Spring naar inhoud

- - - - -

bijten in gezicht

• Log in om te reageren
4 reacties op dit onderwerp
Marjohke
Marjohke
  • 408 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 29 juli 2013 - 13:41

Ik heb een kitten van 12 weken oud, en hij kan nogal hevig uit de hoek komen.. Soms bijt hij in je handen of voeten, en als het te hard is krijgt hij een tik maar speelt nadien rustig verder. Hij komt regelmatig knuffelen op schoot, en gaat dan in je nek liggen. Ik zat net in de zetel, en hij miauwt, springt op mijn schoot en geeft een kopje, en springt dan op de leuning van de zetel naast mijn hoofd en bijt ineens in mijn gezicht! Nogal hard, dus uit reactie gaf ik hem een serieuze mot ... en ik duwde hem van de zetel. Nu ligt hij op de grond wat te "slapen" en ik laat hem wat bezinnen over wat er net is gebeurd. Mijn vriend zegt dat ik hem moet laten doen nu, zodat hij kan nadenken waarom ik hem gestraft heb. Wat moet ik doen als hij bijt? Zo een tik geven helpt uiteindelijk weinig, behalve daarnet dan (uit reactie) maar voel me enorm schuldig :( hoelang mag ik hem nu geen aandacht geven? En helpt het om hem even apart te zetten, in een soort time-out??

groetjes

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#2 Geplaatst 29 juli 2013 - 13:43

Als hij je bijt, zet je hem op de grond en negeer je hem een tijdje. Motten gaan geven is niet de oplossing.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 29 juli 2013 - 14:07

Katten straffen helpt echt niet, katten kan je niet straffen omdat zij ook zo niet redeneren. En al zeker niet 'hem tijd geven om erover na te denken' , want dat doet een kat nu éénmaal niet!
Wat je moet doen is negeren. Zoals Catherine zegt, als hij bijt, hem op de grond zetten en eventjes negeren. Springt hij dadelijk terug in de zetel of op je schoot, ga je zelf uit de zetel.
Misschien niet fijn als je een film aan het volgen bent, maar zo gaat dat nu éénmaal in een opvoeding. Hij moet het bijten associëren met negeren.
Hem een tik geven, een time-out geven of wat dan ook, zal geen effect geven. In tegendeel... je katje gaat angstig worden.

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 29 juli 2013 - 14:29

Ik sluit me aan met hierboven.
Een kat straffen helpt niet.
Wat een kat wil, is aandacht. Straffen is negatieve aandacht maar is niettemin aandacht en zoals Wendy terecht zegt, kan tot angst bij de kat leiden.
Als je negeert moet je echt negeren. Niet tegen reclameren (want hij begrijpt je niet en gaat dat ook weer zien als aandacht), gewoon je rug erheen draaien en/of weggaan (ik laat dat voorafgaan door een vingerknip en talk-to-the-hand gebaar terwijl ik mij omdraai en / of wegkijk).
Je moet dat ook langer dan 2 seconden volhouden ;)

En niet alleen ivm je gezicht, maar ook je voeten en handen mag hij niet gaan asssociëren met speelobjecten. Vroeg of laat komt er een klein kindje of een oudere persoon met een broos velleke en krijgt een kap in de hand of voet want de kat wil spelen...

Voor de rest moet je katje voldoende alternatieven mee hebben om te spelen. 't Is nog een klein beestje en heel zottekes. Ik merk bij de mijne dat die het liefst hengels hebben, maar als ze alleen moeten spelen, dan vallen kleine muisjes (met namaak-pels, niet deze uit sisal), spiraalveertjes of ritselballetjes het meest in de smaak.

En flink gedrag belonen natuurlijk (met een snoepje en / of extra aandacht)
Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Marjohke
Marjohke
  • 408 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 29 juli 2013 - 16:44

Ok bedankt allemaal! Zoals al gezegd, ik heb dit gewoon uit reactie gedaan en niet om hem pijn te doen of bang te maken..Dat wil ik helemaal niet. :)

k heb wel best wat speelgoed staan, ook een grote krabpaal en hij heeft nog een vriendinneke om mee te spelen (ons donnake), maar dat is nog niet helemaal 100% op zijn plooi tussen die 2 :) Ze jagen al wel achter elkaar aan en dan loopt hij met een hoog ruggetje weg hihi. Hij speelt met alles wat hij tegenkomt zoals propjes papier, een rietje, balletjes, nepmuisjes enzovoort en heb ook een hengeltje met een piepend muisje aan waar ik met hem mee speel, en ook een ballenbaan waar hij zot van is. Verder heeft hij veel plaats hier in huis dus kan hij ook wel energie kwijt met rond te crossen haha :catattackball
Bedankt voor de raad, ik zal het zeker gebruiken