Spring naar inhoud


- - - - -

Testen bij Siamees/OSH


  • Log in om te reageren
12 reacties op dit onderwerp
Cattery Kiyoshi
Cattery Kiyoshi
  • 212 berichten
    • Locatie: Molenstede
  • 7 katten
OFFLINE

#1 Geplaatst 20 juli 2013 - 18:08

Toen ik vorig jaar op onderzoek uit was om mijn eigen cattery te beginnen ben ik na veel vragen aan vele fokkers van zowel BE als NL er uit gekomen dat zo goed als niemand bij dit ras op HCM/PKD etc test.
Er word enkel een FeLV en FIV test gedaan.
En dus heb ik dit bij mijn eerste nestje ook maar zo gedaan, blijkbaar komen deze ziektes raar of zelden voor bij dit ras.

Nu was ik aan het denken om via een DNA-test toch eens te testen.
http://www.vhlgeneti...ke_Ziekten.aspx

Hier bieden ze een combinatiepakket van €55 een heel deel testen aan en dat leek me wel interessant.

Wat denken jullie, is dit voldoende?
Of eerder overbodig aangezien de rest ook niet test en als ik bij een kater op dek ga deze dus ook niet getest zal zijn?

Geplaatste afbeelding
Siamees en Oosters Korthaar www.CatteryKiyoshi.be

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#2 Geplaatst 20 juli 2013 - 19:11

nee, dit is absoluut niet voldoende.
Dna is handig om te testen, maar gezien er bij de mens al meer dan 40 genen zijn ontdekt die (een rol spelen) voor het ontstaan van hcm, mag je er vanuit gaan dat het bij dieren net zo complex is. Twee bekende genen (alleen gevalideerd voor Ragdoll, ik dacht hcm 1, en voor de maine coon, dat zou dan hcm 3 zijn. maar ik kan het hebben omgedraaid ;) ) is dan goed om te weten maar lang niet genoeg.

De enige methode om hcm op te sporen is via een scan. Hetzelfde geld voor pkd. Dat kan alleen bij daarvoor speciaal opgeleide specialisten, regulieren da's hebben daar vaak de middelen en de ervaring/kennis niet voor. (daarom zijn er ook specialisten ;) )

Dat er binnen een ras niet getest wordt wil niet zeggen dat het niet voorkomt, alleen maar dat je het niet weet. Iemand moet de eerste zijn, dus ik zou zeggen: ga vooral testen!

Je moet ergens een start maken. En wie weet volgen er dan meer, die net als jij twijfelen of je het niet toch misschien moet doen. Ik kan het alleen maar toejuichen.

Eigenlijk vind ik dat hcm en pkd standaar voor elk ras gescand zou moeten worden, als basistesten.
Bloedgroepbepaling vind ik ook heel belangrijk.

Je kunt de combi dna test prima laten doen, maar laat je daar niet door leiden (voor hcm en pkd). Zorg dat je ook scant. Geeft geen 100% zekerheid, maar die krijg je (helaas) toch niet. De scan geeft 80% zekerheid. En moet herhaald worden (jaarlijks of voor elk nest). En het is verstandig om ook castraten nog te laten scannen als je ze hebt ingezet voor de fok....

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
    • Locatie: Merksem
  • 9 katten
OFFLINE

#3 Geplaatst 20 juli 2013 - 19:34

Ik ben het helemaal eens met Ginnie en het komt idd wel voor bij alle rassen, alleen komen ze er niet mee naar buiten en ik denk ook wel dat het minder lijkt omdat er ook minder zijn tegenover brits korthaar.

Dus ik zou zeggen kies een goede specialist en wees de eerste en hopelijk volgen er nog! :thumb:


Kijk in dit topic voor specialisten in België => klik

Cattery Kiyoshi
Cattery Kiyoshi
  • 212 berichten
    • Locatie: Molenstede
  • 7 katten
OFFLINE

#4 Geplaatst 21 juli 2013 - 01:37

Jullie hebben gelijk, ga persoonlijk zelf toch ook geruster zijn over mijn katjes als ze gezond blijken na testen! Dus ik ga er voor gaan :)

Vind alleen jammer dat het voor de kittens niet veel nut heeft om het maar zo te zeggen want langs vaders kant kan je nooit zeker zijn.
Jammer genoeg is het voor mij ook geen optie om zelf een kater aan te schaffen :(

Geplaatste afbeelding
Siamees en Oosters Korthaar www.CatteryKiyoshi.be

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#5 Geplaatst 21 juli 2013 - 08:23

Wat goed dat je ervoor gaat! Echt super!

En wie weet vind je wel een cattery die wel test voor een dekking. Of is de cattery met DE kater wel bereid om hem te laten scannen voor je :)

Als er één iemand begint met iets en het belang ervan kan overbrengen op anderen, dan veroorzaak je op die manier een sneeuwbal. En voor je weet zijn er overal catteries die testen.
Thumbs up voor jou in ieder geval! :duim: :thumb:

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Randa
Randa
  • 6.208 berichten
    • Locatie: Dendermonde
  • 7 katten
OFFLINE

#6 Geplaatst 25 juli 2013 - 11:09

Als je gaat kijken bij de Siamees en Oosters Korthaar is het toch ook heel belangrijk te scannen op ziekten zoals PRA, komt heel veel voor bij de Siamees.
Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

Cattery Kiyoshi
Cattery Kiyoshi
  • 212 berichten
    • Locatie: Molenstede
  • 7 katten
OFFLINE

#7 Geplaatst 25 juli 2013 - 12:15

Bekijk berichtRanda, op 25 juli 2013 - 11:09, zei:

Als je gaat kijken bij de Siamees en Oosters Korthaar is het toch ook heel belangrijk te scannen op ziekten zoals PRA, komt heel veel voor bij de Siamees.

Ja klopt Randa, dit heb ik de laatste tijd ook horen vallen terwijl ik daar voordien nog nooit van gehoord had!
Dit is toch ook iets dat de laatste tijd meer en meer in de lijnen komt he?

Geplaatste afbeelding
Siamees en Oosters Korthaar www.CatteryKiyoshi.be

Randa
Randa
  • 6.208 berichten
    • Locatie: Dendermonde
  • 7 katten
OFFLINE

#8 Geplaatst 25 juli 2013 - 13:33

het is er niet zomaar ingekomen hoor. men is begonnen met de cinnamon en ticking en nog allerhande in de Oosters Korthaar en de Siamees in te fokken.
Laat dit nu kleuren of tekeningen zijn die voorkomen bij de Abessijnen en het is hier dat men dan ook die kleuren is gaan halen.  Maar niet enkel het kleur maar dus ook de PRA.
Terwijl de Abessijnfokker het er probeert uit te fokken is het bij de Siamees en Oosters Korthaar er in geslopen en het heeft zich ook vrij goed kunnen versprijden omdat er niet getest wordt.

Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

Cattery Kiyoshi
Cattery Kiyoshi
  • 212 berichten
    • Locatie: Molenstede
  • 7 katten
OFFLINE

#9 Geplaatst 25 juli 2013 - 13:48

Ja zo'n verhaal had ik ook gehoord.
Ben daarom ook van plan om me aan de hoofdkleuren te houden met fokken vanaf nu, Lilac, Blue, Choc, Ebony...
Ga volgende week in ieder geval al gaan voor de dna testen.

Geplaatste afbeelding
Siamees en Oosters Korthaar www.CatteryKiyoshi.be

Randa
Randa
  • 6.208 berichten
    • Locatie: Dendermonde
  • 7 katten
OFFLINE

#10 Geplaatst 25 juli 2013 - 14:05

Opletten want achter de zogenaamde basis kleuren die je hier geeft kunnen ook altijd ergens Cinnamon's zitten die je niet meer op stamboom ziet.
Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

Cattery Kiyoshi
Cattery Kiyoshi
  • 212 berichten
    • Locatie: Molenstede
  • 7 katten
OFFLINE

#11 Geplaatst 25 juli 2013 - 14:35

Klopt, daarom dat ik zeker ook wil testen.
Ga die kleuren er in ieder geval bij mij niet meer in fokken.

Geplaatste afbeelding
Siamees en Oosters Korthaar www.CatteryKiyoshi.be

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#12 Geplaatst 25 juli 2013 - 14:53

Ik denk dat kleuren uitsluiten nu niet zo heel veel meer uitmaakt. Gewoon testen op pra, dan voorkom je veel leed.
Bedankt voor je input Randa, ik heb ook weer wat geleerd :)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Cattery Kiyoshi
Cattery Kiyoshi
  • 212 berichten
    • Locatie: Molenstede
  • 7 katten
OFFLINE

#13 Geplaatst 25 juli 2013 - 17:40

Nee het zit er nu al in gemengd he :(
Maar de reden ook dat ik die kleuren niet wil fokken is omdat ik niet voor de "nieuwe" ben, hun type is nog zo mooi niet enzo en hou me graag bij de basis kleuren, die zijn nog het mooiste en misschien toch iets gezonder.

Geplaatste afbeelding
Siamees en Oosters Korthaar www.CatteryKiyoshi.be