Spring naar inhoud

- - - - -

Kattin zwanger

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
Shana
Shana
  • 3 berichten

#1 Geplaatst 19 juli 2013 - 11:26

Hey,
We hebben een groot vermoeden dat ons kattin zwanger we hebben het aan onze dierenarts ook gevraagd en die zei dat ze wel zwanger zou zijn maar hoelang dat is een groot ? Haar buikje steekt wel al goed uit en gisteren leek het of je zag de buik bewegen! Maar nu is men vraag onze poes zit meestal buiten maar eigenlijk zou ik het liefste hebben dat ze binnen bevalt weet iemand hoe we dit het beste kunnen aanpakken het is namelijk de eerste keer dat wij poezen als huisdier hebben dus daarom zijn alle tips welkom!! Overdag ligt ze nu wel veel binnen!! Ik hoop op veel tips
Groetjes shana

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#2 Geplaatst 19 juli 2013 - 11:33

Beste is de poes binnen te houden nu gezien je niet weet wanneer het zover is en ze zal een rustig plekje willen uitzoeken om te bevallen, en dit kan ook ergens in de natuur zijn.

Dan kan het zijn dat de poes dagen niet naar huis komt of enkel om te eten en dan gaat het heel moeilijk zijn om ze te vinden.

Succes in elk geval en jammer dat je je poesje niet hebt laten helpen, want er zijn al zoveel huiskatjes die maar geen thuis vinden, en vermoedelijk weet je niet wie de vader is, dus hopelijk heeft jou kat en hierdoor ook de kittens geen ziektes opgelopen.

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 19 juli 2013 - 11:46

Ben het eens met Hilleke.

Hieronder vind je een topic van Wendy (Dolfjeweerwolfje) die een zwerfpoesje binnennam die zwanger bleek te zijn
http://www.kattensit...ge__hl__ rostje
Daar staan gigantisch veel tips in.

Best na de bevalling (ik dacht 6 weken na de bevalling, 't staat ook ergens in dat topic) jullie poezel laten helpen zodat ze geen nieuwe nestjes meer krijgt (en jullie niet telkens in de kosten vallen). De pil is duur, niet echt safe en op termijn ongezond voor de kat (net zoals te veel krols worden). Beter op tijd "te goei" ingrijpen dan te laat, jullie poezelke zal er jullie dankbaar voor zijn :)

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Shana
Shana
  • 3 berichten

#4 Geplaatst 19 juli 2013 - 12:10

Amai het is hoer precies een heel vriendelijke pagina bij deze wete we wel wie de vader is en als we ons katten niet goed helpen dan zouden we ze geen eten of ze niet meer binnen laten he en dienen uitleg vroeg ik helemaal niet onzen dierenarts had er helemaal een andere uitleg over hoor!! Maar ja andere weten het precies veel beter dan een dierenarts en laten meteen blijken dat je niet voor je huisdier kan zorgen!!!

Btw we zulle wel maken dat de kleine katjes in een goed gezinnetje terrecht komen

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#5 Geplaatst 19 juli 2013 - 12:20

Je hoeft niet meteen aangevallen te voelen. Wat hier gezegd wordt, wordt gezegd vanuit liefde voor de dieren. Omdat er zo'n enorm overaanbod is aan katten dat er jaarlijks enorm veel dieren in asiel worden ingeslapen. Dus voor elk van jouw katjes die (gelukkig) een goede thuis zullen krijgen, wordt er eentje ingeslapen in het asiel. Het meest diervriendelijke is daarom om je kat te laten steriliseren. Verder werd er al antwoord gegeven op je vraag. Misschien kan je die mensen daar ook voor bedanken in plaats van hen onmiddellijk aan te vallen.

En als je kat quasi de hele tijd ongesteriliseerd vrij buiten loopt, is het logisch om aan te nemen dat jij niet weet wie de vader(s) van de kittens is (zijn), laat staan of hij getest is op ziektes.

Bewerkt door kate2, 19 juli 2013 - 12:23.

Shana
Shana
  • 3 berichten

#6 Geplaatst 19 juli 2013 - 12:27

Kdenk da ge best eens andere mensen aanvalt dan mij wij zorgen voor ons kat!! Maar blijkbaar mag een kattin geen kattin meer zijn

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#7 Geplaatst 19 juli 2013 - 12:44

Dames: de poes is al bijna aan het bevallen toe, laten we ons nu eerst daarop concentreren ;)

Beste Shana,

Je hoeft je echt niet aangevallen te voelen, de mensen die hier reageren bedoelen het goed. en je geeft nu niet bepaald enorm veel informatie, dus worden er enkele aannames gedaan. Dat is niet altijd even goed natuurlijk, al is het wel gebaseerd op ervaringen. Hopelijk kun je tussen die paar zinnen ook de opmerkingen zien die je de informatie geven waar je om vraagt.

Voor wat betreft de vraag hoe je het beste je kat binnen kunt houden is dat een beetje afhankelijk van hoe ze naar buiten gaat. Speel je portier? of heeft ze een luikje?
In het eerste geval is het niet zo ingewikkeld: deuren dicht houden.
In het tweede geval kan het lastig zijn, als het luikje op slot kan doe dat dan. Als het niet op slot kan, barricadeer dan het luikje zodat ze er niet meer bij kan.

Jammer dat je niet weet wanneer ze gedekt is. Weet je nog wel wanneer ze ongeveer krols was?
als je de buik hebt zien bewegen is het aan te nemen dat ze minimaal 7 weken is, maar waarschijnlijk al verder.
Vanaf ca 7 weken zwangerschap kun je de kittens gaan voelen bewegen in de buik, iets later kun je ze gaan zien.

Hou haar vanaf nu echt binnen (ramen en deuren gesloten houden dus) en hou haar ook na de bevalling nog binnen tot de kittens verhuisd zijn. Het beste kun je de kittens laten verhuizen vanaf een week of 13. In het gegeven topic staat enorm veel info, dus ik raad je aan om dat goed door te lezen.

Hou ook goed in de gaten dat de poes al vrij snel na de bevalling weer krols kan worden en dus ook weer zwanger kan raken. Dat is niet gezond. Laat haar dus niet buiten en zeker niet samen met een potente kater in die hele periode!

Zet NU alvast enkele dozen neer, chipsdozen (formaal lays) met zachte fleecekleed of laken erin. Zorg dat je onderleggers in huis hebt voor tijdens de bevalling. Er is meer,, maar dat kun je in het andere topic allemaal lezen.

En laat haar aub testen op in ieder geval de besmettelijke ziektes fiv en felv. Dat kan via een snaptest, beetje bloed af laten nemen, testje doen en binnen een kwartier heb je de uitslag. Beide ziektes zijn besmettelijk, overdraagbaar op de kittens en heel erg dodelijk. Dus dat raad ik je in ieder geval aan.
Weet je de bloedgroep van je poes? Zo niet, dan is dat ook een aanrader. Je weet wie de vader van de kittens is zeg je, heb je de dekking gezien?
Een poes kan namelijk ver lopen om gedekt te worden, een kater kan heel ver lopen om een poes te dekken. Een poes kan zich ook laten dekken door meerdere katers, waardoor de kittens verschillende vaders kunnen hebben (in 1 nestje!).
Als je zeker weet wie de vader is, laat die dan ook testen op fiv/felv en bloedgroep.

Als de bloedgroep van papa en mama niet matched kan het zijn dat je de kittens moet flessen de eerste 24 uur om te voorkomen dat ze dood gaan (en ja, dat komt voor helaas, ik verzin het niet)

Bij voorkeur laat je ze ook allebei screenen op hcm/pkd (erfelijke, dodelijke hartziekte en nierziekte) en patella luxatie (losse knieschijven).

Als je dat allemaal hebt gedaan dan heb je de basis denk ik wel gehad.

Ik zou zeggen, lees het topic, lees veel op forum en als je vragen hebt stel ze dan.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Nivo
Nivo
  • 6.365 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 19 juli 2013 - 12:47

de term "uw kat laten helpen"  betekend alleen het laten steriliseren/castreren ;)
sorry laatste keer

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#9 Geplaatst 19 juli 2013 - 13:23

Bekijk berichtShana, op 19 juli 2013 - 12:27, zei:

Kdenk da ge best eens andere mensen aanvalt dan mij wij zorgen voor ons kat!! Maar blijkbaar mag een kattin geen kattin meer zijn

We zijn hier allemaal heel vriendelijk geweest maar proberen je duidelijk maken welke gevolgen het heeft dat je zomaar een huiskatje zwanger laat worden.
We geven enkel aan dat het beter is om ze te laten steriliseren, dit is een forum waar ieder zijn mening mag geven op een vriendelijke manier, en ik denk dat je dankbaar mag zijn dat dit heel vriendelijk is gebeurd, want als je hier eens wat oudere topics gaat lezen over dit onderwerp kan het er héél anders aan toe gaan

Succes nog

Dorothea
Dorothea
  • 1.786 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 19 juli 2013 - 15:10

Bekijk berichtNivo, op 19 juli 2013 - 12:47, zei:

de term "uw kat laten helpen"  betekend alleen het laten steriliseren/castreren ;)

Ik denk ook dat je dit misschien misbegrepen hebt.

Veel succes!

liange
liange
  • 2.395 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 19 juli 2013 - 15:20

Shane je bent hier nieuw en komt met een vraag wij geven je daar goeie raad op zelfs een website .
Ook je kan laten helpen daarna is een goeie raad dat je niet verkeerd mag oppakken je poes gaat niet meer zo ver lopen en word zelfs nog een stuk liever en aanhankelijker . OOk voor haar eigen gezondheid is het beter want nadat ze bevallen is kan ze direkt terug zwanger geraken en da's niet zo echt goed voor haar . Dus aub luister naar de goeie raad voel je direkt zo niet aangevallen wij willen enkel helpen.

veel geluk met je poezeltje en vertroetel ze maar goed

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#12 Geplaatst 19 juli 2013 - 15:32

Dan mag je van geluk spreken dat ze al niet meer nestjes heeft gehad als ze altijd buiten loopt.

Je kan proberen haar een mandje of gewoon een wasmand klaar te zetten met zacht dekentje in. Liefst geen sponsen handdoek daar de kittens kunnen blijven haken in die lusjes.
Probeer haar zoveel mogelijk binnen te houden en zeker 's nachts. Als ze ergens gaat bevallen kan je mss er niet aan of vind je ze mss niet.
Zet ook een kattenbak in de buurt zodat ze die kan gebruiken, zet haar er een paar keer op indien nodig.

Eens de kittens er zijn geef je best kittenvoer aan mamapoes zodat ze meer voedingsstoffen in krijgt want kittens die zogen vraagt toch best veel van mamapoes.

Je kan hier altijd terecht voor vragen, commentaar krijg je erbij dit is nu eenmaal zo iedereen heeft het beste voor met de poes, vooral oepsnestjes zijn er overal genoeg. Poes kan nare en dodelijke ziektes oplopen door gedekt te worden van een buitenkat. Mss eens daar over nadenken.

lientj
lientj
  • 1.154 berichten

#13 Geplaatst 20 juli 2013 - 01:20

Mss even zeggen, ik wist dit niet, als mandje alle sinds geen bananendoos gebruiken.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#14 Geplaatst 20 juli 2013 - 14:46

idd in bananendoze wordt een insectenwerend middel gespoten wat ook gevaarlijk kan zijn voor katten.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#15 Geplaatst 20 juli 2013 - 15:30

dat is zo met alle fruitdozen, niet alleen bananendozen ;)
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende