Spring naar inhoud

- - - - -

Schaafwonden aan achterzijde achterpoot

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
NiennaTasartir
NiennaTasartir
  • 438 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 27 juli 2013 - 00:02

Woensdagavond laat merkte ik dat Myrrah soms verschrikt opsprong wanneer ze neerzat, dus besloot ik van haar te inspecteren.
Daar vond ik aan beide achterpoten, op dezelfde hoogte wondjes, gisteren was de dierenarts niet bereikbaar, dus deze avond naar de consultatie gegaan.
Daar blijkt dat de wonde aan haar rechterpoot ongeveer 1cm is, de wonde aan haar linkerpoot is groter, bijna 2 cm.

Enfin, alles goed ontsmet (heb ik sinds woensdagavond al 2x per dag gedaan) een spuit antibiotica en vanaf maandag 5 dagen antibiotica in pilvorm, ter preventie van infectie. (momenteel staan de wondjes mooi, Myrrah likt ze schoon en ik ontsmet ze 2 x per dag)
De dierenarts besloot om de wondjes onbedekt te laten, aangezien Myrrah ze kan schoonlikken.

Toch heb ik mijn bezorgdheid geuit op het risico van infectie, omdat een kat natuurlijk naar de kattenbak gaat, en daar neerzit, waardoor er vuiligheid in de wondjes kan komen, maar toch adviseerde de dierenarts om de wondjes bloot te laten en te zoeken naar de oorzaak van de wondjes.

Nu zit ik al een ganse avond Myrrah te stalken bij elke beweging, heb ik gans mijn huis gecontroleerd op eventuele scherpe randen, en ik vind nog steeds niets wat volgens mij de oorzaak kan zijn.

Nu vraag ik mij af, Myrrah is "nogal" onstuimig en wanneer ze komt aangesjeest heeft ze geen rem, waardoor ze nog verder schuift op haar achterpoten. Nu, Lola die kan er ook wel wat van, maar die heeft niet aan haar achterpoten.
Dus vraag ik mij af, zou het mogelijk zijn dat Myrrah die wondjes heeft opgelopen door het veelvuldig over vloer, keukentafel ed. te schuiven?

En zo ja, enige tips om dit aan te pakken zodat de arme duts dit in de toekomst bespaard blijft?

Straks moet ik Myrrah nog antislipkousjes van kindjes aandoen ;-)
Geplaatste afbeelding

Mauro
Mauro
  • 7.714 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 27 juli 2013 - 00:53

Weet echt totaal niet wat de oorzaak zou kunnen zijn van deze wondjes ?? :catnoknow :catscratchhead

Hier kan Mauro ook echt wel over de vloer schuiven...maar nog nooit wondjes gezien ;)

Hoop dat iemand anders je hier verder mee zal kunnen helpen ! :duim:

Alvast heel veel beterschap voor Myrrah...hopelijk vinden jullie spoedig de oorzaak...én een oplossing :hug:
Geplaatste afbeelding

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 27 juli 2013 - 07:23

Ik zou het ook niet weten welk de oorzaak kan zijn. :catscratchhead Ik vind het wel raar dat het aan beide pootjes is. Zijn het schaafwonden of gaatjes? Bij gaatjes zou ik denken aan een beet.
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

NiennaTasartir
NiennaTasartir
  • 438 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 27 juli 2013 - 19:25

Het zijn geen gaatjes, 't zijn geen diepe wonden, zoals ze bij ons zeggen " 't vel af", schaafwonden dus.
Veel hinder lijkt ze er niet van te ondervinden, enkel als ze zit, omdat ze er dan druk op uitoefent.

Tot nu toe nog niets gevonden waar ze dat kan van oplopen. Bizar...
Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91
  • 12.579 berichten

#5 Geplaatst 28 juli 2013 - 01:07

Hier ook nog nooit "schuifwondjes" gehad en cloe was er vroeger ook behoorlijk goed in, zo gemakkelijk scheurt een poezenhuid niet stuk, ik zou het toch goed in het oog houden
Geplaatste afbeelding

Nivo
Nivo
  • 6.365 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 28 juli 2013 - 08:31

Heel raar idd, misschien achter een kast gekropen en klem gezeten?
Hopelijk geneest het snel!

sorry laatste keer

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#7 Geplaatst 28 juli 2013 - 11:52

volgens mij kan het wel degelijk van het schuiven over de grond enzo komen.
Wij hebben naaktkatten dus t kleinste schrammetje of wondje zie je direct bij hen, bij een poezel met haar is dat toch anders en wondjes kunnen verborgen zitten onder dat haar.
Wij hebben hier ook al gezien bij de onstuimigste exemplaren dat ze op de achterpoten schaafwondjes hebben en dat was toen bij hen inderdaad van met hun achterpoten over de grond te schuiven toen ze aan t rennen waren en dan plots moesten afremmen en stoppen
Geplaatste afbeelding

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 30 juli 2013 - 14:43

Ze komt niet buiten? Anders zou ik aan een aanrijding denken.
Sam heeft ook vaak "achterknietjes" die open liggen. Op het gewricht zelf. Maar is gewoon een huidprobleempje dat met voeding opgelost is.

NiennaTasartir
NiennaTasartir
  • 438 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 30 juli 2013 - 16:45

Nee, ze komen enkel in de kattenren. Het enige waar ik kan aan denken is van het schuiven over de vloer.
De wondjes zijn aan het genezen, ze krijgt haar antibioticapilletjes momenteel. Maar bon, 't is toch iets om in't oog te houden waar ze zoiets kan opgedaan hebben.
Geplaatste afbeelding