Spring naar inhoud

- - - - -

zwerfkatje in huis halen

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#1 Geplaatst 23 juli 2013 - 23:58

Mijn man en ik woonden tijdens onze bouw in het huis van zijn opa. Daar liep plots Juleke, paar maanden oud, Juleke in huis genomen. Zoals sommigen wel al zullen weten is Juleke inmiddels overleden in februari.
Dat huis heeft een aparte, oude garage waar de afgelopen jaren telkens katjes kwamen zitten. Wij gaan al meer dan twee jaar iedere dag naar daar om die beestjes eten te geven. Een deel daarvan is telkens geplaatst bij vrienden of collega's, zelfs eentje bij mijn kapper. Een ander deel spoorloos. We zochten een oplossing om de moederpoes te laten steriliseren, maar die liet zich niet vangen. Toeval wou nu dat in maart er ginder nog één katje overbleef, jongere familie van Juleke dus. Ter ere van Juleke, en om daar nu eens van het kattenprobleem af te zijn (moederpoes is ondertussen al maanden spoorloos), én omdat we het gewoon zelf wilden natuurlijk, waren we van plan om dit katje, Racheleke, in huis te nemen. We waren de juiste timing aan het afwachten. Op moederdag kom ik daar toe en wat zie ik? Racheleke is bevallen van twee mooie kittens.
Oké, thuis gezocht voor die twee katjes, die zitten sinds vandaag bij een collega. Racheleke kon dus nog niet weg, door de kittens, maar ook omdat in die periode in mei ons Yvette ziek geworden is. Yvette primeerde, we wilden dat beestje geen extra stress geven. 3 juli is dan ook Yvette overleden. Volgende week gaan we nog paar daagjes naar Ardennen. Wanneer we terugkomen is onze dierenarts in verlof tot half augustus.
Ons plan is om half augustus Racheleke te laten steriliseren en te testen op FIV en Felv.
Wij hebben nu nog 1 kat, Yvonne, en die is FIV positief (net zoals Juleke en Yvette). DA raadt ons af om een kat die niet besmet is met kattenaids in huis te nemen, voor het besmettingsgevaar.
Bij buddycat zeggen ze dat dit in principe geen probleem is, als het om een stabiele groep gaat.

Ik heb eigenlijk zoveel vragen:

- Racheleke is een schuwe kat, is ongeveer twee jaar oud, laat zich ondertussen wel strelen maar schrikt vlug en laat zich niet oppakken. Kan dit nog goedkomen?

- we zijn van plan om haar na de sterilisatie onmiddellijk mee naar huis te nemen. Dit is een kat die nog nooit heeft binnengezeten en we gaan haar sowieso twee weken (of langer?) moeten binnenhouden. Hoe pakken we dit best praktisch aan?

- en wat met Yvonne? Dat is een kater, Racheleke is kattin. Yvonne is tien jaar oud. Sinds ik Racheleke iedere dag aai laat ik Yvonne (en tot voor een aantal weken ook Yvette) ruiken aan mijn handen als ik thuiskom. Die ruikt heel fel en begint dan likjes op mijn handen te geven. Een goed teken?

- kan je een buitenkat van twee jaar oud nog aanleren om op de kattenbak te gaan?

- en wat als Racheleke dan niet besmet zou zijn met FIV, nemen we die dan toch gewoon in huis? Want we hebben telkens al kittens bij vrienden enzo kunnen onderbrengen, maar een katje van 2 jaar oud die bang is van mensen, ik vrees dat ik niet direct iemand ga vinden die haar wil adopteren. Haar in de tuin van dat huis rustig laten verderleven en iedere dag verzorgen is ook geen optie, want het huis wordt verkocht.

Mijn hoofd zit vol zorgen hieromtrent, ik kan zo nog wel even doorgaan. Ik ben bv ook bang dat we Yvonne geen plezier gaan doen en misschien ongelukkig gaan maken. Ik ben bang dat we Racheleke geen plezier gaan doen en ook ongelukkkig maken. Dit is natuurlijk koffiedik kijken, besef ik ook wel.

Yvonne maakt sinds de dood van Yvette trouwens sowieso al geen gelukkige indruk. Beest heeft in zijn leven geen dag zonder kattenvriendje geleefd, Yvette was zijn broertje, en met Juleke kwam hij ook supergoed overeen.
Ik heb de indruk dat hij verdrietig is, maar da's misschien projectie :louche:

Ik weet, het is een ganse boterham. Maar als iemand ervaring heeft hiermee, laat gerust weten, alle tips en raadgevingen zijn welkom.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#2 Geplaatst 24 juli 2013 - 00:42

Vindt het heel mooi van je dat je Rachel een thuis wil geven.
Denk wel dat je zal moeten opletten dat het niet tss haar en Yvonne tot een gevecht komt want fiv verspreidt zich zowel.

Of Rachel een aanhankelijke kat wordt weet je niet op voorhand maar het is het proberen waard. Ze is het buitenleven gewend en dan is het soms moeilijk om haar te leren binnen te blijven. Eens ze weet waar haar thuis en waar ze lekker eten krijgt zal ze wel naar huis komen. Het is het proberen waard, ze verdient idd een kans.
Je zal heel veel geduld moeten hebben maar met goede wil en veel moed en liefde kan je zeker van haar een minder schuchtere poes maken.

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#3 Geplaatst 24 juli 2013 - 01:15

Bedankt, ik hoop het.
Ik ben me eigenlijk in maart met haar echt beginnen bezig houden, en in het begin durfde ze zelfs niet eten als ik erbij bleef staan. Aaien ging zeker al niet. Heb er op mijn kont bijgezeten met korreltjes in mijn hand, en daar kwam ze na vele pogingen uiteindelijk voorzichtig uit eten. Ik heb ze zelfs een paar keer op mijn schoot kunnen lokken door er korreltjes op te leggen, maar dan at ze heel vlug en bij ieder geluidje of bewegingske sprong ze er onmiddellijk af. Nu komt ze spontaan op mij afgelopen, spint, klauwt met haar pootjes en komt kopkes geven tegen mijn benen. Ze laat zich kroelen en als ik daar vanachter in de wei de ganzen ga eten geven loopt ze telkens met mij mee. Soms loopt ze zelfs voor mij uit, om dan af en toe om te kijken of ik wel nog volg :loveshower: echt grappig. Ik mag ze bv ook bij manier van spreken eten geven en een uur later opnieuw naar daar gaan en dan staat ze er opnieuw om me te verwelkomen. Heb haar zelfs al een paar keer voorzichtig een kusje op haar staartpuntje kunnen geven :dancer:
Het is wel een feit dat ze nog angstig blijft en dat ze soms schrikt als ik onbewust een onverwachtse beweging maak.
Maar dan door al die andere dingen hoop ik toch heel voorzichtig dat alles wel zal goedkomen, toch op dat vlak dan.
Yvonne is inmiddels tien jaar en is een tamelijk rustige kat. Ook Racheleke is naar andere katten van de buren toe niet agressief, dus duimen dat het op dat vlak dan ook zal lukken.
Pff, ik kijk uit naar half augustus maar ben tegelijk toch ook wel bang...

Bewerkt door juleken, 24 juli 2013 - 01:15.

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 24 juli 2013 - 08:40

Ik vind het toch wel het proberen waard om Racheleke een kans te geven op een goede thuis. Het vertrouwen dat ze ondertussen al gekregen heeft gaat wel de goede richting uit. :thumb: Vermits je binnenkort gaat verhuizen zou ik toch wel al proberen om ze te introduceren met het andere katje. Misschien kan je al eens beginnen met haar gewoon in het huis te laten rondlopen zonder dat Yvonne aanwezig is zodat ze de geuren van elkaar kunnen waarnemen. Een kattenbak zal totaal geen probleem zijn bij een zwerverke. Ik heb hier katjes die al jaren buiten leven. De 2 oudjes laat in ik in de winter 's nachts in de wasplaats slapen en ik heb nog nooit een drolletje naast de bak gevonden. :d De dag dat je gaat verhuizen en Racheleke moet achterblijven kan je anders veel kopzorgen bezorgen. :(  Of je moet iemand in de buurt vinden die haar verder wilt verzorgen. :rub:
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#5 Geplaatst 24 juli 2013 - 10:04

Knap dat je dit katje wil helpen, dat siert je echt, maar kan ze niet blijven waar ze is?

Ik denk dat ze gewoon veel gelukkiger gaat zijn want een schuwe buiten kat 2 weken binnen houden, dat is echt stress voor dat katje. Zeker als dat niet echt is opgegroeid met mensen.

Een stabiele groep wil zeggen dat er geen gevechten zijn, een kat erbij is in mijn ogen geen stabiele groep. Plus je hebt altijd een risico op redirected agressie waarbij katten elkaar aanvallen omdat het object van hun agressie niet bereikbaar is.

De schuwe kat van mijn ouders heeft zich pas na 10 jaar voor het eerst laten aaien. Dus ja, schuwe. Katten kunnen minder schuw worden, maar besef dat dit wel lang kan duren. Je neemt best een kat op het idee dat dit het is. Zo geraak je ook niet teleurgesteld, want niet elke kat krijgt vertrouwen in de mens.

Een echte schuwe Buitenkat moet je niet proberen binnen te houden, de meeste gaan daar gewoon stress van krijgen.

Ik snap wel dat je dit katje wil helpen, maar je helpt het meer met het katje te laten zijn wat het is en het daarin te helpen door voederen, steriliseren en DA. Niet elke kat wil een huiskat zijn en je neemt een risico naar dit katje als dat fiv negatief is.

Bewerkt door wea, 24 juli 2013 - 10:04.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#6 Geplaatst 24 juli 2013 - 20:26

Bekijk berichtMauricke, op 24 juli 2013 - 08:40, zei:

Ik vind het toch wel het proberen waard om Racheleke een kans te geven op een goede thuis. Het vertrouwen dat ze ondertussen al gekregen heeft gaat wel de goede richting uit. :thumb: Vermits je binnenkort gaat verhuizen zou ik toch wel al proberen om ze te introduceren met het andere katje. Misschien kan je al eens beginnen met haar gewoon in het huis te laten rondlopen zonder dat Yvonne aanwezig is zodat ze de geuren van elkaar kunnen waarnemen. Een kattenbak zal totaal geen probleem zijn bij een zwerverke. Ik heb hier katjes die al jaren buiten leven. De 2 oudjes laat in ik in de winter 's nachts in de wasplaats slapen en ik heb nog nooit een drolletje naast de bak gevonden. :d De dag dat je gaat verhuizen en Racheleke moet achterblijven kan je anders veel kopzorgen bezorgen. :(  Of je moet iemand in de buurt vinden die haar verder wilt verzorgen. :rub:

Wij gaan niet verhuizen hoor, wij zijn in december 2010 al in ons nieuwe huis komen wonen. Maar omdat er in dat vorig huis nog ganzen zitten zijn wij al dik twee jaar iedere dag naar daar aan het gaan om die ganzen, en dus de zwerfkatjes daar, eten te geven. Dat huis was van mijn man zijn opa, die is in juni overleden, dus het huis wordt verkocht en waarschijnlijk afgebroken. De buren zijn allemaal nogal, laat ons zeggen, geen echte dierenvrienden. Er zaten daar in de buurt twee verwaarloosde honden van twee verschillende families. Ze gingen hun hondjes naar asiel brengen, wel, wij hebben gesmeekt om te wachten en zijn zelf op zoek gegaan naar mensen die deze honden wilden adopteren. Wil ik maar zeggen dat we daar niemand gaan vinden om voor Racheleke te zorgen :(
Ben wel al een beetje gerustgesteld omdat bij jou de kattenbak wel lukt. Wanneer we Juleke binnenpakten ging die ook direct op de bak, maar dat was nog een kitten.

Bekijk berichtwea, op 24 juli 2013 - 10:04, zei:

Knap dat je dit katje wil helpen, dat siert je echt, maar kan ze niet blijven waar ze is?

Ik denk dat ze gewoon veel gelukkiger gaat zijn want een schuwe buiten kat 2 weken binnen houden, dat is echt stress voor dat katje. Zeker als dat niet echt is opgegroeid met mensen.

Een stabiele groep wil zeggen dat er geen gevechten zijn, een kat erbij is in mijn ogen geen stabiele groep. Plus je hebt altijd een risico op redirected agressie waarbij katten elkaar aanvallen omdat het object van hun agressie niet bereikbaar is.

De schuwe kat van mijn ouders heeft zich pas na 10 jaar voor het eerst laten aaien. Dus ja, schuwe. Katten kunnen minder schuw worden, maar besef dat dit wel lang kan duren. Je neemt best een kat op het idee dat dit het is. Zo geraak je ook niet teleurgesteld, want niet elke kat krijgt vertrouwen in de mens.

Een echte schuwe Buitenkat moet je niet proberen binnen te houden, de meeste gaan daar gewoon stress van krijgen.

Ik snap wel dat je dit katje wil helpen, maar je helpt het meer met het katje te laten zijn wat het is en het daarin te helpen door voederen, steriliseren en DA. Niet elke kat wil een huiskat zijn en je neemt een risico naar dit katje als dat fiv negatief is.

Ja, wat je daar zegt over stabiele groep en agressie is idd ook waar ik bang voor ben. Maar zoals ik hier al op Mauricke reageerde, we kunnen Racheleke daar niet laten, gezien het huis verkocht wordt en de buren die niet echt diervriendelijk zijn.
Ze laat zich ondertussen echt wel al heel goed aaien. Ben deze namiddag nog bij haar geweest en dat beestje is echt blij om me te zien, heeft zich laten flossen en aaien en kwam weer rond mijn benen draaien.

En sowieso mag Racheleke, als ze het bij ons gewend zou zijn, na een aantal weken overdag buiten, we hebben een grote tuin en weide.
Maar ja, het is en blijft een risico...

Bewerkt door juleken, 24 juli 2013 - 20:28.

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#7 Geplaatst 27 juli 2013 - 15:19

Kom net van bij Racheleke. Knuffelkes gekregen, amai! Miauwen tegen mij, kopke laten krabben, tegen mijn benen komen wrijven, spinnen en kneden met haar pootjes op de grond, en dan nadien lag ze in 't zonneke te rollen :loveshower: :loveshower:

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 27 juli 2013 - 15:56

Het is toch zo een lieveke. :heart:
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#9 Geplaatst 27 juli 2013 - 16:21

Ja zeg dat wel. Ik ga blij zijn als we dat poezeke daar kunnen weghalen half augustus en een veilige thuis kunnen geven. Vanochtend met dat zwaar onweer had ik er ook weer compassie mee, kon enkel maar denken aan hoe dat beestje daar alleen in die garage zit ocharme.
Ik hoop écht dat ze dikke vriendjes zal worden met ons Yvonne, want ons eigen poezeke hier mist duidelijk een speelkameraadje sinds Yvette er niet meer is. Ons eigen verdriet om Yvette is al pijnlijk genoeg, om dan zo te zien hoe Yvonne hier zo alleen zit maakt het er niet beter op.

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#10 Geplaatst 02 augustus 2013 - 11:03

kun je niet proberen om Rachelleke eerst eens binnen te laten en zien hoe ze op elkaar reageren ? Misschien eens per dag bij elkaar laten en haar dan weer buiten laten als ze dat wil.
Ik bedoel maar vóór je haar laat steriliseren. Dan is ze al eens ergens binnen geweest en zal de stress van het binnen te moeten blijven (na de sterilisatie) misschien héél wat minder zijn.
Natuurlijk weet je niet hoe je andere katje zal reageren. Maar kan je eventueel al eens kijken voor een opvang, voor het geval dat het tussen die 2 absoluut niet lukt?
In ieder geval ik begrijp heel goed je dilema hoor. Het is niet simpel.
Veel succes

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#11 Geplaatst 03 augustus 2013 - 15:07

Ja binnen laten zou een optie zijn, zo hebben we het met Juleke ook stapje voor stapje gedaan. Maar dan woonden we daar nog, nu staat het huis leeg, met veel rommel vanbinnen. En Racheleke voor efkes meenemen naar bij ons (is kleine vijf minuten rijden) om dan nadien terug te vervoeren naar ginder gaat denk ik voor heel veel extra stress zorgen. Beestje zal niet weten wat haar overkomt. Onze dierenarts dacht ook dat het misschien best is om ze naar hier te brengen na de sterilisatie, dan zal ze eerste paar dagen nog wat suf zijn en misschien stap voor stap wennen aan de omgeving.

Wat ik wel positief vind is dat wanneer mijn man daar vorige week was dat ze dan heel geïnteresseerd was als de deur van de veranda openstond. Ze wou binnen stappen. Da's toch wel een teken denk ik dat ze wel binnen in een huis wil gaan. Normaal gaan wij daar niet meer binnen, gaan altijd naar de tuin via het tuinhek, maar mijn man had die sleutel niet bij en moest via het huis gaan.

Ik kom net van daar. Ik was brood over de draad aan het gooien voor de ganzen, en zoals altijd stapt ze dan met mij mee. Plots voel ik iets aan mijn onderbeen, ik kijk en wat zie ik? Racheleke was me likjes aan het geven! :loveshower: Da's de eerste keer dat ze dat doet! Ik weet niet, maar krijg toch wel meer en meer het gevoel dat dit poezeke wel zal aarden hier bij ons. En nu maar hopen ook dat Yvonne blij zal zijn met zijn stiefzusje (en omgekeerd). Aangezien die dierenarts in Rekem vorige maand zei dat Yvonne een heel sociaalvaardige kat is, en het ook met Juleke heel goed klikte, zullen we maar proberen om er vertrouwen in te hebben dat het in orde komt. Racheleke is ook naar de katten in de buurt niet agressief of zo, dus da's ook al iets.

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#12 Geplaatst 04 augustus 2013 - 12:14

ik hoop dat het goed komt.
En je hebt wel gelijk, dat heen en weer brengen zou wel extra stress meebrengen. Niet aan gedacht.
Jullie geraken er zeker wel uit.