Spring naar inhoud

- - - - -

Altijd perfect op de bak, plots veranderd het gedrag.

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
King Louis The First
King Louis The First
  • 4 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 21 juli 2013 - 21:49

Mijn Brit Louis is nu al zo'n 7 maand bij ons.

Wij maken gebruik van het peewee kattenbak systeem, en dit heeft altijd al goed gewerkt.
De kater heeft een bak boven en eentje beneden.

Nu eind vorige week, merkte ik dat hij z'n grote behoefte op mijn bed gedaan had.

Ik heb hem toen proberen "duidelijk" maken dat dit niet kon.
Ik dacht mss dat er een bepaalde geur was die de kat afschrok dus heb ik al het zaagsel in de bak weggegooid en alles opnieuw goed afgewassen. Nu gaat de kater wel plassen in de bak, maar hij blijft zn grote behoefte op mn bed doen al een paar keer sinds vorige week.

Ik had em eens betrapt en toen onmiddelijk op de bak gezet. Maar een dag later was het alweer zover.

Heeft iemand enig idee wat ik hier aan kan doen? Of waarom de kat dit zou doen?

alvast bedankt :)
King Louis - 2/01/2013 Blauwe brit :3 <3

Geplaatste afbeelding
De rechtse van het nest ;)

Nivo
Nivo
  • 6.365 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 21 juli 2013 - 22:19

Hij probeert je iets duidelijk te maken, of dit psychisch is of medisch is iets waar je zelf onderzoek naar moet doen.

Is er iets veranderd in de relatie tussen jullie, iets veranderd in huis? zou protest kunnen zijn...
Eet hij even goed als anders, is hij even actief? zou kunnen zijn dat hij zo zijn ongemak toont...
(heb dit ook reeds meegemaakt, achteraf bleek ze een ernstige tandvleesontsteking te hebben)

sorry laatste keer

King Louis The First
King Louis The First
  • 4 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 21 juli 2013 - 22:37

Wat veranderd is is dat ik af en toe in de vakantie niet thuis slaap, maar dan mag hij steeds in de slaapkamer van mijn ouders.

en Hij is wel onlangs gecastreerd en sindsdien geven we hem een mix van kittenvoeding en adult voeding zoals de dierenarts ons vertelde.

Wat ik wel raar vind, vroeger sliep hij op een groot vierkant kussen naast mijn hoofdkussen. Sinds kort komt hij bij mij liggen, streel ik hem en geef ik hem aandacht en na een tijdje gaat hij weg van het bed en onder de bureau liggen.

Maar ik zie nog altijd niet wat er toe brengt om hem op mn bed te laten gaan.

thx
King Louis - 2/01/2013 Blauwe brit :3 <3

Geplaatste afbeelding
De rechtse van het nest ;)

Auryn
Auryn
  • 1.253 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 21 juli 2013 - 22:51

Misschien best toch eens bij een dierenarts langst gaan om medische redenen eventueel te kunnen uitsluiten.

Angel heeft ook altijd braaf op haar kattenbak gegaan en plots begon ze in de zetels te plassen (ok geen grote behoefte) en wat bleek, ze had een blaasontsteking van de stress omdat we een nep zijden deken op de rand van de zetel hadden gelegd en daar lag ze niet graag op. Die zetelrand was altijd een van haar favoriete plekken geweest.

Een spuitje tegen de ontsteking en het deken weggehaald en sindsdien geen last meer gehad met in de zetel te plassen.

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#5 Geplaatst 22 juli 2013 - 00:31

En mss ook een tijdje uit je slaapkamer weren totdat je weet wat het probleem is. Het kan medisch zijn maar evengoed frustratie dat hij niet content is over iets.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#6 Geplaatst 22 juli 2013 - 14:36

Altijd eerst medische oorzaken uitsluiten. Is het niets medisch (de da kan dat uitsluiten) dan moet je op zoek naar de oorzaak zodat je dat aan kan pakken. het is in ieder geval een bericht aan jou dat er 'iets' niet goed zit. Aan jou de schone kunst van het uitzoeken wat dat 'iets' dan is.
Lukt het je niet zelf, zoek dan contact met een goede gedragstherapeut, die kan je helpen ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 28 juli 2013 - 16:42

Ik ben het met ginnie eens.

Mijn (gecastreerde) kater was ook ineens onzindelijk. Hij plaste op de vloer, in de zetels, op ons bed,... ik ben er mee naar de dierenarts gegaan en het zou een blaasontsteking zijn. Er werd geen bacteriële infectie in de urine staal gevonden en ook geen blaasgruis. We moesten Snoopy 10 à 14 dagen ontstekingsremmer/pijnstiling geven.

Na een dikke week medicatie geven zat er nog steeds regelmatig bloed in de urine, hij bleef onzindelijk, en op een zaterdagochtend kon hij ineens niet meer plassen. Hij zat dus verstopt! Ik moest vertrekken naar mijn werk maar heb eerst mijn vriend uit bed gezet, met de opdracht om onmiddellijk met Snoopy naar de DA te gaan.

Uiteindelijk bleken het blaasstenen te zijn, die operatief moesten verwijderd worden. Er werden er 9 (!) uit de blaas gehaald. Snoopy voelt zich nu stukken beter. Hij is ontspannen, niet meer onzindelijk, verzorgt zijn vacht beter én doet niet meer vervelend naar onze kattin. Hij moet al langer last hebben gehad maar heeft nooit iets laten merken (zo zijn katten). Gelukkig is het tijdig ontdekt en begrijpen we nu beter waarom hij 'pestgedrag' toonde naar Sushi toe.

Bewerkt door Tinne, 28 juli 2013 - 16:43.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 28 juli 2013 - 17:15

best naar de DA om eens te onderzoeken of hij mss pijn heeft als hij de grote behoefte doet. zoiets maakt katten onzindelijk. sosm heb je dat bv een stukje van de darm mee naar buiten komt.

als de kat echt gezond is:

je hebt 2 bakken voor 1 kat, dat is op zich genoeg. je kan proberen nog een derde bak. soms zijn katten echt gesteld op een bak voor plasjes en een bak voor kakjes.
peewee is ook een vrij grote 'korrel', niet elke kat heeft dit graag.
ofwel staat geen van de 2 bakken op een plek waar hij zich echt goed voelt. een rustige plaats, weinig passage, geen overwachte geluiden en een goed uizicht om te zien of er geen onbekende kat hem kan aanvallen.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 29 juli 2013 - 14:51

Bekijk berichtwea, op 28 juli 2013 - 17:15, zei:

best naar de DA om eens te onderzoeken of hij mss pijn heeft als hij de grote behoefte doet. zoiets maakt katten onzindelijk. sosm heb je dat bv een stukje van de darm mee naar buiten komt.

als de kat echt gezond is:

je hebt 2 bakken voor 1 kat, dat is op zich genoeg. je kan proberen nog een derde bak. soms zijn katten echt gesteld op een bak voor plasjes en een bak voor kakjes.
peewee is ook een vrij grote 'korrel', niet elke kat heeft dit graag.
ofwel staat geen van de 2 bakken op een plek waar hij zich echt goed voelt. een rustige plaats, weinig passage, geen overwachte geluiden en een goed uizicht om te zien of er geen onbekende kat hem kan aanvallen.

Ik heb 1 van mijn bakken momenteel in een soort van kist staan. Eigenlijk puur voor ons, het uitzicht.... Maar - ondanks hier gelukkig nooit geen kattenbakproblemen zijn geweest - merk ik nu dat ze deze bak het meest gebruiken, terwijl voorheen ze beide bakken evenveel gebruikte.
Dus misschien inderdaad dat ze zich hierin nog beter voelen (ondanks het ookal een overdekte bak is).

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#10 Geplaatst 29 juli 2013 - 19:56

sommige katten preferen idd een overkapte bak en andere niet. dat is echt de aard van het beestje.

wat ze doorgaands minder leuk vinden is die tik op hun kont van het klepje. dat gaat er bij mij dus uit. :)

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...