Spring naar inhoud

- - - - -

Kat blijft maar ruiven

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
kami88
kami88
  • 6 berichten

#1 Geplaatst 01 augustus 2013 - 17:30

Hallo allemaal!

Mag ik even beroep doen op jullie advies?

Ik heb 2 binnenhuis katten. De ene ruift vrij weinig, is stevig gebouwd en slaapt veel. De andere kat daarin tegen is zoals altijd vrij mager en actief, maar ruift nu toch al 2 a 3 maand aan 1 stuk door.
Je kan ze zelfs niet wrijven of je hand hangt vol haar. Er liggen ook enorm veel losse haren op het beestje zelf. Volgens mij is dit niet meer normaal. Als ik ze kam, komt er ook enorm veel haar af, elke keer. Teveel kammen is natuurlijk ook niet goed.
Ik heb er al vanalles overgelezen maar toch weet ik niet echt wat doen.

Suggesties?

Bedankt!

Kaprice
Kaprice
  • 4.999 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 01 augustus 2013 - 17:38

het kan ook teken zijn van een onderliggende ziekte

zie je andere tekenen dat hij ziek zou zijn? Minder eetlust of meer drinken? Is hij misschien op leeftijd?

mijn oudste kater heeft een vergrote schildklier en verliest winter zomer massa's haar, vanaf je over hem aait, overal waar hij ligt, op de vloer, overal pakken los haar

ook de structuur van zijn vacht is ruiger, harder geworden

dus bij jouw kat, kan het teken dat hij mager is en veel ruift, teken zijn van ziekte, als je blijft twijfelen zou ik toch een bezoekje aan de da aanraden, en eventueel een bloed en/of urine proef laten doen

kami88
kami88
  • 6 berichten

#3 Geplaatst 01 augustus 2013 - 18:01

Bekijk berichtKaprice, op 01 augustus 2013 - 17:38, zei:

het kan ook teken zijn van een onderliggende ziekte

zie je andere tekenen dat hij ziek zou zijn? Minder eetlust of meer drinken? Is hij misschien op leeftijd?

mijn oudste kater heeft een vergrote schildklier en verliest winter zomer massa's haar, vanaf je over hem aait, overal waar hij ligt, op de vloer, overal pakken los haar

ook de structuur van zijn vacht is ruiger, harder geworden

dus bij jouw kat, kan het teken dat hij mager is en veel ruift, teken zijn van ziekte, als je blijft twijfelen zou ik toch een bezoekje aan de da aanraden, en eventueel een bloed en/of urine proef laten doen

Bedankt voor het antwoord.
Kat is 5 jaar oud, en ziet er een gezond & actief beestje uit. Behalve het haarverlies, niks speciaals te merken.
Ik las ook vaak dat het eten een oorzaak kan zijn.
Eigenlijk eten ze enkel droogje brokjes van Purina One. Geen idee of dat goed & gezond eten is?

Kaprice
Kaprice
  • 4.999 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 01 augustus 2013 - 18:16

eten, brokjes kunnen ook een probleem geven ja
maar dan zou ik denken dat ze er allebei tekenen van zouden moeten hebben denk ik

en ik denk dat Purina One nu niet van de slechtste brokjes zijn
(hoe meer vlees% hoe beter voor droge brokjes hé)

ik zou toch eerder denken aan een ziekte of allergie ofzo

je kan natuurlijk ook hun brokjes aanpassen naar een "gezonder" soort, meer granenvrij en meer vlees% en zien of hij het daarmee verbeterd

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#5 Geplaatst 01 augustus 2013 - 18:40

ik zou gewoon naar de dierenarts gaan
Beter een bezoekje teveel dan een bezoekje te weinig
Goed dat je je inleest en info opzoekt maar de dierenarts weet toch nog altijd meer denk ik dan
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 01 augustus 2013 - 18:48

Hier komt er ook nog wel een pak haar van de poezen af als ik ze aai of kam, vooral Loki, die heeft een erg dikke pels. Maar zo veel haar verliezen als jouw kat lijkt me niet echt gezond. Zoals al gezegd, beter een keer te veel bij je da langs dan te weinig. :)

Mijn ma haar kat had ook haarverlies een tijd terug, zelfs met kalen plekken. Die krijgt nu ook ander voer en de vacht is helemaal herstelt. Beestje is nochtans ook al 6 jaar oud en had die brokken al een tijdje.

zsapo
zsapo
  • 306 berichten

#7 Geplaatst 01 augustus 2013 - 20:45

We hebben hier hetzelfde probleem met ons jongste (kortharig) katje.   Ze is een beetje ouder dan een jaar, kerngezond en eet heel goed...   Maar je kan er echt niet aan komen of het haar vliegt echt alle kanten uit...  Als ze op je ligt hang je echt vol haar.   Ze verliest echt massa's haar. Bij onze andere twee katten is het veel erger (een langharige en kortharige).   Ik heb eens gehoord van iemand dat er pilletjes bestaan om dat wat tegen te gaan.   Weet iemand daar meer over?   En kan het geen kwaad voor het katje die pillen?

Bewerkt door zsapo, 01 augustus 2013 - 20:46.

Jientje
Jientje
  • 1.003 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 01 augustus 2013 - 21:17

Die van mij blijven dit jaar ook maar ruiven. Denk dat het door het wisselende weer komt. Ik vraag me soms af vanwaar dat haar blijft komen:-)
My therapist thinks I'm crazy, but Latte en Mokka say I'm ok. :) Geplaatste afbeelding