laten doen die de DA ons aanraad te doen, wat er volgens mij best veel zullen zijn, want dat is ook goed voor hen natuurlijk. Die testen zie ik ook niet echt als een kost, want als ik ze doe dan weet ik gelijk hoe mijn katjes ervoor staan, of ze wel perfect gezond zijn enzo. De oudste had ik een tijdje willen testen maar ik had toen een minder goede DA, een van de oude stempel meer die enkel vaccinaties doet. Nu zit ik bij een hele goede praktijk en de dieren worden hier bij wijze van spreken binnenstebuiten gekeerd tijdens het onderzoek. Volgende week gaan we met ons kitten terug naar de DA voor de vervolgvaccinatie, dan ga ik hen ook gelijk een voorschrift vragen voor een goede pil, liefst niet te zwaar ook om de grootste risico's te vermijden. Verder ga ik dan gelijk ook vragen welke testen moeten gedaan zijn om alle mogelijke ziektes uit te sluiten en verder voor de oudste dan een afspraak maken om deze te doen en eventueel al de testen voor het kitten ook.

En op de vraag of ik ze zelf zou houden als ik er geen baasjes voor vind, als het moet wel, al ben ik ervan overtuigd dat er mensen zijn die gerust willen betalen voor een kitten dat in orde is met alles en opgegroeid is in een liefdevol thuis. En voor alle duidelijkheid, dit is niet voor het geld, mensen zullen enkel betalen voor de kosten die ik gedaan heb, niets extra, ook niet voor de testen op mijn eigen kat, want die doe ik natuurlijk ook uit eigen belang en daar moet een ander niet voor opdraaien.
Geplaatste afbeelding

Thunderke
Thunderke
  • 726 berichten
  • 6 katten

#14 Geplaatst 17 juli 2013 - 18:44

ginnie, op 17 juli 2013 - 17:53, zei:

Dat ik zelf daar moeite mee heb is omdat het vaak niet op de juiste manier gebeurd, daar heb jij over nagedacht, zover is het wel duidelijk. Maar er is nog een puntje. Die stamboom die jij zo onbelangrijk lijkt te vinden is een manier om de inteelt zo laag mogelijk te houden. Controle te houden over wie wel en niet met elkaar mag paren. Gezondheidsproblemen te filteren. een stamboom is kennis en kennis is macht. Heel belangrijk vind ik.

Even voor de duidelijkheid, ik heb niet tegen een stamboom, mijn hond heeft er ook 1, lang moeten zoeken ook om een goede betrouwbare fokker te vinden.
Het valt me gewoon op dat er, zeker in België nog te veel gefoefeld wordt met stambomen, zeker dan met katten, en dat de verenigingen hier niets aan kunnen/ willen doen.

Toen ik op zoek was naar een hond kwam ik ook bij een fokker, op het eerste zicht wel alles ok, al kregen we geen papieren te zien. Op weg naar huis begon ik me dan toch vragen te stellen en dan de hele site nog eens afgegaan. De hond, die al eerder voor het allereerste nestje had gezorgd had dezelfde naar als die van de kennel, wat volgens mij dus niet kon. Bleek dat de fokker fokte met een hond waar niets van gekend was, maar dit was volgens haar geen probleem. Ze leverde een stamboom af  met enkel de familiale gegevens van de reu. Dan stel ik me de vraag als je zelf verder wil gaan fokken met je hond, hoe weet je dan dat je niet fokt met een neef ofzo, of misschien met de grootvader. Ik heb dus verder gezocht naar een kennel waar ik gelijk alle nodige papieren te zien kreeg, zelfs zonder er zelf om te moeten vragen. Hier was wel alles in orde en wij hebben nu ook een lieve gezonde hond van deze kennel. Of de andere fokker z'n stambomen gewoon namaakte of dat ze weldegelijk werden afgeleverd door de vereniging weet ik niet, maar ik denk wel dat ze enkele mensen 'opgelicht' heeft.

Ik vind een stamboom dus weldegelijk belangrijk, anders had ik wel gewoon een pup van de 'slechte' fokker genomen, want ze had best wel een mooie hond, maar ik wou gewoon zekerheid.
Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#15 Geplaatst 17 juli 2013 - 22:42

Dan heb ik het verkeerd begrepen, bedankt voor je toelichting!

Wat betreft de testen, de meeste dierenartsen weten het niet goed en stellen dan alleen de standaard testen voor. Ik zal er morgen (of het weekend) eens voor gaan zitten om een en ander voor je op een rijtje te zetten, met de reden erbij waarom ik vind dat je er minimaal op zou moeten testen. Als anderen me niet voor zijn dan ;) Als ik anderen voor ben dan kunnen anderen het misschien aanvullen. niet direct iets met de poezenpil te maken, maar denk ik wel met een ander onderdeel van je post ;)
oke?

Geplaatste afbeelding