Spring naar inhoud

- - - - -

Kater agressief tegenover kattin

• Log in om te reageren
6 reacties op dit onderwerp
Dlphine
Dlphine
  • 65 berichten

#1 Geplaatst 20 juli 2013 - 12:01

Hoi allemaal!
Ik heb hier al enkele keren gepost over mn kattinnetje die een pootje werd geamputeerd. Ze is weer helemaal in orde nu en trekt goed haar plan.

Het probleem is nu mijn kater. Even vlugge situatieschets: sinds begin juni vorig jaar kregen we een kater, echt lief beestje, twee maanden later vond mijn ma een katje langs de weg aan 't zwerven en nam het mee naar huis. Na een paar dagen werden ze al dikke maatjes en dat bleef zo, sliepen samen, speelden samen, deden elkaar geen pijn (in de zin dat ze wegliep van hem of hij haar hard beet). Jammergenoeg is dit laatste de laatste tijd wel het geval. Hij jaagt graag en brengt soms zijn prooi mee naar huis (vogels, muizen, ratten, konijnen, ...).
Soit, een paar maanden terug kreeg mijn kattin een ongeluk, klem, en pootje amputeren. Ik heb het gevoel dat hun "relatie" sindsdien wat bekoeld is. Ik dacht dat het gewoon tijdelijk was omdat ze ziek was en niet zoals anders. Maar het wordt erger en erger.
Hij is geen sociale kat maar komt toch soms wat lieflijk vleien, dan krab ik hem een beetje op zijn rug en kopje en ik merk wel dat ie het leuk vindt. Dan ziet hij onze kattin en opeens staan zijn ogen groter, geniet ie niet meer van het krabben en loopt weg ofwel echt weg naar de andere kant ofwel haar kant op en gaat ie haar aanvallen. Ze jankt echt en blaast en gromt naar hem, maar het boeit hem blijkbaar echt niet. Ze komt echt bang van hem.

Ik heb echt geen idee waarom hij zo doet, misschien omdat hij niet meer echt met prooien thuiskomt en dus zijn agressie op haar wil afreageren? Ik weet het niet...
O ja, als het erom doet: hij is gecastreerd sinds november/december vorig jaar.
Het is ook niet continu, want ze slapen samen in de veranda en ik hoor niets van ruziemaken of "gejaag" op haar. Het is één of twee keer per dag dat ie haar aanvalt, voor de rest negeert ie haar gewoon.
Als iemand ideetjes heeft of tips om ze terug overeen te laten komen, altijd welkom!

Bewerkt door Dlphine, 20 juli 2013 - 12:07.

Nivo
Nivo
  • 6.365 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 20 juli 2013 - 13:26

Wat erg wat je kattinnetje is overkomen :(

Moet denken dat de manier hoe ze zich nu voortbeweegt de trigger is, dat hij haar niet herinnerd als daar voor.
Misschien is de manier waarop ze nu loopt een aanleiding om in haar een soort prooi te zien. Hij is een echte jager met zijn konijnen vangen, in de natuur zullen de zwakkere altijd het eerste doelwit zijn.

Zie het hier ook dat ze aan elkaars lichaamstaal zien/voelen dat er een confrontatie aan zit te komen nog voor ik het zelf herken. De gene waar op 'gejaagd' word vlucht dan bij tijds. Niet dat het veel helpt want dat is dan juist weer de trigger om de jacht in te zetten.

Hij ziet dat ze anders is en zij weet dat ook. Heel erg voor haar dat ze nu gepest word en ze met die stress moet leven.
Katten zijn niet gemakkelijk om iets in hun gedrag te proberen veranderen, hoop dat het met de tijd zal beteren maar na een paar maanden zal dat ook niet snel het geval meer zijn....

Echt tips hoe dit aan te pakken weet ik niet, misschien als je ziet dat hij op haar focust hem afleiden met een hengel of iets waar hij op kan jagen??

sorry laatste keer

Dlphine
Dlphine
  • 65 berichten

#3 Geplaatst 20 juli 2013 - 20:48

Bekijk berichtNivo, op 20 juli 2013 - 13:26, zei:

Wat erg wat je kattinnetje is overkomen :(

Moet denken dat de manier hoe ze zich nu voortbeweegt de trigger is, dat hij haar niet herinnerd als daar voor.
Misschien is de manier waarop ze nu loopt een aanleiding om in haar een soort prooi te zien. Hij is een echte jager met zijn konijnen vangen, in de natuur zullen de zwakkere altijd het eerste doelwit zijn.

Zie het hier ook dat ze aan elkaars lichaamstaal zien/voelen dat er een confrontatie aan zit te komen nog voor ik het zelf herken. De gene waar op 'gejaagd' word vlucht dan bij tijds. Niet dat het veel helpt want dat is dan juist weer de trigger om de jacht in te zetten.

Hij ziet dat ze anders is en zij weet dat ook. Heel erg voor haar dat ze nu gepest word en ze met die stress moet leven.
Katten zijn niet gemakkelijk om iets in hun gedrag te proberen veranderen, hoop dat het met de tijd zal beteren maar na een paar maanden zal dat ook niet snel het geval meer zijn....

Echt tips hoe dit aan te pakken weet ik niet, misschien als je ziet dat hij op haar focust hem afleiden met een hengel of iets waar hij op kan jagen??

Dit klinkt eig wel nog logisch. Ze heeft (nog) geen schrik van hem, dus als ie in de buurt is gaat ze niet weglopen of hem ontwijken, maar de eerste momenten na zijn "aanval" is ze wel ongemakkelijk en gestresseerd... Nu heb ik tenminste toch een idee hoe het zou kunnen komen, bedankt!

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#4 Geplaatst 20 juli 2013 - 21:31

Katten zijn soms hard. Taken in een groep katten worden verdeeld. Nu is de kattin eigenlijk 'verzwakt' en vallen alle taken op hem.

Dat zie je regelmatig gebeuren, dat als een kat te oud wordt of door ziekte niet meer kan wat ze voordien kon, dat er dan ruzie komt.

Ik zou de katten effe rust geven door ze wat apart te zetten en dan met veel positieve associaties langzaam de relatie terug gaan opbouwen. Dus als de kater de andere kat ziet, krijgt die lekkers. Dat hij de kattin met leuke dingen gaat associëren

Veel succes. Dit moet echt wel pijnlijk zijn om te zien gebeuren.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Dlphine
Dlphine
  • 65 berichten

#5 Geplaatst 21 juli 2013 - 20:12

Bekijk berichtwea, op 20 juli 2013 - 21:31, zei:

Katten zijn soms hard. Taken in een groep katten worden verdeeld. Nu is de kattin eigenlijk 'verzwakt' en vallen alle taken op hem.

Dat zie je regelmatig gebeuren, dat als een kat te oud wordt of door ziekte niet meer kan wat ze voordien kon, dat er dan ruzie komt.

Ik zou de katten effe rust geven door ze wat apart te zetten en dan met veel positieve associaties langzaam de relatie terug gaan opbouwen. Dus als de kater de andere kat ziet, krijgt die lekkers. Dat hij de kattin met leuke dingen gaat associëren

Veel succes. Dit moet echt wel pijnlijk zijn om te zien gebeuren.

Dat is idd een goed plan!
Ik denk wel dat t goed kan zijn dat ie haar ziet als "prooi" want als ie haar ruikt gaat ie haar wassen (of toch aan dr kont likken..) en 's nachts slapen ze in dezelfde kamer en is er geen probleem, dan denk ik dat ie haar wel ruikt en de geur herkent en niet wil aanvallen, maar omdat ze wat anders loopt (misschien wat huppelt zoals een konijntje?) ziet ie haar als een prooi...

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 21 juli 2013 - 20:20

Maar als ze mekaar wassen schieten katten eigenlijk goed op met elkaar. Is het dan niet eerder ruw spel?
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Dlphine
Dlphine
  • 65 berichten

#7 Geplaatst 21 juli 2013 - 21:32

Bekijk berichtwea, op 21 juli 2013 - 20:20, zei:

Maar als ze mekaar wassen schieten katten eigenlijk goed op met elkaar. Is het dan niet eerder ruw spel?

Dat dacht ik ook eerst maar ik vind het toch wel heel ruw. Ik dacht dat ie "vroeger" niet zo agressief tegenover haar was maar ik kan het me ook verkeerd herinneren...