Spring naar inhoud

- - - - -

Niezen, niet miauwen en weinig drinken

• Log in om te reageren
12 reacties op dit onderwerp
MissFlo
MissFlo
  • 18 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 22 juli 2013 - 14:49

Sinds zaterdag 20 juli hebben we een jonge gecastreerde kater van +/- 3 jaar oud uit het asiel.
Hij heeft er niet lang gezeten.

Ik heb hem diezelfde avond nog een middel tegen vlooien en teken op zijn rug gegeven.
In het asiel hebben ze hem nog ingeënt.

Sinds gisteren is hij beginnen niezen, erg dikwijls en soms 3 keer na elkaar.
Ik heb ook het gevoel dat hij erg weinig drinkt, zeker met het warme weer van nu. Maar ik heb geen idee hoeveel een kat normaal drinkt, want dit is de eerste keer dat we een katje hebben.
Zaterdag miauwde hij nog een beetje, niet veel, maar hij maakte wel geluid. Sinds gisteren doet hij dat ook niet meer. Hij doet zijn mondje wel open, maar er komt geen geluid uit.

Maak ik me teveel zorgen en moet mijn katje gewoon nog wat wennen aan zijn nieuwe thuis? (Hij lijkt erg ontspannen en slaapt erg veel.) Of kan ik toch beter bij de dierenarts langsgaan?

Alvast bedankt voor de goede raad.

Tvef
Tvef
  • 1.175 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 22 juli 2013 - 15:38

da klinkt niet zo goed misschien best al bellen met Dierenarts !!!

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 22 juli 2013 - 16:11

Normaal als je het katje uit een goed asiel heb, is ie nagekeken. Dat je zelf dadelijk een pipet moest geven (of gegeven hebt) vind ik gek, aangezien dit het asiel moet doen.
Maar soit, nu even over je katje.

Je kent je katje niet, dus nu weet je ook nog niet of iets ongewoons is of niet.
Over het miauwen: Kiara hier miauwt amper, ze kan ook niet echt miauwen. Niet alle katten doen dat dus.
Over het drinken: Kiara drinkt hier heel veel, terwijl ik Tijger amper zie drinken. Is altijd zo al geweest.

Een fonteintje voor katten helpt meestal wel om toch meer te drinken, alsook op verschillende plaatsen een kommetje zetten.
In welke kom zit het water. Sommige katten drinken amper uit een plastic bakje, maar wel veel meer uit een keramiek.

Mocht je ongerust zijn en mocht je niet de zekerheid hebben dat het katje in het asiel goed nagekeken is, kan je altijd voor een nazicht gaan.

MissFlo
MissFlo
  • 18 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 22 juli 2013 - 16:18

We hebben een stenen potje, en we zetten hem er dikwijls bij, maar hij heeft er precies geen zin in.

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 22 juli 2013 - 16:21

Ik denkt dat dat goed advies is, bij twijfel en ongerustheid : even laten checken bij je eigen dierenarts. Als hij lusteloos wordt, of hij eet niet goed, of hij begint te snotteren/tranende ogen... dan moet je zeker een bezoekje aan je dierenarts brengen !

Hier zie ik Lowie ook zelden of nooit drinken, Isabella zie ik wel af en toe drinken. Ze halen ook vocht uit hun natvoer hoor en als je enkel brokjes geeft dan zou ik toch 1x per dag een goed natvoer geven.

MissFlo
MissFlo
  • 18 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 22 juli 2013 - 16:32

Dat stelt me toch al een beetje gerust. We geven hem savonds een zakje natvoer, voor de rest staan er altijd brokjes waar hij van kan eten.
We gaan morgen toch maar even naar de dierenarts, dan zijn we zeker gerustgesteld. Het is ons eerste katje, dus zoveel weten we er nog niet van...
Alvast bedankt om me een beetje gerust te stellen!

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 22 juli 2013 - 17:00

Goed dat jullie het toch even laten nazien door de DA :thumb:
Ik denk dat het katje bij jullie met zijn poepeke in de boter gevallen is :)

Naast verschillende drinkbronnen hier in huis (twee fonteinen en nog een glazen slakom met water), heb ik nog iets afgekeken van de kattengedragstherapeute.
Een ronde visbokaal (zo één voor een goudviske) maar toch met een redelijke opening vanboven.
Daarin doe je dan vanonder eventueel wat glazen steentjes (veel moet dat niet zijn) en een (nep) aquariumplantje. En dat vullen met water. Best geen goudvisje ;)
Dat is hun grootste favoriet. Zelf heb ik er een kleine aquariumfilter ingedaan, want dat weegt wel iets en moest heel regelmatig ververst worden (dat water werd snel vuil met "restjes eten" doordat ze brok eten, dan blijft er iets in hun raspetongske hangen denk ik en zo komt dat in het water terecht :catnoknow ). Overal waar Anneleen zoiets aangeraden heeft, drinken de poezelkes er gretig van en het is eigenlijk nog decoratief ook.
't Is maar een tip hé ;)

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 22 juli 2013 - 17:13

Bekijk berichtSabine2, op 22 juli 2013 - 17:00, zei:

Goed dat jullie het toch even laten nazien door de DA :thumb:
Ik denk dat het katje bij jullie met zijn poepeke in de boter gevallen is :)

Naast verschillende drinkbronnen hier in huis (twee fonteinen en nog een glazen slakom met water), heb ik nog iets afgekeken van de kattengedragstherapeute.
Een ronde visbokaal (zo één voor een goudviske) maar toch met een redelijke opening vanboven.
Daarin doe je dan vanonder eventueel wat glazen steentjes (veel moet dat niet zijn) en een (nep) aquariumplantje. En dat vullen met water. Best geen goudvisje ;)
Dat is hun grootste favoriet. Zelf heb ik er een kleine aquariumfilter ingedaan, want dat weegt wel iets en moest heel regelmatig ververst worden (dat water werd snel vuil met "restjes eten" doordat ze brok eten, dan blijft er iets in hun raspetongske hangen denk ik en zo komt dat in het water terecht :catnoknow ). Overal waar Anneleen zoiets aangeraden heeft, drinken de poezelkes er gretig van en het is eigenlijk nog decoratief ook.
't Is maar een tip hé ;)

Heb je daar een foto'ke van :x . Lijkt me echt wel leuk!
Ik wil hier enkele ook meer laten drinken, oa Tijger.
Ook drinken ze hier liever uit dingen. Als het maar geen drinkbakje is :s . Een gieter is dus hier onveilig.....

Bekijk berichtMissFlo, op 22 juli 2013 - 16:18, zei:

We hebben een stenen potje, en we zetten hem er dikwijls bij, maar hij heeft er precies geen zin in.

Katten 'dwingen' iets te doen, werkt averechts. :d  Dat zijn katten nu éénmaal.
Een kat vindt snel zijn weg naar alles hoor. Ze gaan zelf op ontdekking en vinden wel waar alles staat.

Een nazicht kan nooit geen kwaad. Zo heeft jouw dierenarts jullie katje al eens gezien ook.
Na een tijdje ga je zijn gewoontes wel kennen en weet je precies wat 'uit te toon valt' of wanneer ie zich anders gedraagt.

Ik heb hier 4 katten rondlopen en allevier zijn ze anders 8) .

Oh ja, over het niezen. Ook katten niezen wel eens van een stofje enzo, net zoals ons. Sommige katten kunnen ook allergisch zijn of hebben astma (zoals Tijger).
Maar als het maar af en toe een niesje is, zou ik me niet ongerust maken. Wij krijgen ook wel eens een niesbui en hebben dan ook enkele niesjes na elkaar.
Maar zoals hierboven gezegd.... vanaf het moment zijn ogen beginnen te tranen (echt tranen) of dicht zitten, dadelijk naar de DA. Ook wanneer er 'snot' uit zijn neusje komt, ook dadelijk gaan. Dit wijst dan op niesziekte.

Zal eens zien of ik een fotootje vind, want niesziekte zie je echt wel hoor.

Voila, hier 3 foto'tjes van (wel kittens) katten die de niesziekte hebben. Dat waren kittens van een zwerfkatje bij ons.
Mama had geen niesziekte (of toch niet zichtbaar) en op een morgen zag ik dit dus.
Waarschijnlijk had Rosje (de zwerfkat) wel iets van niesziekte opgepakt buiten. Mijn katten zijn ingeënt en hebben er nooit last van gehad toen, alsook de mama (Rosje) niet.

Je ziet... het valt echt wel op. Dan is het wel dringend tijd om naar de DA te gaan, maar aan je uitleg te lezen, is dit niet het geval.

Bijgevoegde thumbnails

• DSC01218.JPG
  • DSC01219.JPG
  • DSC01234.JPG

Ventteke
Ventteke
  • 2.256 berichten
  • 5 katten

#9 Geplaatst 22 juli 2013 - 17:47

Hier heeft ons Guinny pas een week een valling gehad. Niezen, proesten, niet willen eten, niet uit haar mandje komen. heb ze moeten verdoven om mee naar de Da te kunnen nemen. Gewoon een valling, uitzieken, ze heeft wel iets gekregen dat ik in haar drinkwater en over haar eten moest doen, of over een beetje slagroom als ze niet wou eten, om meer lucht te hebben, want je hoorde haar echt slecht ademen, maar ze is het door , Dus beste even naar de DA gaan om te horen of het een infectie is of niet!
KS2015

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#10 Geplaatst 22 juli 2013 - 18:44

Hier hebben ook een paar een verkoudheid gehad, goed kijken of de snottebellen groenig zijn of waterig. Na een paar dagen is een verkoudheid over.

MissFlo
MissFlo
  • 18 berichten
  • 1 katten

#11 Geplaatst 23 juli 2013 - 11:19

De dierenarts heeft gezegd dat we het goed in het oog moeten houden, of de snottebellen groenig worden of niet, zoals jullie me  al gezegd hadden. Maar op dit moment moest er nog niets gebeuren. Als het zo bleef was het wrs iets viraal, en dat zou vanzelf overgaan.
Ondertussen heeft hij ook alweer gemiauwd en heb ik hem toch zien drinken.
Ik heb ook verschillende potjes water verspreid in het huis gezet, en misschien ga ik nog eens kijken voor een fonteintje, want uit jullie berichten lijkt het toch wel dat ze daar dol op zijn.

Ik maakte me wrs net iets te veel zorgen...

Dankjewel voor de goede raad!

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 23 juli 2013 - 12:12

Bekijk berichtMissFlo, op 23 juli 2013 - 11:19, zei:

De dierenarts heeft gezegd dat we het goed in het oog moeten houden, of de snottebellen groenig worden of niet, zoals jullie me  al gezegd hadden. Maar op dit moment moest er nog niets gebeuren. Als het zo bleef was het wrs iets viraal, en dat zou vanzelf overgaan.
Ondertussen heeft hij ook alweer gemiauwd en heb ik hem toch zien drinken.
Ik heb ook verschillende potjes water verspreid in het huis gezet, en misschien ga ik nog eens kijken voor een fonteintje, want uit jullie berichten lijkt het toch wel dat ze daar dol op zijn.

Ik maakte me wrs net iets te veel zorgen...

Dankjewel voor de goede raad!

Beter te veel dan te weinig dunkt me.

In het begin was ik ook overbezorgd, bij elk 'raar' dingetje stond ik bij de DA.
Nu - 5 jaar later - is dit al een pak minder, gewoon omdat je ze kent.

Een valling kan het inderdaad ook zijn. Hebben ze hier ook al wel eens gehad.

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#13 Geplaatst 24 juli 2013 - 00:29

Tof dat je zo bezorgd bent om Arthur. Onze katten hier (alé ja, we hebben nu nog eentje) hebben ook soms eens last van een niesbui, onze Yvonne heeft zelfs al eens een keelontsteking gehad en had gewoon geen stemmetje meer. Maar met een antibiotica spuitje was dit na een paar dagen weer genezen.