Spring naar inhoud

- - - - -

kat die achterna mept? help!

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
Cattery Kiyoshi
Cattery Kiyoshi
  • 212 berichten
  • 7 katten

#1 Geplaatst 24 juli 2013 - 23:13

Ik moest hier even een vraag stellen voor mijn grootmoeder van 81j :)
Zelf heb ik dit gedrag en situatie nog nooit meegemaakt en weet dus ook absoluut niet wat het wil zeggen.

Mijn grootmoeder heeft haar sinds een paar maanden ontfermt over een zwerfkat die bij haar steeds aankwam. Ze heeft haar laten steriliseren door de gemeente en haar laten terug brengen.
Ze woont op de boerenbuiten en heeft mandjes voorzien in schuren in de tuin. Ze heeft ook nog een Britje binnen maar de 2 poezen negeren mekaar gewoon.
Nu geeft ze de kat ook dagelijks eten, en niet maar zoiets goedkoop, beestje krijgt nu dagelijk Applaws natvoer en Almo droegvoer op mijn aanraden :d
De buitenpoes is al een paar keer binnen gekomen maar heeft dan bang en loopt telkens weer buiten.
Ze zit wel steeds buiten aan de deur te wachten op mijn oma en ligt altijd in de buurt van het huis.

Nu het probleem!
De buitenpoes komt al heel dichtbij en laat haar aaien door mijn oma, dan legt ze haar op der rug en begint te rollen en te spinnen (mag je dan wel niet aankomen)
Maar telkens mijn oma het eten neerzet of haar omdraait mept die kat heel heimelijk achterna :( Tot bloedens toe!
Naar haar handen/armen en als ze weggaat telkens naar haar voeten of benen.
Wat wil ze hier nu mee zeggen??

Geplaatste afbeelding
Siamees en Oosters Korthaar www.CatteryKiyoshi.be

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#2 Geplaatst 24 juli 2013 - 23:27

geeft ze haar dan ook telkens genoeg aandacht?

mijn diaz heeft hier ook zo'n raar gedrag, als ik stop met strelen en aanstalten maak om weg te gaan, mept hij ook (minder agressief, en minder met nagels dan in het begin) maar hij maakt dus wel duidelijk dat hij wil dat ik hem verder aandacht geef.
geen idee of het bij die kat ook zoiets kan zijn?
Geplaatste afbeelding

prittje
prittje
  • 4.655 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 24 juli 2013 - 23:31

onlangs hoorde ik over baknijd (http://plazilla.com/...en-en-verhelpen)
het lijkt er wel een beetje op, maar weet niet of dit hetzelfde is :)
meestal komt het bij honden voor maar katten kunnen dit ook hebben

Bewerkt door prittje, 24 juli 2013 - 23:31.

:hart:Het geluk ligt in een klein mandje :hart:
Geplaatste afbeelding

Nivo
Nivo
  • 6.365 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 24 juli 2013 - 23:43

Het is een echte wilde kat die rond eten erg verdedigend is.
Denkt misschien nog dat ze er voor moet vechten?!

sorry laatste keer

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 25 juli 2013 - 11:23

Lijkt toch een kwestie van vertrouwen en inderdaad vechten voor het eten/overleven... Misschien went ze er nog aan dat het niet nodig is om te meppen om haar eten te kunnen houden... Hopelijk...
Mijn Jaro heeft aai-agressie. Als hij te lang aangeraakt wordt, dan wordt hij agressief.

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 25 juli 2013 - 11:40

Ik heb dit nog nooit meegemaakt bij mijn zwerfkatjes.  Wel als ik eten brengen liggen er sommige te rollebollen op de grond. :heart:  Eentje durft wel al eens meppen terwijl ik eten in de bakjes doe maar altijd zonder nageltjes. :louche: Een ander durft wel al eens beetjes geven maar ook wel heel miniem en zeker niet dat het pijn doet. Volgens mij heeft het gedrag van het katje bij je oma te maken met het leven dat het daarvoor gehad heeft. Waarschijnlijk heeft het dikwijls tekort gehad aan voedsel en moeten vechten voor restjes. :(
Hier in de groep is ook een hiƫrarchie. De sterkste beginnen altijd eerst te eten en de rest zit rustig te wachten op een afstand tot deze genoeg hebben. Het rare is wel dat de sterkste nooit alles opeten en genoeg overlaten voor de andere katjes. :heart:
Misschien heeft dit katje vroeger ook wel in een groep gezeten. :onzeker: Ondanks dat je oma heel goed zorgt voor dit zwervertje denk ik dat het nog steeds niet genoeg vertrouwen heeft. Misschien kan je oma haar een tijdje beschermen tegen de aanvallen door handschoenen aan te doen en botten. Het is erg dat dit mevrouwtje steeds tot bloedens toe wordt gekrabt. :(  Ik denk dat dit met het nodige geduld zeker in orde kan komen. Een dikke pluim voor je oma dat ze dit allemaal doet. :flower:
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#7 Geplaatst 25 juli 2013 - 11:49

Is het mogelijk om eens een filmpje te maken van wat er gebeurd?

Dan kunnen we het zien en wat meer zeggen misschien.

Weet je ook hoe de poes er uit ziet? (grote ogen, wijde pupillen? hoe staan de oren? maakt de kat ook geluid? Wat doet je oma precies voor en na dat de kat mept? )

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Cattery Kiyoshi
Cattery Kiyoshi
  • 212 berichten
  • 7 katten

#8 Geplaatst 25 juli 2013 - 12:10

Bekijk berichtMauricke, op 25 juli 2013 - 11:40, zei:

Ik heb dit nog nooit meegemaakt bij mijn zwerfkatjes.  Wel als ik eten brengen liggen er sommige te rollebollen op de grond. :heart:  Eentje durft wel al eens meppen terwijl ik eten in de bakjes doe maar altijd zonder nageltjes. :louche: Een ander durft wel al eens beetjes geven maar ook wel heel miniem en zeker niet dat het pijn doet. Volgens mij heeft het gedrag van het katje bij je oma te maken met het leven dat het daarvoor gehad heeft. Waarschijnlijk heeft het dikwijls tekort gehad aan voedsel en moeten vechten voor restjes. :(
Hier in de groep is ook een hiƫrarchie. De sterkste beginnen altijd eerst te eten en de rest zit rustig te wachten op een afstand tot deze genoeg hebben. Het rare is wel dat de sterkste nooit alles opeten en genoeg overlaten voor de andere katjes. :heart:
Misschien heeft dit katje vroeger ook wel in een groep gezeten. :onzeker: Ondanks dat je oma heel goed zorgt voor dit zwervertje denk ik dat het nog steeds niet genoeg vertrouwen heeft. Misschien kan je oma haar een tijdje beschermen tegen de aanvallen door handschoenen aan te doen en botten. Het is erg dat dit mevrouwtje steeds tot bloedens toe wordt gekrabt. :(  Ik denk dat dit met het nodige geduld zeker in orde kan komen. Een dikke pluim voor je oma dat ze dit allemaal doet. :flower:

Zo rollenbollen doet ze ook altijd en dan ineens staat ze recht als het eten er in zit en geeft ze op haar gemakje een mep :p
En vind het ook geweldig dat ze dit allemaal wil doen, ik heb wel ingepraat op haar voor de sterilisatie en dat alles geregeld maar ze doet het toch maar he.
Ze neemt ook bloedverdunners en heeft suikerziekte dus als ze dan dagelijks zo'n krab krijgt is niet erg gezond voor haar.
We hebben ook geen idee vanwaar de kat komt, ze zat daar op een dag opeens :catnoknow en bleek al zwanger te zijn bij haar sterilisatie.

Bekijk berichtginnie, op 25 juli 2013 - 11:49, zei:

Is het mogelijk om eens een filmpje te maken van wat er gebeurd?

Dan kunnen we het zien en wat meer zeggen misschien.

Weet je ook hoe de poes er uit ziet? (grote ogen, wijde pupillen? hoe staan de oren? maakt de kat ook geluid? Wat doet je oma precies voor en na dat de kat mept? )

Probleem is dat ze van mij wegloopt en ik het zelf dus alleen van ver even kan zien. Alleen mijn oma kan kort bij haar komen en aaien.
Mijn oma praat er constant tegen, zet haar voer neer en wil dat terug weggaan en dan mept ze!
De poes is dan meestal heel rustig, ze draait rond haar benen of ligt de rollen en opeen "kwak!" ze heeft prijs :(

Geplaatste afbeelding
Siamees en Oosters Korthaar www.CatteryKiyoshi.be

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 25 juli 2013 - 13:15

Misschien dat de hormonen nog een rol spelen vermits ze zwanger was bij de sterilisatie. Je oma kan ook proberen om een duidelijke nee te roepen als ze wilt krabben. Ik zou ook eens proberen om haar te negeren als ik het eten bij haar breng.
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk